• 0

Hoe boek je de betaalde belasting?

In 2005 ben ik als ondernemer gestart.

 

Mijn vraag gaat over het boeken van betaalde belasting.

 

Stel, ik heb in 2005 als ondernemer 10000 euro winst gemaakt. Voor het gemak neem ik even aan dat ik geen meerjarige afschrijvingen doe. Aan het eind van het jaar ziet mijn balans er als volgt uit:

 

31-12-2005

Activa Passiva

----------------------------- -----------------------------

Liquide middelen EUR 10000 Eigen vermogen EUR 10000

 

 

Op 1 april 2006 heb ik netjes een belastingaangifte gedaan. Het bleek dat ik 2000 euro belasting moest gaan betalen. De balans wordt dan als volgt aangepast:

 

1-4-2006

Activa Passiva

----------------------------- -----------------------------

Liquide middelen EUR 10000 Eigen vermogen EUR 8000

Te betalen belasting EUR 2000

 

Nadat ik de acceptgiro van de belastingdienst betaald heb, ziet de balans er als volgt uit:

 

1-6-2006

Activa Passiva

----------------------------- -----------------------------

Liquide middelen EUR 8000 Eigen vermogen EUR 8000

 

Ook in 2006 heb ik 10000 euro winst gemaakt. Eind 2006 ziet mijn balans er zo uit:

 

31-12-2006

Activa Passiva

----------------------------- -----------------------------

Liquide middelen EUR 18000 Eigen vermogen EUR 18000

 

 

Volgens de winst- en verliesrekening heb ik 10000 euro winst gemaakt in 2006. Maar m'n eigen vermogen is met slechts 8000 euro toegenomen.

 

Mijn aangifteprogramma zegt nu bij het laatste scherm (Overzicht van de aangifte) terecht:

"Het saldo fiscalewinstberekening (EUR 8000) is niet gelijk aan het saldo winst-en-verliesrekening of winstaandeel (EUR 10000) van uw onderneming. Controleer de ingevulde bedragen."

 

Belastingen zijn geen kosten, dus hebben geen invloed op de fiscale winst- en verliesrekening. Echter, ze worden afgeboekt van het eigen vermogen (toch?).

 

Wat doe ik verkeerd ??? ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je snelle :P reactie!

 

Inderdaad, het is een eenmanszaak.

 

Weet je zeker dat ik de belasting uit prive-middelen moet betalen? Hoe kom ik aan dat geld ? Privé-onttrekking? Zit wel wat in; de toelichting in de belastingaangifte zegt: "Privéonttrekkingen zijn uitgaven die uit het ondernemingsvermogen zijn betaald, maar niet aftrekbaar zijn, omdat het geen zakelijke kosten zijn".

 

Vreemd genoeg staan "Betaalde belastingen" niet in het lijstje van voorbeelden bij de toelichting...

Link naar reactie
  • 0

Ik ben een werknemer in vaste dienst en daarnaast heb ik een klein eigen onderneminkje. Nu moet ik elk jaar een x bedrag aan inkomstenbelasting betalen. Dit doe ik van geld van deze onderneming. Nu snap ik dat ik dit bedrag ofwel rechtstreeks van mijn zakelijke rekening kan overmaken naar de Belastingdienst, ofwel eerst kan overboeken naar 'mn privérekening en vanaf daar overmaken. Voor mijn boekhouding maakt dit feitelijk niks uit.

 

Wat ik mij nu afvraag is, hoe boek ik dit op mijn balans? Ik kreeg van iemand het advies om dit bij passiva onder 'langlopende schulden aan privé' te boeken. Dit wordt dan een negatief bedrag. Kan dat überhaupt? Het is immers een bedrag dat ik betaald heb, en geen schuld.

 

En klopt het dat mijn ondernemingsvermogen daardoor elk jaar behoorlijk groter wordt? In ieder geval ruim groter dan mijn liquide middelen? Ik vind dat zelf nogal vreemd, maar ik kom er niet achter hoe ik het wel zou moeten boeken.

 

Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen. Alvast dank!

Link naar reactie
  • 0

inkomstenbelasting is een prive aangelegenheid en hoort niet in je balans thuis.

of je het rechtstreeks van je zakelijke rekening naar de belastingdienst boekt of je boekt het eerst naar prive maakt inderdaad niet uit.

In beide gevallen is het een priveopname die het ondenemersvermogen VERLAAGD.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals hierboven gesteld is de IB aangifte een prive aangelegenheid en de belasting moet je dus ook prive betalen. Het is denk ik verstandig het dan ook vanaf een prive rekening te betalen. Als je het namelijk vanaf een zakelijke rekening betaalt moet je het zoals hierboven beschreven als een prive onttrekking zien. Echter al die tijd heeft er wel geld op een zakelijke rekening gestaan welke eigenlijk een prive bestemming heeft. Dat soort zaken moet je netjes scheiden.

 

Zelf kies ik er voor zoveel mogelijk prive te onttrekken tot het niveau dat ik 6 maanden kan voldoen aan mijn zakelijke verplichtingen en 4 maanden BTW, ofwel alle facturen tijdens de spanne van een aangifte omzetbelasting.

 

Je kunt geen schuld hebben aan je eenmanszaak. Het gaat van je eigen vermogen af als privé opname.

Dan ben ik wel benieuwd hoe je reiskosten (19ct per km) verwerkt in je administratie. In jouw geval leidt elke rit dus tot een afzonderlijke prive-onttrekking.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

Ik snap helaas nog steeds niet hoe ik mijn balans nu kloppend krijg.

 

Ik neem even wat fictieve getallen.

 

Als ik jaar 2012 afsluit met een ondernemingsvermogen van 1600 eu, en ik maak in 2013 3000 eu winst(uitkomst resultatenrekening, en belastbaar voor de inkomstenbelasting), dan zou mijn vermogen eind 2013 4600 eu moeten zijn.

Dit is echter niet het geval, aangezien ik in 2013 ook inkomstenbelasting (=privéontrekking) heb moeten betalen over 2012, te weten 750 eu. Daardoor wordt mijn ondernemingsvermogen, mijn inziens 4600 eu - 750 eu = 2850 eu. Dat komt dan alleen niet overeen met de uitkomst van de resultatenrekening.

 

En mijn vraag is dus, waar boek ik deze privéontrekking (op de resultatenrekening, dan wel balans, dan wel allebei)?

 

Link naar reactie
  • 0
En mijn vraag is dus, waar boek ik deze privéontrekking (op de resultatenrekening, dan wel balans, dan wel allebei)?

 

Dit kun je apart vermelden. Niet in W&V en niet op activa.

 

Indien je overigens de prive onttrekking toepast, moet de betaling ook gebeurd zijn met een zakelijke bankrekening waarvan het saldo ook op de balans moet staan. Die mis ik.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de IB betaald van mijn zakelijke rekening, en geboekt als een privéopname.

Daardoor is mijn eigen vermogen inderdaad gedaald, zoals ik het nu heb opgevoerd.

 

Wel krijg ik dan het volgende bericht:

 

LET OP! Het verschil tussen het vermogen van vorig en dit jaar is niet gelijk aan de uitkomst van de resultatenrekening.

 

Dat is verder geen probleem?

Link naar reactie
  • 0

Dat is wel een probleem want dan is de aangifte onjuist.

Heb je buiten de belasting nog meer privé opnamen of stortingen gedaan?

Onderstaande zou gelijk moeten zijn aan de resultatenrekening:

Eigen vermogen 31/12

+ privé opnamen

- Eigen vermogen 1/1

- privé stortingen

= Vermogensvergelijking die overeen moet komen met resultatenrekening

 

Heb je de privé onttrekkingen en stortingen wel ingevuld bij de aangifte IB?

 

Link naar reactie
  • 0

En klopt het dat mijn ondernemingsvermogen daardoor elk jaar behoorlijk groter wordt? In ieder geval ruim groter dan mijn liquide middelen? Ik vind dat zelf nogal vreemd, maar ik kom er niet achter hoe ik het wel zou moeten boeken.

 

 

Het is misschien eerst belangrijker hoe jij jouw ondernemersvermogen bepaalt/berekent ?

Link naar reactie
  • 0
Ik snap helaas nog steeds niet hoe ik mijn balans nu kloppend krijg.

 

Ik neem even wat fictieve getallen ... Daardoor wordt mijn ondernemingsvermogen, mijn inziens 4600 eu - 750 eu = 2850 eu.

Zal wel een typefoutje zijn, maar 4600 - 750 = 3850

 

Dat komt dan alleen niet overeen met de uitkomst van de resultatenrekening.
Veel zaken worden nog wel eens vergeten ...

 

- openstaande posten zoals te ontvangen en/of te betalen btw aan het einde van het boekjaar.

- te betalen en/of te ontvangen bedragen van openstaande facturen.

- vergeten privé-stortingen en/of -opnamen van bankrekening of uit de kas.

- toepassing KOR.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen facturen die ik nog moet betalen, dan wel dat anderen mij nog geld verschuldigd zijn. Dan ga ik ervan uit dat mijn liquide middelen (kas, bank & spaar) gelijk zijn aan mijn eigen vermogen. Dat klopt toch?

 

En geef je bij de belastingaangifte dan aan wat je resultaat is (3000 eu), mijn ondernemingsvermogen (3850 eu) en apart mijn privéontrekkingen (750 eu)?

 

Ik vind het alles bij elkaar nog best ingewikkeld...

Link naar reactie
  • 0

De IB-aangifte wordt een stuk makkelijker wanneer je een kloppende boekhouding hebt.

Mijn indruk is dat je een beetje loopt te rommelen en dingen over het hoofd ziet.

Hoe doe je nu je boekhouding? Heb je een lijstje in Excel, een stapel papier in mappen of gebruik je een boekhoud programma?

 

Hoe zit het bijvoorbeeld met de Btw-bedragen? Had je over q4 iets terug te krijgen of af te dragen? Viel je onder de KOR?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik val inderdaad onder de kleine-ondernemers-regeling. De bedragen die ik aan btw ontvang - de bedragen die ik aan btw betaal boek ik onder fiscale baten en lasten, en die heeft dus effect op mijn resultatenrekening. Ik draag dus niks af aan en ontvang ook niets van de belastingdienst betreffende de btw.

 

Ik heb mijn boekhouding in een excel-bestand staan. De opmaak daarvoor heb ik van een andere zzp'er gekregen. Tot nu toe is het me verder helemaal gelukt met het invullen etc. Ik had alleen de fout gemaakt op de betaling van m'n IB-belasting op te voeren als kosten. Alles kwam toen prachtig uit, maar dat mag natuurlijk helemaal niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik had alleen de fout gemaakt op de betaling van m'n IB-belasting op te voeren als kosten. Alles kwam toen prachtig uit (...)

 

Dan maar hopen dat de belastingdienst nooit bij je op bezoek komt om kritisch naar je cijfers te kijken.

 

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar dit zijn voor hen natuurlijk inkoppers (voor open doel, zeg maar). Een ondernemer is zelf verantwoordelijk voor een juiste administratie en bijbehorende juiste aangiften. Soms gaat het niet helemaal lekker bij doe-het-zelf acties zoals dit.

 

Overigens zal het wel loslopen, want zij zullen wel andere dingen aan hun hoofd hebben.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.