• 0

Kromme redenatie voor waardebepaling domeinnaam

Ik kan 'm jullie niet onthouden: De meest kromme manier om een domeinnaam te waarderen trof ik op weeweewee punt idprof punt enel (ik gun ze de extra google resultaten niet).

 

Berekening van de waarde

 

De exacte waarde van een domeinnaam voor een onderneming is niet zo eenvoudig te

bepalen. Het volgende rekenvoorbeeld kan u op weg helpen:

 

Voorbeeld: videocamera.nl

 

Het aantal spontane bezoekers op deze domeinnaam bedraagt circa 20 per dag.

Dat zijn circa 7300 spontane bezoekers per jaar.

 

Als van elke honderd mensen er eentje een videocamera koopt zult u dus 73 extra

videocamera's per jaar verkopen door deze domeinnaam.

 

Stel dat u per camera EUR 150,= verdient, dan maakt u door deze domeinnaam een

jaarlijkse extra winst van EUR 10950,=.

 

Stel dat u een bedrag leent en daarmee een domeinnaam koopt. Dan zult u rente

moeten betalen over het bedrag dat u hiervoor leent. Omdat u natuurlijk een behoorlijke

winst wilt maken is het redelijk als u slechts 1/3 deel van de extra winst uitgeeft aan

de rente op de lening, en 2/3 deel uiteindelijk zelf behoudt. U kunt dus in dit geval

EUR 3650,= per jaar aan rente uitgeven. Als u 6% rente moet betalen over een lening

kunt u dus de waarde van de domeinnaam voor uw onderneming stellen op:

 

EUR 3650 / 0,06 = EUR 60833,=

 

Kortom, een verkoper van videocamera's zou deze domeinnaam kunnen kopen voor een

bedrag van EUR 60833,=. Hij zou dan ieder jaar een extra winst genereren van EUR 10950,=.

Daarvan betaalt hij een bedrag van EUR 3650,= aan rente, en behoudt uiteindelijk zelf

een extra winst van EUR 7300,=

 

Omdat een domeinnaam meer waarde krijgt na verloop van tijd is het niet nodig om

op de waarde van de naam af te schrijven. Feitelijk verdient u extra geld doordat de

domeinnaam steeds meer geld waard zal worden!

 

In dit voorbeeld hebben we er geen rekening mee gehouden dat u door de betere positie

in de resultaten van zoekmachines nog veel meer extra klanten zal kunnen aantrekken.

Bovendien zullen tevreden klanten wellicht vaker iets bij u kopen, en daardoor extra

omzet genereren waarmee hier geen rekening is gehouden. Uw werkelijke winst zal

dus veel hoger liggen dan hier berekend is. Het is heel goed mogelijk dat u via

zoekmachines 100 bezoekers per dag extra aantrekt. U kunt dan zelf berekenen dat

uw jaarlijkse extra winst EUR 65700,= zal zijn, terwijl het bedrag dat u jaarlijks aan

rente betaalt gelijk blijft!

 

Een domeinnaam vertegenwoordigt dus een grote waarde. Daarom koppelen grote

ondernemingen vaak meerdere domeinnamen aan hun websites, en zijn zij bereid

daar fors in te investeren. Een domeinnaam is een waardevol marketinginstrument

dat zijn waarde behoudt. Als u adverteert in een blad moet u telkens opnieuw betalen

voor een advertentie, een domeinnaam betaalt u eenmaal en blijft dan tot in lengte van

dagen nieuwe klanten aantrekken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat een geleuter. En dan te bedenken dat dit kennelijk is opgezet als ondersteuning voor de verkoop van domeinnamen.

 

Het lijkt op: ik graaf lekker een kuil voor een ander en als het graafwerk klaar is ga ik hem mooi afdekken zodat niet zichtbaar is dat er een flinke kuil aanwezig is. Oef: bij het leggen van de laatste camouflage was ik even vergeten dat er een kuil onder zat.

 

Geen mens gelooft toch dit verhaal met droge oogjes (hoop ik)

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Het probleem met deze partij is, dat zij alles doen in eigenbelang tot in het extreme aan toe.

 

Enkele jaren actief geweest op het gebied van domeinnamen. Het gevoel bij de meeste "domainers" was het zelfde omtrent deze lui.

 

Maar goed, er zullen helaas mensen zijn die hier gevoelig voor zijn....

Link naar reactie
  • 0

In mijn opinie is het gewoon een (!) methode van waardebepaling en volgens mij verschilt deze niet zo veel van hoe Nederland op basis van een max. hypotheek een huis koopt of van hoe (tech)aandelen worden geprijsd. Vergelijkbare domeinen leveren best xk (drie of vier nullen) op, een beetje meer transparantie in de markt van domeinhandel zou dit zo duidelijk maken...aantekening: genoemde domeinnaam zou ik niet snel als zoekterm kiezen.

 

Recent onderzoek leert dat meerdere schattingen een nauwkeuriger resultaat opleveren. Naast eerstgenoemde methode kun je natuurlijk altijd diverse andere (eigen) methoden leggen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik kan 'm jullie niet onthouden: ;D

Berekening van de waarde

 

De exacte waarde van een domeinnaam voor een onderneming is niet zo eenvoudig te

bepalen. Het volgende rekenvoorbeeld kan u op weg helpen:

 

Voorbeeld: higherlevel.nl

 

Het aantal spontane bezoekers op deze domeinnaam bedraagt circa 7000 per dag.

Dat zijn circa 2,5 miljoen spontane bezoekers per jaar.

 

Als van elke honderd mensen er eentje business haalt uit het bezoek dan zul je 25.000 transacties per jaar realiseren voor het domein Higherlevel.nl

 

Stel dat u per ctransactie 250,= verdient, dan maakt u door deze domeinnaam higherlevel.nl een

jaarlijkse extra winst van EUR 6.250.000

 

Stel dat u een bedrag leent en daarmee een domeinnaam koopt. Dan zult u rente

moeten betalen over het bedrag dat u hiervoor leent. Omdat u natuurlijk een behoorlijke

winst wilt maken is het redelijk als u slechts 1/3 deel van de extra winst uitgeeft aan

de rente op de lening, en 2/3 deel uiteindelijk zelf behoudt. U kunt dus in dit geval

EUR 2.083,000 per jaar aan rente uitgeven. Als u 6% rente moet betalen over een lening

kunt u dus de waarde van de domeinnaam higherlevel.nl voor uw onderneming stellen op:

EUR 2.083.000 / 0,06 = EUR 34.722.000

 

Kortom, een verkoper zou deze domeinnaam kunnen kopen voor een

bedrag van EUR 34.722.000 Hij zou dan ieder jaar een extra winst genereren van EUR 6.250.000

Daarvan betaalt hij een bedrag van EUR 2.083,000 aan rente, en behoudt uiteindelijk zelf

een extra winst van EUR 4.167.000

 

Omdat een domeinnaam meer waarde krijgt na verloop van tijd is het niet nodig om

op de waarde van de naam af te schrijven. Feitelijk verdient u extra geld doordat de

domeinnaam steeds meer geld waard zal worden!

 

In dit voorbeeld hebben we er geen rekening mee gehouden dat u door de betere positie

in de resultaten van zoekmachines nog veel meer extra klanten zal kunnen aantrekken.

Bovendien zullen tevreden klanten wellicht vaker iets bij u kopen, en daardoor extra

omzet genereren waarmee hier geen rekening is gehouden. Uw werkelijke winst zal

dus veel hoger liggen dan hier berekend is. Het is heel goed mogelijk dat u via

zoekmachines 100 bezoekers per dag extra aantrekt. U kunt dan zelf berekenen dat

uw jaarlijkse extra winst zal zijn, terwijl het bedrag dat u jaarlijks aan

rente betaalt gelijk blijft!

 

Een domeinnaam vertegenwoordigt dus een grote waarde. Daarom koppelen grote

ondernemingen vaak meerdere domeinnamen aan hun websites, en zijn zij bereid

daar fors in te investeren. Een domeinnaam is een waardevol marketinginstrument

dat zijn waarde behoudt. Als u adverteert in een blad moet u telkens opnieuw betalen

voor een advertentie, een domeinnaam betaalt u eenmaal en blijft dan tot in lengte van

dagen nieuwe klanten aantrekken!

 

Link naar reactie
  • 0

Maar hun kosten zijn natuurlijk nihil dus ze kunnen een gokje wagen of er ooit een gek iemand langs komt die dat betaalt.

Ja precies, zo staat bijvoorbeeld de .com versie van mijn bedrijfsnaam al meer dan 8 jaar te koop... Heb wel eens een bod gedaan maar dat was niet voldoende... Maar ja.... hij heeft geen kosten, dus geen enkele reden om niet te wachten op één of andere gek die er wel goed voor betaald.

Link naar reactie
  • 0

de waarde van de domeinnaam higherlevel.nl voor uw onderneming stellen op:

 

EUR 2.083.000 / 0,06 = EUR 34.722.000

 

Nou jongens, HL was een group effort, en ik vind dat we allemaal recht hebben op een stukje van de taart!

 

Ik ga mn koffers vast pakken, laat binnenkort mn rekeningnummer in mooiweerland wel weten ;p

 

PS: van die 722k mag wat mij betreft eventueel bier gedronken worden op de meeting.

Link naar reactie
  • 0

Ook leuk:

 

Berekening van de waarde

 

(blabla)

 

U kunt dus in dit geval

EUR 2.083,000 per jaar aan rente uitgeven. Als u echter renteloos kunt lenen kunt u dus de waarde van de domeinnaam higherlevel.nl voor uw onderneming stellen op:

EUR 2.083.000 / 0,00 = onbetaalbaar

 

Nooit geweten dat de waarde van een domein wordt bepaald door de rentestand... :)

 

Link naar reactie
  • 0

Ook leuk:

 

Berekening van de waarde

 

(blabla)

 

U kunt dus in dit geval

EUR 2.083,000 per jaar aan rente uitgeven. Als u echter renteloos kunt lenen kunt u dus de waarde van de domeinnaam higherlevel.nl voor uw onderneming stellen op:

EUR 2.083.000 / 0,00 = onbetaalbaar

 

Als je dan ook nog eens je buurman zo gek krijgt jou gedurende tien jaar 100 euro per maand te betalen omdat je de eigenaar bent van deze domeinnaam, dan nemen je inkomsten nóg meer toe!!!

 

EUR 2.083.000 / 0,00 = onbetaalbaar + 10jr*12mnd*€100!!!

 

Wow, die domeinnaam is écht flink wat centjes waard :)

Link naar reactie
  • 1

Merkwaardig, de ins- en outs van de domeinnamen ken ik niet. Mijn eigen domeinnaam (cephal) heb ik samengesteld uit de naam van mijn vrouw: C.E.P. Hartman (Lya) - CEPHAL dus, dat tevens "brains" in het latijns betekent. (mijn brains dan, natuurlijk). Ik krijg wekelijks 30-50 bestellingen die ik NIET honoreer, omdat ik niet aan particulieren lever, en dat staat uitdrukkelijk in mijn inleidende pagina. Ergo: deze ongewenste bestellingen komen nimmer door de domeinnaam maar door de zoekmachines, die de klant niet naar de voorpagina leiden maar daar waar het gewenste product staat. Destijds, 11 jaar geleden mocht ik (ik weet niet meer waar en hoe) kreten voor zoekmachines opgeven: ik heb met opzet voor het product "constantaandraad" gekozen in de overtuiging (ik voer het dus wel) dat niemand constantaandraad nodig heeft en dus mijn "winkel" gevrijwaard blijft van ongewernste bestellingen. Niet dus. Google, en aanverwanten schuimen kennelijk je hele site af en stellen de inhoud beschikbaar voor de zoekers. Dus als jullie een "passepartoutsnijder" zoeken, komen na veel zoeken bij de passepartoutsnijder van CEPHAL uit. Verrast door de lage prijs (ik lever uitsluitend aan gesubsidieerde instellingen daar is de concurrentie erg groot, maar mijn concurrenten hebben geen bestelsites, omdat ze doodsbenauwd zijn, dat de andere concurrent hun prijzen ziet) en het feit dat ze binnen 30 dagen kunnen betalen en gratis aflevering krijgen, sturen de adspirantklanten hun order weg, bang dat we ons misschien nog gaan bedenken.

 

Naar mijn ervaring heeft het niets met de domijn naam te maken.

 

Wij hebben echter een tweede bedrijf (groothandel), daar was de domeinnaam gewoon mijn bedrijfsnaam (STROMPH & HARTMAN), formeel bestaat het nog maar heeft onze belangstelling niet meer omdat CEPHAL te goed draait. In de hoogtij echter schuimde ik dagelijks het blad van Wakker Nederland af en noteerde elke e-mail adres, dat ik tegenkwam. Dezelfde dag nog stuurde ik e-mail daarheen met de korte tekst, "kijk eens naar www.stromph-hartman.nl". Er kwamen verrassend veel reacties (lees klanten) en wat mij opviel: ook van hele grote bedrijven. Binnenlanse zaken bestelde bij me, maar ook de KLM, de Hoogovens en politiebureaux. Terwijl het e-mail adres in de meeste gevallen van "personeelszaken" was (personeelsadvertenties, met e-mail). In een korte periode was het dus heel erg druk op mijn zolderkamer. Maar ja, toen groeide CEPHAL enorm en in een jaar drie grote klanten van Stromph & Hartman failliet gingen en meer dan fl.. 10.000,-- van ons meesleurden, hebben wij onze activiteiten in Stromph & Hartman verminderd. Eerst hebben wij de slechtbetalende klanten (die waren overigens de echte grote) uitgebonjourd, daarna de lastige (een hunner verhuisde uit Amsterdam naar Almere, vonden we te ver voor eigen vervoer: uitgebonjourd), en hebben nu nog maar 3 klanten, die wij nog bedienen louter op basis van persoonlijke vriendschap.

 

Kortom het was wederom NIET de domeinnaam die het werk deed. Al kan ik me levendig voorstellen, dat een domeinnaam als "videokamera.nl" sneller toegankelijk is voor videocamerakopers dan STROMPH&HARTMAN.nl (die het overigens niet voerde). Maar dat is natuurlijk het gevolg van de ongebreidelde ontwikkeling van e-commerce. Ik herinner me nog 20 jaar geleden, een der TV-zenders had een programma "Open en bloot" uitzond. Porno, dus heel Nederland keek ernaar. Een Haarlemse sex-club noemde zich meteen "Open eb bloot". De zender kwaad en stapte naar de rechter om het te verbieden. De rechter was van mening dat deze uitdrukking een Nederands spreekwoord was en beslist niet de alleenprivilege van de TV-zender. Dit zou nu ook moeten gelden voor domeinnamen. Zelfstandige naamwoorden als domeinnamen zouden, of niet mogen maggen, dan wel voor iedereen WEL. Maar goed, het is niet zo.

 

In de geven situatie derhalve zal derhalve de meest primitieve vorm van marktwerking moeten heersen. Ik bied, jij looft. De prijs van de twee partijen is dus bepalend. De koper heeft er een prijs en de verkoper ook. En je moet je niet laten afleiden of intimideren door indianenverhalen erom heen. Zolang de e-commersce geen doel maar een middel is.

 

Sorry voor mijn lang verhaal, ik zit op mijn praatstoel.

 

Avé Karel

Link naar reactie
  • 0

Deze club heeft een domeinnaam in handen die erg goed bij ons bedrijf zou passen. Als ik de prijs moet betalen conform de berekening op hun website dan zou deze domeinnaam een godsvermogen kosten. Natuurlijk niet echt reeel.

 

Denk dat ik binnenkort eens een mooi bod ga doen, eurootje of 50 en dan maar eens kijken wat de reactie is.

 

Link naar reactie
  • 0

Peter,

 

Dank je. Het was terdege een verassing voor me, maar dan in 1997. Het is dus lang geleden. In mijn site kon je zelfs "meta tags" (is dat juist?) neerzetten om de aandacht van de zoekmachines te trekken. Ik heb daarin met opzet "constantaandaad" neergezet, in de hoop dat niemand die nodig heeft (ik voer het wel) en dus ons niet vindt.

 

Maar waarom zou ik het moeten weten, wat zoekmachines zijn en wat ze doen?

 

Het blijft echter een feit dat er regelmatig ongewenste adspirant klanten binnenkomen, - middenin mijn catalogus - omdat google daaraan geld wil verdienen.

 

Wat is een "Duh"? Ik ben trouwens blij ermee, omdat elke correctie op mij, deze site kwalitatief verhoogt. Er wordt veel kritiek op mij geleverd, met hele goede en verstandige tegenargumenten! Ik en vele anderen leren er veel van.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Het was terdege een verassing voor me, maar dan in 1997.

 

Ah, dat was me niet helemaal duidelijk geworden uit je vorige bericht - ik dacht dat je dat net ontdekt had! :)

 

Maar waarom zou ik het moeten weten, wat zoekmachines zijn en wat ze doen?

 

Als je bij de inrichting van je site rekening probeert te houden met zoekmachines moet je juist weten hoe ze werken, anders kun je dat natuurlijk nooit op een effectieve manier doen.

 

Het blijft echter een feit dat er regelmatig ongewenste adspirant klanten binnenkomen, - middenin mijn catalogus - omdat google daaraan geld wil verdienen.

 

Nou, daar verdient Google helemaal niets aan, hoor. De zoekmachine Google helpt mensen websites te vinden die de trefwoorden bevatten waar ze op zoeken. Dat ze daarnaast andere commerciele diensten hebben heeft daar niet veel mee te maken.

 

Een Duh! is als je jezelf voor je hoofd kunt slaan omdat je iets vreselijk overduidelijks volledig gemist hebt. ;)

 

Ik en vele anderen leren er veel van.

 

Is dat niet een van de belangrijkste functies van Higherlevel?

Link naar reactie
  • 0

@ Karel,

 

ik heb nu een paar keer op dit forum gelezen dat je niet gevonden wilt worden door zoekmachines. Los van het feit dat dit echt niet zo moeilijk is te realiseren, vraag ik me af waarom je hier zo vaak je bedrijfsnaam noemt, inclusief link nog wel. Je vindbaarheid neemt daardoor flink toe...

Of wil je toevallig juist wel heel erg graag goed gevonden worden?

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

@ Karel,

 

ik heb nu een paar keer op dit forum gelezen dat je niet gevonden wilt worden door zoekmachines. Los van het feit dat dit echt niet zo moeilijk is te realiseren, vraag ik me af waarom je hier zo vaak je bedrijfsnaam noemt, inclusief link nog wel. Je vindbaarheid neemt daardoor flink toe...

Of wil je toevallig juist wel heel erg graag goed gevonden worden?

 

Ik begrijp je niet. In deze topic heb ik niet éénkeer mijn bedrijfsnaam genoemd (wel Stromph & Hartman, maar die heeft geen web-site). En inderdaad heb ik bij andere topics wel een paar keer de andere naam genoemd, maar als je daarheen gaat zie je meteen, dat ik niet aan particulieren lever en ook niet aan bedrijven, dus hier volstrekt "onschuldig". Maar in elk geval bedankt voor de hint, dat mijn vindbaarheid toeneemt.

 

Ter toelichting het volgende, ik lever uitsluitend aan scholen, die op dit moment voor duizenden Euri kopen per order, en in andere delen van het jaar voor honderden euri per order. Plus dat wij met eigen vervoer leveren, pakweg vanaf Zaandam tot Rotterdam, en van de Noordzee, tot net voor Utrecht. Bezorging gratis, betalen 30 dagen. Ga naar onze web-site en lees daar de ineidende pagina. We staan echt niet te wachten op de particuliere klant uit Groningen die 1 doosje kleurpotloden à E 1,24 bestelt en verwacht, dat we het gratis wegbrengen op.

 

Karel

 

Link naar reactie
  • 0

@Karel

Gelieve het hoofdonderwerp van deze discussie in het vizier te houden en daar je berichten op af te stemmen.

 

Het is de bezoekers van Higherlevel meer dan voldoende duidelijk dat jij geen kleurpotloden aan particulieren levert.

Zoals anderen ook al aangeven zijn daar hele eenvoudige oplossingen voor, dit topic is niet bedoeld om daarover te discussieren.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.