💻Nu ChatGPT 1,5 jaar oud is en we sindsdien een boost van (gratis) AI middelen online hebben gezien, vraag ik me af hoe andere ondernemers dit in hun bedrijfsvoering hebben geïmplementeerd. Het zag er zeker in het begin zeer belovend uit, maar heeft het ondertussen een structurele functie in jullie bedrijf? Zijn jullie gebruik gaan maken van AI om processen te stroomlijnen, klantenservice te verbeteren, of zelfs nieuwe producten te ontwikkelen?

📽️Ik zit zelf in de videomarketingwereld en AI helpt mij om bijvoorbeeld storyboards te maken, sneller te ondertitelen, en tegenwoordig ook af en toe AI-gegenereerde video aan producties toe te voegen. Ben benieuwd naar jullie ideeën!

ChatGPT.jpg

Aanbevolen berichten

• 0
(aangepast)

Wij gebruiken AI in onze dienstverlening. Wat achtergrondinformatie: we leveren een klantfeedbackplatform en het komt vaak voor dat mensen bij enquete vragen zoals "Wat kunnen we volgens u verbeteren" een oppervlakkig antwoord geven zoals "Alles prima".

Met AI kunnen we real-time vervolgvragen stellen, gebaseerd op het gegeven antwoord. Dit levert vaak meer en meer relevantere feedback.

Ook gaan we AI gebruiken om bijvoorbeeld snel formulieren te kunnen maken door simpelweg aan te geven wat voor informatie je wilt vragen, AI geeft dan een opzet met vragen en bijbehorende vraagtype (invulveld, keuzemenu etc).

Tot slot gebruiken we AI voor tekst analyses zoals de onderwerpen waar mensen over praten, sentiment en het "praten" met de ontvangen data. Zo kunnen klanten vragen: "wat zeggen klanten over ..." en je ziet direct een samenvatting met bijbehorende referenties naar individuele feedback.

We gebruiken hiervoor een lokale LLM op een web server.

aangepast door Hans van den Bergh
Commerciële link verwijderd
  • 0
(aangepast)

Ik ben een complete leek op het gebied van AI, wat er ook voor zorgt dat ik bang ben om het te gebruiken en al helemaal niet weet waar ik zou moeten beginnen.

Wat ik me bijvoorbeeld afvraag, als je zo een prompt moet schrijven voor een artikel in een webshop en je moet per artikel zelf extra informatie toevoegen, omdat elk artikel (een aantal) unieke specificaties heeft. Ben je dan uiteindelijk niet sneller klaar met zelf een tekst schrijven en waar nodig delen van teksten kopiëren?

Ik heb voor onze nieuwe website gevraagd aan de bouwer of hij ook teksten kon maken voor de website gebaseerd op onze oude websites/folders en facebook posts. Maar het resultaat was niet bruikbaar. Maar wellicht kwam dit omdat er niet veel bedrijven zijn zoals wij en dat de concurrenten die we hebben, vaak oude websites hebben, sommige zelfs nog indexframes, zonder css.

Ons verhuursysteem gebruikt wel AI voor het invullen van specs van bepaalde artikelen, ik heb dit niet goed kunnen testen, omdat de producten die wij gebruiken niet herkent worden.

Ik heb wel verhalen gehoord over podium overkappingen die met AI berekend zijn, maar deze berekeningen is ingenieurs werk, dus ik kan de uitkomst niet vergelijken.

Verder bestaat ons werk vooral uit arbeid, dus niet iets waar AI wat mee kan.

aangepast door Jasper S.
  • 0
2 uur geleden, Jasper S. zei:

Wat ik me bijvoorbeeld afvraag, als je zo een prompt moet schrijven voor een artikel in een webshop en je moet per artikel zelf extra informatie toevoegen, omdat elk artikel (een aantal) unieke specificaties heeft. Ben je dan uiteindelijk niet sneller klaar met zelf een tekst schrijven en waar nodig delen van teksten kopiëren?

Je maakt dan een template waar je alle details in zet waar de tekst aan moet voldoen. En per artikel vul je dan de specs in.

Het schrijven van een goede prompt is een kwestie van net zo lang testen tot je de juiste output hebt. Als je die eenmaal hebt, dan is het een kwestie van de product specs aanpassen en de teksten rollen er uit. Is dus alleen interessant als je veel verschillende producten hebt. 

Waar je wel op moet letten is dat je zelf je eigen producten kent, zo kan je direct zien of de output wel correct is. 

• 0
2 uur geleden, Jasper S. zei:

Heb je voor verschillende soorten producten dan niet allemaal verschillende templates nodig?
Ik bedoel een tafel heeft een heel ander verhaal dan een stoel of een kast.

Dat is juist het gene wat je aan ChatGPT moet overlaten. Zolang jij maar aangeeft dat het een tafel of een kast is. En natuurlijk met enkele kenmerken die belangrijk zijn.

• 0

Sorry, misschien zijn mijn vragen te voor de hand liggend, maar probeer het te begrijpen.

Een prompt zou dus kunnen bestaan uit een foto van de tafel icm de afmetingen en gebruikte materialen en dan maakt chatgpt er een lopend verhaal van.
En via een simpele database kan chatgpt dit verhaal steeds herhalen met een nieuwe foto en nieuwe info.

Begrijp ik het dan zo goed?

• 0
4 uur geleden, Jasper S. zei:

Begrijp ik het dan zo goed?

Heb je al eens met ChatGPT gewerkt? Misschien dat je daar eens mee begint, het kost je niets.

Nu heb ik voor jou de proef op de som genomen en van de volgende foto een productomschrijving gevraagd : 

De hele simpele prompt : 

kan je mij van de tafel op de foto een uitgebreide productomschrijving geven die ik kan gebruiken op marktplaats inclusief een verkoopprijs

Het resultaat van ChatGPT :

Hier is een uitgebreide productomschrijving die je kunt gebruiken op Marktplaats:

Strakke en Stijlvolle Bureautafel - Zwart Frame & Sonoma Eiken Blad

Ben je op zoek naar een stevige, stijlvolle en praktische bureautafel? Deze robuuste tafel met een modern design is ideaal voor zowel kantoor- als thuisgebruik. Dankzij de combinatie van een zwart metalen frame en een Sonoma eiken werkblad past deze tafel moeiteloos in elke interieurstijl.

Kenmerken:

✔ Stevig metalen frame – Zwart gepoedercoat staal zorgt voor stabiliteit en een lange levensduur.
✔ Ruim werkblad – Ideaal voor laptops, documenten en accessoires zonder dat het rommelig wordt.
✔ Moderne uitstraling – Het Sonoma eiken blad geeft een warme, natuurlijke look.
✔ Veelzijdig inzetbaar – Perfect als bureau, vergadertafel, of werktafel.
✔ Makkelijk te monteren – Wordt geleverd met eenvoudige instructies.

Afmetingen:

Lengte: 160 cm

Breedte: 80 cm

Hoogte: 75 cm

Conditie:

De tafel verkeert in uitstekende staat met minimale gebruikssporen.

Verkoopprijs:

€95,- (vaste prijs)

Ophalen of bezorgen:

Ophalen in [jouw locatie invullen].

Bezorgen mogelijk in overleg tegen een kleine meerprijs.

Heb je interesse of vragen? Stuur een bericht! 🎯

Wil je dat ik nog iets aanpas, bijvoorbeeld de prijs of extra details? 😊

De emoticons zijn inbegrepen.

Nu heb ik zelf wat toegevoegd aan de prompt, oa hoeveel woorden en wat mijn doelgroep is :

kan je mij van de tafel op de foto een uitgebreide productomschrijving geven van minimaal 300 woorden die ik kan gebruiken op marktplaats inclusief een verkoopprijs van 89 euro.

de doelgroep is de thuiswerkende zzper

Belangrijkste specificaties van de tafel :

afmetingen zijn 80x80

Dikte werkblad: 25 mm

Onderstel: stevig stalen buisframe (40 mm dik)

Poten: 30 mm dik, met stelvoeten voor extra stabiliteit

Materiaal blad: gemelamineerd spaanplaat met PVC-stootrand

Draagvermogen: 100 kg

Verkrijgbaar in diverse kleurcombinaties Merk: INOFEC

En dan krijg ik dit resultaat :

Robuuste en Stijlvolle INOFEC Bureautafel – Ideaal voor de Thuiswerkende ZZP’er

Ben je een zelfstandige ondernemer die behoefte heeft aan een degelijke, compacte en professionele werkplek? Deze INOFEC bureautafel is speciaal ontworpen om jouw thuiswerkplek te optimaliseren. Dankzij het stevige ontwerp en het tijdloze uiterlijk is deze tafel een perfecte keuze voor elke ZZP’er die productiviteit en comfort belangrijk vindt.

🖥️ Compact en Functioneel

Met een formaat van 80 x 80 cm biedt deze tafel voldoende ruimte voor een laptop, documenten en andere werkbenodigdheden, zonder dat hij te veel plaats inneemt. Ideaal voor kleinere thuiskantoren of werkruimtes waar efficiënt ruimtegebruik een must is.

💪 Stevige en Duurzame Constructie

De tafel is gebouwd om jarenlang mee te gaan. Het 40 mm dikke stalen buisframe zorgt voor een stabiele basis, terwijl de 30 mm dikke poten met stelvoeten zorgen voor extra stevigheid, zelfs op een ongelijke vloer. Hierdoor kun je ongestoord werken zonder dat de tafel wiebelt.

🛡️ Hoogwaardige Materialen voor Dagelijks Gebruik

Het werkblad is 25 mm dik en vervaardigd uit gemelamineerd spaanplaat met een PVC-stootrand, wat niet alleen zorgt voor een luxe uitstraling maar ook bescherming biedt tegen krassen en slijtage. Het draagvermogen van 100 kg maakt deze tafel geschikt voor alle soorten werkopstellingen, van een minimalistisch bureau tot een uitgebreid workstation met meerdere schermen.

🎨 Stijlvol en Aanpasbaar aan Jouw Interieur

Dankzij het strakke design en de neutrale kleurcombinatie (Sonoma eiken blad met zwart stalen onderstel) past deze tafel in vrijwel elk interieur, van modern tot klassiek. Bovendien is hij verkrijgbaar in meerdere kleurcombinaties, zodat je de variant kunt kiezen die het beste bij jouw stijl past.

💰 Scherpe Prijs – €89,-

Voor slechts €89,- haal je een kwalitatieve en robuuste bureautafel in huis die jouw werkdag comfortabeler en efficiënter maakt.

📍 Ophalen of Bezorgen

• Afhalen in [jouw locatie invullen]
  • Bezorgen mogelijk in overleg (tegen een kleine meerprijs)

Interesse? Stuur een bericht en maak van jouw thuiswerkplek een professionele werkruimte! 🚀

En dan zie je dat je al een veel betere tekst krijgt. 

66768-bureautafel-standaard-zwart-sonoma-eiken_1920x1920.jpg

• 1
11 uur geleden, Derek-Jan zei:

Met een formaat van 80 x 80 cm biedt deze tafel voldoende ruimte voor een laptop, documenten en andere werkbenodigdheden, zonder dat hij te veel plaats inneemt.

De tafel op de foto is rechthoekig, niet vierkant, maar AI ziet de fout niet. En die fout lijkt me zó groot dat een koper daarmee ruim voldoende reden heeft om de koop op jouw kosten te ontbinden.

11 uur geleden, Derek-Jan zei:

een uitgebreid workstation met meerdere schermen

Boven elkaar, want naast elkaar gaat niet passen. Taalmodellen zoals LLM's hebben vaak grote moeite met simpele rekensommen en concepten zoals ruimte en tijd.

12 uur geleden, Derek-Jan zei:

Belangrijkste specificaties van de tafel :

afmetingen zijn 80x80

Dikte werkblad: 25 mm

Onderstel: stevig stalen buisframe (40 mm dik)

Poten: 30 mm dik, met stelvoeten voor extra stabiliteit

Materiaal blad: gemelamineerd spaanplaat met PVC-stootrand

Draagvermogen: 100 kg

Verkrijgbaar in diverse kleurcombinaties
Merk: INOFEC

Internetgebruikers lezen liever geen lange lappen tekst. Dat zal op Marktplaats niet anders zijn. De feature dump die je gebruikt als prompt, verkoopt waarschijnlijk béter dan de lappen tekst die ChatGPT daarvan maakt — al helemaal als je er een fatsoenlijke lijst met bullets van maakt.

• 0
(aangepast)

Ik snap het nu wat beter. ik had zelf wel wat dingen geprobeerd, maar ik benaderde het als zoek machine, dus "verkoop tekst houten tafel 100 x 120" Maar daar kan hij dus niets mee. Je moet het echt uitleggen alsof het een kind van 6 is. En dan hopen op een goede tekst en alles nalopen.
Vraag me dan nog steeds af of je niet sneller bent met zelf de teksten te schrijven en bepaalde alinas te kopiëren.

Je mist nml nog wel belangrijke kenmerken die de AI niet kent, zoals keurmerken, certificeringen etc etc.

aangepast door Jasper S.
  • 0
Op 21-3-2025 om 09:51, Ward van der Put zei:

De tafel op de foto is rechthoekig, niet vierkant, maar AI ziet de fout niet. En die fout lijkt me zó groot dat een koper daarmee ruim voldoende reden heeft om de koop op jouw kosten te ontbinden.

Toch wel, kijk maar naar de eerste prompt die ik gebruikt heb, daar zet ik geen afmetingen in en hij komt zelf met een rechthoekig formaat.

In de tweede prompt die ik gebruik heb ik wel een afmeting geplaatst en die gebruikt hij in zijn verhaal. Dat mijn afmeting van 80*80 niet overeenkomt met de foto is niet de fout van ChatGPT. 

Wat de opmerking betreft over de bullets, dit is iets wat je in je prompt moet verwerken. Dus onderdeel van de informatie die je in je template zet zodat je een consistente output krijgt. Hier steek je de meeste tijd in omdat je dit moet finetunen door te experimenteren. Je kan ook perfect aan ChatGPT vragen hoe je een prompt moet maken aan de hand van voorbeelden. 

Ik hou overigens niet van een lijst bullets, maar dat is persoonlijk.

20 uur geleden, Jasper S. zei:

Vraag me dan nog steeds af of je niet sneller bent met zelf de teksten te schrijven en bepaalde alinas te kopiëren.

Ongetwijfeld is een ervaren tekstschrijver sneller klaar met een beter resultaat. Maar als je die ervaring niet hebt dan kan het een mooi hulpmiddel zijn.

• 0
(aangepast)

Ik kan niet meer zonder AI. Mijn webshop heeft veel extensies draaien die vaak niet goed met elkaar samenwerken. Van de week nog ChatGPT (betaalde versie) code laten schrijven om track&trace code uit de database te halen, en in mail naar de klant te zetten als een klikbare link. Dat klinkt eenvoudig maar de extensies die ik gebruik voor verzending en voor custom emails werkte totaal niet samen. ChatGPT schreef gelijk de code om te zorgen dat de link alleen verschijnt als er daadwerkelijk sprake is van een track&trace.

Ik had dit aan een ontwikkelaar gevraagd en het zou enkele honderden euro's kosten. Nu is dat niet zo'n probleem, maar ik vind het altijd lastig om ontwikkelaars (die ik verder niet goed ken) toegang te geven tot de data in mijn lopende shop.

Tevens is ChatGPT heel goed in het oplossen van backend foutcodes om php fouten op te lossen. Draait alles toch net even soepeler.

Andere handige functies:
- Klanten krijgen bij mij meerdere mails (bestelling ontvangen, betaling ontvangen, verzonden op factuur, verzonden etc etc.) Pleur alle mails in ChatGPT, vertel de volgorde en ChatGPT herschrijft alles in logische opeenvolgende teksten die goed op elkaar aansluiten.

- Site controleren op spelfouten
- Verkoopdata analyseren, wat is in welk land populair, waar zie je groei, wat zakt en wanneer. Schrijf een blog over de trends die we per land zien en waar dit door komt.
- Wij hadden een grafisch ontwerper gevraagd 'cartoon' afbeeldingen te maken van de mensen in het bedrijf. Leuk voor de 'over ons pagina' maar toch met privacy in het achterhoofd. ChatGPT deed het in 5 minuten, met meerdere versies. Weer hoop geld bespaart, al zal de grafisch ontwerper minder blij zijn.

Kort door de bocht, ik kan niet meer zonder!

aangepast door Producent
  • 1

Wij leren bedrijven hoe ze subsidies en tenders kunnen schrijven met AI, en dit werkt echt ontzettend goed. Alles waar je normaal uren over schrijft, heb je binnen een dag op papier. Dus alles wat echt hele strakke regels heeft, dat werkt echt als een trein. Je merkt alleen nog wel dat er ALTIJD een antwoord moet komen. Dus is er iets waar geen antwoord op is dan komt Chat met een cirkel redenering en een denkloop. Dit is niet altijd goed. Daarom is het nog wel heel erg belangrijk om alles met AI te blijven controleren, maar ook verstand te hebben van de taak die je AI laat doen

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar