• 0

Haalbaar? Schrijven van webteksten

Beste allemaal,

 

Ik ben aan het overwegen een bedrijf te starten in de toekomst, gericht op het schrijven van webteksten, waarbij rekening gehouden wordt met de invloed van content op natuurlijke zoekresultaten (voornamelijk google).

Ik heb gemerkt dat het voor veel bedrijven en bedrijfjes lastig is om goede, relevante content te schrijven, waar een goede balans wordt gezocht tussen user experience aan de ene kant en vindbaarheid aan de andere kant.

De laatste tijd ben ik vooral bezig geweest met het bedenken van een stappenplan om samen met de klant door te nemen, om zodoende een website te kunnen verbeteren.

 

Mijn grote vraag hierbij is, zijn bedrijven bereid te betalen voor content. Mijn grote angst is namelijk dat veel bedrijven wel graag gevonden willen worden, maar de waarde van goede teksten vaak onderschat wordt.

 

Graag zou ik willen weten wat jullie idee hierover is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, je vraag is wel erg breed als je je afvraagt of "bedrijven" bereid zijn om voor content te betalen. Heb je het over internationale B2B, MKB met klanten in een straal van 100 km, heb je het over diensten of producten? Welke industrie, op welk niveau in de organisatie zit de inkoper/besluitvormer?

 

Mijn ervaring is dat 'bedrijven' zeker bereid zijn om voor content te betalen. Dit omdat ze het belang inzien van goede geschreven communicatie en omdat ze vaak de capaciteit/kennis niet hebben om het zelf goed te doen. Denk bij externe content aan websites, maar ook nieuwsbrieven, case studies en nieuwsitems.

 

Content wordt, zeker binnen de grotere (internationale) ondernemingen, ook ingezet als onderdeel van de interne communicatie en leiderschapscommunicatie. Denk hierbij aan CEO speeches, case studies uit de landen, HR issues, persoonlijke interviews.

 

En het wil voorkomen dat een business unit, project of verandertraject zijn eigen nieuwsbrief of intranetsite heeft. Ook communities van gelijkgezinden - bv. alle brand managers wereldwijd - hebben vaak behoefte om hun kennis op papier uit te wisselen.

 

Dus er is meer dan genoeg behoefte aan geschreven content. Echter, geen van mijn klanten bekommert zich om de Google-baarheid van externe teksten. It's just not an issue, primair omdat deze bedrijven geen traffic genereren via search engines. En voor interne content is het per definitie al irrelevant.

 

Maar goed, ik kan me voorstellen dat voor een bepaalde categorie bedrijven Google een belangrijk salesmiddel is en dat Google-vriendelijke teksten in theorie toegevoegde waarde kunnen hebben.

 

Echter, als klant zou ik denken dat het brein van mijn lezers andere type input nodig heeft dan de algoritmes van Google. Dus wat voor soort teksen krijg je dan? Wat is het leidende principe van je tekst? Als 'Google taal' en 'mensen taal' van elkaar verschillen, wie heeft dan de overhand?

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

persoonlijk zou ik gaan voor goede teksten voor de uiteindelijke klant.

google is van minder belang gezien "echte tekst" al voldoende is om beter te scoren dan loze entree pagina's oftewel doorway pages.

zoek op google eens op optreden anouk (45mei site) of vacature webdesigner (footsteps site)? zijn geen sterk geschreven stukken tekst (ja we kunnen nog wel een goede tekstschrijver gebruiken) echter laten deze voorbeelden wel zien dat inhoud van de tekst stiekem toch van minder belang is.

 

heb je in je omgeving gekeken wie er eventueel behoefte heeft aan je diensten? wij zelf zijn bevoorbeeld goed in content mangement en webdesign. teksten blijven daarbij helaas ver achter.

 

zo zullen er in jouw omgeving vast diverse internet achtige bedrijven zijn welke je diensten goed kunnen gebruiken als aanvulling op hun diensten pakket. wellicht dat je ze het kunt aanbieden met een soort dealer korting.

 

schijf je echter zelf sterkte teksten en plaats je die op je eigen website met bijbehorende goede zoek - vind resultaten .. dan komen de opdrachtgevers wellicht vanzelf naar je toe

Link naar reactie
  • 0

Echter, als klant zou ik denken dat het brein van mijn lezers andere type input nodig heeft dan de algoritmes van Google. Dus wat voor soort teksen krijg je dan? Wat is het leidende principe van je tekst? Als 'Google taal' en 'mensen taal' van elkaar verschillen, wie heeft dan de overhand?

 

Die talen hoeven niet van elkaar te verschillen. Stel ik wil nu oranje t-shirts aanbieden dan zegt deze pagina (Google trends) me dat ik beter 'wk' en 'voetbal' kan gebruiken in m'n tekst dan 'wereldkampioenschap'. Daarnaast kun je met synoniemen ook de vindbaarheid van je pagina beinvloeden, vaker gebruikte varianten worden nu eenmaal ook vaker gebruikt als zoekwoord (om niet te spreken over lange woorden ;))

Link naar reactie
  • 0

ik denk inderdaad ook dat er zeker wel behoefte is bij bedrijven aan een goede tekstschrijver en als dat er één is die ook nog weet waarop hij moet letten met betrekking tot zoekmachine marketing dan is dat helemaal mooi. Maar de vraag is door een ander ook al opgeworpen, om welke bedrijven gaat het dan?

 

Wellicht is het voor jou gemakkelijker om eens te praten met zoekmachine optimalisatie bedrijven. Dat zijn over het algemeen partijen die van de hoed en de rand weten op technisch gebied, maar nog expertise kunnen gebruiken voor wat betreft het tekstschrijven. Daar liggen wellicht betere kansen voor jou om direct in een netwerk te geraken.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Met als uitgangspunt dat een website een vorm van reclame is ... en hieruit volgend dat reclame wordt gemaakt door een reclameburo ... die al sinds jaar en dag de beruchte tweedeling kennen tussen art director en copy writer ... zou het aannemelijk te maken zijn dat het schrijven van webteksten als vak apart gezien wordt en dat het dus ook zo beloond kan worden. In de huidige economie met een wildgroei aan webdesign burootjes zullen er zeker kansen zijn voor een goede schrijver.

 

Succes!!!!

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat het gemiddelde bedrijf dat websites bouwt meer geeft om de uitstraling dan de tekst. Vindbaar zijn in de zoekmachines is vaak het allerlaatste punt op de agenda van deze bedrijven.

Dus volgens mij zijn er voldoende kansen.

ErnoHannink helpt zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen

http://www.ernohannink.nl

http://www.enthousiasmeren.nl

Laat de klant naar jou

komen

Hyves voor freelancers

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het wat verwarrend wat je wilt. Een blik op je weblog maakt het niet duidelijker. Content is meer dan tekst, je gebruikt de twee begrippen nu door elkaar. Maar gaat het nu om goede webteksten of een hoge positie bij zoekmachines?

 

Wel grappig dat je op je site beweert dat mensen niet lezen, trouwens. Mensen lezen wel namelijk, heel veel zelfs. Een tekstschrijver weet een link te leggen tussen het aanbod van de afzender en de (lees-)behoefte van de ontvanger. Of in dit geval: de sitebezoeker. Er is veel behoefte aan mensen die dat kunnen, sterker nog: ik word er goed voor betaald. ;)

 

Dat goede content leidt tot een aardige positie bij zoekmachines is evident. Niet alleen de robotjes van de zoekmachine zien de waarde van je site, ook anderen (mensen!), die daarom wellicht naar je website linken.

 

Dat je speciale aandacht schenkt aan de manier waarop je een tekst opbouwt is logisch, want je moet rekening houden met het leesgedrag van mensen die een site bezoeken. Als je dat onder de knie hebt, heb je al bijna de perfecte tekst voor Google (c.s.).

 

Maar je sitebezoeker moet altijd je uitgangspunt zijn. Wat heb je aan een hoge ranking als geen hond leest wat je hebt gemaakt? Presenteer je als tekstschrijver, met als specialiteit 'het web'. De vraag uit de markt is er wel, nu alleen nog jezelf verkopen...

 

 

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Hartelijk dank voor de nuttige feedback.

Misschien heb ik mezelf niet helemaal goed uit kunnen drukken, maar dat komt omdat ik voor mezelf ook nog geen hele invulling heb gegeven aan het idee dat ik voor ogen heb.

 

Wat betreft de opmerking dat mensen niet lezen: het prikkelt in ieder geval, maar je hebt deels gelijk. Mensen lezen, mits het onderwerp aansluit bij de informatiewens van degene die zoekt. In heel erg veel gevallen is lezen echter meer "scannen", waarbij een tekst op trefwoorden doorzocht wordt.

 

Wat betreft het schrijven van teksten zelf: uiteraard schrijf je voor de gebruiker (de klant, de informatiezoeker, de medewerkers, of welke doelgroep dan ook). Het kan echter absoluut geen kwaad om je teksten te optimaliseren en ik denk zelf dat dit de komende jaren steeds belangrijker zal worden.

 

In ieder geval meer dan genoeg stof om te overdenken het komende weekend :-)

 

@René: ik gebruik inderdaad twee begrippen door elkaar. Mijns inziens zijn deze begrippen stevig met elkaar verbonden. Content is veel meer een totaalplaatje, de tekst 1 van de instrumenten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je zeker kans maakt als je een soort doorverkoop structuurtje opzet en promoot met webontwikkelings-bedrijven. Simpelweg onder het mom van DJ's kunnen niet dansen, programmeurs kunnen niet schrijven. Er is in die markt (vooral MKB) echt vraag naar. Op dit moment schrijven voor ons vooral de reclame-bureau's maar die zijn redelijk kostbaar en vaak beter in het concept-werk.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.