Zo bizar dit, gister heb ik hierover ook al geschreven bij de beergeeks groep op Facebook. Met alles wat ik hier geleerd heb kan ik wel opmerken dat ik nu in de kleine bierwereld ineens ook een beetje een pro ben in het merkenrecht. Het geval.
Die brouwerij uit Roermond heeft zijn brouwerij activiteiten op een laag pitje gezet ivm zijn huidige werk. Hij wilde brouwerij kordaat opzetten met als doel om aandacht te vragen en geven aan militairen met geestelijke problemen uit oorlogsgebieden. En om ook daar voor een beetje werkgelegenheid te zorgen. Alleen hij heeft de naam niet vastgelegd. Zelfs de vergunningen en inschrijvingen opgeschort. Tja, en nu heeft Lidl de naam gekaapt en ook nog eens vastgelegd en de definitieve vastlegging is 13 augustus geweest, toevallig mijn naam was 15 augustus. Lidl heeft het beeldmerk met het woord kordaat vastgelegd. Brouwerij kordaat uit Roermond kan dan weliswaar craft achter zich hebben staan, maar het is mij wel duidelijk dat bierbrouwers geen kaas hebben gegeten van merkenrecht. (Leuk woordgrapje, geen kaas, ) voor mij heel erg duidelijk dat ik geen lid wordt van craft, zij gaan straks heel veel geld uitgeven aan juridische kosten, terwijl je voor zeker kan weten dat alleen een inschrijving bij het Benelux merken bureau een geldige zaak maakt, en tja, dat heeft Lidl gedaan. Dus de kleine brouwerij uit Roermond kan gaan uitkijken naar een andere naam, en het is misschien wel heel erg goed dat de craft bestuurders lid word van deze club. Scheelt ze straks een hoop geld.
Nou tot zover, merkenrecht, wie van jullie ga ik zien op de borrel bij de brouwerij. Komende vrijdag, de Bock staat koud.
Trouwens de brouwwereld is er waarschijnlijk al achter gekomen wie het Kordaat van Lidl gebrouwen heeft, dat is zeer waarschijnlijk Bavaria. Dan moet het een kleine moeite kosten om uit te zoeken of Bavaria ook een onderdeel is van AbInBev.