• 0

Automotive evenementen organiseren

Hallo allemaal!

 

ik zit te denken om een eigen onderneming op te richten.

Het idee is om voor bedrijven binnen de autobranche evenementen op maat te organiseren.

 

Aangezien er nu een economische crisis ( zoals iedereen wss weet en merkt ) heerst, is het steeds belangrijker voor deze bedrijven om hun huidige klanten te behouden en eventueel nieuwe klanten aantrekken.

 

Voor deze bedrijven wil ik evenementen gaan organiseren waarbij zij hun klanten meer betrekken bij het bedrijf en nieuwe klanten kunnen aantrekken. Ik heb hierbij veel connecties in verschillende branches om dit te kunnen realiseren.

 

Graag wil van jullie horen wat jullie hiervan denken en waar ik op moet letten qua starten van een onderneming.

 

Ik hoop dat jullie wat nuttige informatie kan geven!

 

Alvast bedankt!

groetjes

Frank

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom hier! Wat betreft je vraag: je zegt veel connecties te hebben die je kunnen helpen dingen te realiseren. Wat let je om e.e.a. eens met die connecties concreter te maken, dat vervolgens in je businessplan te verwerken, KvK-inschrijving en BTW-nummer te regelen en aan de bak te gaan, toch?

 

Of loop je nog tegen andere dingen aan, zoals hoe je potentiële markt tegen dit concept (is het wel vernieuwend?) aankijkt e.d.?

 

Succès en groet,

 

Hans

(CREANIZE!)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie!

 

voor zover ik weet ( na wat research op internet ) zijn er geen concrete evenmenten bureaus om het zo maar te noemen die zich specialiseren in de autobranche, dus enigzins is dit wel een nieuw concept.

 

en inderdaad, hoe mijn potentiele markt tegen dit idee aankijkt, soms bij introducties bij nieuwe modellen worden er dingen natuurlijk via de importeur geregeld. Maar bijvoorbeeld occasion uitverkoop ( ideaal nu met de kridietcrisis ) of open dagen worden vaak zelf georganiseerd. De meeste normale autobedrijven hebben geen marketing afdeling die dit goed kan regelen.

 

Misschien dat er hier mensen zijn die in deze branche zitten en misschien ervaring hier mee hebben of tegen een dergelijk idee willen organiseren bij hun (auto) bedrijf.

 

groetjes

frank

Link naar reactie
  • 0

Toevallig las ik onlangs een artikel over merken die NIET op de RAI gaan staan en dat de bedrijfsautoRAI zelfs helemaal niet doorgaat doordat merken afhaken (gaat slecht met de branche). Misschien de moeite en nader onderzoeken waard. Wellicht zijn de kosten op een externe beurs dusdanig hoog dat het zelf organiseren goedkoper is (wordt) dan vul je wellicht een mooi gat. Maar misschien gaat daar de komende tijd helemaal geen geld aan besteed worden en kom je gewoon in een heel ongelukkige tijd met je ideeen.

 

Anyway hieronder de artikelen:

 

BedrijfsautoRAI 2009 gaat niet door!

 

AutoRAI 2009 wordt compleet anders!

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, deze berichten had ik ook gelezen op enkele sites.

 

Daarom dacht ik dat er toch een markt is voor deze branche om de evenementen te gaan organiseren. Maar de keerzijde wat jij zegt, dat de mensen hier geen geld in willen besteden is het risico natuurlijk erg groot. Enigzins, onderhoud blijft altijd bestaan aan auto's, of dit nou bij de officiele dealer gebeurd of bij een universeel autogarage laat ik even in het midden.

 

Ik ben bang dat het eerst afwachten word wat de markt gaat doen, of gewoon met veel risico klein beginnen om te kijken of het aanslaat.

 

maar erg bedankt voor je reactie!:)

btw. Ik heb even op je site gekeken van clubworkx.nl . Erg goed idee en goed product/dienst! Mijn complimenten!

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie!

 

voor zover ik weet ( na wat research op internet ) zijn er geen concrete evenmenten bureaus om het zo maar te noemen die zich specialiseren in de autobranche, dus enigzins is dit wel een nieuw concept.

 

en inderdaad, hoe mijn potentiele markt tegen dit idee aankijkt, soms bij introducties bij nieuwe modellen worden er dingen natuurlijk via de importeur geregeld. Maar bijvoorbeeld occasion uitverkoop ( ideaal nu met de kridietcrisis ) of open dagen worden vaak zelf georganiseerd. De meeste normale autobedrijven hebben geen marketing afdeling die dit goed kan regelen.

 

Misschien dat er hier mensen zijn die in deze branche zitten en misschien ervaring hier mee hebben of tegen een dergelijk idee willen organiseren bij hun (auto) bedrijf.

 

groetjes

frank

 

Ik weet niet hoe het in de rest van Nederland is maar in deze regio organiseren de autodealers vaak gezamelijke activiteiten.

En dan heb ik het niet over 1 dorp maar over verschillende plaatsen.

 

Je opmerking over het geen marketing afdeling hebben klopt niet, de dealers hebben dit via het moederbedrijf en de niet dealers hebben wekelijks overleg met alle verkopers en afd. chefs waarbij ook de marketing ter sprake komt.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn natuurlijk wel degelijk dealeroverstijgende marketingactiviteiten in de autobranche. Soms noodgeboren. Bijvoorbeeld om van merkvreemde occasions af te komen. Soms om als autobranche de concurrentie met de bijv. meubelboulevard aan te gaan.

 

Een evenement organiseren is een vak waar naast contacten heel veel andere kwaliteiten van belang zijn. Waarom denk je dat je dat kan? Wat is je achtergrond / ervaring?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik voorspel je een zware dobber. De marges waren al dun, momenteel worden voorraden van sommige merken gewoon gedumpt. Je stelt dat er geen automotive eventbureaus zijn, maar daar moet ik je helaas in teleurstellen. Michael Pilarzyc doet naast tv producties met Carmichael & Pilarzyc ook evenementen. Van+Van in Maarsen is een hele belangrijke speler: Vincent van Danzig zit al eeuwen in het vak.

 

Kijk maar eens op deze lijst bij Automotive.nl. Tientallen bureaus en bureautjes die al jarenlang PR en events doen voor de autohandel. En ik heb er zeker nog een stuk of 5 in mijn Rolodex die niet in deze lijst staan. Van bolletje-pijltje rallys met oldtimers tot en met persintroducties in Bolivia.

 

Dealers leunen zo veel mogelijk op de importeurs om kosten te besparen. Een salesincentive op Zandvoort met tien auto's van concurrerende merken is alleen op importeursniveau te behappen (maar wel erg leuk 8) ). Dit is mijns inziens niet het moment om deze markt te betreden. Hou de gedachte vast, bereid je goed voor en start over een jaar of drie, als de eerste tekenen van herstel zich aandienen.

Link naar reactie
  • 0

Dealers leunen zo veel mogelijk op de importeurs om kosten te besparen. Een salesincentive op Zandvoort met tien auto's van concurrerende merken is alleen op importeursniveau te behappen (maar wel erg leuk 8) ). Dit is mijns inziens niet het moment om deze markt te betreden. Hou de gedachte vast, bereid je goed voor en start over een jaar of drie, als de eerste tekenen van herstel zich aandienen.

 

Och, er staan ook karrevrachten leuke auto's bij menig occassionboer. Ook de tweedehands autodealers willen graag verkopen, wie weet kun je daar iets leuks voor bedenken. De nationale proefritdag ofzo.

Link naar reactie
  • 0

Ik voorspel je een zware dobber. De marges waren al dun, momenteel worden voorraden van sommige merken gewoon gedumpt. Je stelt dat er geen automotive eventbureaus zijn, maar daar moet ik je helaas in teleurstellen. Michael Pilarzyc doet naast tv producties met Carmichael & Pilarzyc ook evenementen. Van+Van in Maarsen is een hele belangrijke speler: Vincent van Danzig zit al eeuwen in het vak.

 

Kijk maar eens op deze lijst bij Automotive.nl. Tientallen bureaus en bureautjes die al jarenlang PR en events doen voor de autohandel. En ik heb er zeker nog een stuk of 5 in mijn Rolodex die niet in deze lijst staan. Van bolletje-pijltje rallys met oldtimers tot en met persintroducties in Bolivia.

 

 

die dobber is idd erg zwaar nu met deze tijden. Velen autobedrijven willen hun occasions weg hebben omdat deze waarden steeds meer dalen, dus een uitverkoop is een goede optie voor hun.

 

En die lijst die u gaf, heb ik even goed zitten door spitten, velen bedrijven die hier tussen zitten zijn echt bezig met de communicatie en internet marketing voor de autobedrijven. Ik wil echt op de evenementen inspelen ( bv. open dagen , test dagen, night befores, relatie avonden ed.).

 

maar allemaal erg bedankt voor jullie mening! heel nuttig allemaal:)

 

Link naar reactie
  • 1

Hallo Frank,

 

Ter verdere completering van je plaatje ook nog even mijn ervaringen (zeven jaar eigenaar van een evenementorganisatiebureau met als specialisatie evenementen in de jawel... bedrijfs- en personenwagenbranche).

 

Mijn reactie is geen oordeel over jouw capaciteiten, die ken ik immers niet - maar gebaseerd op mijn ervaringen in de evenementenbranche. Een branche waarin het door de enorme hoeveelheid aanbieders veel moeilijker is om geld te verdienen dan veel aspirant-ondernemers denken.

 

Er zijn meerdere bureau's gespecialiseerd in evenementen voor die branche en zij doen de meeste van de grote auto-evenementen. Daarnaast moet je wat mij betreft bij het maken van een concurrentie-analyse niet alleen kijken naar andere organisatiebureau's maar naar alle mogelijke concurrenten.

Bij de organisatie van evenementen zijn dat vooral directie-secretaressen, marketingmensen en andere medewerkers die het leuk vinden evenementen te organiseren. En helaas voor jou zijn er heel veel mensen die evenementen organiseren leuk vinden. In economisch mindere tijden (voor de autobranche) is de keuze voor een directeur om een evenement te laten organiseren door iemand die hij toch al moet betalen en die het niet druk heeft óf iemand die hij daar extra voor inhuurt en die dus extra geld kost, niet zo moeilijk. Evenementen organiseren is (mijns inziens) niet moeilijk. Zorgen dat die relaties/potentiële klanten die jij op je evenement wilt hebben ook daadwerkelijk komen en een evenement wat oplevert, dát is vele malen moeilijker. En juist voor dat stukje hebben werknemers wat op jou voor, want zij weten vaak hoe het klantenbestand van een bedrijf in elkaar zit en kennen hun klanten.

Ook ik zie dus donkere wolken voor je, zeker als je geen ervaring en contacten in de autobranche hebt. Want ik heb geleerd dat die branche bijzonder in elkaar zit en dat daar niet de makkelijkste en kapitaalkrachtigste opdrachtgevers zitten.

Dus is de vraag wat wil? Proberen klanten te vinden om evenementen te mogen organiseren waar je dan weinig aan overhoudt omdat je klanten (te) weinig budget hebben? Of een bedrijf oprichten waarmee je wel geld kunt verdienen?

 

Heb je toevallig meerdere ondernemersideeën? Zo nee, vanuit mijn optiek doe je er dan goed aan dit idee als een eerste vingeroefening in ondernemen te zien. Werk lekker verder in loondienst, analyseer eens waar jij in je werk of door je kennis goed in bent en kijk of je op een ander bedrijfsidee kunt komen. Een product of dienst waar klanten wel voor willen betalen.

 

Met de groeten van Karen (die je een bedrijfsidee toewenst waar je een lekker belegde boterham mee kunt verdienen)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Pff, waar begin je aan?... Goeie reacties hier. Automotive market kenmerkt zich door afspraken, 'gebruikelijkheden' en relaties. Denk even aan de onderlinge verwevenheid van RAI en Bovag als ledenorganisaties, de importeurs en dealers. Moeilijk/onmogelijk daar op in te breken. Op zich goed idee, want heel simpel kun je stellen dat de AutoRai waar al langer over wordt geklaagd niet voldoet. Zet daar dan iets anders tegenover. Maar ga dat dan maar in de praktijk uitwerken. Niet te doen. Concepten niet te beschermen. Dat is 1. Strategische allianties kweken om een vuist/platform te kunnen maken is 2. Misschien een keer een balletje opgooien bij de ANWB?

 

Op dealerniveau zijn er natuurlijk PR bueautjes die zich met promotie bezighouden. Idem importeurschappen. Veel ook goedbedoeld zelfgeklooi met behulp van locale sufferdje en de dochter van de baas die een blauwe maandag marketing heeft gestudeerd e.d. Ik zou zeggen: vergeten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.