• 0

Off line forms technologie

Beste experts,

 

We hebben een technisch probleem (of uitdaging zo jullie willen). Wij verlangen van ondernemers in ontwikkelingslanden dat zij uitgebreide webformulieren invullen voor hun persoonlijk profiel, hun businessplan applicatie en hun businessplan. Nu zijn webformulieren geweldig, als je over goed en goedkoop internet beschikt.

 

In de praktijk moeten onze ondernemers een halve dag lopen om bij een internet cafe te komen, waar meestal een Windows 95 of 98 machine staat van 200Mhz met Internet Explorer 3.0 (of zoiets, hele oude bagger in ieder geval waarvan ik me niet eens meer kan herinneren hoe we dat noemde in de vorige eeuw, laten we zeggen technologie van maximaal 10 jaar oud). Daarbij komt dat bandbreedte erg smal en kostbaar is. Gaat vaak internet via de satelliet en wordt eindeloos gedeeld.

 

Nu zijn wij op zoek naar een technologie om stand alone off-line webfomulieren te maken, die werken zonder dat er (grote) programma's (MS Office of Open Office) worden gedownload en die zelf ook weinig capaciteit of geheugen gebruiken, waarbij je toch de nodige intelligentie kan inbouwen. Een beetje zoals te technologie die de belastingdienst gebruikt, maar dan bij voorkeur open source.

 

Het mooiste zou zijn dat het hele programma (0,5 tot 1,5 MB) op een stick geladen wordt, thuis op een gammel machientje van de buurman verwerkt (zonder dat er iets geïnstalleerd wordt) de stick gaat weer in de machine met internet en wordt automatisch ge-upload.

 

Meestal is de machine in het Internet Cafe nog wel van recente datum, maar de machine die gebruikt wordt om de formulieren in te vullen erg oud.

 

Bijgaand de opties die we zelf in gedachten hebben (met dank aan Rob van den Boogaard):

+   Textbestand downloaden, laten editen in iets als Notepad en weer laten uploaden via de site

o   Voordelen:

-   Zeer licht en compacte download

-   Iedereen kan een textdocument editen, platformonafhankelijk

o   Nadelen:

-   Kritisch dat de structuur heel blijft en de assessment server ze na editen nog kan lezen

-   Tekstencodering kan incompatible raken

-   Niet echt een formulier

+   PDF Forms

o   Voordelen:

-   De facto standaard, platformonafhankelijk

-   Typisch PDF forms-document is < 100KB

-   Nette interface

o   Nadelen:

-   Adobe viewer is een zware download en kan forms niet saven (!)

-   Foxit reader alternatief werkt pas vanaf Windows 2000, maar kan form data wel opslaan

+   Orbeon/Xforms

o   Voordelen:

-   XForms is een internationale W3C standaard voor het specificeren van formulieren met business logic als het conditioneel tonen van invulmogelijkheden (als een bepaalde route in het form wordt gekozen)

-   Werkt met Google Gears, compacte download voor de hele oplossing, platformonafhankelijk

-   Forms kunnen offline worden gehaald en gesynchroniseerd worden

o   Nadelen:

-   Onbekend hoe responsive de oplossing is op tragere pc’s

-   Gears werkt vanaf XP

+   wxWidgets applicatie (evt mbv Xforms)

o   Voordelen:

-   Platformonafhankelijke broncode (wordt gebruikt door Belastingdienst)

-   Vanaf Windows 95

-   Levert een compact stand-alone programma op (geen installs of externe afhankelijkheden – zoals Java of Gears)

o   Nadelen:

-   Moeten we zelf bouwen

+   Eigen offline HTML pagina met javascript om wijzigingen op te slaan

o   Nog niet helemaal uitgezocht: mogelijk struikelblok het opslaan zelf (dat is wellicht waarom anderen Gears gebruiken)

 

We zouden best iemand kunnen gebruiken die hier veel verstand van, of ervaring mee heeft.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja, maar dan wil ik wél eerst weten hoe het werkt. We kiezen eerst een technologie en dan een bijpassende service provider.

Wellicht gewoon een programmaatje waarin je de data invoert (in een willekeurige programmeertaal), en dat - zodra er een internetverbinding is - contact maakt met de MySQL-database achter je website, en daar na een druk op de knop de gegevens invoert? Dan kunnen ze het offline invoeren, wordt het naar je site geüpload in no-time, en kan jij vervolgens de gegevens online bekijken en van daaruit weer exporteren.

Link naar reactie
  • 0

Standalone HTML pagina met javascript geeft inderdaad problemen met opslaan van gegevens. Met Flash kun je hier (net als Gears) omheen werken. Zit wel een limiet aan de hoeveel data die je op kunt slaan. Uit m'n hoofd 100kb.

 

Met Perl kun je ook een mini lokale werbserver maken. Voordeel is dat je de code zowel op de client als op de server kunt gebruiken. Nadeel is dat Perl voor Windows 17mb groot is. Al zijn er mogelijkheden om een Perl script om te zetten naar een standalone .exe bestand.

 

Maar met Windows 95/98 kun je Perl denk ik vergeten (Windows 2000 sp3 en hoger) net als Gears (XP/Vista) en Acrobat Reader versie 5/6 is de laatste die werkt onder Windows 9x (ondersteunde die als forms?)

Link naar reactie
  • 0

In vervolg op m'n eigen reactie:

 

Er zijn diverse pakketten beschikbaar om een complete webserver vanaf usb stick of cd-rom te draaien zonder installatie. Voornaamste toepassing is het presenteren van websites zonder verbinding. Googlen op 'web server on a cdrom' levert aardig wat hits waaronder:

 

http://www.dwebpro.com/

http://www.server2go-web.de/download/download.html

http://www.stunnix.com/prod/aws/overview.shtml

http://www.pmwiki.org/wiki/Cookbook/Standalone

 

Grootte varieert van 5mb tot enkele tientallen (uiteindelijke grootte op cd of usb stick niet bekend) Maar zie wel Windows 98 voorbij komen.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het over een stick (neem aan USB stick), dat is sowieso geen oplossing doordat oude machines / software (pre XP) geen drivers hebben voor die usb sticks. Ze worden dus niet herkend.

 

Een maatwerk programma (al dan niet gebaseerd op open standaarden) is denk ik de beste oplossing. Geschreven in een native programmeertaal en uit te voeren op een win32 / linux systeem, compatible met w95 / oude linuxversie.

Een lekkere kluif of groot bot voor uw hond?

 

Webshopsoftware: http://accret.nl, ontwikkelen in opdracht en eigen beheer!

Link naar reactie
  • 0

- Gaan we er van uit dat deze mensen iets op een 3 1/5 inch floppy downloaden.

- Thuis of bij de buurman beschikken over het meest basic textverwerkingsprogramma.

 

Dan zou je wellicht kunnen kiezen voor volgende oplossing:

 

- Laat een Handleiding maken in .txt of .doc formaat waarin je uitlegt hoe ze op de gestelde vragen moeten antwoorden

 

Eenvoudig te vertalen, klein formaat, uit te printen op die oude matrixprinter

 

- Maak naast de handleiding een Invulformulier, in .txt of .doc formaat, waarin je al een .xml of andere basis legt.

 

Hierin vullen ze aan de hand van de handleiding hun antwoorden in. Saven het document. Op een later tijdstip kun je dit document zeker uitlezen, eventueel omzetten naar een ander formaat, printen en opslaan vanaf het internet.

 

HEXA-Epsilon | using primary building blocks in an adaptive and flexible way
Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen...

 

Vergeet het hele computer gebeuren. Maak een mooi formulier op a4, met op de achterkant wat uitleg en een mooi faxnummer. Faxen kna ook in Afrika bijna overal en kost heel weinig, zelfs naar een ander land. 1 of 2 dames op een kantoortje neerzetten om de binnengekomen faxen in een database te zetten en eventueel formulieren te sturen aan kandidaten. Simpel, eenvoudig en effectief.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan je nu iemand helpen door deze eerst iets te laten doen wat bijna onmogelijk is? Misschien een idee om die formulieren te laten faxen?

 

Mooi probleem, je zou dus moeten zorgen dat er iemand een import bedrijf begint in goede tweedehans pc's. Maarja daar moet hij eerst formulieren voor invullen.

Zodat die mensen direct worden geholpen met hun PC probleem. Daarnaast zou het mischien ook beter zijn wanneer er minder moet worden ingevuld en meer constructief word gehandeld.

 

Dus plan van aanpak.

 

Jij zorgt voor iemand die mij overtollige pentium 3 pc wil hebben. Hoef ik ze niet naar de stort te brengen.

De persoon hoeft voor mij geen formulieren in te vullen alleen naam en woonplaats door te geven waar ik die PC's kan afleveren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan je nu iemand helpen door deze eerst iets te laten doen wat bijna onmogelijk is? Misschien een idee om die formulieren te laten faxen?

 

Mooi probleem, je zou dus moeten zorgen dat er iemand een import bedrijf begint in goede tweedehans pc's. Maarja daar moet hij eerst formulieren voor invullen.

Zodat die mensen direct worden geholpen zijn met hun PC probleem. Daarnaast zou het mischien ook beter zijn wanneer er minder moet worden ingevuld en meer constructief word gehandeld.

 

Dus plan van aanpak.

 

Jij zorgt voor iemand die mij overtollige pentium 3 pc wil hebben. Hoef ik ze niet naar de stort te brengen.

De persoon hoeft voor mij geen formulieren in te vullen alleen naam en woonplaats door te geven waar ik die PC's kan afleveren.

 

 

 

Ach en laat ik dit nou bijna 10 jaar lang hebben gedaan >;( zo simpel is het niet anders was http://laptop.org/en/ ook wel niet geboren....

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Standalone HTML pagina met javascript geeft inderdaad problemen met opslaan van gegevens. Met Flash kun je hier (net als Gears) omheen werken. Zit wel een limiet aan de hoeveel data die je op kunt slaan. Uit m'n hoofd 100kb.

 

Met Perl kun je ook een mini lokale werbserver maken. Voordeel is dat je de code zowel op de client als op de server kunt gebruiken. Nadeel is dat Perl voor Windows 17mb groot is. Al zijn er mogelijkheden om een Perl script om te zetten naar een standalone .exe bestand.

 

Maar met Windows 95/98 kun je Perl denk ik vergeten (Windows 2000 sp3 en hoger) net als Gears (XP/Vista) en Acrobat Reader versie 5/6 is de laatste die werkt onder Windows 9x (ondersteunde die als forms?)

 

Ha Willem,

 

Bedankt voor je reactie. Hoe groot zou zo'n Perl .exe bestand zijn?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ach en laat ik dit nou bijna 10 jaar lang hebben gedaan >;( zo simpel is het niet anders was http://laptop.org/en/ ook wel niet geboren....

 

Dus auto's exporteren naar deze landen is makkelijker dat een pallet PC's? Dat gaat er bij mij niet in.

 

Dat kan, nogmaals ik heb dit bijna 10 jaar gedaan voor een bedrijf -marktleider op dit gebied- waarbij ik verantwoordelijk was voor de EMEA regio -waaronder afrika- waar wij ook eigen vestigingen hebben

 

 

We gaan misschien nu wel teveel off topic maar ff-tjes dan:

- je mag niet zomaar gebruikte IT apparatuur verschepen

- per unit moet je voor sommige landen alle gegevens doorgeven en/of vergunning aanvragen (doe ik liever voor een auto van 1000,- dan voor een PC van 5,-)

- monitoren hebben nog al moeite om heel te blijven (heeft iets met de evenaar te maken)

- betrouwbare afnemers zijn niet zo heel makkelijk te vinden

 

Daarbij weer on-topic:

De gebruiker moet dan nog steeds snel internet hebben

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Je hebt het over een stick (neem aan USB stick), dat is sowieso geen oplossing doordat oude machines / software (pre XP) geen drivers hebben voor die usb sticks. Ze worden dus niet herkend.

 

Een maatwerk programma (al dan niet gebaseerd op open standaarden) is denk ik de beste oplossing. Geschreven in een native programmeertaal en uit te voeren op een win32 / linux systeem, compatible met w95 / oude linuxversie.

 

Ja, een flink aantal PC's heeft geen USB, sommigen hebben zelfs geen CD-rom, maar de nieuwere hebben weer geen floppy. Bij voorkeur heb ik ook een downloadbaar exe bestand dat draait direct vanaf het medium waarop het is opgeslagen. USB Stick, CD Rom of floppy.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Misschien is Tiddlywiki een optie? Complete wiki in 1 onafhankelijk html/javascript bestand. Platform-onafhankelijk, heeft alleen een browser met javascript ondersteuning nodig. De wiki op zich, zonder eigen inhoud, komt op ongeveer 350 kb.

 

Interessante optie! Ik had vroeger zo'n programmatje waar je websites mee kon maken. Draaide ook standalone. Willem, weet jij nog hoe dat heette?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat je vanuit afrika prima een terminal server kunt benaderen in Nederland, als je de web applicatie dan via TS benaderd zou het probleem opgelost moeten zijn....

 

Internet werk wel, het is alleen erg duur om formulieren in te vullen met de verbinding open. Ik zal toch nog even in TS duiken. Is dat makkelijk uit te leggen?

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Bedankt voor je reactie. Hoe groot zou zo'n Perl .exe bestand zijn?

 

Heb deze tools nooit zelf gebruikt. Met wat Googlen kom ik groottes tegen van 1,5-2,0 megabyte.

 

Interessante optie! Ik had vroeger zo'n programmatje waar je websites mee kon maken. Draaide ook standalone. Willem, weet jij nog hoe dat heette?

Frontpage ;D ;D Nee geen idee.

 

Maar Tiddlywiki gaat niet werken op Internet Explorer 5

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat je vanuit afrika prima een terminal server kunt benaderen in Nederland, als je de web applicatie dan via TS benaderd zou het probleem opgelost moeten zijn....

 

Internet werk wel, het is alleen erg duur om formulieren in te vullen met de verbinding open. Ik zal toch nog even in TS duiken. Is dat makkelijk uit te leggen?

 

 

Ts behoeft niet eens uitleg (voor de gebruiker) je neemt met Remote Desktop gewoon een bureaublad van de server over...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

 

Interessante optie! Ik had vroeger zo'n programmatje waar je websites mee kon maken. Draaide ook standalone. Willem, weet jij nog hoe dat heette?

Frontpage ;D ;D Nee geen idee.

 

Maar Tiddlywiki gaat niet werken op Internet Explorer 5

 

Ik weet het weer. Het is CMSimple. Draait dat ook op je desktop of vanaf een floppy/stick?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Voor CMSimple heb je nog een webserver installatie voor je locale PC nodig incl php ondersteuning (bijv server2go-web.de).

En dan nog is het lastig om dan een invul formulier te maken en op te slaan.

 

Bij de belgische ING hebben ze een mooi businessplan programma

http://www.ing.be/independent/showdoc.jsp?docid=168546_NL&menopt=sta|pre|bus

 

Maar ook dit is vrij zwaar qua technische eisen:

http://www.ing.be/independent/showdoc.jsp?docid=098398_NL&menopt=sta%7Csta%7Cbpl

 

Is het niet mogelijk om een Excel formulier te maken en die samen met openoffice.org Calc op een stick te zetten?

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het over een stick (neem aan USB stick), dat is sowieso geen oplossing doordat oude machines / software (pre XP) geen drivers hebben voor die usb sticks. Ze worden dus niet herkend.

In ieder geval Win95 kan daar niet mee overweg. Ik spreek uit ervaring.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Via mobiele telefoon iets fabrieken? Ik krijg de indruk via de TV dat mobiele telefoons redelijk tot goed ingeburgerd zijn in ' het verre'. Of dat op jouw doelgroep van toepassing is..?

 

Ik lees hier al zo veel technische beperkingen om überhaupt de software op de pc te krijgen...

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Kunnen we het platform iets verder specificeren? Een PC van max 10 jaar oud, wat heeft dat ter beschikking? Ik heb namelijk het idee dat 1 oplossing hier niet optimaal is maar dat we op basis van de meest-voorkomende platforms moeten gaan kijken.

 

Dus: Welke OS en welke browsers zijn er beschikbaar?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.