Ga naar inhoud

Roel J

Retired Mod
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Alles dat geplaatst werd door Roel J

  1. Roel J reageerde op brood's topic in MediaBoard
    ik zit al jaren bij de duurste bank uit het rijtje.. en geen plannen om over te stappen. Ik ben uberhaubt niet zo'n tarievenshopper of het nou om banken, verzekeringen of andere producten of diensten gaat. en als ING een goedkope bank had willen zijn dan hadden ze de naam Postbank wel gehandhaafd als goedkoop label.. dus met de aankondiging van het verdwijnen van de naam Postbank was mij al direct duidelijk dat de tarieven "geharmoniseerd" zouden worden
  2. Heel algemeen met alle wetgeving hier http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wetgevingskalender en op antwoord voor bedrijven komen zo af en toe ook wetsvoorstellen aanbod volgens mij (maar daar kan iemand van antwoord voor bedrijven misschien iets over zeggen.)
  3. ach elk nadeel heb ze voordeel: als het allemaal zakelijke kilometers zijn zit je al minimaal 1000 uur op de weg.. dan zit je al bijna aan het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek.. ;D voor wat betreft de elektrische auto's. ik zie ze nu af en toe aan de oplaadpaal staan, inderdaad gewoon met een "gewone" (robuuste, waterdichte) stekker, maar voor zover ik kan zien zonder slot oid. Ik vraag me dus af hoe lang het duurt dat het de nieuwste rage word om stekkers los te trekken zodat de auto niet oplaad.. en je 's avonds alsnog niet naar huis kan..
  4. Beste Cindy, Je schrijft dat in het jaarrapport is opgenomen dat er geld aan jou is uitbetaald. Hoe staat dat in het jaarraport verwerkt? dat is de cruciale vraag. prive onttrekkingen zijn namelijk niet belast (en dan is er waarschijnlijk niets aan de hand) maar als jou een winstaandeel voor 2011 is toegekend voor het bedrag dat je hebt ontvangen dan is er sprake van winst uit onderneming, danwel stakingswinst en daarover moet belasting worden betaald. kortom kun je aangeven hoe het is verwerkt in het jaarrapport, wat is de omschrijving en/of in welk hoofdstuk staat het.
  5. Linked-in kan een mooie bron zijn voor inkopers. het zoekt ook makkelijk en je hebt snel een lijst met potentiele klanten. Wellicht dat je wel een betaald abonnement moet nemen om goede searches te maken. Maar mijn ervaring is dat inkopers zelf ook erg veel gebruik maken van Linked-in om in contact te komen met potentiële leveranciers.. Verder kan gewoon bellen en vragen naar de inkoopafdeling ook wel helpen. Inkopers staan, in tegenstelling tot de directies en hun secretaresses, over het algemeen veel meer open voor dit soort telefoontjes van hen word namelijk verwacht dat ze de markt kennen, een gesprek met een andere drukker kan dan voor hen extra info opleveren over die markt.
  6. dank u.. potdorie.. zo zit je een paar dagen op te letten of je er al bent en zo ben je er in eens overheen :) en yes momentje in het archhh topic, lol.. ;D
  7. ach dat is ook een effectieve methode om je wachtwoord regelmatig te wijzigen ;D wat dan weer extra veilig is.. @ brood. tik voor de gein eens excel password recovery in op google. ik denk dat je heel snel de betrekkelijkheid van jou beveiligde excelsheet snel inziet. Overigens zijn dat geen hackerstools maar gewoon commerciele software om gebruikers te helpen om belangrijke bestanden waarvan men het password vergeten is weer toegankelijk te maken..
  8. Als je nu al weet dat je de auto in 2012 gaat verkopen kun je beter geen willekeurige afschrijving toepassen. Want je zult volgend jaar dan over de winst bij verkoop inkomstenbelasting moeten betalen. stel je auto is nu 5000 euro waard en je schrijft hem in 1x af tot 500 euro restwaarde. Dan heb je nu een 'aftrekpost" voor de winst van 4500 euro. Maar als je in 2012 de auto voor 4000 euro verkoopt dan moet je over 4000 min 500 restwaarde = 3.500 weer inkomstenbelasting betalen. Het is dan beter om gewoon maar 1000 euro af te schrijven dit jaar. dan moet je nu wat meer belasting betalen maar krijgt over een jaar niet opeens een hoge aanslag om je oren. Dit is dus de meest veilige keus. Zeker als je dit jaar weinig inkomsten (rond de 25.000 inkomen) hebt en volgend jaar een beter jaar (rond de 35.000) is want anders loop je ook nog het risico dat je nu in een laag tarief extra afschrijving claimt en over de verkoopwinst een hoger tarief betaald.
  9. Nederland kent geen voorgeschreven rekeningschema. Ik heb al heel wat rekeningschema varianten gezien dus normaal let ik meer op de classificering als Balans of W&V rekening e.d. Omdat ik zelf ook exact online gebruik en het standaard rekeningschema daarvan ken heb ik deze keer specifiek de nummers benoemd.
  10. Apart ik dacht echt dat die rekeningen standaard bestonden maar ik denk dat ik dan toch zelf die rekeningen aangemaakt heb. ;D Ik zou 2 rekeningen aanmaken omdat in de aangifte inkomstenbelasting word verschil gemaakt tussen privé stortingen en prive onttrekkingen. Dus je maakt het je makkelijker door dat nu al gescheiden te houden zeker als je in het begin zaken prive hebt betaald is. In de praktijk worden kleine stortingen (een keer prive pinnen omdat je je zakelijke pinpas niet bij je had) ook wel verwerkt onder prive onttrekkingen. maar als er meer dan incidenteel geld uit prive naar de onderneming gestort word is het handig dit gelijk goed bij te houden.
  11. Hallo Derk, Het hele autokosten verhaal is inderdaad altijd wat lastig en in 2011 is het door een aantal wijzigingen soms nog verwarrender geworden. ik beperk me even tot de situatie die jij beschrijft over de btw. Het is inderdaad voldoende om een btw nummer te hebben om een auto op grijs kenteken te kunnen rijden tegen het verlaagde tarief. Daarnaast heb je als ondernemer altijd de vrije keus de auto apart voor de BTW en de Inkomstenbelasting als zakelijk aan te merken. (voorbeeld; Je kunt de auto voor de btw als prive aanmerken en voor de inkomstenbelasting als zakelijk, of andersom) Als je een auto als privé aanmerkt voor de btw dan was het tot 17 oktober 2011 mogelijk om zonder verdere verplichtingen 75% van de btw over de autokosten (zoals brandstof, onderhoud e.d) terug te vragen. Dat komt zo ongeveer overeen met het verhaal van de kennis. echter Sinds 17 oktober is die 75% regeling afgeschaft en nu moet je om btw over de autokosten te kunnen aftrekken een kilometerregistratie bijhouden waaruit de werkelijke verhouding tussen zakelijk en prive blijkt, vervolgens mag je op basis van die werkelijke verhouding de btw terugvragen over de autokosten.
  12. ook naar rekening 0710 gekeken? alle rekeningnummers zijn viercijferig het kan zijn dat het exacte nummer niet helemaal klopt maar ik weer 100% zeker dat in de 0700-serie de kapitaalrekeningen en priverekeningen zitten..
  13. Je kunt het beste gewoon via het memoriaal boekingen maken. Je debiteert de rekening crediteuren en als creditrekening gebruik je de rekening privéstortingen. Als je het standaardrekeningschema van Exact Online gebruikt word de journaalpost 1600 Crediteuren 119 aan 0710 Privestortingen 119 Nadat je het rekeningnummer crediteuren hebt ingetikt, ga je vervolgens naar het veld Relatie en zoekt daar de crediteur op. Tot slot selecteer je in het veld "onze ref" de facturen die je wilt afboeken. De 2e regel van de journaalpost is niks anders als het invoeren van het rekening nummer voor privestortingen Als je dit voor alle facturen doet zullen ze niet meer openstaan en word het betalen van de facturen gezien als privé inbreng.
  14. Het is onmogelijk dat de subsidiegever de eis stelt dat 33% van de facturen onbetaald blijft, dat zou echt een ridicule eis zijn. Het is puur een boekhoudkundig probleem omdat er 2 partners zijn maar er is maar 1 subsidie aanvrager dus de bv kan alleen alle projectkosten juist declareren bij de subsidiegever als jij facturen stuurt voor alle door jou gemaakte kosten ten behoeve van het gesubsidieerde project. Daarnaast hebben jullie gewoon een commerciële afspraak dat jij jou eigen kosten draagt als die niet vergoed worden door een subsidie, dat is dan jou inbreng in dit project. DAt staat los van de boekhoudkundige verwerking maar heeft wel consequenties voor de boekhoudkundige verwerkinge. Uit praktische overwegingen word ervoor (blijkbaar) voor gekozen om de boekhouding van het project volledig te voeren in de BV dus moet jij 100% van je kosten factureren om de kosten in de projectadministratie te krijgen en zo te declareren (voor 2/3 deel) bij de subsidiegever. Vervolgens spreken jullie af dat je maar 2/3 deel van je factuur betaald krijgt, prima. In formele zin blijven het restant gewoon openstaan en als je niets doet tot in eeuwigheid (theoretisch) dus er zal nog een boekhoudkundige stap gezet moeten worden om deze projectadministratie af te ronden De laatste stap zal vanuit de bv moeten zijn dat deze een eindafrekening (of ook tussentijds als het project lang loopt) opstelt voor het project voor alle kosten, de ontvangen subsidie en eventueel de opbrengsten. Dan blijft er een project resultaat over waarschijnlijk een kostenpost/verlies. En dit "verlies" moet dan worden verdeeld over de samenwerkingspartners, waarbij de sleutel waarschijnlijk is 1/3 voor jou en 2/3 voor de bv. Daarvoor maakt de bv dus gewoon een factuur voor jou aandeel in de niet vergoedde projectkosten. Deze factuur word vervolgens weggestreept met het nog openstaande deel van jou facturen en dan lopen beide administraties weer op nul en heeft niemand btw verloren of moet rare capriolen uithalen om facturen afboeken. Eventueel kun je, om het risico af te dekken dat jij moet meebetalen aan kosten gemaakt door de bv die niet gedeclareerd kunnen worden voor de subsidie kan je als onderdeel van de overeenkomst afspreken dat jou bijdrage nooit meer bedraagt dan 1/3 van de door jou gemaakte kosten.
  15. Typ je keywords in google en voila... je staat gewoon op 1. Dat is ook niet zo gek want Radeoxx schreef dit op 6 januari. Kennelijk zijn deacties om zoekresultaten te verbeteren succesvol :)
  16. dat is vervelend, maar iets te weinig info voor goed advies. - wat is sinds kort ingeschreven een week geleden, een maand geleden? - over welke belasting hebben we het en over welke tijdvakken hebben gaat het?
  17. Op het beursplein staan nog een enkele 10 tallen occupy tenten.. hebben ook een grote tent.. mag je vast voor een kratje bier of een paar dekens vergaderen. Verder is in het centrum van Amsterdam gratis vergaderruimte vinden denk ik net zo lastig als water vinden in de woestijn.. Kijk anders ook eens rond Station Amsterdam Sloterdijk, daar wemelt het van de vergadercentra en flexplex kantoren vast wel eentje die een non profit project wil helpen aan een zaaltje voor een uurtje.. en anders word het toch vergaderen bij degene met de grootste studentenkamer :)
  18. De man die jij quote in je openingspost is inmiddels beboet en heeft vervolgens direct de alcohol weer uit de schappen verwijderd. zie http://www.nu.nl/binnenland/2676726/eerste-drankboete-tankstation.html
  19. Ach ik denk dat de hele actie nog geen week gaat duren. Het namelijk een gecoördineerde actie van de belangenvereniging voor tankstationhouders. zodra de 1e boete binnen is word de actie weer gestopt om dan een proefproces te starten. Dus in dat opzicht vind ik de actie verantwoord. Of uiteindelijk alcohol wel of niet verkocht moet worden in benzinestations? Ik denk dat het effect op de verkeersveiligheid nauwelijks meetbaar zal zijn en met hetzelfde gemak zou je ook kunnen betogen dat het verkopen van sigaretten en aanstekers bij een benzinestation verboden moet worden want roken en benzinedamp is (ook) levensgevaarlijk.. toch komt bijna niemand op het idee om een sigaret op te steken tijdens het tanken. Uiteindelijk is het rookverbod is ook niet ingevoerd in wetgeving vanwege volksgezondheid omdat dit te veel inbreuk maakte op het recht op zelfbeschikking (geloof dat dit de goede term is). Daarom is het rookverbod ingestoken vanuit werknemersbescherming / arbo wetgeving, Het roken is verboden omdat iedere werknemer het recht heeft op een veilige werkomgeving, de gevolgen van roken en meeroken zijn bekend en bedienend personeel voorzien van beschermingsmiddelen bleek niet mogelijk of zeer onpraktisch, ik bedoel bedienen met een gasmasker is nu niet echt praktisch en watjes in je neus is ook niet afdoende.. (of charmant) Ik denk dat een verbod dat je instelt vooral ook een probleem moet bestrijden en vraag me af of bij alcoholverkoop bij een tankstation het geval is, de achtergrond van de instelling was namelijk niet primair ingestoken vanuit verkeersveiligheid maar ook concurrentievervalsing. Dit alcoholverbod vloeide voort uit een langdurige discussie over het assortiment van tankshops die door het ontbreken van (verplichte) sluitingstijden oneerlijk zouden concurreren met supermarkten en andere winkeliers die aan de winkeltijdenwet moeten voldoen, het verbieden van alcohol verkoop was toen min of meer een compromisbesluit zodat beide partijen een beetje hadden gewonnen.. Er is daardoor wel een raar onderscheid ontstaan, inderdaad bij wegrestaurants, maar ook bij gewone restaurants en cafés is nauwelijks controle op alcoholgebruik en verkeersdeelname daarna, dan valt het vooral onder de eigen verantwoordelijkheid, maar als er bier in een tankstation word verkocht worden wij burgers ineens roekeloze (en vooral laveloze) drankmisbruikers? ik denk het niet. Kortom gezien de beperkte omvang van de actie en het doel een proefproces uit te lokken om dan weer te stoppen met de verkoop en vervolgens via de rechter een uitspraak te krijgen vind ik een verantwoorde manier.
  20. Het was gisteren ook in het RTL nieuws (late nieuws volgens mij) daarin werd vrij duidelijk verteld dat iedereen met een maand inkomen van minder dan 3300 euro er op op vooruitgaat maar dat hogere inkomens (voorbeeld 4500 euro) er op achteruit gingen als gevolg van diverse maatregelen waarbij de ziektekosten de belangrijkste oorzaak is. Er staat ook een nieuwsartikel op de site.
  21. Nee nu sla je door, 1x per jaar je reiskosten boeken is te weinig als je de btw wilt terugvragen :) Je zult minimaal per aangifte tijdvak voor de omzetbelasting (meestal kwartaal) een overzicht moeten uitdraaien en boeken, Een van de vereisten om btw te mogen terugvragen als voorbelasting is dat je de btw terugvragen in de periode waarin je de kosten gemaakt hebt. Het is gebruikelijk om elke maand je kosten bij te werken en dus ook maandelijks een overzicht te draaien en te boeken.
  22. Ja dat kan, waarom zou dat niet kunnen? Er kunnen hooguit wat afrondingsverschillen ontstaan als per transactie de btw uitrekent of totaal voor alle (geselecteerde) transacties, maar aangezien je btw aangeeft (en terugvraagd) in hele euro's zullen die afrondingsverschillen geen effect hebben op de uiteindelijke aangifte.
  23. ehm, ja ik vrees van wel .. Ik denk dat je mijn beide reacties even moet combineren.. in mijn eerste reactie schreef ik. mijn 2e bericht was puur een reactie naar Erik om mijn gedachtegang in het 1e bericht uit te leggen.
  24. Eric, Jou methode kan ook, is boekhoudkundig netter, ik had het ook al bijna zo opgeschreven en als er al een spaarloonregeling bestaat zal het meestal al ongeveer zo verlopen, maar toen dacht ik omdat het éénmalig is benoem ik even een simpel trucje die in nagenoeg alle loonsoftware zit, als je de betaalwijze kas gebruikt word het bedrag afgesplitst van de bankbetaling en blijft het vanzelf hangen op de balans.
  25. Wat je in elk geval moet doen is bekijken wat nu in totaal per jaar betaald voor de salarisadministratie en dan bekijken of een aparte salarisadministratie goedkoper is. Sommige administratiekantoren rekenen een normaal uurtarief voor het verwerken van de loonadministratie en dat wil dan nog wel eens oplopen. Het bureau dat jij hier noemt rekent volgens 10 euro per maand per medewerker dat betekent in jou geval dat je 60 euro per maand en 720 euro per jaar kwijt ben. Of die dienstverlening voor jou voldoende is weet ik niet. Als jij bijvoorbeeld ook hulp nodig hebt bij het opstellen van nieuwe arbeidscontracten kun je misschien beter naar een full service personeelsadministratie kantoor zoeken. De prijzen zullen daar wat hoger liggen per maand, mijn laatste keer dat ik prijzen van bureau's heb vergeleken (ca 2 jaar gelden) kwamen de kosten bij een dergelijk bureau uit tussen de 13-15 euro per loonstrook per maand en daarnaast dan nog een uurtarief voor specifieke dienstverlening als nieuwe arbeidscontracten. Het kan zijn dat jou administratiekantoor jou salarisadministratie ook voor 60 euro per maand kan verwerken. (al begrijp ik dat je daar een conflict mee hebt gehad) Een ander voordeel van een salarisverwerker is dat deze altijd up to date kennis heeft van de wetgeving (hoewel dat vaak wel door de software leverancier word afgedekt met software updates) maar ze kunnen wel toegevoegde waarde leveren op kennis van CAO's dus als je te maken hebt in jou bedrijf met een specifieke CAO kan dat ook een argument zijn om niet bij een algemeen administratiekantoor te zitten voor je salarisadministratie. Zoals zo vaak is het dus een afweging tussen geleverde diensten en gevraagde prijs. Met de door mij genoemde tarieven heb je in elk geval een indicatie van wat de salarisadministratie jou per jaar mag kosten en of het dan rendabel is over te stappen van een algemeen administratiekantoor naar een salarisverwerker

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Account

Navigation

Zoeken

Zoeken

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.