• 0

Het UWV gaat al een tijdlang genadeloos tekeer tegen werklozen die vanuit de uitkering een eigen bedrijf beginnen. De kern van het probleem: niet alleen de declarabele uren tellen mee bij het bepalen van het urencriterium, maar ook de uren die je besteedt aan acquisitie, boekhouding, bouwen van je website, et cetera. Zo kan het dus gebeuren dat je 5 mille omzet draait en daardoor wordt gestraft door vervolgens ruim €20.000 uitkering terug te betalen. Begrijpt u het nog?

 

Tot 2004 werd je op je uitkering gekort zodra je daadwerkelijk knaken verdiende. Een eerlijk en rechtvaardig systeem. Toen begon de eerste idioot zich ermee te bemoeien. Ineens werd niet het inkomen leidend, maar het aantal aan werkzaamheden bestede uren. Ongeacht het gerealiseerde inkomen.

 

Kan dit een zegen zijn voor werklozen die een baan in loondienst ambiëren, voor startende ondernemers een desastreus besluit. Vanwege de ’backoffice uren’.

 

De volgende idioten die volgden: het UWV, het ministerie van Sociale Zaken en de meerderheid van de Tweede Kamer. De laatste twee zorgden dat deze idioterie in een sappige wet werd gegoten, de eerste voert die braaf uit met hun alom bekende gevoel voor klantvriendelijkheid.

 

CDA-Kamerlid Eddy van Huijm heeft minister Donner van Sociale Zaken in december 2008 hierover vragen gesteld. Des Donners werd hij met het bekende kluitje in het diepe riet gestuurd door zijn partijgenoot. Dat daarover niemand zich nog verbaast, is minstens net zo idioot. Inmiddels draait de juridische afdeling van FNV Zelfstandigen overuren. En da’s wel een compliment waard.

 

Een ondernemer in spe laat zich echter niet kisten door een stel idioten. Op het internet circuleren inmiddels de eerste tips en trucs over hoe de zaak te vernachelen. Samengevat: begin je onderneming en blijf ondertussen ook solliciteren. Omdat je toch beschikbaar blijft voor de arbeidsmarkt, tellen je backoffice uren niet mee.

 

Natuurlijk moet je het wel braaf met je re-integratiecoach overleggen. En laat de afspraken in een heldere brief vastleggen. Die brief, daar mag je op vertrouwen. Uiteraard heeft u dit niet van mij gehoord.

 

Deze column is ook gepubliceerd in De Telegraaf op 3 april 2009

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 1

Naschrift:

 

Nog nooit heb ik zoveel reacties op een column gehad. Vanochtend was de eerste al om 07.15 binnen. Het zijn verhalen van (startende) ondernemers die (in het verleden) door het UWV zijn gesommeerd geld terug te betalen.

 

Lees bijvoorbeeld de volgende reactie:

 

Na 25 jaar werkzaam te zijn geweest bij een reorganisatie mijn baan verloren en vanuit de WW voor mezelf begonnen als vertegenwoordiger voor een buitenlands agentuur. In de beginperiode heb je natuurlijk nog geen uitgebreide klantenkring, die moet je opbouwen.

Ben altijd blijven solliciteren en netjes de lijstjes ingevuld met gewerkte uren.

Had alleen bijv. niet de “reisuren” opgegeven, maar wel de klantbezoek uren.

Als ik een dag op een vrijmarkt ging staan wel de marktdag van 9-5 maar niet de reistijden ernaar toe. ( in de 25 werkzame jaren voor de baas telden de reisuren ook niet als werktijd )

Maar het idiote is als je deze uren moet terug betalen, deze dan bruto zijn, incl. de premies, die je vervolgens het volgend jaar weer in mindering kunt brengen op je aangifte.

Maar de hoogte van het totale terug te betalen bruto bedrag is ook weer maatgevend voor de hoogte van je straf. Als je bruto boven de € 15.000.- moet betalen ben je een nog grotere Frauderende Crimineel, waarbij het gehele pakket van justitie opengaat, waardoor naast het terugbetalen van met een extra boete ook nog eens taakstraffen worden ingezet.

Terwijl je met het netto te betalen bedrag onder deze grens zit.

Dank voor Uw aandacht en publicatie over deze materie.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Het werd mij indertijd ook aangeboden, het leek vooral het belang van het integratiebureau om zoveel mogelijk uren te kunnen schrijven. Saillant is dat het hele proces mijn voortgang vertraagde, allemaal red tape. Een van de redenen waarom ik er geen gebruik van maakte.

De andere reden was dat niemand bij het UWV en deze integratie club mij antwoord kon geven op vragen over hoe deze regeling nu precies in elkaar zat, in die tijd hadden we hier op HL ook al discussies over dit onderwerp die toen al de nodige argwaan bij mij deden rijzen. Ik nu erg blij zijn.

 

Dit soort nieuwsberichten zoals ze deze week in de krant en op internet verschijnen maken mensen alleen maar ondernemingsschuw, dank u wel onbetrouwbare overheid dat u uw eigen glazen ingooit, stelletje idioten inderdaad.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben toevallig de laatste tijd de site van het UWV aan het uitspitten i.v.m. het opzetten van coaching voor IRO trajecten en kom daar de meest eigenaardigste zaken tegen.

Zoals Merkava al zei stellen de reintegratiebureaus hun zaakjes veilig ten nadele van hun klanten.

 

Misschien een tip voor het UWV om eens een duidelijk boekje te schrijven c.q. uit te geven met alle rechten en plichten want op dit moment ziet men door de bomen het bos niet meer.

 

Link naar reactie
  • 0

Waar het fout gaat is de zelfstandigenaftrek in de IB aangifte. Als je die claimt in het startjaar en in dat jaar ook een uitkering had, dan grijpen de idioten dit aan om te stellen dat je 1.225 uren gewerkt hebt aan je onderneming en je dus jezelf onttrokken hebt aan de arbeidsmarkt.

 

Argumenten als

- ik heb die uren in het weekend en 's avonds gemaakt

- ik heb hierbij uren voor mijn IRO traject bij opgeteld (immers dienstbaar aan de onderneming)

 

bestaan blijkbaar niet voor het UWV.

 

Hoe zat het ook alweer met democratie, volksvertegenwoordiging en uitvoeren wat het volk wenselijk acht? Schandalig

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Argumenten als

- ik heb die uren in het weekend en 's avonds gemaakt

bestaan blijkbaar niet voor het UWV.

 

Wat zijn de uren dat iemand 's avonds of in het weekend dan maakt anders van de uren tijdens kantooruren? Ik zie het argument ook niet helemaal. Hoe het UWV er mee omgaat is inderdaad volstrekt absurd, maar je hebt of wel 1225 uren in je onderneming gewerkt of niet. Zie het overigens niet als een weerwoord, ik begrijp je denk ik niet helemaal.

Link naar reactie
  • 0

Argumenten als

- ik heb die uren in het weekend en 's avonds gemaakt

bestaan blijkbaar niet voor het UWV.

 

Wat zijn de uren dat iemand 's avonds of in het weekend dan maakt anders van de uren tijdens kantooruren? Ik zie het argument ook niet helemaal. Hoe het UWV er mee omgaat is inderdaad volstrekt absurd, maar je hebt of wel 1225 uren in je onderneming gewerkt of niet. Zie het overigens niet als een weerwoord, ik begrijp je denk ik niet helemaal.

 

Maarten

 

Je onderschrijft precies mijn stelling.

 

UWV zegt simpelweg: "je claimt de zelfstandigenaftrek, dus je hebt 1.225 uur in de onderneming gewerkt en dus was je voor al die uren niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Ergo: terugbetalen die uitkering.

 

Maar wie zegt dat die starter niet alle uren in de avond en in het weekend maakte? Waar haalt het UWV het lef vandaan om de aanname te maken dat de uitkeringsgerechtigde al die uren besteedde in de tijd dat hij moest solliciteren?

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Saillaint is dat het waarschijnlijk de IRO coach was ( en wie weet wat de rol van het UWV hierin is/was) die de starter attendeerde op de zelfstandigenaftrek en daarbij even vergeet te melden dat je dat als starter beter in een later stadium kunt doen als je inkomsten de kosten veruit overstijgen.

Link naar reactie
  • 1

Ooit (eind 2005) heb ik hier zelf mee te maken gehad. Na bij een saneringsronde mijn baan kwijt geraakt te zijn besloot ik voor mijzelf te starten. Bij het CWI was de reactie: dat moet u niet meteen doen, het is heel gebruikelijk dat u eerst 6 maanden ww ontvangt en dan pas eventueel voor uzelf gaat beginnen (maar ja, na 6 maanden is je netwerk toch iets minder actueel). UWV: u moet eerst een uitkering toegekend hebben gekregen voordat u hierover überhaupt met iemand afspraken kunt maken. KvK: u kunt zich maar beter niet inschrijven want dan beschouwt UWV u als zelfstandige en heeft u geen recht op ww (wel 30 jaar in loondienst gewerkt en netjes premie betaald!). Advies van de belastingdienst: het is makkelijker om gewoon achter de geraniums te blijven zitten en elke maand uw uitkering op te strijken. U krijgt geen VAR want u bent geen ondernemer, een slager is een ondernemer, een bakker is een ondernemer maar u bent geen ondernemer.

Ofwel in een notendop hoezeer werken in NL gestimuleerd wordt....

 

Anyway, toen uiteindelijk mijn uitkering rond was en ik, na weken wachten, het beloofde telefoontje van de reïntegratiecoach kreeg bleek dat de goede man pas zes weken later een gaatje in zijn agenda had om een afspraak te maken. Daarom de boel telefonisch afgehandeld. Ja, ik had recht op een oriëntatieperiode (ondernemingsplan schrijven, marktonderzoek doen (had ik echt behoefte aan, al 20 jaar in de branche werkzaam!) maar dan mocht ik geen acquisitie doen of opdrachten aannemen. Waarop ik vroeg: en als er nu volgende week iemand uit mijn netwerk belt dat hij een opdracht voor me heeft? Moet ik dan zeggen, graag maar je moet wel drie maanden wachten want ik zit nog in mijn "oriëntatieperiode"?

Gelukkig trof ik iemand die de idioterie van het systeem inzag. Kortom: ik heb geen gebruik gemaakt van de startersfaciliteiten, ben gewoon blijven solliciteren en heb ondertussen mijn eigen bedrijf opgebouwd. In 2006 declarabele uren op mijn werkbriefjes verantwoord en zelfstandigenaftrek geclaimd.

In 2007 hoorde ik van mede-ondernemers die problemen hadden gekregen omdat zij de niet-declarabele uren niet hadden verantwoord. De jurisprudentie hierover stemde ook niet tot vrolijkheid. Omdat ik dit ook niet had gedaan (op aangeven van UWV indertijd) heb ik de betreffende reïntegratiecoach van UWV gebeld en verzocht de afspraken die wij indertijd gemaakt hadden alsnog schriftelijk vast te leggen (alleen declarabele uren op werkbriefjes opgeven). Dit is vervolgens alsnog zonder problemen gebeurd. Er is zelfs expliciet opgenomen dat het feit dat aan de Belastingdienst meer uren waren opgegeven geen grond voor terugvordering kan zijn. Eigenlijk zag hij (en zijn leidinggevende die hij had geraadpleegd) hier ook helemaal geen probleem in.

Volgens mij hangt het dus ook maar net af wie je treft.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij hangt het dus ook maar net af wie je treft.

 

Ik weet het wel zeker. Vraag 3 UWV medewerkers hoe iets zit, en je krijgt 3 verschillende antwoorden.

 

Zeker als het gaat om regeltjes die niet in de diverse foldertjes beschreven staan, zoals het feit dat de urenbriefjes op weekniveau bekeken worden, en niet op het niveau van de 4 weken die je in moet vullen. Ik had via via gehoord dat dat zo werkte, en heb het 5 keer telefonisch nagevraagd. Het enige antwoord dat 2 keer langskwam was bevestigend, en bleek later ook te kloppen.

 

Denk dus nooit dat de 24 uur die je in een van die 4 weken hebt besteed aan je eerste 'grote klus' over 4 weken verspreid zal worden. In dit geval ben je namelijk gewoon vanaf dat moment 60% van je WW-uitkering kwijt...

Link naar reactie
  • 0

Met veel belangstelling en instemming heb ik uw artikel in de Telegraaf van heden gelezen.

U begrijpt het vast al. Ook ik ben een van de slachtoffers van deze actie.

 

Vanuit een WW uitkering ben ik medio 2005 gestart als freelancer. Met meer dan 22 jaar ervaring op het administratieve en secretariële vlak ben ik een goede en flexibele kracht die op uurbasis managementondersteunende taken uitvoert. In overleg met het UWV ben ik deze activiteiten gestart. Met toestemming, met behoud van uitkering en met behoud van sollicitatieplicht. De gewerkte uren werden, conform afspraak, keurig vermeld op de daartoe bestemde werkbriefjes. Geen vuiltje aan de lucht.

 

In 2005 heb ik de inkomsten keurig opgegeven onder “overige inkomsten” en per 1 januari 2006 als “ondernemer” en “btw-plichtig”. Per begin oktober 2006 stopt mijn uitkering. Medio 2007 doe ik keurig mijn aangifte (in overleg met de accountant). En tot mijn grote vreugde kwam ik in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek. Alle uren besteed aan acquisitie, reizen, training, netwerken etc. mogen immers mee worden gerekend.

 

Medio 2009 loopt mijn bedrijf uitstekend. Minstens 100 uur per maand werk ik en daarnaast regel ik mijn gezin met 4 kinderen in de leeftijd tussen 11 en 5. Best een behoorlijke prestatie al zeg ik het zelf.

 

Tot ik eind maart wordt geconfronteerd met een telefonisch onderhoud met mevr. xxxxxx, naar later blijkt een inspecteur van het UWV. Deze uiterst vriendelijke dame meldt mij dat er een discrepantie is ontdekt in de opgegeven uren op het werkbriefje en de 1225 uur waardoor ik in aanmerking kwam voor de zelfstandigenaftrek. Of ik ook wel wist dat ik de indirecte uren zoals acquisitie, reizen, training, netwerken etc ook op mijn briefjes had moeten invullen. Als snel begrijp ik goed waar de schoen wringt. Terugbetalen van genoten uitkering.

 

Ik verzoek mevrouw mij op een later, meer schikkend tijdstip, terug te bellen. Dit doet zij prompt de volgende dag. Ik verzoek haar om mij gegevens aan te leveren. De bewaarplicht is namelijk 2 jaar en die zijn ruimschoots verstreken.

 

Via internet kom ik al snel op de volgende site http://www.internetwerkt.nl/forum//index.php?s=e902957babac672f4a8c5129de39f758&showtopic=7343&st=140 en doe ik de volgende nachten geen oog meer dicht.

 

Gelukkig ben ik inventief en ijzervretend en neem ik contact op met een aantal leden van het forum dat reageert op deze site. Wat een geluk is dat. Snel wordt ik ingepraat over de materie en krijg ik informatie over hetgeen ik moet doen en vooral hetgeen ik niet moet doen.

 

De eerste stap is het distantiëren van de telefonische gesprekken, de tweede stap is het opvragen van mijn dossier en de derde stap is aangeven dat ik niet eerder dan na inzage van mijn dossier en na ontvangst van de schriftelijke vragen zal reageren.

 

Dat is ook de reden dat ik u deze mail stuur. Met name het stukje uit uw artikel: Samengevat: begin je onderneming en blijf ondertussen ook solliciteren (heb ik dus gedaan!). Omdat je toch beschikbaar blijft voor de arbeidsmarkt tellen je backoffice uren niet mee! Natuurlijk ….

 

Indien dit daadwerkelijk zo is geregeld zou dit mijn case kunnen sluiten. Ik kan nergens bewijs vinden van deze stelling. Ik weet wel dat er een aantekening in mijn dossier staat “met toestemming van het UWV en met behoud van uitkering krijgt u toestemming .werkzaamheden te starten”.

 

Indien u mij informatie kunt verschaffen over dit stukje dat mij kan helpen mijn gelijk aan te tonen zou ik u (en waarschijnlijk vele anderen met mij) zeer erkentelijk zijn.

 

Edit, naam UWV medewerker verwijderd.

 

Link naar reactie
  • 1

Heerlijk dit soort verhalen. Nederland onderscheid zich niet veel van het eerste de beste ontwikkelingsland. Als ik in den vreemde uitleg hoe de overheid omgaat met innovatie en ondernemers, rollen ze hier lachend over de grond. Dat soort gekkigheid hebben ze zelfs in Verwegisthan niet meegemaakt. Grote idioten inderdaad, en in hun vervolging van de "overtreders" volstrekt medogenloos. Medogenloze regelfascisten zijn het.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

u moet eerst een uitkering toegekend hebben gekregen voordat u hierover überhaupt met iemand afspraken kunt maken. KvK: u kunt zich maar beter niet inschrijven want dan beschouwt UWV u als zelfstandige en heeft u geen recht op ww (wel 30 jaar in loondienst gewerkt en netjes premie betaald!).

 

Marjan,

Met schrik het verhaal gelezen. Ik hoop dat je niet door het UVW als zelfstandige wordt aangewezen als je een Stamrecht BV opricht om daar je gouden handdrukje in te stoppen. Mijn vrouw zit in de zelfde situatie en heeft maar 38 jaar gewerkt, en na 28 jaar bij de zelfde baas de zak. Je kent het verhaal, wij hebben nog niet contact met die lui gezocht maar je moet volgens velen een sterk hart en een dosis humor hebben. Nu dat hebben we beiden niet, dus maak je borst maar nat.

 

Groet Dick

Link naar reactie
  • 0

Het is mogelijk een stamrecht bv op te richten zonder dat je ww-uitkering in gevaar komt.

 

Bedankt, we hebben net de hele nacht wakker gelegen, en tot de vroege uurtjes er over liggen praten. Dat kwam zomaar in mij op na het lezen van het geschreven stukje van Marjan.

 

Link naar reactie
  • 0

Ben het helemaal met de conclusie eens dat dit de wereld op zijn kop is. Het kabinetsbeleid, ook op het gebied van de WW, is toch juist bedoeld als STIMULERING van ondernemerschap. In de uitvoering van het beleid worden nu degene die risico hebben genomen, en tijd en geld in een bedrijf hebben durven investeren, gestraft. Ik vraag me echter af hoe het zit met mensen die geen uren opgeven, zoals ik.

 

Ik heb na een korte orientatieperidoe mijn ondernemingsplan ingeleverd. Daarna kreeg ik een start halfjaar waarin ik met behoud van uitkering mijn bedrijf mocht beginnen. Ik hoefde toen geen uren of wat dan ook door te geven aan het UWv. Na dat halfjaar heb ik mijn WW-uitkering gestopt. Mij is uitgelegd dat ik n.a.v. de winst in dat halfjaar wordt bekeken hoeveel ik van de WW-uitkering moet terugbetalen. Daarbij schijnt het UWV uit te gaan van twee jaren en dan 70% van een halfjaargemiddeld aan te houden? Deze periode van twee jaar is voor mij nog niet afgelopen.

 

Met ik me nu ook zorgen gaan maken?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.