• 0

Apparaat gaat net buiten garantie kapot

(aangepast)

Ik heb een salon in permanente ontharing en doe dat met behulp van een laser. Dit apparaat heb ik vorig jaar juni gekocht bij een leverancier in salontoebehoren. Mij is toen door hun verteld dat een laser in principe nooit kapot kan gaan omdat het anders werkt dan bv een ipl apparaat waar de lamp om de 50000 flitsen vervangen moet worden. Ik heb 11950€ voor dit apparaat betaald en sinds 3 weken werkt die niet meer. Het apparaat is door de leverancier opgehaald en zij heeft geconstateerd dat de lamp doorgebrand is en het hele handstuk vervangen moet worden: kosten 6000€ incl btw. Ik zeg bewust incl btw omdat ik vanwege zware terugloop van klanten onder de KOR val voor de belastingdienst dus ik kan geen btw terugvragen. Ik ben het niet met hun eens dat dat handstuk na een jaar al kapot is en zij er zo'n enorm bedrag voor vragen. Ik heb ca 10 klanten per maand dus het is absoluut niet overbelast geweest en zij zegt dat ze afgelopen vrijdag ermee naar de fabrikant is geweest en krijg alleen als conclusie te horen "dat het handstuk vervangen moet worden". Ik heb helaas geen rechtsbijstand maar wat zijn mijn rechten hierin en hoe kan ik dit het beste aanpakken? 

aangepast door Luna1905
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

Vervelende situatie, waar iemand je inhoudelijk vast advies over kan geven.

 

Ik haak even in op je opmerking over de KOR:

5 minuten geleden, Luna1905 zei:

Ik zeg bewust incl btw omdat ik vanwege zware terugloop van klanten onder de KOR val voor de belastingdienst dus ik kan geen btw terugvragen.

 

Het aanmelden voor de KOR is vrijwillig en er geldt een bovengrens van € 20.000 omzet in een kalenderjaar: als je je hebt aangemeld voor de KOR en over die grens gaat, ga je automatisch uit de KOR. Het werkt andersom niet zo dat als je eerst meer dan € 20.000 omzet had en daar nu onder gaat, dat je dan in de KOR wordt gedwongen. Uit jouw opmerking krijg ik de indruk dat je om je tegenvallende omzet denkt dat je verplicht de KOR in moet, klopt dat? Of heb je je wel vrijwillig opgegeven voor de KOR?

Link naar reactie
  • 0

Ja ik heb me vrijwillig aangemeld voor de KOR omdat ik door Corona 3 lockdowns had en daarna, toen we eindelijk weer open mochten de klanten wegbleven. Omdat ik nergens btw op terug kan vragen en alleen btw moet betalen over de behandelingen was het voor mij interessanter om de KOR aan te vragen. Ik heb trouwens de factuur van het apparaat teruggevonden en zie net dat ik zelfs 2 jaar garantie heb op het apparaat en toch vragen ze 6000€ voor een nieuwe handstuk

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, Luna1905 zei:

Ja ik heb me vrijwillig aangemeld voor de KOR

Duidelijk.

 

41 minuten geleden, Luna1905 zei:

Ik heb trouwens de factuur van het apparaat teruggevonden en zie net dat ik zelfs 2 jaar garantie heb op het apparaat en toch vragen ze 6000€ voor een nieuwe handstuk

Heb je al contact met de verkopende partij gehad en voorgelegd dat er in ieder geval twee jaar garantie op zit?

Link naar reactie
  • 0

Ja zojuist gedaan en nog mooier: vorig jaar was er ingebroken in mijn salon en al mijn apparaten gestolen en heb toen bij hun een nieuw apparaat besteld (was goed verzekerd gelukkig) en wat bleek: die lamp was ook doorgebrand en heb toen na 3 weken een nieuw handstuk gekregen en heb ze zojuist daar de mails en foto's van doorgestuurd. Ook een doorgebrande lamp dus dit is dus iets wat volgens mij vaker is gebeurd. Ik heb nog geen reactie van ze gehad maar ik sta toch sterk hierin denk je niet?

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Luna1905 zei:

Ik heb trouwens de factuur van het apparaat teruggevonden en zie net dat ik zelfs 2 jaar garantie heb op het apparaat en toch vragen ze 6000€ voor een nieuwe handstuk.

Ik heb nog geen reactie van ze gehad maar ik sta toch sterk hierin denk je niet?

Dat denk ik niet. Het lijkt mij dat het hierbij gaat om een Consumentengarantie gaat.

Wat zeggen de handelsvoorwaarden van de verkoper of de fabrikant?

 

Van een apparaat dat zoveel gebreken vertoont moet je voor jezelf afvragen of je met een ander merk/fabrikant een betere levensduur kan verwachten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij gaat het hier niet om consumentengarantie. Op hun offerte geadresseerd op naam van mijn zaak staat heel duidelijk zwart op wit dat ik 2 jaar garantie heb en die offerte heb ik ook ondertekend. De leverancier wil mij niet vertellen wie de fabrikant is (dus ik vermoed dat ze de apparaten zelf uit China goedkoop inkopen) en ik heb nooit hun handelsvoorwaarden gehad. 

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Luna1905 zei:

Volgens mij gaat het hier niet om consumentengarantie. Op hun offerte geadresseerd op naam van mijn zaak staat heel duidelijk zwart op wit dat ik 2 jaar garantie heb en die offerte heb ik ook ondertekend.

Duidelijk.

 

30 minuten geleden, Luna1905 zei:

De leverancier wil mij niet vertellen wie de fabrikant is (dus ik vermoed dat ze de apparaten zelf uit China goedkoop inkopen) en ik heb nooit hun handelsvoorwaarden gehad. 

Waarschijnlijk weten zij zelf ook niet wie de fabrikant is, dan kunnen zij de schuld ook niet afschuiven.

 

Voor een goed advies, beter een PM  sturen naar ons actief HL-lid UwJurist

https://www.higherlevel.nl/profile/263449-uwjurist/

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 13-11-2023 om 09:43, Luna1905 zei:

handstuk na een jaar al kapot

 

21 uur geleden, Luna1905 zei:

duidelijk zwart op wit dat ik 2 jaar garantie heb

 

Dan valt het toch binnen de garantietermijn?
 

En verder geldt bij een verkoop tussen bedrijven dat in de verkoopovereenkomst afgesproken hoort te worden hoe het zit met de garantie. En garantieregels mogen niet onredelijk zijn.
Bovendien lijkt hier sprake van een productiefout, een terugkerend gebrek.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

@Inspiresta: Ik denk niet dat dit iets te maken heeft met economische garantie. TS heeft bij een leverancier voor salontoebehoren een apparaat voor permanente ontharing gekocht voor een prijs van Euro 11.950,-.

 

Het lijkt me duidelijk dat geen enkele consument een dergelijk apparaat voor zo'n prijs gaat kopen om dat thuis te gebruiken om zijn / haar lichaamsbeharing permanent te verwijderen en het dan in de kast te zetten.

 

De leverancier moet er alleen al daardoor van uitgaan dat het voor de uitvoering van een bedrijf aangekocht is. Bovendien was de offerte (en mogelijk ook de factuur) gericht aan het bedrijf van TS. Als hij dan op de koopovereenkomst een garantieperiode van 2 jaar toezegt, heeft TS ook recht op deze garantie.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.