Zelfstandig werken en het ervaren van stress is een verschijnsel wat uiteraard vaak voorkomt. Er komt namelijk aanzienlijk veel op jouw eigen schouders terecht. En dat is ook mooi. Daarvoor heb je immers voor dit bestaan gekozen. Maar zoals aan de meeste situaties in het leven zit er ook een keerzijde aan vrijheid en autonomie.
Zoals dat je soms best eenzaam bent, die dagen thuis achter je computer. Of dat je onzeker wakker schrikt, omdat je nog steeds niet voldoende opdrachten hebt binnengehaald. Bang om het toch niet te redden, gezichtsverlies te lijden. Verdrietig dat je ondanks al je grote inspanningen maar niet die grote klapper schijnt te kunnen maken. Boos dat je klanten niet op tijd betalen. Nerveus als de rekeningen zich steeds meer lijken op te stapelen. Verward omdat je graag je familie of geliefde wilt ondersteunen, maar dat je het daarvoor nu echt te druk hebt. En ga zo maar door.
Hoort stress bij het ondernemen, of kan het ook anders?
Belangrijk om je niet teveel door je ‘negatieve’ gevoelens te laten hinderen, is er waarde aan toe te kennen (oftewel: erkennen dat ze in jou bestaan). Vaak zijn we geneigd ze rationeel af te doen met: ‘Tja, dan had ik maar geen ondernemer moeten worden’ of ‘dat hoort nou eenmaal bij het leven van een zelfstandige’.
Het effect wat dan kan ontstaan is: niet zeuren, mond houden en doorgaan. Dat is een goede kortetermijnoplossing en inderdaad handig als je een belangrijke opdracht hebt en ook daadwerkelijk door moet. Het signaal wat jouw gevoel je duidelijk wilde maken is alleen (nog) niet ingewilligd. Grote kans dat het daarna weer terug komt om je hier alsnog van op de hoogte te stellen. En dan meestal ook gelijk wat sterker om de kans op erkenning te vergroten, vaak in combinatie met lichamelijke klachten.
De signaalfunctie van gevoelens
De oorzaak van de gevoelens die we liever niet ervaren (zoals onbehagen, angst, teleurstelling, verdriet, walging e.d.) is meestal een onvervulde behoefte in onszelf dat om aandacht ‘zeurt’. Zodat het wel vervuld kan worden en je dan weer blij, voldaan en tevreden kunt zijn. Kortom: je gevoel is bedoeld om jou duidelijk te maken dat je iets nodig hebt. Je voelt je bijvoorbeeld gespannen en zenuwachtig. Wat je dan nodig hebt verschilt uiteraard per persoon en situatie, maar in de meeste gevallen kan je dan wel wat geruststelling en ondersteuning gebruiken. Misschien ook wel meer zekerheid.
Als je weet wat je wenst, kan je snel en doelgericht actie ondernemen om tot verwezenlijking over te gaan. Ben je bijvoorbeeld geïrriteerd of gefrustreerd, dan kan dit erop duiden dat je behoefte hebt aan rust, of juist aan beweging of inspiratie. En als je boos bent, verlang je misschien wel naar verbondenheid of integriteit. Of naar respect. Elke nieuwe situatie brengt gevoelens met zich mee en dit kan vrij verwarrend zijn. Als je verward bent, is de kans groot dan je helderheid op dat moment erg zou appreciëren. Als je jouw gevoelens direct kan koppelen aan een behoefte, kan er veel en snel duidelijk worden.
Tip: zou jij graag willen weten wat jouw gevoel je wil eigenlijk wil ‘wijsmaken’? Neem dan eens een kijkje in het boek ‘Geweldloze Communicatie’ van Marshall Rosenberg. Of ga eens praten met een counsellor bij je in de buurt. Counsellors zijn gespecialiseerd in het verwoorden en verbinden van gevoelens aan behoeften en dit kan je wellicht veel duidelijkheid en ordening opleveren.
Hoe ervaar jij de signaalfuncties van jouw gevoelens?
WeMo Stresscounselling voor gedreven professionals: www.stresscentrum.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Wendy Mozes
Wendy Mozes
Zelfstandig werken en het ervaren van stress is een verschijnsel wat uiteraard vaak voorkomt. Er komt namelijk aanzienlijk veel op jouw eigen schouders terecht. En dat is ook mooi. Daarvoor heb je immers voor dit bestaan gekozen. Maar zoals aan de meeste situaties in het leven zit er ook een keerzijde aan vrijheid en autonomie.
Zoals dat je soms best eenzaam bent, die dagen thuis achter je computer. Of dat je onzeker wakker schrikt, omdat je nog steeds niet voldoende opdrachten hebt binnengehaald. Bang om het toch niet te redden, gezichtsverlies te lijden. Verdrietig dat je ondanks al je grote inspanningen maar niet die grote klapper schijnt te kunnen maken. Boos dat je klanten niet op tijd betalen. Nerveus als de rekeningen zich steeds meer lijken op te stapelen. Verward omdat je graag je familie of geliefde wilt ondersteunen, maar dat je het daarvoor nu echt te druk hebt. En ga zo maar door.
Hoort stress bij het ondernemen, of kan het ook anders?
Belangrijk om je niet teveel door je ‘negatieve’ gevoelens te laten hinderen, is er waarde aan toe te kennen (oftewel: erkennen dat ze in jou bestaan). Vaak zijn we geneigd ze rationeel af te doen met: ‘Tja, dan had ik maar geen ondernemer moeten worden’ of ‘dat hoort nou eenmaal bij het leven van een zelfstandige’.
Het effect wat dan kan ontstaan is: niet zeuren, mond houden en doorgaan. Dat is een goede kortetermijnoplossing en inderdaad handig als je een belangrijke opdracht hebt en ook daadwerkelijk door moet. Het signaal wat jouw gevoel je duidelijk wilde maken is alleen (nog) niet ingewilligd. Grote kans dat het daarna weer terug komt om je hier alsnog van op de hoogte te stellen. En dan meestal ook gelijk wat sterker om de kans op erkenning te vergroten, vaak in combinatie met lichamelijke klachten.
De signaalfunctie van gevoelens
De oorzaak van de gevoelens die we liever niet ervaren (zoals onbehagen, angst, teleurstelling, verdriet, walging e.d.) is meestal een onvervulde behoefte in onszelf dat om aandacht ‘zeurt’. Zodat het wel vervuld kan worden en je dan weer blij, voldaan en tevreden kunt zijn. Kortom: je gevoel is bedoeld om jou duidelijk te maken dat je iets nodig hebt. Je voelt je bijvoorbeeld gespannen en zenuwachtig. Wat je dan nodig hebt verschilt uiteraard per persoon en situatie, maar in de meeste gevallen kan je dan wel wat geruststelling en ondersteuning gebruiken. Misschien ook wel meer zekerheid.
Als je weet wat je wenst, kan je snel en doelgericht actie ondernemen om tot verwezenlijking over te gaan. Ben je bijvoorbeeld geïrriteerd of gefrustreerd, dan kan dit erop duiden dat je behoefte hebt aan rust, of juist aan beweging of inspiratie. En als je boos bent, verlang je misschien wel naar verbondenheid of integriteit. Of naar respect. Elke nieuwe situatie brengt gevoelens met zich mee en dit kan vrij verwarrend zijn. Als je verward bent, is de kans groot dan je helderheid op dat moment erg zou appreciëren. Als je jouw gevoelens direct kan koppelen aan een behoefte, kan er veel en snel duidelijk worden.
Tip: zou jij graag willen weten wat jouw gevoel je wil eigenlijk wil ‘wijsmaken’? Neem dan eens een kijkje in het boek ‘Geweldloze Communicatie’ van Marshall Rosenberg. Of ga eens praten met een counsellor bij je in de buurt. Counsellors zijn gespecialiseerd in het verwoorden en verbinden van gevoelens aan behoeften en dit kan je wellicht veel duidelijkheid en ordening opleveren.
Hoe ervaar jij de signaalfuncties van jouw gevoelens?
WeMo Stresscounselling voor gedreven professionals: www.stresscentrum.nl
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/18842-stress-bij-startende-ondernemers/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
20 antwoorden op deze vraag