• 0

Helaas geen einde BTW correctie prive gebruik auto

Fiscaal nieuws van belang voor de ondernemer, DGA en de ondernemers met personeel met een auto vd zaak:

 

In de BTW aangifte maak je in Q4 normaliter een correctie van 12% x 25% x cat. waarde auto voor het privé gebruik van de auto's van de zaak, dus ook voor de DGA en het personeel.

 

Dit ligt onder vuur bij de Hoge Raad. HR heeft vragen gesteld aan EU Hof.

 

Die correctie gaat dus wellicht van de baan.

 

UPDATE 15-4-2010: het EU hof van Justitie heeft geoordeeld: de correctie is (helaas) terecht en dus verplicht.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zit ook te worstelen met die btw correctie op prive gebruik.

 

Ik heb een eenmanszaak en wil een 2de hands pickup(bestelwagen op kenteken) kopen en daar ook prive mee gaan rijden.

 

Nieuwwaarde €28000 dus een bijtelling van €7000.

BTW correctie 12%x7000=€840.

Die btw correctie betaal ik dan in de btw aangifte van het 4de kwartaal.

Dat bedrag betaal ik dus netto,of vergis ik me?

De totale btw op brandstof,onderhoud e.d. zal op jaarbasis rond de €700 liggen.

Met een correctie van €840 draag ik meer af dan ik terughaal.

 

Als ik bij aankoop de btw niet terug haal hoef ik de correctie niet toe te passen.

 

Heb ik dan nog wel recht op 100% btw teruggave over de autokosten of moet ik dan de 75/25 regel toepassen?

 

De btw op de aankoopsom is €3420 dus die ben ik na 4jr correctie gewoon kwijt!

Link naar reactie
  • 0

Dag Mart,

 

Eén tip: stop met worstelen en ga met deze vraag naar een specialist die de berekening voor jou kan maken. Je bent dan een paar honderd euro verder maar hebt dan wel een gedegen en kloppend advies. De wet- en regelgeving omtrent de auto van de zaak is namelijk een woud waar je door de bomen het bos niet meer ziet...

 

De opties:

 

- auto helemaal zakelijk: jouw optie;

- de auto zakelijk etiketteren: auto telt niet mee voor de IB (geen bijtelling, wet € 0,19/km van winst aftrekken), wel voor de OB (teruggave alle voorbelasting, wel correctie privé gebruik auto);

- de auto privé aanschaffen: voor IB € 0,19/km van winst aftrekken en geen bijtelling, voor OB tot 75% van de van de voorbelasting op de autokosten (dus niet aanschaf!) terugvorderen en geen correctie privé gebruik BTW.

 

En tussen deze drie opties moet je de voor jou meest voordelige zoeken. Is afhankelijk van gebruik auto, verhouding privé / particulier rijden etc. Het kost een paar centen om dit in beeld te brengen, maar kan je duizenden euro's onder aan de streep opleveren.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Ja ze maken het er niet makkelijker op met al die regeltjes.

 

Als ik de auto zakelijk aanschaf en prive etiketteer dan kan ik 75% btw op autokosten terughalen en 19ct per zakelijke km vd IB aftrekken.

Ik kan dan als eenmanszaak volgens mij wel de aankoop btw terughalen,of zie ik dat verkeerd.

 

Een ander voordeel van 100% zakelijk is dat ik recht heb op kleinschaligheidsinvesteringsaftrek van 28% van de aanschafwaarde(ex btw en bpm) omdat het een grijs kenteken auto betreft.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

Ja ze maken het er niet makkelijker op met al die regeltjes.

 

Als ik de auto zakelijk aanschaf en prive etiketteer dan kan ik 75% btw op autokosten terughalen en 19ct per zakelijke km vd IB aftrekken.

 

 

Nee, net andersom. Als je de auto privé koopt en niet etiketteert (het blijft dus een volledige privé auto) kun je 75% van de voorbelasting op de autokosten terughalen en € 0,19/km i.v.m. de iB aftrekken.

Als je een auto privé koopt en zakelijk etiketteert kun je:

 

[*] de voorbelasting over de auto volledig terughalen;

[*] alle BTW over de autokosten voor 100% terugvorderen;

[*] heb je aan het einde van het jaar te maken met een correctie privé BTW van 12% van de bijtelling (die er niet echt is omdat het geen auto voor de IB is...)

 

 

Een ander voordeel van 100% zakelijk is dat ik recht heb op kleinschaligheidsinvesteringsaftrek van 28% van de aanschafwaarde(ex btw en bpm) omdat het een grijs kenteken auto betreft.

 

 

Neuh, hier is geloof ik al eerder antwoord op gegeven op het forum. Auto voldoet niet aan die criteria dus geen KIA.

 

 

Nogmaals, gooi er een paar honderd euro tegenaan en je weet zeker dat je jezelf niet tekort doet. Als je het handig aanpakt kan het voordeel echt heel flink oplopen...

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als je de auto privé koopt en niet etiketteert (het blijft dus een volledige privé auto) kun je 75% van de voorbelasting op de autokosten terughalen en € 0,19/km i.v.m. de iB aftrekken.

 

 

Dit staat vermeld in besluit CPP2009/109M $2.6 (09-02-2009)

Echter dit besluit is met het nieuwe besluit BLKB 2011/1233M (29-06-2011) in zijn geheel ingetrokken.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij vertellen of er al iets bekend is of en zo ja wanneer de goedkeuring van de 75% goedkeuring wer is gerepareerd. wij passen dit nog steeds toe bij onze klanten maar om nu vervelende verrekeningen te voorkomen ben ik op zoek naar duidelijkheid.

 

bvd

voor de reacties

Link naar reactie
  • 0

Laatste nieuws:

 

Maandag 17 oktober a.s. zal de 75%-regeling worden ingetrokken. De 75%-regeling houdt in dat een eenmansondernemer die een privéauto zakelijk gebruikt of een zakelijke margeauto voor privédoeleinden gebruikt, kan volstaan met een forfaitaire aftrekcorrectie van 25% van de btw op de kosten voor gebruik en onderhoud (brandstofkosten, reparatiekosten etc.). Dit betekent dat de mate van het privégebruik voor deze auto's met ingang van 17 oktober 2011 aan de hand van een sluitende kilometeradministratie moet worden bijgehouden. Er komt binnen enkele weken een nieuwe (forfaitaire?) regeling.

 

Bron BTW plaza

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedkeuring

In geval de auto is aangeschaft zonder dat ter zake recht op aftrek heeft bestaan en de auto zowel

zakelijk als voor privédoeleinden wordt gebruikt keur ik goed dat de btw die drukt op autokosten in

aftrek wordt gebracht alsof de auto niet voor privédoeleinden wordt gebruikt.

 

Voorwaarde

Hieraan verbind ik de voorwaarde dat de ondernemer in de aangifte over het laatste belastingtijdvak

van een jaar een btw-bedrag voldoet dat gelijk is aan 1,5% van de catalogusprijs (incl. btw en bpm)

Het percentage van 1,5% is het percentage van 2,7% verminderd met de afschrijving.

 

Toepassing van deze goedkeuring betekent niet dat ondernemers integraal recht op aftrek hebben

van de btw op kosten van auto’s die zowel voor privédoeleinden worden gebruikt als voor niet belaste

handelingen (zoals gedeeltelijk vrijgestelde ondernemers). De btw die toerekenbaar is aan niet belaste

handelingen komt immers niet voor aftrek in aanmerking ingevolge artikel 15, eerste lid, van de wet.

Het niet volledig in aftrek kunnen brengen van de btw heeft wel tot gevolg dat het forfait van 1,5%

daarmee procentueel evenredig wordt verlaagd.

 

Eigen note: Het lijkt me dat het te betalen bedrag beperkt zal zijn tot minimaal de genoten aftrek.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Wellicht ter verheldering een eenvoudig voorbeeld?

 

Uitgaande van een ib-ondernemer, een privé-auto met een nieuwprijs van € 30.000,00 (incl btw bpm)

 

Kosten voor benzine en onderhoud in 1 jaar: € 3.000,00 exclusief btw, terug te vorderen btw € 570,00 op jaarbasis.

 

Correctie 4de kwartaal: 1,5% van 30.000,00, te betalen btw € 450,00 in het 4de kwartaal.

 

In dit voorbeeld krijg je dan dus nog € 120,00 terug van je betaalde btw, nog geen 20%. Ten opzichte van de "75% regel" ga je er in dit voorbeeld dan € 307,50 op achteruit.

 

Of maak ik een lees-, denk- of rekenfout?

 

(andere vraag: als de berekening nog ongunstiger uitvalt, bij een dure auto of lage jaarlijkse autokosten, mag je dan afzien van de "btw-aftrek" op de privé-auto?)

Link naar reactie
  • 0

In mijn geval is het dan zo goedgekeurd door de staatssecretaris?

Voor een IB ondernemer met auto op de zakelijke balans gezet en BTW daarbij (aankoop) niet in aftrek genomen:

 

Bij geen rittenadministratie:

 

Aftrek: Vóór 1 juli de 75% regeling van de btw op autokosten van toepassing in die periode.

Bijtelling: Na 1 juli, naar rato: 0,5x1,5% v. cataloluswaarde ( ½ jaar) en niet hoger dan de BTW op de autokosten in het laatste half jaar.

 

Klopt dat?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Voor een IB ondernemer met auto op de zakelijke balans gezet en BTW daarbij (aankoop) niet in aftrek genomen:

 

Bij geen rittenadministratie:

 

Aftrek: Vóór 1 juli de 75% regeling van de btw op autokosten van toepassing in die periode.

Bijtelling: Na 1 juli, naar rato: 0,5x1,5% v. cataloluswaarde ( ½ jaar) en niet hoger dan de BTW op de autokosten in het laatste half jaar.

 

Klopt dat?

 

 

Volgens mij heb je gelijk Brood. Ik heb de hele regeling nog niet doorgelezen, maar lijkt erop dat als je geen BTW op de aanschaf hebt teruggevraagd (anders gezegd, auto is voor de BTW privé) dan moet je de correctie toepassen zoals je het noteert hierboven.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Voor een IB ondernemer met auto op de zakelijke balans gezet en BTW daarbij (aankoop) niet in aftrek genomen:

 

 

Even voor de goede orde: of de auto op de balans staat, heeft niets van doen met deze BTW correctie. Op de balans wil zeggen dat de auto voor de Inkomstenbelasting zakelijk is. Voor de Omzetbelasting kan daar vervolgens een privé etiket aan hangen, zoals bij Brood, omdat hij de aanschaf BTW niet teruggevraagd heeft.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Voor velen niet interessant meer.

Stel dat het gemiddelde nadeel € 250,00 is en het gaat om 100.000 gevallen. Dan betekent dat voor de schatkist 25 miljoen extra opbrengst. Voor de ondernemer met een klein inkomen betekent het dat die er qua koopkracht 1 à 2 % op achteruitgaat.

 

Nu zaten er gisteren 3 politieke mastodonten bij Nieuwsuur net te verkondigen dat je met bezuinigingen in crisistijd moet oppassen.

 

Dat is trouwens het verschil tussen een ambtenaar en een ondernemer. Als een ambtenaar met 1 à 2 % gekort wordt staan ze binnen 1 week met 100.000 man op het Malieveld, een ondernemer recht zijn rug en ploegt voort ...

Link naar reactie
  • 0

Klopt dat?

 

Klein aanvullinkje:

Als de auto voor de BTW tot het privé-vermogen behoort, en je dus (t/m 30-06-2011) gebruik maakte van de ‘75%-regeling’ inzake BTW op ‘gebruik en onderhoud’, dan kon je géén BTW terugvragen voor ‘in de auto verwerkte bestanddelen’ zoals een nieuwe uitlaat, voorruit etc.

 

Link naar reactie
  • 0

En nu de auto die voor de IB privé is en voor de OB zakelijk (BTW op aanschaf teruggevraagd).

 

Indien je wel een kilometerregistratie bijhoudt (altijd al deed) kun je toch nog steeds uitgaan van de werkelijke verhouding zakelijke/privé kilometers in een kalenderjaar?

 

Rekenvoorbeeld (even los van de overige btw op autokosten)

Aanschaf auto januari 2010, cataloguswaarde (incl. BTW/BPM) 30.000

BTW op aanschaf in aftrek gebracht (gemakshalve) 5.000

In 2010 voor privé gebruik (kilometerregistratie) bijgeteld 25% van (5.000/5) 1000 = 250 euro

In 2011 en zelfde verhouding dus bijtelling idem.

Bijtelling van 2,7% van 30k = 810 dus een stuk hoger!

 

Ik kan niet zo snel vinden dat geen gebruik meer zou mogen worden gemaakt van de feitelijke verhouding zakelijk/privé voor de BTW. Voorheen was dit wel het geval en nu dus nog steeds?

Dan loont het, ook als je dit tot nu toe niet deed, al snel om wel een kilometerregistratie te gaan bijhouden.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

ja, zie bijgaand paragraaf boven de eerste goedkeuring.

 

De toepassing van artikel 4, tweede lid, van de wet, vereist dat uit de administratie van de ondernemer

blijkt in hoeverre de auto voor privédoeleinden is gebruikt en welke kosten hieraan zijn toe te rekenen.

Het is echter mogelijk dat deze gegevens niet uit de administratie blijken. Om de administratieve

lasten en de uitvoeringskosten te beperken keur ik in dat geval goed, onder voorwaarde en voor zover

nodig op grond van artikel 63 van de AWR, dat de verschuldigde btw per auto wordt vastgesteld via

een forfaitaire berekening.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Stel dat het gemiddelde nadeel € 250,00 is en het gaat om 100.000 gevallen. Dan betekent dat voor de schatkist 25 miljoen extra opbrengst.

Off-topic: Ik lees vandaag dat ze dit jaar via de "pluk-ze-wetgeving" zegge en schrijve 43 miljoen van criminelen hebben teruggevorderd. Hoeveel inzet zou daar mee gemoeid zijn geweest?

 

En dan pakken ze met een paar A4-tjes bijna net zo'n bedrag van de ondernemers terug.

 

Volgens mij "vergeten" ze de witteboorden-criminelen aan te pakken bij de pluk-ze-club. Misdaad loont blijkbaar nog steeds ...

Link naar reactie
  • 0

Voor een IB ondernemer met auto op de zakelijke balans gezet en BTW daarbij (aankoop) niet in aftrek genomen:

 

Bij geen rittenadministratie:

 

Aftrek: Vóór 1 juli de 75% regeling van de btw op autokosten van toepassing in die periode.

Bijtelling: Na 1 juli, naar rato: 0,5x1,5% v. cataloguswaarde ( ½ jaar) en niet hoger dan de BTW op de autokosten in het laatste half jaar.

 

In mijn geval is de BTW bijtelling nu al uitgerekend 0,5 x 1,5% x cataloguswaarde = € 280

De totale BTW die op de autokosten zit over het laatste half jaar is €210

De bijtelling zou dus € 0 bedragen.

 

Ik wil nu de BTW op het onderhoud van het laatste half jaar als kosten beschouwen dus de autokosten inclusief de BTW als kosten boeken en geen BTW (fictief) terugvorderen. Hierdoor heb ik het voordeel van de lagere IB belasting t.g.v. de BTW als kosten.

 

Het is dus de vraag of ik de BTW op onderhoud als kosten mag beschouwen?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.