Twee weken geleden werd ik gebeld door een designer uit mijn netwerk. Of ik wilde meewerken aan de totstandkoming van een corporate brouchure van een onderneming. Spoed, spoed, spoed.
Prima, opdracht klonk leuk, dus ik meteen tijd vrijgemaakt om vooroverleg te plegen met de designer. De dag erna meteen naar het bedrijf voor een meeting (waar ik afspraken met bestaande klanten voor moest reschedulen). Goede meeting, inhoudelijk veel nieuwe ideeen en het klikte wel met de contactpersoon van dat bedrijf.
Afspraak was dat wij - designer en ik - de dag erna een voorstel de deur uit zouden doen. Immers: spoed, spoed, spoed. Prima, ik 's ochtends meteen voorstel naar de designer gestuurd, die deze dezelfde dag nog door zou sturen met zijn prijsopgave.
Niet dus. Einde van de week polshoogte genomen bij de desiger. Druk druk druk zegt de designer, dus nog geen tijd gehad. Prima, zei ik, maar ik ga dan-en-dan naar dat bedrijf toe om de CEO te spreken voor de brochure, dus daarvoor wil ik duideljkheid. Zou allemaal goed komen, zei de designer.
Niet dus. Morgen heb ik die afspraak, maar ik heb nog steeds geen reactie ontvangen. Heb ik een opdracht? Zijn mijn voorwaarden geaccepteerd? Geen flauw idee. ik heb hem zojuist per - nette - mail aan de designer en mijn contact bij dat bedrijf de meeting gecancelled. Kernboodschap: geen reactie, geen duidelijkheid, geen afspraak.
Ik besef dat de kans groot is dat de designer en de potentiele opdrachtegever hiet niet blij mee zullen zijn. Ik had er best voor kunnen kiezen om te gaan, gokkende dat het "wel goed zal komen".
Bij een bestaande klant, waar ik een goede relatie mee heb opgebouwd, zou ik dit zeker doen. Maar dit is de eerste keer dat ik met beide partijen werk en ik heb er zo geen goed gevoel over.
Het is een aardige opdracht met een goed stuk omzet. Daar zeg ik misschien dag dag tegen. Jammer dan. Ik heb er geen goed gevoel over, het is niet de manier waarop ik wil werken en als dat al zo aan het begin moet, hoe moet dat dan later als de druk echt groot wordt?
Dit gaat - zoals ik er naar kijk - om mijn normen en waarden. Er is een groot gat tussen wat gezegd wordt en wat gedaan wordt. Dat vind ik niet geloofwaardig. Dus daar handel ik naar. Grappig wel, want ik denk dat ik aan het begin van mijn ondernemerschap zou hebben gezegd: toch maar gaan, grote opdracht, we zien het wel.
Ben ik gek of stom? Of heb ik juist gehandeld? Wat denken jullie?
Zal jullie de komende tijd op de hoogte houden, kan een leuke case zijn voor ons allen :)
Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ilja van Roon
Ilja van Roon
Twee weken geleden werd ik gebeld door een designer uit mijn netwerk. Of ik wilde meewerken aan de totstandkoming van een corporate brouchure van een onderneming. Spoed, spoed, spoed.
Prima, opdracht klonk leuk, dus ik meteen tijd vrijgemaakt om vooroverleg te plegen met de designer. De dag erna meteen naar het bedrijf voor een meeting (waar ik afspraken met bestaande klanten voor moest reschedulen). Goede meeting, inhoudelijk veel nieuwe ideeen en het klikte wel met de contactpersoon van dat bedrijf.
Afspraak was dat wij - designer en ik - de dag erna een voorstel de deur uit zouden doen. Immers: spoed, spoed, spoed. Prima, ik 's ochtends meteen voorstel naar de designer gestuurd, die deze dezelfde dag nog door zou sturen met zijn prijsopgave.
Niet dus. Einde van de week polshoogte genomen bij de desiger. Druk druk druk zegt de designer, dus nog geen tijd gehad. Prima, zei ik, maar ik ga dan-en-dan naar dat bedrijf toe om de CEO te spreken voor de brochure, dus daarvoor wil ik duideljkheid. Zou allemaal goed komen, zei de designer.
Niet dus. Morgen heb ik die afspraak, maar ik heb nog steeds geen reactie ontvangen. Heb ik een opdracht? Zijn mijn voorwaarden geaccepteerd? Geen flauw idee. ik heb hem zojuist per - nette - mail aan de designer en mijn contact bij dat bedrijf de meeting gecancelled. Kernboodschap: geen reactie, geen duidelijkheid, geen afspraak.
Ik besef dat de kans groot is dat de designer en de potentiele opdrachtegever hiet niet blij mee zullen zijn. Ik had er best voor kunnen kiezen om te gaan, gokkende dat het "wel goed zal komen".
Bij een bestaande klant, waar ik een goede relatie mee heb opgebouwd, zou ik dit zeker doen. Maar dit is de eerste keer dat ik met beide partijen werk en ik heb er zo geen goed gevoel over.
Het is een aardige opdracht met een goed stuk omzet. Daar zeg ik misschien dag dag tegen. Jammer dan. Ik heb er geen goed gevoel over, het is niet de manier waarop ik wil werken en als dat al zo aan het begin moet, hoe moet dat dan later als de druk echt groot wordt?
Dit gaat - zoals ik er naar kijk - om mijn normen en waarden. Er is een groot gat tussen wat gezegd wordt en wat gedaan wordt. Dat vind ik niet geloofwaardig. Dus daar handel ik naar. Grappig wel, want ik denk dat ik aan het begin van mijn ondernemerschap zou hebben gezegd: toch maar gaan, grote opdracht, we zien het wel.
Ben ik gek of stom? Of heb ik juist gehandeld? Wat denken jullie?
Zal jullie de komende tijd op de hoogte houden, kan een leuke case zijn voor ons allen :)
Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/9627-opdracht-cancellen-dom-of-niet/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
17 antwoorden op deze vraag