Ga naar inhoud

Roel J

Retired Mod
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  1. De bankrekening staat dan op naam van de kredietverstrekker en niet op jou naam. aan de bank wordt gevraagd een "inzake" regel toe te voegen waar dan jouw bedrijfsnaam op staat op het afschrift bij jou klant staat dan "kredietbank X inzake jouw bedrijfsnaam". Al je inkomsten komen dan dus binnen bij de kredietverstrekker en zij storten dan alleen geld op jou eigen bankrekening als er voldoende geld is binnen gekomen. Het is niet hetzelfde maar je kunt het een beetje vergelijken met als jij iets koopt bij een webshop en betaald en dan op je afschrift ziet "Mollie namens webshop.nl" Iets vergelijkbaars zullen jou klanten ook zien op hun bankafschriften.
  2. Ik zou het niet om fiscale motieven doen. Het is bijverdienste dat maakt het lastiger om aan de criteria te voldoen om fiscale voordeeltjes te halen Alleen als je voldoet aan alle criteria van ondernemer voor de inkomstenbelasting komen er een aantal fiscale voordelen in beeld, maar ik denk dat je voor deze activiteiten waarschijnlijk in inkomsten uit overige werkzaamheden blijft hangen en dan zijn er weinig fiscale voordelen op de inkomstenbelasting. Om een inschatting te maken kun je de ondernemerscheck doen. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/hulpmiddel-checken-of-ik-ondernemer-ben-voor-de-inkomstenbelasting Je vraagt ook naar de aanpak van de situatie met de leaseauto, maar het is onduidelijk wat je bedoelt. Kun je aangeven wat je daarover wilt weten, wat is het probleem wat jij denkt te zien of hebt? Ik begrijp dat je het ZZP schap wel ziet zitten omdat je dan meer verschillende dingen kan doen die leuk vind. Dat is prima en zeker naast een betaalde baan met voldoende inkomen om van te leven kan zzp-en dan een feestje zijn omdat je alleen aanneemt wat je leuk vind en ook nog een leuke inkomensaanvulling binnenhaalt. Maar de winst moet van je opdrachtgevers komen en niet van belastingvoordeeltjes. De belastingdienst is een gierige en strenge penningmeester. De penningmeester van de sportclub slaat zich hooguit voor zijn eigen kop dat hij akkoord is gegaan met dat hoge uurtarief nu er zoveel uren worden besteed die toch nodig bleken..
  3. Gaat dit over de bv waar je laatst een vraag over het met een zakenpartner die geen aandeelhouder kon worden. Want als dit een "side-project" is voor jou terwijl je via een andere bv of onderneming belasting betaald dan is dat vermoedelijk wel de verklaring waarom er geen beperkingen zijn opgenomen. Je hebt dan een toezegging waar de belastingdienst aan kan houden als de omstandigheden niet wezenlijk veranderd van het moment dat je de toestemming kreeg.
  4. Ik dacht hetzelfde als jij Jasper, ik heb een aantal keer geholpen ondernemingen boekhoudkundig verkoopklaar te maken. Ik heb toen ook een lichte allergie ontwikkeld voor dit soort "vaag-taal" - Earn-out = verkopen op afbetaling, je verkoopt je bedrijf maar hoeveel je precies krijgt hangt af van de resultaten komende jaren. Vaak bouw je ook langzaam je aandelenbelang af ipv ineens. - MBI-deals = Management Buy In. effectief de andere kant van de tafel van de earn-out. waarbij de kopers je huidige managementteam is. - Vendor Loans, = letterlijk vertaald "Verkopers lening" vergelijkbaar met Earn-out, alleen lijkt dit meer op een klassieke lening met - earn-outperiode = het aantal jaar waarin de verkoper zijn verkoopsom ontvangt. Vaak gelden in die periode voor de koper bepaalde beperkingen, bepaalde besluiten moeten met instemming van de verkoper - exit-horizon = uitstap strategie van een investeerder die voor het verstrekken van geld aandelen wil. De strategie is in de basis vaak redelijk plat te vertalen als: we kopen nu voor bedrag 100.000 euro 51% van de aandelen en willen binnen 5jaar met 150% rendement weer uitstappen, ofwel tegen ca 250.000 euro de boel weer verkopen. - EBITDA = Earnings Before Interest Taxes, Depriciation and Amortisation. in Nederlands ook wel operationeel resultaat, dit geeft weer wat je hebt verdient met je bedrijf zonder rekening te houden met de kosten van de financiering (Interest / rente), belastingheffing , Afschrijving vaste activa, en amortisatie wat staat voor afschrijving op immateriele vaste activa (bijv afschrijving op goodwill) Hoe je een bedrijf financiert kan het resultaat flink drukken, net zoals de afschrijving op de bedrijfsmiddelen. zo krijg je beter inzicht in het rendementspotentieel van je onderneming uit de normale bedrijfsvoering. en je kunt tijdens en kort na de overname als koper de I, de T, de D en de A van die afkorting apart beinvloeden door de keuzes die je maakt -cash sale = om toch nog een beetje hollywood in de uitleg te brengen. Je verkoopt je bedrijf en op de dag van de verkoop komt de koper met een koffer geld bij de notaris en gaat zonder koffer weer naar huis. En jij stapt met je koffer met geld op het vliegtuig naar een tropich eiland (en doet niks meer voor je voormalige onderneming).
  5. ja dat klopt
  6. precies het tegenovergestelde als de hogere voorraad. Het enige wat je doet met die boeking is vastleggen wat je echt op voorraad hebt. En bij een kleine boekhouding is dat eens per jaar voldoende. Je legt dus gewoon vast wat de waarde is van wat je op 31-12 in huis heeft. En of dat meer of minder is dan vorig jaar levert geen andere boekmethode op. Feitelijk is gedurende het jaar je winst te hoog geworden omdat je te weinig inkoopwaarde van verkopen hebt opgenomen in je resultaat. Dat corrigeer je in 1x op 31-12.
  7. de waarde bepaling kan vrij eenvoudig via bij koerslijst van ANWB https://www.anwb.nl/auto/koerslijst/koerslijst of via bovag en nog een aantal online rekentools. je krijgt 4 waardes te zien de optie koop via een particulier is de meest passende in jullie situatie. De cataloguswaarde van de auto kun je eenvoudig vinden via de kentekencheck van de RDW De auto op naam van je partner laten staan is geen optie. Want als jij in de auto gaat rijden dan zijn de kilometers voor haar eenmanszaak privékilometers en omdat zij er niet meer in rijd moet de auto verplicht van de balans en als privé vermogen worden gezien. Maar zelfs al je het toch doet levert het niets op. Want een afgeschreven auto in een eenmanszaak heeft meestal tot gevolg dat je fiscaal gezien geen aftrek meer hebt van de autokosten omdat de bijtelling al hoger is dan de jaarlijkse kosten (waarna de bijtelling wordt gemaximeerd op de totale autokosten) en per saldo mag je dus niks aftrekken. Dat geldt is ook voor jou, stel jij koopt de auto voor 8000 euro met restwaarde van 3000 na 5 jaar dan heb je "maar" 1000 euro afschrijvingskosten + alle variabele kosten, daarnaast nog een paar duizend variabele kosten. maar je zit al op 4000 bijtelling over die 18K je moet dus ruim boven de 4000 jaarlijkse kosten zitten wil je enige vorm van aftrek hebben.
  8. Ik zou je adviseren contact te zoeken met het Bureau voor Belgische Zaken van de Sociale Verzekeringsbank. https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/bureau-voor-belgische-zaken De kans op een uitkering is niet heel groot. Maar als er mogelijkheden zijn Daarnaast zou je eens contact kunnen zoeken met Over Rood. Zij helpen ondernemers met financiële problemen. Ik kan mij zo voorstellen dat de vestiging in Breda ook kennis heeft van "grensgevallen" https://overrood.nl/locatie/breda/ Sowiieso veel sterkte komende tijd
  9. Voor mij was het met een opdrachtgever in overheidsland waar ik teveel teamgevoel ontwikkelde in een project waar ik conform het contract maar een (zeer) beperkte rol had maar ik veel meer deed binnen het project dan mijn overeengekomen werkzaamheden omdat er de nodige gaten vielen in het projectteam. Toen het project vastliep bleek ik de ideale zondebok voor de eigen medewerkers die goed waren in politieke spelletjes, gelukkig waren ze niet zo goed in het juridisch correct aansprakelijk stellen dus bleven de kleerscheuren beperkt tot een reeks niet betaalde facturen
  10. in aanvulling op de informatie van Joost. via deze link kun je wat meer lezen over hoe je moet beoordelen of en hoe je btw moet verrekenen als het gebruik anders is dan verwacht. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/onroerende_zaken/herziening_btw/ Je kunt dus gewoon vooraf de keuze maken alle btw af te trekken ervan uitgaande dat je een geschikte huurder vind die aan de genoemde eisen voldoet. Je kunt wijziging van de btw tijdvak aanvragen https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wijziging-aangiftetijdvak-btw#verzoek-wijziging-aangiftetijdvak Maar de belastingdienst beslist en als je hoofddoel is sneller btw terug te krijgen dan is de kans op een afwijzing groter. De bouw van een bedrijfspand neemt meestal lange tijd in beslag, je kunt dus ook met de aannemer afspraken maken over het moment van factureren. Je kunt bijv afspreken dat je in de laatste maand van een tijdvak een factuur krijgt voor de komende 3 maanden. Maar die je in termijnen mag betalen. Dus op 30 september krijg je dan een (voorschot)factuur voor de verwachte kosten of bouwtermijnen van het 4e kwartaal. Maar je betaald de factuur in delen. Waar je dan wel rekening mee moet houden is dat de aannemer wel 20-25% van de factuur snel wil hebben (binnen 30 dagen) omdat hij dan ook de BTW moet afdragen en ook niet als jouw voorfinancier wil optreden. Maar met een beetje slim plannen van facturen kun je bij grote bedragen wel het cashflow probleem oplossen of verkleinen. Als je grote teruggaven verwacht en een nieuw BTW nummer hebt zorg dan dat je ook meteen pro-actief je bankrekeningnummer waarop je teruggaven wilt ontvangen. Dat kan zomaar 4-6 weken schelen op de eerste teruggaaf als je dat vooraf doet. dat kan via deze link https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/betalenenontvangen/content/rekeningnummer-doorgeven-zo-doet-u-dat
  11. Daarvoor kun je het beste de ondernemerscheck doen https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/hulpmiddel-checken-of-ik-ondernemer-ben-voor-de-inkomstenbelasting Als ondernemer moet je een volwaardige administratie voeren. in de aangifte inkomstenbelasting kun je zien welke vragen je dan allemaal moet beantwoorden. Bij inkomsten uit overige werkzaamheden. geef je in principe inkomsten -/- uitgaven op als die positief zijn. Er zijn geen specifieke eisen behalve dat je moet kunnen aantonen hoe je aan die winst bent gekomen, vaak is het meest praktisch om toch een boekhouding te voeren, zeker als je ook met voorraad werkt en misschien investeringen doet in bedrijfsmiddelen die meerdere jaren meegaan. Binnen het eigen vermogen heb je meerdere grootboekrekeningen. waaronder een rekening voor prive stortingen en prive opnamen. want die heb je inderdaad nodig voor de vermogensvergelijking aan het einde van het jaar, Samen met de winsten uit boekjaren vormt dit het saldo van het eigen vermogen. Nadat je aangifte hebt gedaan boek je de saldi op de rekening prive stortingen en prive opnamen over naar de rekening eigen vermogen zodat ze voor het nieuwe jaar weer op 0 staan . Dan is de boeking Prive opnamen aan bank In je boekhouding heb je minimaal 3 rekeningen voor de BTW/OB Te betalen omzet belasting (Die je rekent over je omzet) te vorderen omzetbelasting (die je terugvraagt over je inkoopfacturen) en Af te dragen omzetbelasting. Dat is het bedrag van de aangifte en effectief het saldo van de andere twee rekeningen. Afhankelijk van de complexiteit van je onderneming (hoog of laag tarief, inkoop in het buitenland, verkoop in het buitenland) kunnen er nog veel meer balansrekeningen zijn maar voor de basis uitleg volstaat het om met 3 rekeningen te werken Als je een aangifte hebt gedaan boek staat er dus een schuld op de rekeinng Af te dragen omzetbelasting. En als je de aangifte hebt betaald loopt die rekening weer naar 0. Die lopen in principe niet via je boekhouding want inkomstenbelasting is een prive belasting. Het bedrag aan winst dat uit je boekhouding blijkt daar betaal je belasting over. In de praktijk komt het vaak voor dat de IB toch via de eenmanszaak wordt betaald maar dat is dan gewoon een prive opnamen, dus de boeking is dan ook Prive opname aan bank. Hoe je iets corrigeert wat je niet goed gedaan hebt is erg lastig beantwoorden als niet precies duidelijk is wat er is fout gegaan.
  12. Edit: hmm mijn reactie komt misschien beetje als mosterd na de maaltijd, ik had hem klaarstaan en ben toen paar uurtjes weggeweest dus had de reeks reacties gemist sinds vanochtend dus sorry voor de overlap waar van toepassing Nou ja het is wel een headsup met een kanttekening.. Het is namelijk helemaal niet verplicht om banknummer op je website te zetten KvK nummer is dat wel, BTW nummer ook of beter het BTW id zoals het tegenwoordig heet. Met het BTW nummer was in het verleden een probleem omdat in het BTW nummer van alle eenmanszaken het BSN van de eigenaar was opgenomen. Dat heeft men opgelost (na tussenkomst van de rechter) door alle eenmanszaken een ander BTW id te geven dat je in externe contacten gebruikt en het btw nummer heet nu ob-nummer en bevat nog steeds je BSN en die gebruik je in contact met de belastingdienst In onderstaande link staat welke gegevens voor welke "bedrijfscorrespondentie" en bedrijfsuitingen verplicht zijn https://ondernemersplein.overheid.nl/regels-voor-bedrijfscorrespondentie/ Zelfs op facturen is het bankrekeningnummer geen verplicht gegeven. Maar het is natuurlijk wel erg handig om het wel op je facuren te zetten als je ook daadwerkelijk een betaling wil ontvangen 😉
  13. Ik wil je niet nog een paar jaar ouder maken, maar buitgemaakte gegevens zijn natuurlijk opgeslagen. As je pech hebt worden ze ook nog doorverkocht. Echter nu ze gelijk geblokkeerd zijn zal die persoon wel snappen dat nog meer misbruik niet veel kans op succes geeft. ER zijn dus nog een paar stappen die je moet zetten zie hier hoe te handelen bij identiteitsfraude Wat kan ik doen bij identiteitsfraude? | Het Juridisch LoketBij identiteitsfraude misbruikt iemand anders uw gegevens. Verzamel bewijs van de fraude. Meld dit zo snel mogelijk. En doe aangifte bij de politie. je moet ook aangifte doen bij de politie en je bank informeren. ALs er namelijk meer fraude gevallen via jouw rekening komen dan kan het zijn dat de bank jou als medeplichtige ziet en maatregelen tegen jou neemt. Het is fijn dat je je geld terug hebt maar dat is omdat het bedrijf direct meewerkte maar daarmee is het risico op verder misbruik niet opgelost.
  14. Ik kende deze verklaring ook niet, maar in het algemeen zijn extra verklaringen van subsidiegevers niet heel ongebruikelijk, maar meestal is alleen de subsidie aanvrager daar aan gebonden. Als jij een subsidie aanvraagt krijg je vaak eerst op basis van voorschot geld en moet je op een later moment de facturen overleggen waar je het aan hebt uitgegeven. Dus Artikel 6 is voor de aanvrager een redelijk normaal verzoek (bij een wat grotere subsidie) want of je nu 150 facturen moet kopieren en doorsturen / uploaden bij de subsidieverstrekker of dat er 1 dag een accountant langs komt en in je boekhouding kijkt. Van elke toeleverancier van de subsidievrager zo'n verklaring te eisen gaat wat ver. Als ik de verklaring lees is mijn indruk ook dat alleen de producent deze verklaring moet tekenen en dat vind ik logisch Niet dat iedere leverancier ook deze verklaring moet tekenen. Ik zou in dit geval geneigd zijn om het filmfonds even te bellen (omdat jij het mogelijk vaker tegen kan komen met jou producten en diensten)

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.