Innovatie hoort in het HL-hart

Aanbevolen berichten

Ik heb juist geleerd dat zo'n klimaat juist ideaal is voor innovatieve starters, èn dat een overnameklimaat goed is voor potentiële exits. Dus dan ontstaat er juist ruimte voor starters en groeiers die op een innovatieve wijze naar hun producten, diensten, markten of proposities kijken.

 

Reus!

 

 

Iets anders: delen jullie mijn gevoel dat discussies over innovatie an sich, iets anders is dan discussies over innovatief ondernemerschap en innovatieve product- of dienstontwikkeling?

 

Voor mijzelf staan ondernemen en innoveren op een gelijk niveau.

 

- Zij het met het product of de dienst die je aanbied.

 

Op dit moment zorgen de nieuwe functionaliteiten van Higherlevel en de vele colums ervoor dat ik weer "even blijf hangen" ;)

 

- Zij het op je eigen werkplek of de werkplek van je werknemers.

 

Op een gegeven moment zullen we toch allen lean - clean - green moeten gaan werken.

 

- Zij het op de manier waarop je als ondernemer of individu jezelf schoolt of laat scholen.

 

Daarnaast denk ik dat Higherlevel een grote groep innoverende en ondernemende Nederlanders / buitenlanders die geen Nederlands spreken / schrijven / lezen niet kan boeien, wat jammer is.

 

En een kort door de bocht van "dan gebruiken ze toch Babelfish oid.", wellicht een verewijzing naar een vertalingssite op de homepage. Een klein vlaggetje kan soms net het gewenste resultaat opleveren.

 

Wellicht dat er toch eens iemand een vraag in het Engels durft te stellen, misschien moeten we dit wel aanmoedigen.

 

 

Link naar reactie

Wel is er in de hele zakenwereld een afnemende trend zichtbaar m.b.t. innoveren: Schaalvergrotingen fusies en overnames door buitenlandse multinationals zijn funest voor innovaties.

 

 

Ik heb juist geleerd dat zo'n klimaat juist ideaal is voor innovatieve starters, èn dat een overnameklimaat goed is voor potentiële exits. Dus dan ontstaat er juist ruimte voor starters en groeiers die op een innovatieve wijze naar hun producten, diensten, markten of proposities kijken.

 

Jeroen, dat ben ik niet met jou eens. Buitenlandse overnames zorgen er voor dat Nedrelandse innovaties moeilijker hun weg vinden bij de directie. Zelf zijn twee van mijn uitvindingen wel door de Nederlandse directie enthousiast ontvangen. De Amerikaanse resp. Duitse hoofddirectie weigerden ze, omdat alle R&D in hun moederland gedaan moest worden. Ik hoorde van een zakenpartner dat de Nederlandse directie zelfs ruzie had gekregen op het buitenlandse hoofdkantoor over de weigering.

Ook bij grote multinationals is het veel moeilijker met nieuwe ideeen binnen te komen, dan bij kleinere bedrijven.

 

Een goede tip wil ik dan ook hierbij geven: Ga nooit als eerste met nieuwe zakenideeen of innovaties langs bij grote multinationals. Het is veel beter eerst bij kleinere bedrijven langs te gaan.

 

Paul

Link naar reactie

Een goede tip wil ik dan ook hierbij geven: Ga nooit als eerste met nieuwe zakenideeen of innovaties langs bij grote multinationals. Het is veel beter eerst bij kleinere bedrijven langs te gaan.

Nu reageer je als iemand die zijn uitvinding wilt verkopen. Veel vaker komt het voor dat mensen een bedrijf beginnen met hun uitvinding (en wat minder vaak na succes met winst verkopen aan zo'n multinational) of dat een bedrijf zelf iets nieuws bedenkt en daar dus mee innoveert. In dat het laatste geval zijn multinationals (bijv Philips) zeer goed in staat hier goed mee om te gaan.

 

En over nieuwe producten praten/schrijven doet niemand graag in het openbaar omdat dan iedereen met je idee weg zou kunnen lopen. Ik zou het begrip innoveren op dit forum beter kunnen beschrijven als (en het is hier al eerder gezegd):

Het met elkaar delen van nieuwe ontwikkelingen in ondernemersland en nieuwe produkten/mogelijkheden in de markt.

En dat kan bijvoorbeeld ook het wijzigen van een belastingregeltje zijn!

 

Link naar reactie

Innovatie hoort inderdaad hier, bij higherlevel. Ook bij mij klopt het hart harder als het hier over innovatie gaat. Greentech is niet voor niets een onderwerp waar ik een blog over begonnen ben, resp: mijn eigen (internet marketing) blog staat stijf van: "wat nieuw is & werkt".

 

Ik denk dat je het zo moet zien: een online community laat zich niet bouwen volgens een masterplan. Je kan ideeen hebben, intenties, maar daarna moet je maar hopen waar het heen gaat. Beschouw het als een kroeg: je wil misschien Willie Wortels hebben in je kroeg, maar misschien komen die pas goed, als er een paar andere gezellige gasten in de kroeg zitten.

 

Zo is het gegaan bij veel communities die ik ken en zo is het ook gegaan met HL. Zonder de gezellige gasten, die het over administratie willen hebben, geen forum over houtgasbranders voor de Derde Wereld.

 

En is het nu "gewoon" een kwestie van: laten we een afspraak met elkaar maken om het meer over innovatie te laten gaan. En vooral: hoe zorgen we ervoor dat dit doorgaat na de eerste enthousiaste 3 maanden? Iemand die zich als Paperclip/ Little Monkey blijft sterk maken voor innovatie helpt zeker. Ik merk dat als mod voor het marketing forum, maar ook als starter/volhouder van bepaalde draadjes: volhouden helpt.

 

Daarnaast helpt het als we hier meer innovatieve typen continue naar toe trekken. Zijn er ideen hoe we dat kunnen doen? Ik heb 1 idee op de plank liggen hiervoor, maar dat is wel een projectje van een paar dagen je boos maken. Je kan denken aan een Wikipedia-achtige aanvulling op HL, waardoor de hier aanwezige kennnis op Innovatie gebied makkelijk en transparant te lezen is. Aangezien deze info niet/nauwelijks of lastig te vinden is online, zal dat zeker geinteressereden trekken.

 

Hetzelfde merkte ik, toen ik "slechts" de FAQ van Marketing & Commercie maakte: het zorgde voor minder dezelfde vragen en bovendien kregen we een aantal intererssanten marketing/commercie types hier.

 

En wie weet? Als het voor innovatie een beetje lukt, wat voor mooie dingen we hier weer verder op kunnen bouwen: een innovatieblog ? Innovatie meetings ? een vraag/aanbod voor innovators ? (nog even en dan krijgen we een brief van Google, of we op kunnen houden met zovaak het woord innovatie in 1 zin?: daar slaan de servers in Montana van op hol ;) )

Link naar reactie

Als Technostarter mag ik mezelf gelukkig ook onder de innovatieve ondernemers scharen, dus moet ik mijn mening ook geven natuurlijk... ;)

Dat gezegd hebbende, vraag ik mezelf dan wel af: hoe? Ja, ik ben het eens dat innovatie heel erg belangrijk is. Ja, ik ben het er mee eens dat het interessant is om over te discussieren. En ja, dat vind ik ook erg leuk. Maar hoe?

 

Ik ben begonnen met HL lezen omdat ik informatie zocht over een fiscale zaken, functioneringsgesprekken en omdat het leuk is te lezen wan andere meemaken (o.a. het "yes!" draadje). Dat zijn praktische dingen die je ff wil opzoeken of waar je blij van wordt.

De meeste keren dat ik over innovatie praat is dat als ik een wat langer gesprek heb, bij voorkeur met een biertje erbij. Is innovatie dan iets waar je dieper op in moet gaan ipv een fiscaal vraagje? Of waar je met een paar HL members afspreekt om een maand over te discussieren, en daarna een 'conclusie' post op het algemene forum?

 

Misschien is de belangrijkste vraag: wat moet er over innovatie besproken worden? Wat ik leuk vind, is dat nieuwe ontwikkelingen besproken worden, welke bedrijven of producten er weer wat moois hebben uitgevonden. Leuk en informatief om over te lezen, en leuk dat er (door expert en beginners) over het nut en noodzaak gediscussieerd wordt.

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Atthur jij onderschrijft precies dat wat ik al sinds HL meemaak.

Innovatieven zijn er genoeg in HL. Zowel als deelnemer als lezer. Ze praten niet over hun innovatie, maar zijn met name op zoek naar de niet-technologische aspecten van het ondernemerschap.

In het begin van HL.nl richtten wij ons alleen op de innovatieve (de zogeheten technostarter), maar uiteindelijk bleek dat juist die ondernemers de algemene ondernemersissues (en dus de niet-technostarters discussies) nodig hadden om verder te kunnen met hun businessplan. Daardoor is HL.nl voor een breder publiek opengesteld, maar zijn de innovatieven nog steeds het hart van HL.nl en worden ze 1-op-1 nog steeds benaderd door mij. Echter, als ik ze vraag waarom ze niet over hun innovatie praten, dan zeggen ze dat ze op zoek zijn naar hele andere ingangen. Innovatie bespreken ze in kleine kring (inderdaad met een biertje of aan de keukentafel). Zelfs op evenementen speciaal gericht voor die doelgroep zijn de dagprogramma's zo ingericht dat het met name over algemene ondernemersaspecten gaat.

 

Neemt niet weg dat het losweken en bespreken van innovatie op HL.nl wel gebeurd. Alleen qua percentage in mindere mate dan de andere boards.

 

Op mijn to-do-list staat: Benaderen van innovatieven die al op weg zijn. Net voorbij de startfase. In een interviewvorm vragen hoe ze op het idee gekomen zijn, hoe ze het gerealiseerd hebben en wat ze op hun weg tegengekomen zijn/nog steeds tegenkomen (zowel het positieve als het negatieve). Best practise verhalen, die anderen weer kunnen stimuleren om over hun innovatie in HL.nl te praten. Daarnaast wil ik dat het niet alleen bij het verhaal blijft. Dat als die persoon feedback/vragen op zijn interview geeft dat hij daar dan weer reactie op geeft en waarschijnlijk zal er dan gaande weg een mentoring ontstaan doordat men niet alleen gestimuleerd wordt, maar ook vragen aan die persoon zal stellen m.b.t. tot zijn eigen innovatieproces. Dat laatste is misschien iets te veel gevraagd. Maar ik ga ze tegenkomen.... personen die daar voor open staan I keep the faith ;)

Misschien kunnen de personen in deze topic die het innovatiegehalte op willen krikken/missen hier een begin mee maken?

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

De topicstarter raakt zo ongeveer mijn HL hart. Allereerst hulde om dit onderwerp weer eens op de kaart te zetten, maar laat ik daarbij gelijk een kanttekening plaatsen: Alles draait om de perceptie wat innovatie nu eigenlijk is. Iedereen geeft daaraan aan een andere definitie, waarde en grootheid. De ene deelnemer merkt een nieuw boekhoudprogramma al aan als een grote stap voorwaarts, voor de ander is dat de koude kernfusie. Higherlevel biedt voor beide groepen deelnemers en iedereeen die daar tussenin zit wat wils. Het feit is echter dat naarmate de belangen groter worden en meer geheimhouding vergen, de onderwerpen offline besproken worden.

 

Achter de schermen komen ook mooie samenwerkingen tot stand en vinden partijen in elkaar de juiste partners of, leveranciers. Online zal dat in de huidige vorm niet gebeuren omdat Higherlevel daarvoor veel te open is. Dat vergt een hele andere benadering met een deels open en deels gesloten communities. Daarvoor zal het niet alleen nodig zijn dat voldaan wordt aan een aantal randvoorwaarden om deel te nemen aan een gesloten deel, maar spelen ook hele praktische beperkingen een rol zoals de beschikbare tijd en vooral de vraag die voor ondenemers centraal staat: "What's in it for me".

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie

Oei wat negatief (veel).

 

Innovatie komt mi altijd voort uit kennis, evenwel actief op passief. Meer kennis => meer innovatie en zonder kennis is innovatie onmogelijk. Het het ruime delen van kennis zoals hier op HL gebeurt zullen veel kleine en grote innovaties plaatshebben. Misschien niet allemaal technisch, maar wel veel praktisch en op ondernemen gericht.

 

 

Link naar reactie
Echter, als ik ze vraag waarom ze niet over hun innovatie praten, dan zeggen ze dat ze op zoek zijn naar hele andere ingangen.

Dit is misschien ook lastig omdat je reclame wil voorkomen? Op zich lijkt het me interessant om de mening van HLers te hebben over mijn product en toekomstige innovaties, maar als je dat toestaat gaat misschien iedereen een topic aanmaken als reclame boodschap!

 

Wat ik ook merk aan collega ondernemers (wij hebben kantoor gehuurd bij YES!Delft, een business incubator, dus we zitten met 20 technostarters bij elkaar), is dat men als het bedrijf wat meer volwassen wordt, dat iedereen wat minder scheutig is met vertellen waar ze mee bezig zijn... Ik merk het zelf ook, dat je cijfers en ontwikkelingen niet meer zo makkelijk verteld. Ik ben er nog niet helemaal uit waar het aan ligt, maar vind het eigenlijk zowel logisch als jammer.

 

Mikky, als je iemand zoekt die zijn ervaringen wil delen, dan help ik graag (als ik kan)!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie

[slightly off topic]

Over innovatie gesproken Arthur. Ik heb me ooit ingeschreven op je website om op de hoogte gehouden te worden, maar ik hoor maar niets? Hoelang moeten we nog wachten voordat we gebruik kunnen gaan maken van Greetinq?

 

Zo off topic is deze vraag niet, want het antwoord is eigenlijk: innovatie duurt lang! Waarom?

- Samenwerking met grote partijen duurt lang,

- Een voicemaildienst mag nooit falen dus moet perfect zijn,

- Om het vereiste kwaliteitsniveau te krijgen (in de telecomwereld carrier grade genoemd) ben je erg lang bezig

- etc.

 

Wel kan ik je vertellen dat het erg goed gaat (ik zal mijn YES-moment in het yes-draadje posten), en dat we binnenkort de uiteindelijke release weer gaan testen... stuur me een pm als je interesse hebt.

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie

Stom van mij misschien, maar ik zocht naar www.Plugwise.com, een interessante manier om energie te besparen in je huis. En een puur Nederlandsch bedrijf (altijd goed). En dus een club die we hier graag in de gaten willen houden.

 

En op Plugwise zag ik weer een link terug naar het onderwerp Technostarter, blijkt er op de EZ-site een hele afdeling hierover te zijn. En dus kan ik het niet laten om hiernaar te linken voor diegenen (zoals ik) die blijvend geinteresseerd en trots zijn op TechnoStarters :

 

http://www.ez.nl/Onderwerpen/Meer_innovatie/Technostarters

Link naar reactie

Zijn die linkoverzichten op de aangehaalde pagina niet een keer aan een update toe? De helft is vijf of zes jaar oud.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.