• 0

Belofte maakt schuld

Aanbevolen berichten

  • 0
En dan heb ik het niet over de berichten hier (er is één column die hoger scoort )

 

Ik heb zo'n vermoeden welke ;D Daar wordt ik wel jaloers van uiteraard ;). Ik heb inderdaad 100 woorden meer de ruimte, maar ik mag daarin niet zo prominent reclame maken voor mijn eigen handel of businesspartners. (Gelukkig heb ik niets te klagen, eerder te druk ;D.)

 

Anyway: wat mij betreft inderdaad je beste column toe nu toe, en weer 1 reus verdient

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hmmm.. volgens mij mis ik het punt van dit artikel. Er wordt in art 18.A WLB toch geen onderscheid gemaakt tussen ondernemer of werknemer?

En indien toch: dan valt dat toch te vermijden door pensioen in eigen beheer (m.a.w. als DGA van een BV) op te bouwen?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Er wordt gesproken over een dienstbetrekking. die heb je als dga niet en in een eenmanszaak zeker niet.

Daarnaast kan je je pensioen niet uitstellen tenzij je in loondienst bent.

 

M.i. kan het als DGA in ieder geval wel, tot maximaal leeftijd 70.(dezelfde eindleeftijd die in art 18a WLB vermeld staat voor werknemers, toch?). Daarover is ook wel wat documentatie te vinden op internet.

En ik meen begrepen te hebben dat dit voor IB ondernemers ook mogelijk is. Zo ja, dan vraag ik mij af in hoeverre er feitelijk sprake is van discriminatie?

 

Ik zal het eens navragen aan een van de vele fiscalisten in mijn netwerk...

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Ik zal het eens navragen aan een van de vele fiscalisten in mijn netwerk...

En ... heeft het nog wat opgeleverd?

 

Yep:

 

Er wordt gesproken over een dienstbetrekking. die heb je als dga niet

Die dienstbetrekking heb je als DGA juist wel. Langere opbouw en uitstel ingang pensioen tot max leeftijd 70 is gewoon mogelijk.

 

Daarnaast kan je je pensioen niet uitstellen tenzij je in loondienst bent.

Naast de DGA kan ook de IB ondernemer "pensioen" uitstellen, zie art 3.125 Wet IB 2001. Het enige dat op leeftijd 65 stopt (op grond van art 3.67 van diezelfde wet) is de mogelijkheid van FOR dotatie. Het omzetten van FOR in lijfrente kan bij actief ondernemerschap ook later, tot leeftijd 70 (of als je nog langer door wilt gaan kun je de FOR Reserve ook tot je 90e laten staan en laten vrijvallen aan de winst)

Daadwerkelijke opbouw van ondernemers"pensioen" na leeftijd 65 is ook nog mogelijk: ook zonder FOR dotatie mag er - bij actief ondernemerschap - nog wel gebruik gemaakt worden van lijfrentepremies (bijv. bancair of via verzekeraar). Ook dat is mogelijk tot leeftijd 70.

 

Conclusie: zowel DGA als IB ondernemer hebben voldoende mogelijkheden (en fiscale voordelen) om pensioen uit te stellen en langer op te bouwen. Het enige dat op leeftijd 65 stopt voor de IB ondernemer is de FOR dotatie, maar in plaats daarvan kan rechtstreeks in een lijfrente gestort worden.

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Je weergave van artikel 3.125 is juist. Echter: mijn column betrof een andere casus: iemand is in loondienst geweest, gaat aansluitend op latere leeftijd als ondernemer aan de slag. In loondienst heeft hij/zij onder de P(S)W pensioen opgebouwd. En dus niet via lijfrentes.

Indien om hem/haar moverende redenen de ingangsdatum moet worden uitgesteld, ontstaat er een probleem. Want wat zegt de wet dan: indien je een dienstverband hebt kan dat, als ondernemer (voor de IB) kan dat niet.

 

Mijn inziens is dat discriminatie.

 

Maar: mocht jij een creatieve oplossing hebben: graag! Ik ken er wel een maar die ga ik hier niet noemen :)

 

Groet

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

meer inhoudelijk (life goes on immers..): ik zie ook wel wat work-a-rounds, zoals een declarabele uren-BV (hallo dienstverband!) of DGA (onduidelijk of DGA dienstverband toereikend is, maar er kan wel met een eigen extern verzekerde pensioentoezegging waarde-overdracht worden uitgevoerd. Tegen de einddatum is het contante-kostenaspect bij waarde-overdracht wat minder pijnlijk, alleen de inkoop dienstjaren tegen marktrente kan wel duurder uitvallen dan verwacht)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

meer inhoudelijk (life goes on immers..): ik zie ook wel wat work-a-rounds, zoals een declarabele uren-BV (hallo dienstverband!)

 

Niet vloeken he ... ;D

 

of DGA (onduidelijk of DGA dienstverband toereikend is, maar er kan wel met een eigen extern verzekerde pensioentoezegging waarde-overdracht worden uitgevoerd. Tegen de einddatum is het contante-kostenaspect bij waarde-overdracht wat minder pijnlijk, alleen de inkoop dienstjaren tegen marktrente kan wel duurder uitvallen dan verwacht)

 

En als je in een eenmanszaak wil gaan werken?

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0
En als je in een eenmanszaak wil gaan werken?

 

Dan houden de mogelijkheden bij huidige wetgeving op, zoals je zelf al stelt. De gepresenteerde work-a-round betreft het opereren vanuit een BV. Het is m.i. kosten/baten afweging die voor deze ondernemers meespeelt in de keuze voor de rechtsvorm.

 

Overigens ben ik het eens met de kritiek die je hebt op het betreffende wetsartikel (Art 18 A WLB), daar is sprake van een rechtsongelijkheid die er uit moet. We hebben in de tussentijd alleen wat discussie gevoerd (en externe hulp ingeschakeld) om duidelijk te krijgen of die rechtsongelijkheid ook geldt voor DGA's of werknemers in een eigen declarabele uren BV. Dat blijkt (gelukkig voor hun) niet - of verminderd - het geval te zijn, maar het probleem voor de IB ondernemer is daarmee uiteraard nog niet opgelost.

 

Nu jij zelf wat meer politiek actief betrokken raakt (blijkens een ander draadje), ligt daar misschien een mooie kans voor je om een actieve lobby voor deze groep te starten

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Excuses, het was niet mijn bedoeling dat je de column zou lezen als iets wat op DGA's van toepassing is. Dan ben ik voor jou daarin blijkbaar onduidelijk geweest. M.i. staat er echter helder dat het gaat om werknemers die op latere leeftijd ondernemer willen worden.

 

Dat een DUBV of soortgelijke vormen dat probleem niet kennen, was me al duidelijk ;D

 

Ik heb overigens geen enkele ambitie om een bestuurlijke op politieke functie te vervullen. Kan je morgen ook in het FD lezen ;)

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.