• 0

eCommerce 2.0??

Ik las net een interessant stuk op Twinkle.nl (soms staat er wel wat leuks op) en kreeg een brain wave van jewelste...

 

Zou je een webshop de volgende functionaliteit kunnen geven, namelijk dat de klant zelf kan bepalen welke categorisering er wordt toegepast.

De te kiezen categorieen zijn de properties van de artikelen in je webshop, zoals:

 

* prijs

* fabrikant

* soort artikel

* datum toegevoegd

* datum beschikbaar

* kleur

* maat

* type

* etc...

 

Dit is dan je hoofd categorie indeling.

 

Als een klant kiest voor bijvoorbeeld categorie fabrikant, dan worden alle beschikbare fabrikanten getoond (als sub categorie)

De klant kiest vervolgens een fabrikant en de artikelen van die fabrikant worden getoond.

De klant kan dan weer een categorie kiezen (artikel property) waarop moet worden geselecteerd. (alle properties zijn weer beschikbaar, behalve natuurlijk fabrikant, die is al 'actief')

Of de klant gaat lekker bladeren in de getoonde artikelen.

 

Met deze methode kan de klant dus zelf bepalen hoe deze door de giga brei met artikelen wil browsen.

Hij kiest zelf de categorieen en tot welke diepte. Hoe meer categorieen de klant kiest, hoe specifieker de zoektocht wordt.

 

Voordelen:

Geen vaste categorieen meer (!)

Intuitief zoeken naar artikelen (!)

Een klant zal altijd antwoord krijgen op z'n zoekvraag (antwoord kan natuurlijk ook zijn dat je webshop een bepaald artikel niet heeft)

 

Ik ga dit eens op een rustig moment uitwerken (ahum, nou nog een rustig moment vinden)

 

Ik voorzie nu al dat zoekmachines dit niet leuk gaan vinden, omdat je geen vaste structuur aanbiedt. Tevens is het moelijk om bij bepaalde categrieen extra informatie te tonen, wat met een traditionele vaste categorie structuur wel mogelijk is.

 

Volgens mij wordt dit nog niet toegepast in de eCommerce? Revolutionair idee??

Of gaat het niet werken omdat het 'te nieuw' is en veel traditionele klanten gaan afhaken?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik denk dat de consument het zeker wel wil. Maar onderschat de hoeveelheid werk niet. Ik ben momenteel bezig aan een vakantie-site en gebruik voor de selectie iets dergelijks. Maar een eenvoudig voorbeeld als keuze op land geeft al een zooi werk. Zo ben ik al 'V.S.', 'VS', 'Verenigde Staten' tegen gekomen. Dat moet dus voor iedere bron hetzelfde worden wil zo'n 'faceted search' werken (Alef tnx voor term en de links!)

 

En dan weet ik al welke variabele ik wil gebruiken. Maar neem nou dat wijnvoorbeeld: wat is je definitie van zoet / droog en is dat een variabele die je klant interessant vindt? Of voor jouw autos: misschien wil je bezoeker een indeling in 'raceauto' en 'straatauto'. Quantificeerbare variabele zijn nog eenvoudig te doen. Bijvoorbeeld de grootte van een harddisk. 'Gevoelsvariabele' zijn lastiger (al gok ik dat wijn voor een feestje op die site gewoon gebaseerd is op prijsklasse ;-) )

 

Als je combinaties gaat krijgen wordt het nog interessanter. Op de reissite moet je eigenlijk niet kunnen kiezen voor 'wintersport' en 'Nederland'. Een keuze voor een variabele kan dus bepalen welke andere variabelen of waarden van die variabelen geschikt zijn. Dit is nog redelijk af te vangen door te kijken of er resultaten zijn. Voor wintersport en Nederland is geen aanbod dus die combinatie toont de site niet. Qua techniek is dit wel lastig omdat je voor al je combinaties moet 'uitrekenen' welke waarden wel en niet getoond moeten worden.

 

En om het goed te doen laat je alleen variabelen zien die relevant zijn voor de huidige keuze. Dus geen 'schoenmaat' als je 'truien' aan het bekijken bent.

 

Oh ja: je voorbeeld van resultaten net buiten de zoekopdracht. Dat kan maar wat is dan net buiten? Als ik 'wintersport', 'Zwitserland' kies wil ik dan ook bergbeklimmen zien in Zwitserland of wintersport in Oostenrijk. Op basis van volgorde van kiezen kun je wel iets doen (eerste keus is 'wintersport' dus de volgende variabele wijzigen) Of je kunt relevantie aan variabelen toekennen (activiteit is belangrijker is dan locatie) Maar makkelijk is het niet...

 

Samengevat: het kiezen van variabelen/categorien is een uitdaging, je moet al je data voorzien van de juiste informatie en de techniek kan aardig complex worden.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Kun je dat niet opvangen door autootjes bepaalde metadata mee te geven.

 

Bijvoorbeeld land of regio van herkomst, type auto, periode bijvoorbeeld 1950-1960

Ik kan me voorstellen dat verzamelaars Italiaanse sportwagen van 1945 tot 1970 verzamelen, of Amerikaanse auto's uit een bepaalde periode. Maar ook mensen die gek zijn van Michelotti of Guigario.

 

Of het de moeite waard om modellen zo de indexeren weet jij beter dan ik.

 

Een auto is een item in je database dat je moet kunnen vinden obv informatie. Eenzelfde iets heeft bijvoorbeeld de fotowebsite flickr (www.flickr.com) geeft een aantal tags en je krijgt de relevante fotos. Dus BMW en Mercedes kun je ondervangen met de tag 'Duits' aan beiden toe te voegen.

Wordt alleen een grote hoeveelheid tags per item (kleur, bouwjaar, decennium, metk, motorvermogen etc. etc.) maar het moet te doen zijn

Daarnaast kan flickr sorteren in groepen, bijvoorbeeld alle auto's in de kleur groen

 

Wellicht een idee voor je Henri. Maak een database waarin iedereen digitaal zijn eigen collectie kan aanmaken, en modellen kan toevoegen en info kan uitwisselen. een soort digitaal doorzoekbaar fotoboekcommunity van je modelauto's.

 

Standaard bij ieder model een linkje naar je eigen site met de prijs en de beschikbaarheid.... www.mytinytoycarcollection.com is nog vrij ;D

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Bedoel je niet gewoon dit principe? Je kunt hier een categorie kiezen en dan indien nodig nog een laag dieper specificeren.

 

Dus stel je kiest Frankrijk. Resultaat: alle wijnen uit Frankrijk worden getoond

Dan kies je Luxe. Resultaat:alle wijnen uit Frankrijk met luxe keurmerk worden getoond.

 

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

Verdikkeme, ja dat bedoel ik precies! Dat wijnvoorbeeld is wat ik voor ogen heb. Werkt fraai!

Maar zou de klant nu niet het idee hebben om informatie te 'missen'? Je voldoet precies aan de gestelde vraag, maar laat daarbij geen ruimte voor de 'oh, hebben ze dat ook' aankopen...

Leuk om even mee te spelen.

 

Het autovoorbeeld is het net niet, tenminste, voor de sites die ik bezoek (best veel). Bij de auto sites geef je een zoekopdracht met een aantal parameters en daarna kun je alleen nog sorteren.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

'k Zou het als bezoeker érg vermoeiend vinden om zelf categorieën te moeten instellen voordat ik wat kan vinden.

 

Liever zie ik een goed (!) doordachte indeling (gedacht vanuit de bezoeker ipv vanuit de eigenaar) waar dingen snel te vinden zijn, en je inderdaad het idee hebt dat je niets mist. Gecombineerd met een goede (!) zoekfunctie (hou bij welke zoektermen worden gebruikt, en pas je site evt aan!).

 

Credo blijft m.i. vooral: "Don't make me think!"

 

Heb je te veel producten om nog overzichtelijk en logisch te kunnen aanbieden op één site, bouw dan een tweede site wat mij betreft.

 

Conrad.nl gaat wat mij betreft de mist in (ik ben er als bezoeker al 's weggevlucht). Hoort een bepaald product daar in de categorie 'Sound & Light' of is het Audio? Maarja, het is ook wel voor 'In en om het huis'. Don't make me think!

 

De indeling van Wehkamp vind ik minder goed dan die van Neckermann. Kijk hoe bij Neckermann het linkermenu zich telkens aanpast in categorie-eigenschappen als bijvoorbeeld de kleur of prijs. De fout die Neckermann dan weer maakt is dat ze ervan uitgaan dat ik het verschil ken tussen de categorieën Budgetprice, Superdeal of SpecialPrice.

 

Een héle knappe, maar technisch waarschijnlijk ingewikkelde, vind ik die van de Tweakers.net Pricewatch. In de zoekkolom rechts zijn de te selecteren eigenschappen écht van toepassing op het producttype (bij scanners bijvoorbeeld het papierformaat). Veel sites blijven hangen in prijs/fabrikant-categorieën, die een stuk minder nuttig zijn.

Link naar reactie
  • 0

Een bedrijf dat dit soort zaken ook mogelijk maakt en een Nederlands initiatief is, is Aduna.

 

Zij maken het mogelijk dat iemand via facet navigatie tot een bepaalde keuze kan komen danwel bepaalde informatie kan vinden. Ook biedt dit de mogelijkheid om een alternatief te geven voor een bepaalde keuze die dichtbij de gevraagde informatie ligt.

 

www.aduna-software.com

 

Voor de technische mensen onder ons, dit is op basis van semantic web of web 3.0 as you will.

Link naar reactie
  • 0

Ja leuk, 't bestaat al met naam en al! ;D Dacht ik iets nieuws gevonden te hebben...

 

Ik verbaas mij er over dat het idd nog maar zo weinig wordt toegepast: omdat het nieuw is of omdat het 'niet werkt'?

Wil de consument er niet aan? Geeft het te veel mogelijkheden en heeft de consument liever een voorgekauwd pad binnen een ecommerce site?

 

Persoonlijk (!) vind ik het heerlijk als mij dergelijke mogelijkheden geboden worden, maar dan moet het wel controleerbaar blijven. Dwz ik moet zelf aan de resultaten kunnen zien dat ze relevant zijn, dus ook op artikel niveau al deze properties tonen.

Daarnaast zou het ook nog een paar resultaten 'links en rechts' van de selectie moeten kunnen tonen, dus resultaten die 'net niet' aan de gemaakte selectie voldoen.

Ik weet nog niet hoe dat in het vat te gieten.

 

Maar de hamvraag blijft: wil de consument op een dergelijke manier door een webshop bladeren?

Ook als je het zo aankleedt, dat deze 't eigenlijk niet in de gaten heeft?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Trouwens Henri misschien leuk om het principe eens uit te proberen maar dan met een zoekmachine voor je pc.

 

Op www.aduna-software.com kun je gratis de desktop zoekmachine downloaden en op basis van facet navigatie informatie zoeken op je systeem.

 

Ik denk dat men in de eCommerce hoek nog niet de waarde ziet van een dergelijke methode om mensen te laten navigeren op hun website.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn idee is ontstaan na het zien van een demo van een DMS (Document Management System). Het was van m-files.com, super intuitief systeem.

Ik dacht ook dat Longhorn (het filesystem van Microsoft dat eigenlijk in Vista zou moeten zitten) op dezelfde manier werkt.

Alles zit in records (bestanden bij een OS, artikelen in een webshop)

Door nou steeds gegevens te selecteren die je weet van je bestand/artikel (het is een document, gemaakt in 2006, offerte voor klant X, of een Mercedes, gemaakt door Siku) wordt het zoekresultaat steeds meer toegespitst op het antwoord dat je zoekt (ik wil een offerte voor bedrijf X terugzien, of ik wil zien welke Mercedessen Siku momenteel levert)

 

Nogmaals, ik (vanuit mijzelf gedacht dus) vind dit zeer prettig werken.

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

En om het goed te doen laat je alleen variabelen zien die relevant zijn voor de huidige keuze. Dus geen 'wintersport' als iemand gekozen heeft voor 'Nederland'.

 

Helemaal mee eens. En ik bevind me in de luxe positie dat alle gegevens van modelauto's gewoon 'feiten' zijn.

Een kreet als 'goedkoop' en 'duur' zou ik niet inbouwen, ik ga daarvoor prijsklassen hanteren (tussen 1 en 5, 5 - 10, etc). Ik weet niet wat een klant goedkoop of duur vindt.

 

In mijn website is het doorwerken met relevante info, gebaseerd op eerdere selecties, eigenlijk niet zo moeilijk... Ik heb al iets ingebouwd (selecteren op beschikbaarheid (op voorraad of verwacht) en op schaal) en dat gaat vrij gemakkelijk. Maar het werken met deze info is dan ook vrij recht toe, recht aan.

 

Het leuke is dat je beide methoden kunt aanbieden op een website en dan de respons meten. Ik ga dat zeker doen!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Om dit idee eCommerce 2.0 te noemen vind ik wat overdreven. Het is meer van het zelfde op een andere manier gepresenteerd. Bovendien bestaat het dus al. De 'web search' (weet de officiele naam niet) van Youtube vind ik veel meer 2.0 en dit werkt erg fijn bij het surfen naar video's. Dit kan je vinden door een video in volledig scherm te bekijken en vervolgens linksonder op het driehoekje te klikken.

 

Ik dacht ook dat Longhorn (het filesystem van Microsoft dat eigenlijk in Vista zou moeten zitten) op dezelfde manier werkt.

 

Longhorn was de codenaam voor Vista, het nieuwe bestandssysteem wat in de toekomst in Vista komt heet WinFS.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een mankement gevonden in mijn theoretische verhandeling:

 

Wat nou als een klant op zoek is naar Mercedessen én BMW's tegelijk? In mijn oorspronkelijke idee zou ie dan eerst Mercedes moeten kiezen, getoonde artikelen bekijken en daarna nogmaals hetzelfde voor BMW.

Het is natuurlijk VEEL netter om de optie te geven om meer dan één keuze te maken voor een variabele!

 

Poeh... :P

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Kun je dat niet opvangen door autootjes bepaalde metadata mee te geven.

 

Bijvoorbeeld land of regio van herkomst, type auto, periode bijvoorbeeld 1950-1960

Ik kan me voorstellen dat verzamelaars Italiaanse sportwagen van 1945 tot 1970 verzamelen, of Amerikaanse auto's uit een bepaalde periode. Maar ook mensen die gek zijn van Michelotti of Guigario.

 

Of het de moeite waard om modellen zo de indexeren weet jij beter dan ik.

Link naar reactie
  • 0

Wat nou als een klant op zoek is naar Mercedessen én BMW's tegelijk? In mijn oorspronkelijke idee zou ie dan eerst Mercedes moeten kiezen, getoonde artikelen bekijken en daarna nogmaals hetzelfde voor BMW.

Het is natuurlijk VEEL netter om de optie te geven om meer dan één keuze te maken voor een variabele!

 

Dat manco heeft mijn structuur nu ook. Maar ik heb er juist niet voor gekozen om er een 'zwitsers zakmes' van te maken. Dus maar één keuze per merk in jouw voorbeeld. Zo'n 'nieuw' concept als faceted search is al moeilijk genoeg voor de bezoeker.

 

Daarnaast heb ik me afgevraagd (en rondgevraagd) hoe vaak mensen combinaties van dingen zoeken. En dat bleek vrij beperkt. Wel wilde men bijvoorbeeld 'zonvakantie' kiezen maar een combinatie 'ik wil naar italie of griekenland' kwam weinig voor (voor zover je conclusies mag trekken uit 20 interviews)

 

De onderliggende techniek voor de enkele selectie per categorie en meerdere selecties is wel nagenoeg identiek.

 

Ik heb dus gekozen voor eenvoud waarmee ik de grote massa heb. Wil een bezoeker meerdere selecties op 1 veld maken dan krijgt hij de 'geavanceerde zoekfunctie' te zien met wel de optie voor meerdere combinaties. Met daarin de reeds gemaakte keuzes ingevuld.

 

Bijkomende reden voor de 'enkele keuze' is dat ik de keuze nu als directory op de website kan gebruiken. Url's als www.site.nl/bmw/1960-1950/race-model/ doen in het Google goed.

Link naar reactie
  • 0

Meerdere gelijksoortige criteria kunnen combineren is wel érg handig!

 

In goede vacaturebanken bijvoorbeeld kun je zoeken naar vacatures op HBO- én WO-niveau tegelijkertijd, in de regio Utrecht én Gelderland. Soms door de CTRL vast te houden bij 't klikken in een selectielijst, en soms gewoon door vinkjes te zetten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.