Failliet gaan hangt vast aan allerlei negatieve associaties en emoties. Maar wat is failliet gaan, waarom gaan mensen en bedrijven failliet, waarom wordt het als negatief gezien en wat kun je er van leren?
Wat is failliet gaan? Volgens Wikipedia: “Een faillissement is een in de wet geregelde procedure voor een persoon of onderneming die niet (meer) in staat is aan zijn financiele verplichtingen te voldoen. Aanleiding voor het faillissement is met andere woorden het (financieel) onvermogen of onvermogend zijn, de insolventie of het insolvent zijn.”
Met andere woorden, jij, of het bedrijf, kan niet meer de schulden betalen uit de inkomsten, en de kans dat dat verandert wordt laag geschat.
Waarom wordt er zo negatief aangekeken tegen een faillissement?
[*]Een faillissement veroorzaakt negatieve effecten bij de schuldeisers. Zij zullen niet of minder betaald krijgen dan waar ze recht op hebben. Bij sommige leveranciers kan dit ook tot ernstige problemen leiden zodat ze zelf (bijna) failliet gaan.
[*]Een speciale klasse schuldeisers zijn de investeerders. Zij geloofden in jou en je bedrijf en hebben daar hun eigen geld ingestopt. Ze zijn vermoedelijk hun geld kwijt, want ze staan normaal gesproken achteraan in de lijst van schuldeisers.
[*]Voor de werknemers in het bedrijf is een faillissement vaak het einde van hun baan bij dat bedrijf. Ze moeten als een haas op zoek naar iets. De onzekerheid is groot. Mogelijk is het ook een financiele schadepost (tijdelijk geen werk, misschien minder salaris in nieuwe baan, misschien baan op lager niveau).
[*]De klanten van het bedrijf moeten op zoek naar nieuwe leveranciers. Voor standaard producten / diensten nog niet zo ernstig behalve tijdverlies, maar wat als je leverancier van je maatwerksoftware failliet gaat? Of je leverancier van customized productieapparatuur? Ze zullen gedwongen zijn om snel alternatieven te vinden, een ingewikkelde en niet voorziene activiteit, waardoor ze niet aan dingen toekomen die ze hadden willen doen.
[*]Als ondernemer wil je succesvol zijn, en daarbij hoort voldoende geld verdienen voor jezelf en je bedrijf.
Daarnaast wil niemand geassocieerd worden met verliezers. De ondernemer zal merken dat hij negatiever behandeld gaat worden: medelijden, negeren (minder feestjes), boosheid, verdriet, verlies aan zelfbeschikking (curator of schuldsaneringstraject). En ook de ondernemer zelf zal in een slachtofferrol vervallen (’iedereen is tegen mij’) en/of zichzelf verwijten maken (’ik deug niet’). Van een succesvolle ondernemer naar een loser is zeker in onze Westerse maatschappij een forse klap voor ons ego. Hoe meer de ondernemer zich vereenzevigt met zijn succes en zijn bedrijf, hoe pijnlijker de confrontatie van een faillissement. De ‘natuurlijke’ reactie is om die pijn buiten te sluiten, er niet naar te kijken. Om anderen de schuld te geven, of jezelf te verliezen in een depressie, apathie of ander destructief gedrag. Dat is allemaal wel ‘natuurlijk’, maar niet effectief.
Dus wat kun je wel doen?
[*]Maak een analyse wat er gebeurd is op de weg van succes naar faillissement. Wat zijn de feiten, de ‘turning points’ geweest? Was het een langdurend verhaal, of was het ’sudden disaster’? Hoe kwam dat? Wat was jouw rol in het verhaal? Doe dit bij voorkeur niet alleen, maar met iemand die jij goed kent en vertrouwt en die ook niet te beroerd is om jou hierover indringende vragen te stellen. Leg je ziel en zaligheid bloot. Schrijf het op.
[*]Haal uit deze analyse de punten die voor jou belangrijk zijn om in de toekomst te vermijden. Vaak zul je ander gedrag moeten aanleren. Neem daar ook de tijd voor.
[*]Zeg sorry. Tegen je werknemers, je klanten, je investeerders en je leveranciers. Bereid je voor op mogelijk negatieve reacties, maar bedenk: zolang jij oprecht bent, zullen de meesten (misschien niet direct, maar dan toch later) positief reageren. Als je dat wilt, beloof ze dat je ze in ieder geval financieel schadeloos stelt.
[*]Zoek steun. Bij mensen die eerder ook failliet zijn gegaan, hoe hebben zij één en ander veranderd? Bij familie, vrienden, bekenden en zakelijke relaties. Wees eerlijk over dat je hun steun nodig hebt. In ieder geval moreel, en misschien ook anders, bijv bij het doorstarten, of oprichten van een nieuw bedrijf, of het zoeken naar een baan, of een lening.
[*]Bedenk ook: hoe pijnlijk een faillissement ook is, niemand gaat er dood van. Leer van het verleden, maar blijf er niet in hangen.
[*]Maak een plan voor de toekomst. Wat ga je doen? Een nieuw bedrijf beginnen? Doorstarten? Loondienst? Wat het ook is, maak het realistisch en zorg dat je gesteund en scherp gehouden wordt bij de uitvoering.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
R.I.P. - Fred Wiersma
R.I.P. - Fred Wiersma
Failliet gaan hangt vast aan allerlei negatieve associaties en emoties. Maar wat is failliet gaan, waarom gaan mensen en bedrijven failliet, waarom wordt het als negatief gezien en wat kun je er van leren?
Wat is failliet gaan? Volgens Wikipedia: “Een faillissement is een in de wet geregelde procedure voor een persoon of onderneming die niet (meer) in staat is aan zijn financiele verplichtingen te voldoen. Aanleiding voor het faillissement is met andere woorden het (financieel) onvermogen of onvermogend zijn, de insolventie of het insolvent zijn.”
Met andere woorden, jij, of het bedrijf, kan niet meer de schulden betalen uit de inkomsten, en de kans dat dat verandert wordt laag geschat.
Waarom wordt er zo negatief aangekeken tegen een faillissement?
[*]Een faillissement veroorzaakt negatieve effecten bij de schuldeisers. Zij zullen niet of minder betaald krijgen dan waar ze recht op hebben. Bij sommige leveranciers kan dit ook tot ernstige problemen leiden zodat ze zelf (bijna) failliet gaan.
[*]Een speciale klasse schuldeisers zijn de investeerders. Zij geloofden in jou en je bedrijf en hebben daar hun eigen geld ingestopt. Ze zijn vermoedelijk hun geld kwijt, want ze staan normaal gesproken achteraan in de lijst van schuldeisers.
[*]Voor de werknemers in het bedrijf is een faillissement vaak het einde van hun baan bij dat bedrijf. Ze moeten als een haas op zoek naar iets. De onzekerheid is groot. Mogelijk is het ook een financiele schadepost (tijdelijk geen werk, misschien minder salaris in nieuwe baan, misschien baan op lager niveau).
[*]De klanten van het bedrijf moeten op zoek naar nieuwe leveranciers. Voor standaard producten / diensten nog niet zo ernstig behalve tijdverlies, maar wat als je leverancier van je maatwerksoftware failliet gaat? Of je leverancier van customized productieapparatuur? Ze zullen gedwongen zijn om snel alternatieven te vinden, een ingewikkelde en niet voorziene activiteit, waardoor ze niet aan dingen toekomen die ze hadden willen doen.
[*]Als ondernemer wil je succesvol zijn, en daarbij hoort voldoende geld verdienen voor jezelf en je bedrijf.
Daarnaast wil niemand geassocieerd worden met verliezers. De ondernemer zal merken dat hij negatiever behandeld gaat worden: medelijden, negeren (minder feestjes), boosheid, verdriet, verlies aan zelfbeschikking (curator of schuldsaneringstraject). En ook de ondernemer zelf zal in een slachtofferrol vervallen (’iedereen is tegen mij’) en/of zichzelf verwijten maken (’ik deug niet’). Van een succesvolle ondernemer naar een loser is zeker in onze Westerse maatschappij een forse klap voor ons ego. Hoe meer de ondernemer zich vereenzevigt met zijn succes en zijn bedrijf, hoe pijnlijker de confrontatie van een faillissement. De ‘natuurlijke’ reactie is om die pijn buiten te sluiten, er niet naar te kijken. Om anderen de schuld te geven, of jezelf te verliezen in een depressie, apathie of ander destructief gedrag. Dat is allemaal wel ‘natuurlijk’, maar niet effectief.
Dus wat kun je wel doen?
[*]Maak een analyse wat er gebeurd is op de weg van succes naar faillissement. Wat zijn de feiten, de ‘turning points’ geweest? Was het een langdurend verhaal, of was het ’sudden disaster’? Hoe kwam dat? Wat was jouw rol in het verhaal? Doe dit bij voorkeur niet alleen, maar met iemand die jij goed kent en vertrouwt en die ook niet te beroerd is om jou hierover indringende vragen te stellen. Leg je ziel en zaligheid bloot. Schrijf het op.
[*]Haal uit deze analyse de punten die voor jou belangrijk zijn om in de toekomst te vermijden. Vaak zul je ander gedrag moeten aanleren. Neem daar ook de tijd voor.
[*]Zeg sorry. Tegen je werknemers, je klanten, je investeerders en je leveranciers. Bereid je voor op mogelijk negatieve reacties, maar bedenk: zolang jij oprecht bent, zullen de meesten (misschien niet direct, maar dan toch later) positief reageren. Als je dat wilt, beloof ze dat je ze in ieder geval financieel schadeloos stelt.
[*]Zoek steun. Bij mensen die eerder ook failliet zijn gegaan, hoe hebben zij één en ander veranderd? Bij familie, vrienden, bekenden en zakelijke relaties. Wees eerlijk over dat je hun steun nodig hebt. In ieder geval moreel, en misschien ook anders, bijv bij het doorstarten, of oprichten van een nieuw bedrijf, of het zoeken naar een baan, of een lening.
[*]Bedenk ook: hoe pijnlijk een faillissement ook is, niemand gaat er dood van. Leer van het verleden, maar blijf er niet in hangen.
[*]Maak een plan voor de toekomst. Wat ga je doen? Een nieuw bedrijf beginnen? Doorstarten? Loondienst? Wat het ook is, maak het realistisch en zorg dat je gesteund en scherp gehouden wordt bij de uitvoering.
Deze column is tevens gepubliceerd op IkGaFailliet.nl.
r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18291-faillissement-een-leermoment/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag