• 0

Sprout zoekt startende ondernemers

Sproutstart is een weblog van en voor starters. Eind 2005 zijn we begonnen met het volgen van elf ambitieuze starters. De beginnende ondernemers verhalen op www.sproutstart.nl over hun ondernemersavonturen. Vier startup-experts geven feedback op de problemen en kansen die de starters treffen in deze spannende tijd.

 

Inmiddels is de eerste groep webloggers ruim 7 maanden online, het is tijd voor vers bloed. Ben je een innovatieve, ambitieuze starter die niet bang is om openhartig over zijn bedrijfsvoering te spreken, meld je dan aan bij ondergetekende (rutger.betlem@sprout.nl).

 

Van geïnteresseerden verwacht ik (via e-mail) een korte uiteenzetting van hetgeen je bedrijf doet of gaat doen. Je doelen voor 2006/2007. En een korte motivatie waarom we je zouden moeten selecteren voor het startlog.

Ook doorstarters en serial entrepreneurs nodig ik van harte uit om te reageren.

 

Wij bieden: exposure van je bedrijf op de website Sproutstart.nl. Daarnaast besteden we maandelijks aandacht aan de avonturen van de starters in het magazine Sprout. Verder is er geregeld iets te lezen over de starters in onze nieuwsbrief Sprout Alert.

 

Wij zoeken: openhartige starters (niet langer dan vier maanden bezig) die niet bang zijn hun hoogtepunten maar ook hun twijfels te delen met een groot publiek. Voor het weblog geldt een minimum van twee berichten per week (variërend van 50 woorden tot lange epistels).

 

Stuur je reactie naar:

Rutger.betlem@sprout.nl

 

Uit de aanmeldingen kiezen we tien nieuwe starters.

 

Update: De oproep bleek een doorslaand succes. We zijn inmiddels druk aan het selecteren. Deze week maken we een keuze uit de ruim 60 aanmeldingen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een aantal HL-ers heeft mij benaderd of het de moeite waard was, om mee te doen op www.sproutstart.nl. Kost het niet teveel tijd? Weegt het op tegen de geïnvesteerde tijd?

 

Mijn visie: JA! Doen! Het is zeer de moeite waard.

 

Enerzijds omdat de exposure die je extra krijgt super veel oplevert,

anderzijds door de vele links die je naar je website krijgt, stijgt je site ook in de google-rankings.

 

Kortom, als je (nog) in aanmerking kunt komen, doen. En het is nog leuk ook ;D

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Mijn visie: JA! Doen! Het is zeer de moeite waard.

 

Mee eens (en ik ben geheel objectief). Lees wel eerst het draadje waarin wordt besproken wat je als jonge ondernemer nu allemaal wel en niet in een blog kan vertellen: "je kunt toch bezwaarlijk een gesprek met een klant hebben en dat 's avonds in je blog bespreken want dat leest die klant ook". Een algemeen dilemma van alle bloggers behalve professionele bloggers die niks anders doen.

Link naar reactie
  • 0

Los van de filosofische discussie, maar gewoon puur praktisch: leg dat maar uit aan de belastingdienst..

 

Die vat ik niet? Je bent ondernemer of je bent het niet. Als je ondernemer bent dan ben je fulltime ondernemer. Met een bijbaantje heb je niet meer genoeg tijd voor het ondernemen en kun je je afvragen of je wel gemotiveerd genoeg bent. Ik zou nooit investeren in een parttime ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Dat is dus de filosofische discussie.. over het ondernemer zijn. Het urencriterium voor 'ondernemersaftrek' is de praktische kant van het parttime ondernemen.

 

Een concreet voorbeeld: ik ben een onderneming aan het opzetten, mijn middelen zijn zeer beperkt en tot nu toe is er geen investeerder. Was die er, dan zou ik graag fulltime ondernemen. Tot die tijd moet ik echter wel elke maand de huur betalen en 's ochtends een boterham is ook wel aardig. Dat leidt tot de situatie dat ik praktisch parttime ondernemer ben, met hoeveel ondernemers-ideeen ik fulltime ook rondloop.

Link naar reactie
  • 0

Los van de filosofische discussie, maar gewoon puur praktisch: leg dat maar uit aan de belastingdienst..

 

Die vat ik niet? Je bent ondernemer of je bent het niet. Als je ondernemer bent dan ben je fulltime ondernemer. Met een bijbaantje heb je niet meer genoeg tijd voor het ondernemen en kun je je afvragen of je wel gemotiveerd genoeg bent. Ik zou nooit investeren in een parttime ondernemer.

 

Ondernemers zijn enthousiastelingen die gemotiveerd zijn in hun vakgebied. Ook al doen ze dit een paar uur in de week.

 

En de uitspraak "Ik zou nooit investeren in een parttime ondernemer" vind ik totaal niet een instelling voor een ondernemer als er kansen liggen moet je die grijpen, je weet nooit waar het op uit kan lopen dat is het leuke van ondernemen mijn inziens.

Link naar reactie
  • 0

En de uitspraak "Ik zou nooit investeren in een parttime ondernemer" vind ik totaal niet een instelling voor een ondernemer als er kansen liggen moet je die grijpen, je weet nooit waar het op uit kan lopen dat is het leuke van ondernemen mijn inziens.

Die uitspraak is nou net weer een die ik wel begrijp: je wilt als investeerder toch een stukje commitment (lees: 110%) van een ondernemer. Maar goed, ik ontkom er in ieder geval op dit moment niet aan parttime te ondernemen. Het is niet ideaal, maar het is niet anders.. Ik besta in ieder geval wel ;)
Link naar reactie
  • 0

En de uitspraak "Ik zou nooit investeren in een parttime ondernemer" vind ik totaal niet een instelling voor een ondernemer als er kansen liggen moet je die grijpen, je weet nooit waar het op uit kan lopen dat is het leuke van ondernemen mijn inziens.

 

Ja maar niet met een part time werknemer die zogezegd part time ondernemer wil worden. Dat gaat voor de persoon zelf voor zijn omgeving en voor de werkgever op dat moment gewoon niet samen.

 

Je kunt wel praten over een overgangsregeling van part time werknemer naar een ondernemer en dat is zelfs niet pratend over full time, dat is een full life time die je weliswaar wel weer zelf al of niet part time kunt in vullen

 

Maar goed, we dwalen af. Mee liften op Sprout zou ik, als je de mogelijkheid hebt met beide handen aangrijpen, maar dan wel in een full life time situatie.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Ondernemers zijn enthousiastelingen die gemotiveerd zijn in hun vakgebied. Ook al doen ze dit een paar uur in de week.

 

Iemand die wil gaan ondernemen is daarmee nog geen ondernemer.

 

Natuurlijk kun je een tijdje in een overgangssituatie zitten. Heb ik zelf twee keer meegemaakt. Je hebt nog een baan, maar je bent bezig je nieuwe bedrijf op te zetten. Maar als je serieus bent met je ondernemerschap dan maak je je in die situatie bijvoorbeeld ernstig zorgen over "hoe lang kom ik hier nog mee weg", dwz wanneer ontslaan ze je omdat je eigenlijk niet meer met je baan bezig bent.

 

Bovendien is het helemaal niet mogelijk om een bedrijf op te zetten als je daar niet 100% van je energie in steekt en 100% van je tijd (ook vrije tijd). Sterker nog, ik denk dat de meeste mensen helemaal niet in staat zijn een bedrijf op te zetten en ik raad ook meestal mensen af om dat te doen. Je neemt heel veel risico, je gaat een tijd weinig verdienen, de kans dat je failliet gaat is 50% en daarna kom je niet meer aan de slag, je vriendenkring en je relatie raak je kwijt, je persoonlijke leven wordt een puinzooi, je krijgt maagzweren en hoge bloeddruk, en het is een loose-loose situatie: als je slaagt zegt je omgeving "die had de tijd erg mee" en als je mislukt "dat hadden we zien aankomen".

 

Ben je d'r nog? Kijk, misschien moeten we dan 's over ondernemerschap praten.

Link naar reactie
  • 0

Je boodschap is heel duidelijk Christine ;D, alle startende ondernemers op dit forum snakken nog een half uur naar adem na je boodschap ;)

 

Vanuit verschillende invalshoeken kan je tot verschillende conclusies komen:

 

De invalshoek tijd: Er zijn veel ondernemers die een bedrijf hebben en daar slechts een deel van hun tijd aan besteden (vaak oudere ondernemers of starters alhoewel dat meestal noodgedwongen is). In die zin zijn er veel parttime ondernemers

 

De invalshoek ondernemer zijn: Je kan niet de eerste helft van de maand geen ondernemer zijn en de tweede helft wel ondernemer zijn. Domweg omdat er iedere dag van de maand risico's kunnen zijn die vermeden moeten worden en kansen die gegrepen moeten worden. En die kansen en risico's die bij het ondernemen horen wachten niet tot je in de tweede helft van de maand zit als de ondernemer aanwezig is. In die zin zijn er geen parttime ondernemers.

 

Ondernemer ben je of ben je niet, wel kan je een of meer bedrijven hebben waar je slechts een deel van je tijd aan besteed. Daarbij geldt dat startende bedrijven meer dan een gemiddelde inspanning vergen om succesvol te worden.

 

Groet,

 

Ronnie

--

Carsulae advisering aan het MKB

http://www.carsulae.nl

Link naar reactie
  • 0

Je neemt heel veel risico, je gaat een tijd weinig verdienen, de kans dat je failliet gaat is 50% en daarna kom je niet meer aan de slag, je vriendenkring en je relatie raak je kwijt, je persoonlijke leven wordt een puinzooi, je krijgt maagzweren en hoge bloeddruk, ...

 

Ben je d'r nog? Kijk, misschien moeten we dan 's over ondernemerschap praten.

 

Yep, ben er nog maar als startende onderneemster snak ik inderdaad een naar adem ;). Waarom zo in paniek? Hoezo kom je niet meer aan de slag na een faillissement, waar komen die maagzweren vandaan en waarom geen vrienden meer?

 

Wat ik me al lezend afvroeg was over welke tijd we het hebben. Ik beschouw mezelf ook als een parttime ondernemer, omdat ik fulltime mijn kinderen opvoed, en daarom voelde ik me een enigzins aangevallen. Ik ben namelijk evengoed zo'n 30 uur per week met mijn nieuwe zaak bezig. Als ik dat onder kantoortijden zou doen, ben ik dan fulltimer dan nu?

 

Overigens is dit mijn derde start, na één fout en één goed resultaat.

Link naar reactie
  • 0

Welkom Ingrid,

 

Als jij denkt een leuk verhaal te hebben voor Sprout, then go for it.

Bedenk wel dat het schrijven op een log tijd kost, dus maak dan van te voren een beetje een draaiboek, met eventueel een aantal minder tijdgevoelige onderwerpen achter de hand.

 

Ja het lijstje van Christine begint mij zo langzamerhand ook bekend voor te komen, volgens mij zijn ondernemers gewoon masochistisch ingesteld.

Pijn is fijn, maar een onderneming is fijner. ;D ;) :-X

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je welkom TechNico. Ik hoop hier wat inspiratie te vinden voor al die momenten waarop ik denk dat het te moeilijk is om onder deze omstandigheden te starten. Als moeder met twee kleine kinderen in huis, bedoel ik.

 

Of mijn verhaal zo spannend is voor Sproutlezers betwijfel ik. Het wordt maar een klein bedrijf. Anderzijds zijn er voor mijn gevoel veel moeders die als zelfstandige willen starten. Ik ben vanuit mijn starten-zonder kinderen ervaring benieuwd of ik de nadelen (gillende kinderen op de achergrond, werken buiten kantoortijden, slechte mobiliteit) om kan zetten in voordelen. Hierover, en over mijn andere twijfels, want dit keer start ik helemaal alleen, schrijf ik korte columns. Deze komen na de start vrij, als ik dan meen dat ik iets toe kan voegen aan de al bestaande info.

 

Ik zag deze sproutoproep gisteren en ik zie in de toevoeging dat de selectie al begonnen is zonder mij :) maar het was misschien wel een leuke aanvulling geweest ja.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat jij je vergist, deze oproep is van recenter datum.

Alleen Goldmandinges is aan de lijst toegevoegd.

 

Als jij het echte verhaal op papier kunt krijgen denk ik dat mensen het graag lezen, belangrijk daarvoor is wel dat je van te voren bedenkt of je die info wel wilt delen op het web.

Ook klanten en leveranciers weten de weg naar Sprout te vinden, duzzz.

Als je toch denkt een echt verhaal neer te kunnen zetten over de "gewone"dagelijkse dingen van het ondernemen, dan zou ik zeker reageren.

Link naar reactie
  • 0

Ben benieuwd wie de oude garde opvolgt?

 

De huidige club van bloggende ondernemers blijft dat gewoon doen, alleen waren er wat afgehaakt in de loop van de tijd. Dus waren er nieuwe mensen nodig. Bovendien is het leuker als er "oude" en "nieuwe" ondernemers door elkaar bloggen, toch?

 

Maar ik weet de details niet, ik kijk ook alleen maar mee langs de zijlijn.

Link naar reactie
  • 0

De huidige club van bloggende ondernemers blijft dat gewoon doen, alleen waren er wat afgehaakt in de loop van de tijd. Dus waren er nieuwe mensen nodig. Bovendien is het leuker als er "oude" en "nieuwe" ondernemers door elkaar bloggen, toch?

 

Maar ik weet de details niet, ik kijk ook alleen maar mee langs de zijlijn.

 

Hehe, wordt het blog eindelijk volwassen. :-X

Hopelijk komt er een mooie balans uit, en ontwikkeld het zich tot een ondernemersblog waar ondernemers in diverse fase van ontwikkeling wat aan hebben.

Link naar reactie
  • 0

De huidige club van bloggende ondernemers blijft dat gewoon doen, alleen waren er wat afgehaakt in de loop van de tijd. Dus waren er nieuwe mensen nodig. Bovendien is het leuker als er "oude" en "nieuwe" ondernemers door elkaar bloggen, toch?

 

Maar ik weet de details niet, ik kijk ook alleen maar mee langs de zijlijn.

 

Hehe, wordt het blog eindelijk volwassen. :-X

Hopelijk komt er een mooie balans uit, en ontwikkeld het zich tot een ondernemersblog waar ondernemers in diverse fase van ontwikkeling wat aan hebben.

 

Ik denk dat dat de bedoeling is. En je mag zelf ook commentaar leveren op sproutstart :-)

 

Overigens hoorde ik een investeerder een keer aan HL refereren als een blog. Ik denk dat veel mensen het onderscheid niet scherp zien tussen forums, blogs en websites.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.