FF Serieus: Het vergelijken en uitzoeken wat de beste aanbieder/aanbieding bij een betrouwbare verzekeraar is lijkt me nu juist de rol van een adviseur : de klant hoeft dan alleen nog maar een keuze te maken uit de opties die die beste aanbieder biedt qua wachttijd, wel of geen arbo, wel of geen interventies, wel of geen werkgeverslasten, en uitkeringspercentages jaar 1 en jaar 2. Dat zijn al keuzes genoeg.
Nu ga je - ongetwijfeld vanwege je teleurstellende ervaringen in het verleden - alles zelf vergelijken, maar daarbij verzandt je al heel snel in niet of minder relevante details zoals een PAGO.
Wil je het offerte vergelijken toch zelf doen? Kijk dan vooral naar het volgende:
Wat is de all in premie bij 2, 4, 6 en 13 weken voor de door jou gewenste dekking
Heb je vrijheid van arbodienst keuze
Biedt verzekeraar Poortwachtergarantie (verzekeraar betaalt dan de loonsanctie UWV) en zo ja hoe?
Biedt verzekeraar vergoeding voor en/of bemiddeling in (de financiering van) interventies (re-integratie inspanningen) en zo ja voor welk bedrag? (3000-4000 per geval lijkt veel, maar is niet genoeg voor een echt serieuze klacht als CTS/RSI of nek/rugletsel)
Wat gebeurt er met de premie na schade? Wordt die verhoogd en hoe wordt dat bepaald?
Mag je bij zo'n verhoging opzeggen binnen de resterende contracttermijn
Hoe en wanneer moet je mutaties (in- en uitdienstredingen ) melden
Is er wel dekking als je die mutaties per ongeluk niet tijdig doorgeeft?
Moet je schade melden bij arbodienst, bij verzekeraar of bij beide?
(en wil je het nog korter: 3,4,5 en 6 zijn de allerbelangrijkste, pas dan komt premie )
Al het overige zoals PAGO, PMO, verhaalsrechtsbijstand en aanvullende dekkingen als je ook zorgcontracten afsluit enz enz zijn franje: geen essentiële zaken.
Zo, en nu ga ik mijn feest regelen (geen geintje, dat maakt het juist zo grappig )