• 0

Rekensommetje eenmanszaak

Zouden jullie eens naar de volgende situatie willen kijken? Ik werk met makkelijke bedragen, deze bedragen zijn fictief.

 

Mijn bedrijf

Rechtsvorm: eenmanszaak zzp'er

 

Mijn maandomzet: 10.000,- euro

 

Deze omzet wil ik op de volgende manier verdelen:

Mijn maandsalaris: 2.000 euro netto

Reservering premies: 2.000 euro (hierbij ga ik er van uit dat: maandsalaris + reservering premies = mijn bruto maandloon)

Reservering marketing: 2.000 euro

Bedrijfsonkosten: 1.000 euro

Winst bedrijf: 3.000 euro (voor bedrijfsgroei, investeringen in de toekomst)

 

Ok, nu moet ik mijn belastingaangifte doen. Alle bedragen hierboven zijn ex btw dus de btw is simpel, en daar hoeven we verder niet op in te gaan.

 

Maar, nu de inkomstenbelasting.. (Laten we er vanuit gaan dat al mijn kostenposten het btw tarief 0 hebben om de getallen simpel te houden. Het aftrekken van de BTW snap ik wel..) Moet ik dan inkomstenbelasting betalen over de 10.000 euro of over de 2.000 euro die ik mijzelf toeken als maandloon, of misschien over de 4.000 bruto maandloon?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een eenmanszaak is het gedeelte waar je inkomstenbelasting over moet betalen je omzet minus je kosten. Je kunt het beste een boekhouder in de arm nemen om exact uit te laten zoeken welke zaken je onder "kosten" kan laten vallen. Je kunt bijvoorbeeld een gedeelte als OuderdomsVoorziening wegboeken zodat je hierover op dit moment geen belasting hoeft te betalen. Wel moet dit bedrag dan gereserveerd zijn, omdat je hier bij opname alsnog belasting over dient te betalen...

 

"Een lachend gezicht verblijdt het hart, een goed bericht verkwikt het lichaam" Spreuken 15:30

"Accepteer wat je niet kunt veranderen, verander wat je niet kunt accepteren"

 

Zakelijk of informeel entertainer nodig?

http://www.bartvandenbelt.nl

http://www.artiestboeken.nl

Link naar reactie
  • 1

...

Rechtsvorm: eenmanszaak zzp'er

 

Mijn maandomzet: 10.000,- euro

 

Deze omzet wil ik op de volgende manier verdelen:

Mijn maandsalaris: 2.000 euro netto

Reservering premies: 2.000 euro (hierbij ga ik er van uit dat: maandsalaris + reservering premies = mijn bruto maandloon)

Reservering marketing: 2.000 euro

Bedrijfsonkosten: 1.000 euro

Winst bedrijf: 3.000 euro (voor bedrijfsgroei, investeringen in de toekomst)

...

 

Je betaalt IB als privepersoon over de winst (= omzet - kosten) van de EMZ over het aangiftejaar. Reserveringen zijn vrijwel niet mogelijk, alleen de FOR (fiscale Oudedags Reserve) wordt toegestaan vziw.

 

Premies zitten in de IB aangifte al verwerkt, daarnaast betaal je nog de bijdrage ZV. Dat is allemaal uit te rekenen met het aangifteprogramma IB voor ondernemers, te downloaden bij de BD waar ook allemaal zeer relevante info over deze materie staat.

 

Tip: download de 2007 versie, en speel daarin met genoemde omzetten en kosten. Je ziet vanzelf wat er onder de streep overblijft. Je kunt zelf kiezen wat je daarvan prive opneemt ('netto inkomen') en wat je in de zaak laat (waardoor je eigen vermogen toeneemt).

 

Als bovenstaande abracadabra is, toch maar boekhouder inschakelen. Maar ik raad je wel aan je toch in deze materie te verdiepen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

...

Rechtsvorm: eenmanszaak zzp'er

 

Mijn maandomzet: 10.000,- euro

 

Deze omzet wil ik op de volgende manier verdelen:

Mijn maandsalaris: 2.000 euro netto

Reservering premies: 2.000 euro (hierbij ga ik er van uit dat: maandsalaris + reservering premies = mijn bruto maandloon)

Reservering marketing: 2.000 euro

Bedrijfsonkosten: 1.000 euro

Winst bedrijf: 3.000 euro (voor bedrijfsgroei, investeringen in de toekomst)

...

 

Je betaalt IB als privepersoon over de winst (= omzet - kosten) van de EMZ over het aangiftejaar. Reserveringen zijn vrijwel niet mogelijk, alleen de FOR (fiscale Oudedags Reserve) wordt toegestaan vziw.

 

Premies zitten in de IB aangifte al verwerkt, daarnaast betaal je nog de bijdrage ZV. Dat is allemaal uit te rekenen met het aangifteprogramma IB voor ondernemers, te downloaden bij de BD waar ook allemaal zeer relevante info over deze materie staat.

 

Tip: download de 2007 versie, en speel daarin met genoemde omzetten en kosten. Je ziet vanzelf wat er onder de streep overblijft. Je kunt zelf kiezen wat je daarvan prive opneemt ('netto inkomen') en wat je in de zaak laat (waardoor je eigen vermogen toeneemt).

 

Als bovenstaande abracadabra is, toch maar boekhouder inschakelen. Maar ik raad je wel aan je toch in deze materie te verdiepen.

 

Thnx, ik zal het eens bestuderen en ff een boekhouder raadplegen.

Link naar reactie
  • 0

ZZPér en dan 2000 euro aan marketing kosten uitgeven p.m.? Leg me eens uit.

 

Verder is een inschatting van 150 euro voor een boekhouder goed te noemen, dit bedrag is inclusief BTW aangiftes, inboeken administratie, Winst en Verliesrekening einde jaar, aangifte IB en een goed online boekhoudpakket.

 

Normaal gesproken adviseer ik mensen minimaal 35% van de omzet op een aparte rekening te stoppen voor zaken zoals de belastingdienst.

 

ps: je hebt uitgaande en inkomende BTW facturen, hou daar rekening mee!

 

PS2: Als startend EZ heb je verschillende aftrekposten tbv je IB aangifte (ZElfstandigen aftrek, startersaftrek)

www.mkbduurzaam.nl de informatie site om concreet met Duurzaam Ondernemen te beginnen.

Link naar reactie
  • 0

de module van Esset op pagina twee van jouw link is al weer achterhaald. Er wordt geen rekening gehouden met privé aftrekposten (hoe meer, hoe verder weg de BV ligt) en er wordt aangenomen dat 39K het salaris uit de BV is (thans minimaal 40K, maar veelal hoger (70% van marktconform).

 

In het voordeel van de BV: tarief over eerste 250K is nu 20%. Maar heffing in box 2 is nu 25%.

 

Daarnaast mis ik (essentieel ten gunste van de BV) het omzetten van de stakingswinst in een lijfrente bij de BV, pensioen in eigen beheer en goodwill bij overdracht van de EMZ/VOF aan de BV! Zo druk je de winst in de BV door de lijfrentedotatie, pensioendotatie en afschrijving op de goodwill!

 

Ik zou deze berekening niet eens als globale indicatie durven adviseren. (sorry Walter, maar het is dan ook mijn vak). Het blijft precisiewerk en daarbij is de privé situatie van groot belang! Geen voer om even door een module te halen en zien wat de vissen slikken en wat niet!

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

en het bel;astingvoordeel van 20% tot 275 k winst geldt alleen voor 2008. Voor 2009 geldt weer een tarief van 20% over 40k en 23% over de volgende 160k en 25,5% op hogere winsten. De eenmalige verlaging is bedoeld als compensatie voor het uitblijven vd groepsrentebox

www.mkbduurzaam.nl de informatie site om concreet met Duurzaam Ondernemen te beginnen.

Link naar reactie
  • 0

Het amendement om van 250k 275k te maken heeft het bij mijn weten niet gehaald.

 

Overigens ben ik er nog niet van overtuigd dat de groepsrentebox in 2009 wel van start gaat. Dus wie weet kunnen we volgend jaar wel weer zo'n actie verwachten...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het amendement om van 250k 275k te maken heeft het bij mijn weten niet gehaald.

 

Overigens ben ik er nog niet van overtuigd dat de groepsrentebox in 2009 wel van start gaat. Dus wie weet kunnen we volgend jaar wel weer zo'n actie verwachten...

 

amendement van 275K heeft het inderdaad niet gehaald (nieuws van 26-11). Blijft 250K

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.