• 0

Niemand kijkt onzichtbare video's

Als je een bedrijfsfilm hebt laten maken, wil je natuurlijk wel dat deze gezien wordt. Anders was het een nutteloze investering. Toch kan het gebeuren dat er praktisch niemand naar kijkt.

Als we er even vanuit gaan dat de video technisch (qua beeld en geluid) en inhoudelijk (boeiend, geen saaie talking heads) goed in elkaar zit, kan het aan een paar eenvoudige dingen liggen.

 

Deze 5 redenen hebben dus niet zozeer met de inhoud van een bedrijfsfilm te maken, maar met de plaatsing ervan. Het zijn foutjes, die eigenlijk niet gemaakt hoeven te worden. (Het zijn eigenlijk open deuren, maar toch zie ik met regelmaat 'fout' gaan.)

 

Waarom niemand naar jouw video kijkt (in willekeurige volgorde):

 

1) De video is verstopt in de catacomben van jouw website.

Sommige bedrijven investeren in een bedrijfsfilm en plaatsen deze vervolgens op een pagina die ergens verstopt zit. Een bezoeker gaat geen moeite doen om te kijken of er ergens op de website een video te zien is.

Op de homepage en de belangrijkste landingspagina moet je op zijn minst een link naar de pagina met de video plaatsen. De video een prominente plaats op de homepage geven zal voor nog meer kijkers zorgen. Als je meerdere productfilmpjes hebt: plaats deze bij de betreffende producten. Daarnaast kan het een goed idee zijn om ook een aparte (en duidelijk aangegeven) videopagina aan te maken.

Dan is er in ieder geval geen twijfel mogelijk waar de filmpjes (ook) te zien zijn.

 

2) Je hebt niemand laten weten dat de video bestaat.

Een bedrijfsvideo wordt niet vanzelf bekeken. Zodra de film af is, kun je dit laten weten via jouw nieuwsbrief, blog en social media. Via Twitter kunnen enthousiastelingen het eenvoudig retweeten. En bij LinkedIn, Facebook en Google+ kunnen mensen natuurlijk een Like of +1 uitdelen. Dit vergroot ook gelijk het potentiële bereik van jouw bedrijfsfilm.

 

3) Je hebt het alleen geupload naar YouTube en verder niets gedaan.

Alleen een bestandje uploaden naar YouTube is ongeveer zo effectief als flessenpost.

Het schijnt dat er per minuut voor ongeveer 48 uur aan video geupload wordt. De kans dat dat 1 tot 3 minuten durende filmpje vanzelf gevonden wordt, is eigenlijk nihil. Vul de profielpagina en de omschrijving van de video dus goed in en voeg de relevante zoekwoorden toe om nog beter gevonden te worden. Zorg ook dat de video 'public' is, anders wordt het niet getoond in zoekresultaten.

 

4) De video start ongevraagd automatisch.

Dit wordt door veel mensen als irritant ervaren. Een groot deel stopt niet alleen de video, maar verlaat ook de website om waarschijnlijk nooit meer terug te komen.

Bovendien 'straf' je de wel terugkerende bezoeker door ze telkens weer automatisch dezelfde video te tonen. De video op de homepage plaatsen is prima, maar geef de bezoeker de keus om het te starten of niet. Dit geldt eigenlijk voor iedere pagina waar een video op staat.

 

5) De video werkt niet.

Dit is een compatibiliteitsprobleem dat een deel van de kijkers kan treffen.

Uiteraard werkt de video wel op jouw computer, maar heb je er wel bij stil gestaan, dat niet ieder bestandstype op ieder platform ondersteund wordt?

Windows Media files (.wmv) wordt niet altijd ondersteund op een mac. Quicktime vereist bij PC's juist weer dat Quicktime is geïnstalleerd. Bij veel mensen is dat wel het geval, maar niet bij iedereen. Flashvideo was eigenlijk een goed cross-platform-codec, omdat voor iedere browser een flash-plugin beschikbaar is. Maar veel mobiele platforms (vooral iPhone en iPad) ondersteunen flash niet.

Een oplossing voor dit probleem is het gebruik van videosites als YouTube of Vimeo.

Video's die op deze sites gehost worden zijn in iedere browser te zien; de afspeelbaarheid wordt dan slechts beperkt door de snelheid van de internetverbinding en eventuele tekortkomingen van de hardware van de kijker.

(Maar dat zijn probleempjes die de kijker zelf zal moeten oplossen.)

 

Dit zijn een paar drempels en een ergenis, die er niet hoeven te zijn.

Haal meer uit jouw video's en laat ze zien!

Niemand kijkt naar onzichtbare video's.

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leuke colum, niet te lang en zeker niet te kort.

 

Ik denk dat een veel gemaakt fout ook is dat bedrijven graag willen laten zien wat ze weten en hebben, zonder goed na te denken of de kijker dit wel boeiend vindt en de termen wel begrijpt.

 

Ik zit er zelf ook aan te denken om een ebdrijfsfilm te maken en daarbij liep ik hier ook tegen aan. Je laat graag zien hoe groot je loods is en hoeveel spullen je hebt. Maar je kijker interesseerd dit helemaal niet. Ze willen zien wat het eindresultaat is.

Link naar reactie
  • 0

Maar je kijker interesseerd dit helemaal niet. Ze willen zien wat het eindresultaat is.

Exact! voor jouw bedrijf lijkt een mooie stop-motion van de op- en afbouw van mooie podia veel interessanter dan je loods

 

En daarbij onder het motto; "Bloot verkoopt" zo nu en dan een mooie dame op het podium laten paraderen. ;)

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Prima verhaal. Kort, bondig en begrijpelijk. Bij deze gaat hij op de twitter

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 1

Maar je kijker interesseerd dit helemaal niet. Ze willen zien wat het eindresultaat is.

Exact! voor jouw bedrijf lijkt een mooie stop-motion van de op- en afbouw van mooie podia veel interessanter dan je loods

 

En daarbij onder het motto; "Bloot verkoopt" zo nu en dan een mooie dame op het podium laten paraderen. ;)

 

:P 'Sex sells' vind ik een betere term, omdat dat veel breder is dan 'bloot verkoopt'. Een mooie vrouw in een dikke winterjas zou je nog onder 'sex sells' kunnen scharen, terwijl het niets met bloot heeft te maken. ;)

 

En inderdaad: video is een belevingsmedium, waarbij je bij een bedrijfsfilm inderdaad het resultaat voor de klant voor ogen moet houden. Als het in het verhaal past mag er zeker wel een glimp van de keuken getoond worden, maar een loods vol spullen is meestal niet het meest interessante deel van een bedrijfsfilm.

Hetzelfde geldt voor jargon: spreek de taal van de klant of maak op zijn minst duidelijk wat er bedoeld wordt.

(Een bedrijfsfilm is eigenlijk een soort wedstrijdsamenvatting: de highlights en de doelpunten komen voorbij, maar niet het tanken van de grasmaaier.)

 

@Jasper:

'Boeiend' is inderdaad een sleutelwoord.

(In deze column ben ik verder niet op de inhoud ingegaan, om alles helder en overzichtelijk te houden.)

 

@Wouter:

Je hebt helemaal gelijk: in algemene zin geldt dit altijd voor het toegankelijk maken van content. Toch legt niet iedereen die link tussen een blog gelezen laten worden en een video gezien laten worden.

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Het is tevens de kunst om een korte bondige video te maken waarin je alles op de juiste manier overbrengt. Laat dit dan ook over aan mensen die weten wat ze aan het doen zijn. Het valt me op dat nu de technische middelen steeds meer voor handen liggen dat er veel amateurs zijn die dit wel even denken te doen. Maar het blijft een vak om de boodschap over te brengen en mooie shots te maken. Ik heb vaak genoeg video's opnieuw moeten monteren, en 9 van de 10 keer moet dan alles opnieuw dus ook de opnames. Dit is niet bijster efficient.

www.bezembinderproducties.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de complimenten over de column.

Het grootste compliment is misschien nog wel dat het merendeel van de reacties niet gaat over de inhoud van de column, maar over wat een goede inhoud zou zijn voor bedrijfsfilms: een niet onbelangrijk ingrediënt voor het succesvol inzetten van videomarketing :P

 

Om even in korte algemeenheden te blijven:

Goede content:

- gaat uit van de klant (welk resultaat mogen ze verwachten)

- boeit (niet langdradig, 'urgent' voor de kijker/doelgroep)

- is beleving (behalve de kale boodschap ook sfeer en emotie overbrengend)

 

Bij video speelt techniek, ritme, tempo en tijd daarin een grote rol, naast het concept en het script.

(Met ritme wordt niet zo zeer de beat in de muziek bedoeld, maar het ritme van het verhaal.)

 

@Marjan:

dat is zowiezo goed om te weten, ook als je het (nog) niet wil gebruiken in de communicatie.

Maar het is inderdaad ook de manier om 'clientcases' of testimonials in te zetten.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Via YouTube kun je inderdaad de toegang beperken tot bepaalde YouTube-accounts, maar dan is het aantal accounts dat toegang heeft beperkt. Op YouTube kun je ook video's als unlisted zetten, zodat ze niet met een search gevonden kunnen worden, maar de directe link is nog steeds makkelijk te verspreiden. (Voor zo ver ik wijs word uit de controls op http://code.google.com/apis/youtube/player_parameters.html#controls kun je de link niet verbergen.)

 

Op Vimeo kan een video met een wachtwoord beschermd worden:

dus dan kun je alleen kijken als je een wachtwoord hebt.

(Dan zul je na moeten denken over regelmatige wachtwoord veranderingen om ex-abonnees geen toegang meer te geven. Het nadel is dat er telkens bij iedere video ingelogd moet worden.)

 

Dit zijn manieren om video's af te schermen.

 

Als je complete pagina's wilt afschermen, zul je met een goede webbouwer moeten gaan praten en de videofiles op de eigen server hosten. (Met alle compatability-problemen die daardoor kunnen ontstaan, zoals in punt 5 aangegeven staat.)

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

@Jerry:

 

met Dailymotion heb ik niet veel ervaring. Ik heb dan ook geen idee of je video's kunt afschermen of beveiligen met een wachtwoord.

Ik zou zeggen probeer het allemaal uit. Maak een filmpje (desnoods met een mobieltje) van de kat, de hond of het uitzicht uit het raam en upload dit naar YouTube, Vimeo en Dailymotion en probeer wat het beste werkt voor jouw situatie.

Succes!

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Walter,

 

Project heeft even stil gelegen.

 

Keuze is nu in eerste instantie gevallen op DMCloud.

 

Voordelen zouden moeten zijn:

betaal alleen voor wat er wordt bekeken.

automatische video encoding

uitgebreide statistieken

ondersteuning voor mobiele devices

 

Heb een testaccount aangemaakt om DMCLOUD.

 

Ga daar eerst eens mee testen. Zal na de testperiode, mijn bevindingen hier posten.

 

Link naar reactie
  • 0

Even een update voor de liefhebbers:

 

Tot op heden verlopen de testen met DMCloud prima.

 

- goede beschikbaarheid

- betaalbaar

- handige tools die automatisch encoden

- fijn dashboard waarin je precies kunt zien wat het 'verbruik' is.

- beveiligen kan niet echt met wachtwoord, maar je kunt wel aangeven vanaf welke URL je bij de videos bekeken kunnen worden. Dus als je de paginas waarop de videos worden getoond, beveiligd met een wachtwoord, dan kan je het op die manier oplossen.

 

Na de nodige testen gaan we binnenkort een 1e site live brengen met deze streaming provider.

 

Dan kunnen we pas echt goed zien / meten hoe het in de praktijk werkt.

 

Tot nu to zeer tevreden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.