• 0

Eigen vermogen lijkt niet te kloppen in boekhouding van opvolgende jaren

Ik gebruik al sinds 2017 het boekhoudprogramma eaccounting van Visma. Tot een tijdje terug leverde ik dan die gegevens aan bij een extern adviseur en die maakte dan de jaarrekening en inkomsten belasting aangifte. En ik denk dat zij dan ook de gevens corrigeerde waar ik evt. iets fout had geboekt. Omdat de facturen daar wat uit de hand liepen en ik het gevoel had dat ik zelf toch al het meeste werk had gedaan wil ik nu maar helemaal zelf proberen.

Omdat ik de boekhouding met terugwerkende kracht moet invoeren tot twee jaar terug zit ik nu weer midden in het traject.  Mij valt nu bij het vergelijken van de balans van de opvolgende boekjaren op dat het eigen vermogen vanaf een bepaald jaar steeds hoger wordt. Een cumulatieve reeks die (nu) jaarlijks verder ophoogt. Nu heb ik het vermoeden dat dat niet klopt? (is dat zo?).  Ik zou denken dat aan het eind van een boekjaar het verschil tussen opname privé en stortingen van privé een eenmalig gegeven is? Nu lijkt het er op alsof er vanaf het nieuwe boekjaar door wordt geteld en veel te hoog uitkomt. Dus van eerst zeg een 4500 is nu sprake van 48000 als eigen vermogen. Was het maar waar :)

Ik zit dus met enkele vragen:

1. heb ik het goed dat dit niet klopt?
2. Zo ja, Wat is hier mis gegaan?
3. Zo ja, Hoe kan ik dit weer goed krijgen?

Ik zie uit naar jullie verhelderende adviezen. Dank.

Scherm­afbeelding 2025-04-02 om 16.14.55.png

Scherm­afbeelding 2025-04-02 om 16.15.49.png

Scherm­afbeelding 2025-04-02 om 16.16.51.png

Aanbevolen berichten

• 0
1 uur terug, Cosara zei:

Misschien wordt het tijd om een ander boekhoudprogramma te gaan gebruiken … eentje waarmee de grootste leek overweg kan. 

Elk programma werkt zo goed als de input die het krijgt. TS doet dit al zeven jaar en komt er nu pas achter dat hij soep aan het koken is. 

Vermoedelijk heeft hij nooit de mutaties van zijn boekhouder verwerkt en toen hij ging doe-het-zelven zijn daarom alle corecties die de boekhouder maate, in het niet verdwenen, waardoor pas echt de omvang van boekingensoep zichtbaar is geworden.

Mijn benadering zou ook de schoenendoosbenadering zijn: alles opnieuw inboeken, maar dan wel vanuit de balans van de laatste jaarrekening. 

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0
(aangepast)
6 minuten geleden, StevenK zei:

Mijn benadering zou ook de schoenendoosbenadering zijn: alles opnieuw inboeken, maar dan wel vanuit de balans van de laatste jaarrekening. 

Dat is volgens mij ook gedaan toen TS is begonnen met invoeren. Maar dan moet je wel de regels volgen en elk jaar netjes afsluiten zodat de W&V en prive wijzigingen goed op het EV terecht komen. Dat mis ik hier. Maar het is inderdaad verstandig weer opnieuw te beginnen. Vanaf 2020 kan prima (wel compleet opnieuw beginnen dan en niet je eigen 2019 overnemen). Dan kun je de eind en begin balans van 2020, 2021 en 2022 ook nog controleren met datgene wat wel door een boekhouder gedaan is.

En niet met 2021 verder gaan als 2020 niet klopt (wat hier wel gedaan is).

aangepast door Rik ·
  • 0

Als je nu nog de belastingaangiften van 2023 moet doen heb je een vrij serieus probleem en zal het geduld van de belastingdienst bijna op zijn. Waarschijnlijk heb je de brief al ontvangen dat als je nu geen aangifte doet er dan ook een boete volgt. En zo niet dan komt die wel (zeer) binnenkort. 

Het moet nu echt gebeuren.

Heb je al overwogen om hulp te vragen bij de gemeente?  Door je oproep weet ik waar je moet zijn. 

Ik zou even contact opnemen met hen. https://www.rsdkrh.nl/contact-ondernemersteam

Zij kennen boekhouders die vaker helpen met puinruimen en afhankelijke van de situatie kun je mogelijk ook bijzondere bijstand krijgen voor het op orde brengen van je administratie. 

De kans dat iemand met een uurtje meekijken het oplost ligt dicht bij 0 (zoals Cosara al terecht opmerkte)

En sinds corona zijn veel gemeentes / sociale diensten wel tot inzicht gekomen dat er ook voor ondernemers serieuze dienstverlening nodig kan zijn. Dus het is zeker de kans waard om even contact op te nemen. 

• 0
Op 11-6-2025 om 22:21, StevenK zei:

Elk programma werkt zo goed als de input die het krijgt.

Elk programma werk zo goed als de output die het maakt.

Met de invoer door TS zou je verwachten dat het programma de nodige waarschuwingen en foutmeldingen zou geven.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0

Boekhouden is een vak. Zeven jaar fouten of foutjes los je niet op met een uurtje 'zitten.' 

Bijt gewoon even door die zure appel heen, gooi wat geld tegen een goede boekhouder aan (misschien levert het zelfs iets op?) en doe dat zeker voordat de fiscus voor jou komt corrigeren....

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar