Goedenavond allemaal, graag zou ik advies willen omtrent het volgende:
Sinds 2 jaar ben ik eigenaar van een onderneming. We zijn vanaf huis begonnen en inmiddels hebben we ongeveer 12 medewerkers in dienst.
Een van deze medewerkers, laten we haar Chloe noemen, zorgt de laatste tijd voor veel irritaties. Deze medewerker is inmiddels bijna een jaar in dienst. Ze heeft eerst een kort contract gekregen voor 9 maanden en een paar maanden geleden hebben we haar contract verlengd met 1 jaar.
Deze collega heeft sinds het begin wat issues gehad met telefoongebruik. Ze had in het begin zelfs de lef om tijdens werktijd urenlang de video aan te zetten terwijl ze aan het werk was, of gewoon de hele dag haar oortjes in en tijdens het werken aan het kletsen. Ik heb dit een weekje aangekeken om te zien of er iets zou veranderen en er vervolgens iets van gezegd. Ze is per direct mee gestopt.
Vervolgens kwamen de kerstdagen eraan wat een zeer drukke en hectische periode was, in deze periode heeft zij erg veel fouten gemaakt. Maar zoals aangeven was ze nog niet zo lang in dienst en was het een ontzettend drukke periode, dus haar fouten werden gewijd aan de drukte. Inmiddels was haar contract ten einde en moesten wij gaan bepalen of we haar contract gingen verlengen of beëindigen. Ondanks haar fouten, probeerde deze medewerker wel haar best te doen, verder heeft zij veel extra uren gedraaid in de drukke periode waarvoor we haar natuurlijk dankbaar waren. We besloten op basis van deze goede eigenschappen haar contract te verlengen. Tijdens het gesprek is er wel aangegeven dat er nog wel ruimte voor verbetering was en op welke punten zij meer moest concentreren.
Inmiddels is de drukte een stuk afgenomen. Helaas merkte ik dat ze nog steeds veel (domme) fouten maakte, voornamelijk omdat ze dingen niet goed leest of niet echt de tijd ervoor neemt. Ik kwam op een dag 7/8 dingen tegen. Uiteraard heb ik dit bij haar aangekaart, ze vond dit niet fijn omdat ze het gevoel kreeg dat ze haar werk niet goed deed. Ik heb haar aangeraden om meer de tijd te nemen en beter te lezen.
Onlangs merkte ik dat ze weer ontzettend veel op haar telefoon zat, vooral als ik niet op mijn plaats zat. Wij hebben overal camera's hangen, het is mij opgevallen dat zodra ik fysiek ergens anders ben dat zij druk in de weer is met haar telefoon (aan het appen). Ze heeft een dag bijna 2 uur lang op de telefoon gezeten, dit was niet aan een stuk door maar toch. Ik wilde er iets van zeggen maar kwam er snel achter dat ze relatieproblemen had. Ik heb dit voor toen even gelaten. Helaas is de telefoongebruik niet afgenomen. Een week later waren er 4/5 collega's bezig op de werkvloer en zat zij tijdens het werk 1,5 uur lang te videobellen met een vriendin.
Uiteraard heb ik hier direct erna iets van gezegd en haar mondeling een officiële waarschuwing gegeven.
Ik wil graag weten wat mijn opties zijn als werkgever. Haar telefoongebruik leidt haar zodanig af dat zij haar werk niet goed doet en ik regelmatig haar taken moet controleren. Helaas zie ik geen verbetering en erger nog, ik ben bang dat haar acties anderen ook op gedachten brengen. Zou ik haar op basis van haar werk en het telefoongebruik op staande voet kunnen ontslaan als ik haar na de officiële waarschuwing weer betrap op het gebruik van telefoongebruik tijdens werktijd?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
pishooe
pishooe
Goedenavond allemaal, graag zou ik advies willen omtrent het volgende:
Sinds 2 jaar ben ik eigenaar van een onderneming. We zijn vanaf huis begonnen en inmiddels hebben we ongeveer 12 medewerkers in dienst.
Een van deze medewerkers, laten we haar Chloe noemen, zorgt de laatste tijd voor veel irritaties. Deze medewerker is inmiddels bijna een jaar in dienst. Ze heeft eerst een kort contract gekregen voor 9 maanden en een paar maanden geleden hebben we haar contract verlengd met 1 jaar.
Deze collega heeft sinds het begin wat issues gehad met telefoongebruik. Ze had in het begin zelfs de lef om tijdens werktijd urenlang de video aan te zetten terwijl ze aan het werk was, of gewoon de hele dag haar oortjes in en tijdens het werken aan het kletsen. Ik heb dit een weekje aangekeken om te zien of er iets zou veranderen en er vervolgens iets van gezegd. Ze is per direct mee gestopt.
Vervolgens kwamen de kerstdagen eraan wat een zeer drukke en hectische periode was, in deze periode heeft zij erg veel fouten gemaakt. Maar zoals aangeven was ze nog niet zo lang in dienst en was het een ontzettend drukke periode, dus haar fouten werden gewijd aan de drukte. Inmiddels was haar contract ten einde en moesten wij gaan bepalen of we haar contract gingen verlengen of beëindigen. Ondanks haar fouten, probeerde deze medewerker wel haar best te doen, verder heeft zij veel extra uren gedraaid in de drukke periode waarvoor we haar natuurlijk dankbaar waren. We besloten op basis van deze goede eigenschappen haar contract te verlengen. Tijdens het gesprek is er wel aangegeven dat er nog wel ruimte voor verbetering was en op welke punten zij meer moest concentreren.
Inmiddels is de drukte een stuk afgenomen. Helaas merkte ik dat ze nog steeds veel (domme) fouten maakte, voornamelijk omdat ze dingen niet goed leest of niet echt de tijd ervoor neemt. Ik kwam op een dag 7/8 dingen tegen. Uiteraard heb ik dit bij haar aangekaart, ze vond dit niet fijn omdat ze het gevoel kreeg dat ze haar werk niet goed deed. Ik heb haar aangeraden om meer de tijd te nemen en beter te lezen.
Onlangs merkte ik dat ze weer ontzettend veel op haar telefoon zat, vooral als ik niet op mijn plaats zat. Wij hebben overal camera's hangen, het is mij opgevallen dat zodra ik fysiek ergens anders ben dat zij druk in de weer is met haar telefoon (aan het appen). Ze heeft een dag bijna 2 uur lang op de telefoon gezeten, dit was niet aan een stuk door maar toch. Ik wilde er iets van zeggen maar kwam er snel achter dat ze relatieproblemen had. Ik heb dit voor toen even gelaten. Helaas is de telefoongebruik niet afgenomen. Een week later waren er 4/5 collega's bezig op de werkvloer en zat zij tijdens het werk 1,5 uur lang te videobellen met een vriendin.
Uiteraard heb ik hier direct erna iets van gezegd en haar mondeling een officiële waarschuwing gegeven.
Ik wil graag weten wat mijn opties zijn als werkgever. Haar telefoongebruik leidt haar zodanig af dat zij haar werk niet goed doet en ik regelmatig haar taken moet controleren. Helaas zie ik geen verbetering en erger nog, ik ben bang dat haar acties anderen ook op gedachten brengen. Zou ik haar op basis van haar werk en het telefoongebruik op staande voet kunnen ontslaan als ik haar na de officiële waarschuwing weer betrap op het gebruik van telefoongebruik tijdens werktijd?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77556-overdadig-telefoongebruik-van-werknemer-onder-werktijd/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen