• 0

Bedrijfskavel aankoop, totale kosten?

(aangepast)

Mijn plan is om een klein bedrijfje te hebben om dingen te doen zoals meubels maken. Parttime naast m'n parttime baan. Winstgevendheid is van minder belang. Lage maandelijkse kosten hecht ik wel aan. Daarom wil ik een eigen zeer sobere bedrijfsruimte hebben.

 

Een eigen bedrijfskaveltje kopen dus. Daar zet ik dan een 2dehands loodsje op of een paar zeecontainers. De winst zal ik da na verloop van tijd gebruiken om dit op te waarderen.

 

Lenen wil ik niet, alles moet met 50k spaargeld. Meer heb ik niet, de btw moet daar ook van. Het geld staat nu stof te happen en ik wil er niks anders mee doen.

Nu vraag ik mij dus af wat de totale kosten zijn van het kopen van een stukje bedrijfsgrond van de overheid.

De kale grondprijs is duidelijk te vinden. Maar wat komt daar nog allemaal bij, overdrachtsbelasting? btw? En over welke bedragen gaat die btw, is alles belast?

Dus alle kosten wil ik graag weten waar ik bij aankoop niet onderuit kan.

 Welke verplichtingen zijn er allemaal bij aankoop? Is het bijv. verplicht om gelijk nutsvoorzieningen aan te leggen en dus te betalen? Of is dat iets wat later naar eigen inzicht kan?

 

 

Pas later komt het sparen voor een loodsje/zeecontainers, bestraten, etc.

 

Ik wil voorkomen dat ik 50k uitgeef aan het kavel en dan ineens voor andere kosten kom te staan die voor de overheid logisch zijn maar die ik niet zag aankomen.

aangepast door tstle
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor 50k is slechts een heel klein stukje grond te koop. Ik denk dat grond niet in die kleine aantallen m2 wordt verkocht.

Geen nutsvoorzieningen? Je hebt geen stroom nodig? Geen verwarming om hout en gereedschap niet vochtig te laten worden?

 

Ik zou op zoek gaan naar een bestaand bedrijf en kijken wie nog een paar m2 over heeft die te tegen een kleine vergoeding mag gebruiken. Lijkt mij veel efficiënter. Gebruik de 50K voor mooi hout om mee te werken, dan verkopen de meubels ook goed.

Link naar reactie
  • 0
57 minuten geleden, tstle zei:

Mijn plan is om een klein bedrijfje te hebben om dingen te doen zoals meubels maken. 

(...)

Een eigen bedrijfskaveltje kopen dus.

Ongevraagd advies, maar... dat woordje "dus" vind ik niet bepaald logisch. Juist als het alleen nog maar een plan is voor een parttime dingetje tegen lage kosten lijkt me koop van grond en loods niet de eerste optie. Het kan ook in een privé schuurtje. Misschien eerst maar eens kijken of het bevalt om ondernemer te zijn en of het lukt je meubels aan de man te brengen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, DaMedia zei:

Voor 50k is slechts een heel klein stukje grond te koop. Ik denk dat grond niet in die kleine aantallen m2 wordt verkocht.

Geen nutsvoorzieningen? Je hebt geen stroom nodig? Geen verwarming om hout en gereedschap niet vochtig te laten worden?

 

Ik zou op zoek gaan naar een bestaand bedrijf en kijken wie nog een paar m2 over heeft die te tegen een kleine vergoeding mag gebruiken. Lijkt mij veel efficiënter. Gebruik de 50K voor mooi hout om mee te werken, dan verkopen de meubels ook goed.

 

Voor 50k incl. btw is weinig te koop. Maar zo af en toe duikt er wel iets op. Het is dus zeker haalbaar. Evt. spaar ik nog een paar jaar door tot ik wel genoeg heb.

 

Ik weet dat er bedrijven zijn die ruimte verhuren maar dat is nu juist waar ik geen interesse in heb.

 

De uitgaven voor nutsvoorzieningen wil ik liever pas later doen. Ik hoef de grond niet gelijk in gebruik te nemen. Het gaat om de aanschaf en de verplichte kosten die daar bij komen. De rest is van later zorg. Ik zoek niet het beste of slimste om te doen, ik doe het graag op een manier die bij mij past. Ondertussen werk ik gewoon dus er is totaal geen haast bij het snel uit de grond stampen van een fabriek.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Ron van der Kolk zei:

Ongevraagd advies, maar... dat woordje "dus" vind ik niet bepaald logisch. Juist als het alleen nog maar een plan is voor een parttime dingetje tegen lage kosten lijkt me koop van grond en loods niet de eerste optie. Het kan ook in een privé schuurtje. Misschien eerst maar eens kijken of het bevalt om ondernemer te zijn en of het lukt je meubels aan de man te brengen. 

 

De schuur heb ik gedaan en het is een doffe ellende want de hele buurt baalt van de overlast. Klussen voor je eigen huis mag wel in de schuur. Maar tegenwoordig willen mensen niet vaker dan incidenteel een zaagmachine huren. Ik wil ook helemaal niet iemand zijn die in een woonwijk overlast gaat geven. Meubels maken voor derden tegen vergoeding is een commerciële activiteit en dat mag niet in een woonwijk, zeker niet met geluidsoverlast.

 

Een bedrijfsruimte of schuur huren waar je wel lawaai kunt maken kost al gauw 500,- per maand. Dat is 6k per jaar. Dat geld ben ik voor altijd kwijt. Als ik grond koop dan kan ik het later altijd weer verkopen. Ik denk dat de kans klein is dat ik daar 6k per jaar op ga afschrijven.

 

 

 

 

aangepast door tstle
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, DaMedia zei:

tegen een kleine vergoeding mag gebruiken.

 

Bedrijven hebben momenteel geen interesse om iemand over de vloer te halen in ruil voor een kleine vergoeding. Het geld klotst tegen de plinten bij veel bedrijven.

 

Voor veel geld valt er best te praten. Voor een kleine vergoeding hebben ze geen zin in hoofdpijn of risico's.

 

Daarnaast wil ik ook graag zelf een bedrijfskavel kopen. Niet huren, maar kopen. Huren heeft simpelweg mijn interesse niet.

 

Hopelijk is hier iemand die ervaring heeft met het kopen van een kavel.

aangepast door tstle
Link naar reactie
  • 0

Heb je verder al een business plan gemaakt over hoeveel klanten je verwacht te hebben, wat voor omzet je dan hebt, etc? Ik denk dat als je een dergelijk plan serieus maakt, dat je dan ontdekt dat het kopen van een kavel in jouw geval niet zo veel waarde toevoegt (= niet zorgt voor extra omzet).

 

Zelfs al zou je op lange termijn wel heel graag zo'n kavel willen hebben, dan kan je natuurlijk altijd nog beginnen met huren, en dan daar naar toe kunnen werken. Op die manier blijf je ook flexibel, en kan je snel(ler) inspelen op veranderingen; in de markt, in je aanbod, etc.  Dat is ook veel waard!

Link naar reactie
  • 0

een kant en klaar loodje/grote garage.. is't toch vna jezelf en die komen gewoon v.o.n. met aansluitingen en al...

daar kun je gewoon vrolijk je zaag aanzetten zonder dat de woonwijk er last vna heeft.

hangt natuurlijk wel af van de m2 die je wenst.

 

i wel neit ene kavel, maar een kavel i wel een heel project om er iet op te zetten.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, tstle zei:

Nu vraag ik mij dus af wat de totale kosten zijn van het kopen van een stukje bedrijfsgrond van de overheid.

De kale grondprijs is duidelijk te vinden. Maar wat komt daar nog allemaal bij, overdrachtsbelasting? btw? En over welke bedragen gaat die btw, is alles belast?

Daar is eenduidig antwoord op te geven, maar misschien maakt het volgende iets duidelijker …

https://www.zelfbouwinnederland.nl/informatie/algemeen/btw-overdrachtsbelasting
 

Daarnaast krijg je nog te maken met het bestemmingsplan van de desbetreffende gemeente. Bedrijfsgrond betekent niet dat je er van alles om mag zetten of alle activiteiten mag uitvoeren.

Daar staat tegen over dat wat nu niet mag, misschien over een X aantal jaren wel wordt toegestaan … maar dat is puur speculatief.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Je wilt eigenlijk beleggen in bedrijfsgrond omdat dat misschien meer waard wordt. Lijkt me geen ondernemingsactiviteit. Dus valt het waarschijnlijk totdat je er gaat ondernemen in box3.

Als je een bedrijfsruimte huurt kun je direct gaan verdienen en de kosten van het huren van je omzet aftrekken.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.