• 0

Bijtelling werkelijke kosten financial lease vs operational lease

Hi allemaal,

 

Zijn er mensen met een financial lease en een werkelijke bijtelling die weten of de rente en lease verplichtingen ook behoren tot de werkelijke kosten ?

 

Mijn boekhouder zegt van wel, ik geloof van niet..  als ik een auto koop en afbetaal, betaal ik toch ook niet bijtelling over de aanschaf.. maar over de gemaakte kosten, of 22% van de catalogus prijs.

 

Iemand die dit kan bevestigen ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 minuten geleden, DaMedia zei:

Dat dus...

Bedankt voor de onderbouwing.. 

 

3 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Rente wel, die is immers onlosmakelijk met de auto verbonden. De aflossing uiteraard niet, want dat zijn geen kosten

Thanks, ik zal de belastingdienst ook eens bellen om het nog dubbel te checken, vond het al raar. de rente kan ik mij in vinden.

Link naar reactie
  • 1
Retired Mod     7,5k 32 1456

Dit is waar de verwarring vaak zit bij lease.

 

Financial lease = gewoon een lening. die je aflost, tegelijkertijd zet je de auto op de balans en schrijf je af. De afschrijvingskosten tellen mee voor je werkelijke kosten. De aflossing van de lening niet.

 

Operational lease = je "huurt" een auto voor 3 of 4 jaar. Je zet hem NIET op de balans en schrijft niet af. Daarom zijn de maandelijkse betalingen onderdeel van de werkelijke kosten.

 

 

Wat vergroot de verwarring?  (ook bij boekhouders)
de aflossing (incl rente) die je maandelijks betaald zal vaak dicht bij het bedrag van de maandelijkse afschrijving liggen. Als er dus een snelle berekening wordt gemaakt of een auto zakelijk rijden fiscaal gunstig is wordt nog wel eens de maandelijkse aflossing gebruikt om te berekenen wat de kosten zijn.

Als je niet oppast wordt een trucje om een snelle berekening te maken dus zomaar verwerkt in de boekhouding.

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, JLely zei:

Zijn er mensen met een financial lease en een werkelijke bijtelling die weten of de rente en lease verplichtingen ook behoren tot de werkelijke kosten ?

Zolang het zuivere financial lease is, en de onderneming least, is het zoals Joost al zegt: rente wel, aflossing niet. Als er toch andere componenten in zitten, ook als die zogenaamd "gratis" zijn, wordt het mogelijk een ander verhaal. Let dus goed op waar die lease verplichtingen uit bestaan. 

 

Zie ook bij de Belastingdienst: "bij operational lease: leasekosten; bij financial lease: alleen de rentekosten". 

 

20 uur geleden, JLely zei:

als ik een auto koop en afbetaal, betaal ik toch ook niet bijtelling over de aanschaf.. maar over de gemaakte kosten, of 22% van de catalogus prijs.

De bijtelling wordt gemaximeerd tot de werkelijke kosten, maar als je naast de rente ook de brandstof, verzekering, motorrijtuigenbelasting, onderhoud en afschrijving meetelt is het maar de vraag of je onder de 22% kunt blijven. Reken jezelf dus niet rijk.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.