• 0

Hoe omgaan met meerdere Microsoft 365-accounts?

Mag ik om hulp vragen en even mijn frustratie delen?

Vanuit eerder dienstverband gewend om te werken met Microsoft account. Zag dus geen beren op de weg om vanuit zzp bedrijf een zakelijk abbo aan te schaffen en te gebruiken.  De praktijk is weerbarstig want ik heb nu vier accounts:
- mijn zakelijke account : NAAMBEDRIJF@outlook.com
- nog een zakelijk account: NAAMBEDRIJF@NAAMBEDRIJF.onmicrosoft.com ( schijnt een administratief account te zijn, onbekend of mijn 'echte' zakelijke account hieraan gekoppeld is)
- mijn account bij de partij waar ik een opdracht vervul
- mijn prive/gratis account: hotmail account wat ik al 100 jr heb

Het switchen tussen accounts vind ik de hel, wat ook regelmatig fout gaat. Dan heb ik het nog niet over de Teams applicatie.... daar is switchen pas echt moeilijk/onmogelijk. Dagelijks klik ik wat af om in de juiste omgeving te komen. 
Inmiddels heb ik wel profielen voor elk account in edge aangemaakt. Dan nog opent soms het verkeerde account.

Ook staan mijn  wachtwoorden bijv. in mijn prive profiel in Edge.... ook voor bedrijfsmatige applicaties. 

Hoe orden ik dit ? En hoe zorg ik dat ik moeiteloos kan switchen tussen accounts inc Teams? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik gebruik Thunderbird als email client en die kan redelijk omgaan met meerdere accounts. Het is allemaal redelijk intuitief en je vergist je bijna nooit.

Wat ik in het verleden ook al wel gedaan heb ik dergelijke situaties is: een verschillende client voor de verschillende accounts (bijv: Outlook, Thunderbird, eM client). Dan heb je een heel verschillende client/visueel interface voor elk van de accounts, en na 1 of 2 dagen weet je intuitief waar je zit.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

In Teams kun je sinds ongeveer een half jaar meerdere accounts toevoegen en daartussen switchen.

Maar wellicht is het handiger voor jou om aparte windows accounts te gebruiken? Een beetje afhankelijk van hoe veel tijd je achter elkaar in hetzelfde account moet zijn...

Ik gebruik ook wel eens meerdere desktops om de accounts gescheiden te houden. Die kunnen tegenwoordig ook verschillende achtergronden hebben, daarmee is het voor mij ook direct duidelijk waar ik bezig ben / moet zijn.

Automatisering: Implementatie en beheer van uw bedrijfssoftware

Consultancy: Advies en onderzoek naar uw applicatielandschap

Hosting: Full-service websitebeheer

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle goede tips: die van verschillende browsers past het beste bij mij en mijn manier van werken. Account switchen is idd als functie toegevoegd, maar werkt icm met Teams nog niet altijd even voorspelbaar. Dan weer moet ik opnieuw inloggen met MFA dan gaat het weer goed. 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Ik heb 9 accounts dus ik begrijp wat je bedoelt. je kunt enerzijds wat dingen inrichten op je laptop en je moet wat discipline hebben om browsers / profielen gescheiden te houden.

Als je laptop wordt beheerd door een organisatie dan heb je misschien met SSO te maken, maakt het nog ingewikkelder. Nog wat extra tips ter aanvulling v reeds gegeven adviezen: 

• Gebruik een wachtwoordmanager, Sla bladwijzers en wachtwoorden op per profiel.
  • Gebruik een e-mailclient zoals Outlook, Thunderbird of een ander die meerdere accounts ondersteunt en ze samenbrengt in een unified inbox. Stel dan een filter of een gekleurd label in waardoor je weet voor welk e-mailadres je een email hebt ontvangen. 

aangepast door Workplace-ICT-Consultant

Ihab Khiri

Workplace Consultant

Link naar reactie
  • 0

Beste Ihab Khiri, ik was best verbaasd om te lezen dat een ICT consultant adviseerd om een wachtwoord manager te gebruiken.
Er was onlangs in Nederland een grote beurs waar alle bekende en onbekende software leveranciers aanwezig waren, waar ook de hack gevoeligheid van deze diensten meermalig aan bod kwam.
1 van de sprekers durfde zelfs de statement aan te nemen, dat de kans op inbraak in een huis kleiner is dan de kans op een geslaagde hack op de wachtwoordmanagers.
Ik was daar niet als deelnemer, maar als leverancier, dus kon niet mee blijven luisteren naar het hele verhaal. Maar zijn strekking was dat het maken van een goed wachtwoord bedenken(Even discutabel hoe dat zou moeten worden gedaan) en dat opschrijven in een schrift veiliger was dan opslaan via een online dienst.

Hoe zie jij dit?

Ik maak zelf (nog) geen gebruik van een wachtwoord manager, maar ik word langzamerhand wel helemaal gek van al die online accounts met de daarbij horende wachtwoorden.

Link naar reactie
  • 1

Hi Jasper S.

Als ICT/cybersecurity consultant mijzelf kan ik het gebruik van een wachtwoord manager, zoals Ihab Khiri aangeeft, zeker aanraden. Ik weet niet wat de percentages zijn tussen inbraak in een huis en het hacken van wachtwoord managers, maar risico is er altijd.

Persoonlijk zie ik het hergebruiken van wachtwoorden, het opschrijven van wachtwoorden, of het bedenken van eenvoudig te raden wachtwoorden als een groter risico dan dat een wachtwoord manager gehackt wordt.

Daarbij moet het werken met meerdere account ook beheersbaar blijven en geen obstakel.

Link naar reactie
  • 1
Op 27-7-2024 om 22:51, Jasper S. zei:

Beste Ihab Khiri, ik was best verbaasd om te lezen dat een ICT consultant adviseerd om een wachtwoord manager te gebruiken.
Er was onlangs in Nederland een grote beurs waar alle bekende en onbekende software leveranciers aanwezig waren, waar ook de hack gevoeligheid van deze diensten meermalig aan bod kwam.
1 van de sprekers durfde zelfs de statement aan te nemen, dat de kans op inbraak in een huis kleiner is dan de kans op een geslaagde hack op de wachtwoordmanagers.
Ik was daar niet als deelnemer, maar als leverancier, dus kon niet mee blijven luisteren naar het hele verhaal. Maar zijn strekking was dat het maken van een goed wachtwoord bedenken(Even discutabel hoe dat zou moeten worden gedaan) en dat opschrijven in een schrift veiliger was dan opslaan via een online dienst.

Hoe zie jij dit?

Ik maak zelf (nog) geen gebruik van een wachtwoord manager, maar ik word langzamerhand wel helemaal gek van al die online accounts met de daarbij horende wachtwoorden.

Ik vind dat soort uitspraken altijd lastig te beoordelen zonder iets te weten over de context waarin ze zijn gedaan. Maar als we kijken naar de feiten:

1. Aan elke online dienst kleeft risico;  
  2. Risico door menselijk handelen;
  3. We verzamelen steeds meer accounts en wachtwoorden;  
  4. Geavanceerde methoden zoals (maar niet alleen) brute force attacks;  
  5. Organisaties die security niet op orde hebben
  6. etc. 

Als je punt 1 tot 4 wilt ondervangen dan is simpelweg alleen je wachtwoord opslaan in een wachtwoord manager niet voldoende. Maar dan is het opschrijven van je wachtwoorden ook niet voldoende.    

Dan is het gebruik een wachtwoordmanager niet voldoende, maar het opschrijven van je wachtwoorden is dan ook niet veilig. Daarom adviseer ik altijd (conform the standaarden) het combineren van verschillende methoden, waarbij een wachtwoordmanager als functie heeft om:

• Sterke wachtwoorden: 12-20 tekens met speciale tekens, cijfers, te bedenken en op te slaan;
  • De mogelijkheid bieden om gemakkelijk en regelmatig die wachtwoorden te wijzigen.

altijd in combinatie met:

• Tweefactorauthenticatie waarbij de tweede factor zich bevindt op een extern toestel wat je altijd bij je hebt (bijvoorbeeld je telefoon) of idealiter met een FIDO-chip. 

Op deze manier heeft een hacker niks aan alleen het wachtwoord. 

Punt 5 kun je niet met een wachtwoord voorkomen, wel kun je het invullen van je persoonlijke gegevens beperken en gebruikmaken van tijdelijke e-mailadressen (zoals "Hide My Email").

Bovenop alles klopt het dat bij de grootste wachtwoordmanagers wel eens een kwetsbaarheid is ontdekt, maar dit heeft niet altijd geleid tot het hacken of lekken van de wachtwoordkluizen van gebruikers. Of in ieder geval niet bij mij bekend. 

Dus ook hier weer, wees verstandig, lees je in en oordeel zelf. En laat je vooral niet leiden door uitspraken op ICT beurzen met een commercieel karakter. 

Ihab Khiri

Workplace Consultant

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
6 uur geleden, Ward van der Put zei:

Kijk zeker ook eens naar passkeys: deze zijn veiliger dan slechte bedachte of slordig bewaarde wachtwoorden. Passkeys worden onder andere ondersteund door Apple en Google.

Dit klinkt veel belovend, ik kende het nog niet. Ik neem aan dat men met een biometrische authenticatie, een vinger afdruk of een iris scan bedoeld.
Ik ben de optie nog niet tegengekomen, maar ik zou dat bij een grote partij als Microsoft of Apple wel vertrouwen, maar bij een lokale webwinkel of een informatie slurpende organisatie als Google zeker niet. Bij misbruik of een hack gaat het nml wel wat verder dan een account waar je niet meer bij kunt.

@Ihab Khiri
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Heel verhelderend, ik kon op de bijeenkomst ook niet het hele verhaal horen en ook niet wat de andere partijen daarintegen hadden gebracht. Maar kreeg een beetje het idee dat de sprekers, wilde overtuigen dat de password managers verleden tijd was, maar als ik zo de reacties hier lees is dat zeker niet het geval en zou het dus prima gebruikt kunnen worden voor de vele webwinkels etc. Zoals ik eerder aangaf heb ik zelf nog niet de tijd gehad om uit te zoeken hoe de wachtwoord managers werken en welke veilig en goed werken.

Ik ben wel even ingedoken in de FIOD chip, dat  lijkt ook veel belovend. Ik zou dan graag wel zien dat dit door een externe (niet overheid) partij gedaan zou worden, welke dan nooit verkocht zou mogen worden door een derde partij.
Voor degene die het ook niet kennen, ik vond dit filmpje wel verhelderend:

IBM filmpje over FIOD

De Tweefactorauthenticatie is echt een uitkomst, helaas wordt er veel misbruik van gemaakt. Ik gebruik het veel en gebruik hiervoor een apart telefoonnummer en toestel, helaas wordt deze inmiddels ook overspoeld door spam en andere ellende.
Ik zou ook wel willen adviseren dit alleen bij betrouwbare bedrijven te gebruiken, ik ben hier een beetje te naief in geweest.
Het grote nadeel is wel dat je telefoon altijd opgeladen moet zijn en dat je deze altijd bij je hebt. Ik vergeet hem nog te vaak en nu de batterijen zo goed zijn geworden, vergeet ik hem ook regelmatig op te laden. Maar dat ligt meer aan mij, de meeste mensen hebben 24/7  hun telefoon binnen handbereik.

Je had vroeger ook nog zoiets als een fysiek wachtwoord in de vorm van een USB stick. Ik weet niet precies hoe het werkt en of het nog bestaat. Helaas geeft de zoekmachine op de woorden wachtwoord en USB niet de gewenste resultaten

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar