• 0

Sinaasappeltestapparaat

De ene keer is een sinaasappel zo zuur dat je je gezichtspieren verrekt en de andere keer zijn ze zo heerlijk zoet dat je er niet genoeg van kunt krijgen.

 

Zou er een apparaat bestaan of bedacht kunnen worden waarmee je de zoetheid van sinaasappels kunt testen zonder ze te beschadigen en/of penetreren?

 

Op esp@cenet kan ik geen patent vinden maar misschien zoek ik niet goed ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

De ene keer is een sinaasappel zo zuur dat je je gezichtspieren verrekt en de andere keer zijn ze zo heelijk zoet dat je er niet genoeg van kunt krijgen.

 

Zou er een apparaat bestaan of bedacht kunnen worden waarmee je de zoetheid van sinaasappels kunt testen zonder ze te beschadigen en/of penetreren?

 

Als de prijs geen bezwaar is denk ik dat je met een MRI scan een aardig eind komt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goeie kans dat je met een capacitieve naderingsschakelaar zuurgraad kunt meten.

Een capacitieve naderingsschakelaar schakelt zodra er iets in de omgeving het veld verstoort dat deze schakelaar uitzend.

Ik gok dat een zure sinasappel een hoge geleidbaarheid heeft en daarmee een lagere capacitaire waarde.

In grote oplage met wat dedicated electronica voor rond de 250 euro in de markt te zetten.

Link naar reactie
  • 0

@sjopjerot

Ik kom maar zelden een vakman in de supermarkt tegen. maar op de markt mag je soms proeven maar alleen als ze echt lekker zijn.

 

@Christine

Zo'n mri-scanner past helaas niet in mijn portefeuille...

 

@merkava

Iets te prijzig in mijn beleving.

 

Ik zat meer te denken aan een wegwerp papiertje wat je even langs de sinaasappel wrijft waardoor middels een kleurcode de zuur/zoet graad wordt aangegeven. Een soort CSI methode voor in de supermarkt dus ;D

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zat meer te denken aan een wegwerp papiertje wat je even langs de sinaasappel wrijft waardoor middels een kleurcode de zuur/zoet graad wordt aangegeven. Een soort CSI methode voor in de supermarkt dus ;D

 

 

 

Ik heb geen idee wat de zuurgraad doet met de schil.

Als er een verband is tussen zuurgraad van het product en zuurgraad aan de opppervlakte van de schil, dan zou je dat met een simpele geleidsbaarheidsmeting aan kunnen tonen, hoe zuurder hoe beter de electrische geleiding.

Maar ook een zuurgraadmeting met een kleurstrookje is een optie.

 

Voor de groenteboer is dan één strookje per partij genoeg, kosten pak'm beet 10-20 cent per partij, het strookje kan als bewijs dienen.

 

Ik denk dat Fisher voorheen Emergo wel iets van samples heeft om het eens te proberen.

 

Misschien heeft nog iemand een Innovatieflyer over en kun je het vervolgens voorleggen in Wageningen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Leuk probleem.

In automatische melkmachines zit ook een zuurgraadmeting dus het meten van de geleidbaarheid of pH is niet echt ongebruikelijk in de voedingsindustrie.

De schil van fruit kan nogal dik zijn dus de vraag is of op het schiloppervlak wat te meten is van die lage pH waardes binnenin. Die lakmoespapiertjes dien je dan nog eens vaak in een apart uitlees-apparaatje te doen.

Volg Merkava's advies op en ga wat experimenteren met capacitieve benaderingsschakelaars; een eenvoudige ohmmeter zou je ook kunnen overwegen, al zal de vervuiling van de contact-oppervlakken een aandachtspunt worden.

Vroeger betrokken geweest bij het experimenteren met een capacitieve sensor; eigenlijk bouw je een variabele condensator, maar je bent vooral bezig met het oplossen van wat vervelende elektrische effecten omdat je impedantie nogal hoog is.

Een fruitscanner waar je het fruit door kunt laten rollen wat resitief en/of capacitief meet (als onderdeel van het verpakkingsproces bijv.) lijkt me goed te bouwen, al zal je vooraf het nodige moeten gaan onderzoeken.

 

 

Patrick

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0

Zou er een echte markt zijn voor een sinaasappeltest?

 

Wie wordt de doelgroep?

- consument

- handelaar

- andere ?

 

Gaan we het hl-innovatiesquad in stelling brengen ? Of is dit eigenlijk al niet gebeurt ;)

 

Is het probleem eigenlijk wel zo groot dat dit aandacht c.q. een haalbaarheid/marktonderzoek rechtvaardigt?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je het op partijschaal gaat meten kun je gewoon een pH meter in een sinaasappel steken en die vervolgens weggooien.

 

De smaak is afhankelijk van de hoeveelheid suiker en citroenzuur. Vraag me af of de geleidbaarheid van water niet door beide stoffen zo wordt beinvloed dat onderscheid tussen zoet en zuur te meten is. Een sinaasappel met veel suiker maar nog meer citroenzuur geleidt immers beter dan een sinaasappel zonder citroenzuur en een beetje suiker. Terwijl de laatste waarschijnlijk zoeter proeft.

 

Oppervlakte proef is lastig omdat er meestal een laagje was over fruit zit. Kleur is in ieder geval geen indicatie van zoetheid, de overgang van groen naar oranje vindt plaats door lage temperaturen.

 

Onderschat de smaak bitter trouwens ook niet. Naast het witte deel van de schil zitten ook in de vliezen om de partjes fenolen die erg bitter zijn. Ook die verwijderen kan de smaak dus al verbeteren. En navelsinaasappels kunnen ook erg bitter worden als je ze na het schillen / persen te lang (circa 30 minuten) laat staan of de sinaasappel te veel gekneusd is.

 

Tot slot: zure sinaasappels zijn prima voor marmelade ;-)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ha, even terug in de tijd,

 

Zelf ben ik geboren in de groente en fruit, mijn vader had nl. een groothandel in Amsterdam en Heemskerk alsmede groentewinkels.

 

Wel leuk hoe jullie allen een sinaasappel benaderen en erover praten.

 

Nu jaren later (groenteboer, slager en bakker zijn een uitstervend ambacht) verkoopt de supermarkt citrus zonder verstand van zaken.

 

- Wat is de oogstdatum?

- Zijn ze op transport gestookt?

- Transport per weg of water?

- Hoelang zijn ze in Barendrecht of overige gestookt?

- Wat is het gewicht t.o van diameter?

 

Smaak en kwaliteit vindt je als volgt:

 

- Is een sinaasappel groot en licht?

Dan is hij droog, uitgedroogd - te lang gestookt en te warm bewaard.

 

- Smaak schil?

Als je met je nagel een sneetje maakt en ruikt; zoetige lucht, zoet dus.

Bitter, tranende ogen, zoet tot zuur.

Flauw net als bananen met scherpe lucht - ZUUR.

 

Land van herkomst:

- Na januari/februari moet je overgaan op citrus uit andere windstreken zoals zuid-amerika. Worden later geoogst.

 

Beste tijd europees citrus: oktober-Januari.

 

Het beste citrus koop je bij de vakman; Die proeft en test zelf.

 

Voor zover de grijze cellen wakker geschud.

 

Gijs

 

p.s. Voor wat betreft technische uitvindingen, Daar kan ik niet over mee praten :-\

Link naar reactie
  • 0

p.s. Voor wat betreft technische uitvindingen, Daar kan ik niet over mee praten :-\

 

Volgens mij heb je met je tip over het sneetje met de nagel een technische oplossing overbodig gemaakt ;D

 

Inderdaad !!

 

 

Toch niet want als iedere klant sneetjes in sinaasappels gaat maken dan heb je volgens mij een groot probleem.

Ik stelde niet voor niets:

 

testen zonder ze te beschadigen en/of penetreren?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toch niet want als iedere klant sneetjes in sinaasappels gaat maken dan heb je volgens mij een groot probleem.

Ik stelde niet voor niets:

 

Geen probleem maar een voordeel: als ze lekker zoet zijn worden ze gekocht. Zijn ze oud/droog/zuur dan blijven ze liggen met beschadiging en al. Extra motivatie voor de winkelier om beter in te kopen ;-)

 

Maar die beschadiging is zo miniem dat het visueel noch qua product kwaad kan. Denk dat als ik in kiwis of ananas knijp ik meer schade aanricht.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Ik stelde niet voor niets:

 

Quote:

testen zonder ze te beschadigen en/of penetreren?

 

 

 

 

Dan zoek je een sinaasappel waar nog de groene kruin in zit.

Uit de sinaasappel halen, pletten en ruiken, hoewel meer reukvermogen nodig. Tevens kan je aan dit groene kruintje zien hoe gestookt etc, maar dat gaat nu even te ver.

 

Terugkomend op het sneetje. Dit is zeer klein en met de gemiddelde omzetsnelheid niet terug te vinden.

 

Meloen, kiwi's en soortgelijke structuren knijp je niet maar ruik je ook.

Ananas als volgt; Uit het binnenste van de kruin trek je een blad en daarbij ruik je aan het gedeelte wat uit de ananas komt.

Ook kan je ruiken aan de onderzijde van de ananas.

 

En vooruit denkend wat betreft blaadjes trekken; Tuurlijk moet dit niet gebeuren door twintig klanten.

 

Daarom zijn producten in een supermarkt vaak slecht omdat het zelfbediening is.

 

Met reuk kan je bijna alles keuren.

Link naar reactie
  • 0

Toch niet want als iedere klant sneetjes in sinaasappels gaat maken dan heb je volgens mij een groot probleem.

 

Als het je er om gaat dat de klant in de winkel weet of de sinaasappel zoet is of zuur, dan is de beste oplossing: ga naar een winkelier die er verstand van heeft. Toen ik in Zuidoost fruit bij een fruistal kocht zei de fruitmeneer of -mevrouw altijd "wacht, u moet die mango's hebben, die vindt u lekker". Was altijd waar. Na een paar weken feedback weet zo iemand altijd wat je lekker vindt, of wat je wel zou willen proberen.

 

Ze deden goede zaken, er stonden altijd rijen voor die fruitstal. Toen ze met pensioen gingen en de zaak verkochten, was dat binnen een week afgelopen. De nieuwe eigenaar had er geen verstand van.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De nieuwe eigenaar had er geen verstand van.

 

Klopt helemaal, ik heb hier twee groenten winkels om zeep geholpen zien worden, in beide stonden er gewoon gepassioneerde mensen achter, jammer dat ze met pensioen gegaan zijn en helemaal jammer dat je ze ook echt helemaal niet meer ziet. Zitten lekker met een riant inkomen tussen de sinaasappelen in Spanje :-)

 

En iedereen maar mopperen dat er geen ongeknepen kiwi of sinaasappel meer te koop is.

 

Perry

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.