• 0

Buffer als ZZP'er: aanhouden op de balans of in privé?

Beste forumleden,

 

Het internet staat redelijk vol over het principe dat het als ZZP'er verstandig is een buffer aan te houden. Zelf heb ik het dan over:

 

1) buffer voor als het tegenzit met opdrachten of vanwege ziekte (een x aantal maanden * de maandelijkse privé-onttrekking)

2) buffer voor de BTW betaling over Q4 van het lopende jaar, die pas het jaar erop betaald wordt

3) buffer voor IB / VV / Zvw over lopende jaar, die pas jaar erop betaald wordt

4) buffer voor pensioen, met als maatstaf de opgebouwde jaar/reserveringsruimte die nog niet daadwerkelijk gestort is in lijfrente

 

Nu mag je op de balans van de onderneming niet onbeperkt liquide middelen oppotten, er is dan sprake van blijvend overtollige liquide middelen die privé in box 3 thuishoren. Mijn voornemen is dus elk jaar aan het einde van het jaar nog een extra privé-onttrekking te doen voor de liquide middelen die meer zijn dan mijn buffer. Daar gaat echter nog de vraag aan vooraf welke van bovenstaande genoemde buffers überhaupt zakelijk op de balans mogen staan. Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties om te zien of we daar als forumleden hetzelfde over denken.

 

Mijn kijk hierop, en ben dus benieuwd naar jullie inzichten:

 

1) Ik heb het idee dat zzp'ers de buffer voor als het tegenzit met opdrachten of in geval van ziekte vooral zakelijk aanhouden, dus op de balans van de onderneming. Zelf vind ik dit niet zo'n vreemd idee, iemand in loondienst heeft hiervoor een vangnet vanuit de overheid en hoeft daarvoor dan in die zin privé ook geen buffer voor aan te houden. Op het forum kwam ik echter ook tegen dat deze buffer privé (box 3) is:  

 

 

Als het wél zakelijk aangehouden mag worden, dan ontstaat nog het grijze gebied voor 'hoeveel maanden' je dan een buffer mag aanhouden totdat het door BD als 'blijvend overtollig' wordt gezien. 

2) Buffer voor de BTW betaling is in mijn ogen geen discussie over mogelijk, en houdt 100% verband met de onderneming en kan dus gewoon op de balans

3) Buffer voor IB / VV / Zvw wordt in bovenstaande reactie op het forum ook aangegeven als een buffer die privé (box 3) aangehouden moet worden. Ik lees overal ook wel dat de IB / VV / Zvw een privé aangelegenheid is, dus vanuit die optiek ook te volgen dat deze buffer privé opgebouwd moet worden (box 3). Als je dit ook vanaf een zakelijke rekening zou betalen is het gewoon een privé-onttrekking. Aan de andere kan hoeft iemand in loondienst hier privé geen buffer voor aan te houden omdat de werkgever dit al afdraagt in de vorm van voorheffing, zou de buffer daarom niet op de balans mogen blijven staan tot het moment dat er betaald moet worden (dan dus privé-onttrekking).

4) Buffer voor pensioen, dat lijkt mij buffer die privé (box 3) opgebouwd moet worden, zoals ook een werknemer vanuit zijn netto salaris/vermogen kan storten in lijfrente. 

 

Hoor graag van jullie en fijne feestdagen toegewenst!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
47 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Beste spoel

 

Afgaand op je profiel op HL ben je zelf geen ondernemer. Wat is het doel van deze vragen? HL is namelijk niet voor adviseurs of studie bedoeld, zie onze huisregels.

 

Modgroet

Joost


Beste Joost, het betreft mijn vrouw waar ik de boekhouding van doe.

Link naar reactie
  • 0

Nog een punt 5 om een buffer op te bouwen: voor toekomstige investeringen. Zelf sparen is goedkoper dan geld lenen, maar tot welk bedrag mag je dan oppotten? Kan ik tegen de belastingdienst zeggen dat ik een auto wil die 50K kost en dat ik daar geld voor reserveer?

Of een machine van 100K? 

Waar ligt dan de grens?

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, spoel zei:

Beste Joost, het betreft mijn vrouw waar ik de boekhouding van doe.

Dank je wel.

 

In dat geval: 1, en 2 zijn zakelijk. 3 en 4 privé.

 

Bij 1 ligt de grens bij "hangt er vanaf". Zie de eerder geposte links. 

50k wordt doorgaans zonder veel moeite aanvaard als zakelijk. Daarboven is een voornemen tot investering wel handig

 

5 minuten geleden, DaMedia zei:

Kan ik tegen de belastingdienst zeggen dat ik een auto wil die 50K kost en dat ik daar geld voor reserveer?

Of een machine van 100K? 

Ja, als dat reëel is 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Vraag is wel, al mag het, waarom zou je als IB ondernemer de buffer zakelijk willen houden?

 

Toen er in box 3 nog veel over spaargeld gerekend werd -terwijl de rente nihil was- kon dat voordelig zijn.

Maar dat geld prive op een spaarrekening zetten levert nu meer op...

En je kan het altijd weer in je bedrijf stoppen als je die investering wil doen.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 25-12-2023 om 11:08, Maxn zei:

Maar dat geld prive op een spaarrekening zetten levert nu meer op...

Uiteraard bestaan er ook spaarrekeningen die aan zakelijke rekeningen hangen :biggrin:

 

(En rekening houdend met de box 3 belasting die je dan moet betalen zou die zakelijke variant wel eens voordeliger kunnen zijn.)

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Rik · zei:

Uiteraard bestaan er ook spaarrekeningen die aan zakelijke rekeningen hangen :biggrin:

 

 

En rekening houdend met de box 3 belasting die je dan moet betalen zou die zakelijke variant wel eens voordeliger kunnen zijn.)

 

Dat is het hem nou juist.

Het gehanteerde fictief rendement op spaargeld is met de nieuwe berekening heel erg schappelijk.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/box-3/content/nieuwe-berekening-box-3-inkomen

 

 

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Maxn zei:

Dat is het hem nou juist.

Het gehanteerde fictief rendement op spaargeld is met de nieuwe berekening heel erg schappelijk.

Voor 2023 wel ja. Voor 2024 gaat ie boven de 1%. En momenteel is de rente op mijn zakelijke spaarrekening (bij mijn zakelijke bank) even hoog is als bij mijn prive bank.

 

De prive spaarrekening levert dan in ieder geval niet meer spaarrente op (tenzij je naar deposito of termijn sparen gaat). Uiteindelijk hebben we het ook maar over kleine marges. De 0,33% die je straks zou betalen in box 3 zou dus maar over een beperkt zakelijk verantwoord bedrag zijn en dan hebben we het dus over een paar honderd euro. Maar het aanhouden van een zakelijke buffer hoeft in ieder niet duurder te zijn dan het naar prive halen.

Link naar reactie
  • 0
Op 27-12-2023 om 19:14, Rik · zei:

Voor 2023 wel ja. Voor 2024 gaat ie boven de 1%. En momenteel is de rente op mijn zakelijke spaarrekening (bij mijn zakelijke bank) even hoog is als bij mijn prive bank.

 

De prive spaarrekening levert dan in ieder geval niet meer spaarrente op (tenzij je naar deposito of termijn sparen gaat). Uiteindelijk hebben we het ook maar over kleine marges. De 0,33% die je straks zou betalen in box 3 zou dus maar over een beperkt zakelijk verantwoord bedrag zijn en dan hebben we het dus over een paar honderd euro. Maar het aanhouden van een zakelijke buffer hoeft in ieder niet duurder te zijn dan het naar prive halen.

Voor de volledigheid moet je dan wel meerekenen dat je IB over de rente betaalt. Dat maakt het toch wat minder aantrekkelijk.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.