• 0

Mijn jurk zakt er van af

Hallo allen,

 

Ik zou, als newbie, graag jullie mening eens horen. Ik ben eigenaresse van een softwarebedrijf en, inderdaad, ik schrijf voor de lol.

Nu krijg ik zó vaak aan de telefoon te horen: "Dag, mijnheer...", terwijl ik toch echt wel een vrouwenvoornaam heb. Dan zal ik het maar niet hebben over: "Mag ik de baas even", waarop men mijn mannelijke collega bedoelt. En dat komt vaker voor!

Verleden week kreeg ik een mailtje met:

"Mijne heren". Vandaag kreeg ik wel zo'n vreemde opmerking naar mijn hoofd dat mijn broek er van afzakte:"Ik ben natuurlijk goed in mijn vak als loodgieter, uw collega (de mannelijke dus) is heel goed met computers en u bent natuurlijk weer heel goed in koken en zo".

Echt! Ik dacht even: ik ben toch wel in 2009 aanbeland?

Het vreemde is nog wel dat 'Mag ik de baas even" ook een keer gevraagd werd door een eigenaresse van een bedrijfje.

Hebben jullie dat nu ook wel eens?

Of zit ik hier helemaal in mijn eentje met zo'n typisch probleempje?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Tekstflair,

 

Wat mij betreft ben je absoluut niet de enige die het overkomt en ook niet de enige die zich eraan ergert.

 

Als ik voor iedere keer dat mij de afgelopen 17 jaar naar 'de baas/directeur' (welleke, ik heb er zoveel) of meneer Romme (mijn vader is al jaaaaren met pensioen) is gevraagd een euro had gekregen, had ik nu een hele luxe fiets kunnen kopen.

Wat mij betreft spant "Hallo Karen, kun je me doorverbinden met de directeur of hoofd dit of dat" overigens de kroon.

 

Als onbekenden mij bellen en naar iemand boven mij vragen, betekent dat voor mij dat ze zich niet in mijn bedrijf hebben verdiept alvorens te bellen, anders hadden ze geweten dat ik alleen werk. Dus kunnen ze rekenen op een lekkere veeg uit de pan. Ik doe namelijk principieel geen zaken met organisaties die niet weten wie ze bellen en slechte marketing bedrijven.

Ook de brieven en mailtjes met "mijne heren of geachte heer", krijg ik en die gaan ongezien het ronde archief of de map verwijderde items in. Bedrijven die alleen met mannen zaken willen doen, mogen dat van mij. ::)

Tegenwoordig heb ik er overigens bij persoonlijke ontmoetingen weinig last meer van. Mij inhuren is nu eenmaal een vrouw inhuren.

 

@ Merkava. Je hebt het nu toch niet over mij he? Ik heb inderdaad een aantal jaar met 2 visitekaartjes op beurzen gestaan. Aardige mannen kregen er eentje met mijn voornaam erop en arrogante mannen kregen de versie met Mw CM Romme en directeur eronder. Wonderlijk hoe je zichtbaar in iemands achting kunt stijgen nadat je zo'n kaartje overhandigt. Brrr.

En het heeft volgens mij niks met onzekerheid van Tekstflair te maken, maar enkel met vooroordelen en te weinig voorbereiding van de persoon aan de andere kant van de lijn (bij telefoon). Ik zie het niet als probleem, maar als ergernis.

 

@ Tekstflair In mijn vorige bedrijf stond ik vaak met mijn zakenpartner (man, 2m) op beurzen en uiteraard dacht iedereen de hij de baas was en sprak hem aan. Hij zei dan altijd doodleuk, "oh dat kan de directeur veel beter vertellen" of "daarvoor moet je bij de directeur zijn". En wees vervolgens naar beneden. Hadden wij samen lol om de blik van degene die hij doorstuurde.

 

Als je graag wilt dat de klanten/relaties weten dat jij de baas bent zonder ze dat persoonlijk te hoeven vertellen, kun je dat bijv. via een mailing doen. Een leuke zomerse kaart versturen op 20 juni dat je je klant namens het team van je bedrijf een mooie zomer toewenst bijvoorbeeld. Met jouw naam eronder uiteraard. Lijkt me vrij duidelijk wiens bedrijf het is. ::)

Daarnaast de vraag of je op de website van je bedrijf een pagina hebt staan over de geschiedenis van je bedrijf. Als daar staat dat jij het bedrijf op ... hebt opgericht, is het volgens mij ook duidelijk wie de baas is. Moet je alleen nog even zorgen dat de huidige relaties het ook weten.

Daarnaast kun je een klant die ondernemer/directeur is natuurlijk ook een keer om advies vragen over een typisch directeur/ondernemersonderwerp. Bijvoorbeeld dat je overweegt een bedrijfspand te kopen en begrepen hebt dat hij dat recent heeft gedaan, en of hij nog tips voor je heeft waar je op moet letten. Of het kwartje valt meteen of hij reageert verbaasd en dan kun jij weer verbaasd reageren op zijn verbazing. ;D

Of je zoekt een keer de pers op voor gratis publiciteit over je bedrijf. De meeste softwarebedrijven zijn van mannen, dus er zijn wellicht ondernemersbladen die je wel eens willen interviewen. Dat interview uitvergroten en op een zichtbare plek aan de muur hangen (bijv. bij de wachtruimte of in de vergaderruimte als je die hebt), laat ook weinig te raden over.

 

Tot zover mijn 2 centen en wat ideetjes om er wat aan te doen.

 

Karen (die het als klusser ook erg met Chris eens is en nu weer eens gezellig naar de bouwmarkt gaat)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Merkava:

Ik heb er feitelijk geen probleem mee (behalve als mensen je associëren met koken), maar ik vind het gewoon opvallend dat we hier in 2009 nog vaak zo rolbevestigend denken.

Het gebeurt ook zo frequent, dat het niet zomaar een 'zonderling' is.

Link naar reactie
  • 0

Het gebeurt ook zo frequent, dat het niet zomaar een 'zonderling' is.

 

Ik denk dat het misschien afhankelijk is van de markten waarin je je beweegt (in het onderwijs, bij overheden, bij grote commerciële organisaties en bij uitgevers kom je evenveel of meer vrouwen, dus daar speelt dit helemaal niet).

 

En zoals hierboven al gezegd, vaak is iets niet mannelijk/vrouwelijk bedoeld. Dat lees ik ook bij Karen: "Hallo Karen, kun je me doorverbinden met de directeur of hoofd dit of dat" is gewoon een telefoonmanier om te vragen naar de verantwoordelijke op gebied X of Y. Dat is geslachtsloos en ook geen waardeoordeel. Immers, als je niet weet wie degene is die de telefoon opneemt, is het niet logisch om direct van wal te steken met een verhaal wat alleen voor de leaseparkbeheerders relevant is.

 

Wat Karen zegt met "Als onbekenden mij bellen en naar iemand boven mij vragen, betekent dat voor mij dat ze zich niet in mijn bedrijf hebben verdiept alvorens te bellen, anders hadden ze geweten dat ik alleen werk." is veel meer tekenend voor een slechte voorbereiding, maar ook dát is geslachtsloos :)

Link naar reactie
  • 0

Karen:

Bedankt voor je prachtige verhaal. Je hebt zéker een punt, het zijn volgens mij vaak kleinere eenmanszaken (die man zal wel de baas zijn) en vreemden die zich niet goed voorbereid hebben.

Laat ik eerlijk zijn, als Microsoft belt waarom ik nu nooit eens op één van hun conventies kom, vragen ze nergens naar. Zij weten dat mevrouw Krol de eigenaar is en die nam ook toevallig op. En anders vragen ze wel naar me. Blijkbaar is het toch wel een soort desinteresse van sommigen.

 

Ik moet soms om andere reacties hier ook wel lachen, en, wij lachen er hier zelf behoorlijk om. Ik krijg nu natuurlijk de hele dag te horen: "Ga jij maar in de keuken staan".

 

Ik denk dat ik Karen toch maar als lichtend voorbeeld ga nemen (en sommige tips van anderen ook). Als ik nog een keer 'mijne heren' zie staan, mieter ik het gewoon weg.

 

Ow ja, en nog even als ps'je naar sommige opmerkingen: ik ben er één met flink haar op de tanden; ik heb 15 jaar in de haven van Rotjeknor gewerkt. Daar leer je wel van je afbijten.

Link naar reactie
  • 0

Oh, daar heb ik ook nog wel een leuk verhaal over. Een docent vertelde me ooit dat zijn vrouw (die een succesvol eigen bedrijf had opgebouwd) en hij een nieuwe auto voor zijn vrouw gingen kopen.

 

Ze zocht iets in de categorie BMW5 of 7 serie en gingen naar de dealer. Eenmaal binnen kwam er een verkoper op hen afgelopen die meteen met de man begon te praten, daarbij de vrouw totaal negerend. Toen dus ter sprake kwam dat ze voor de vrouw kwamen kijken zei de verkoper: oh, we hebben achterin nog wel een aantal leuke tweedehandsjes staan...... ;D

 

Afijn, toen heeft ze bij een andere dealer een Audi A8 gekocht. Maar die hadden een vrouwelijke verkoopster die precies alles wat ze zocht opschreef en haar hierbij hielp met de keuze voor haar auto.

 

Zo zie je maar.....ook in 2008 gebeurt dit nog steeds.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al jullie reacties nog eens doorgelezen. Ben toch blij dat het niet alleen bij mij voorkomt. Ik zou er nog wat van gaan denken.

Wat ik nog wel even kwijt moet: mijn mannelijke collega neemt ook vaak op, en aan hem wordt nooit gevraagd: Mag ik de baas even...

Dus ik twijfel nog enigszins of het een seksloze opmerking is.

Link naar reactie
  • 0

Je zou ze de kost moeten geven! :P

 

Vooral mailings worden blijkbaar gericht aan de heer.... Nouja, die gaan sowieso al direct de papierbak in!

 

Waar ik ook bultjes van krijg: Wat is uw meisjesnaam? Deze vraag dient per directe ingang vervangen te worden door: Voert u uw eigen naam of die van uw man? (Ik heet al 44 jaar hetzelfde, daar heeft een huwelijk niets aan veranderd)

 

Het omgekeerde is trouwens wel grappig, nl. als mijn echtgenoot aangesproken wordt als meneer Van Leeuwen. Vooral door de reactie van zijn kant. ;D

Link naar reactie
  • 0

Sancho kijkt om zich heen, nadat hij zijn middagdutje heeft gedaan en wat schetst zijn verbazing, een afgezakte jurk ;D Sancho geniet van het uitzicht en vraagt zich af waar hij dit aan heeft verdiend.

 

Het gaat over het verschil tussen mannen en vrouwen en hoe verschillende mensen daarover denken.

 

Grenzen zijn alleen daar waar je ze zelf denkt. Ook het verschil tusen mensen met en zonder borsten is marginaal, als je het vergeet. Maar, als je er een punt van maakt, zie je overal sexisten. Het zij zo. ;) Bovendien kan je er zelfs een voordeel van maken, door gebruik te maken van het verrassingseffect (u spreekt al met de baas), of het ontwijken van vervelende mensen (nee, de baas is net even lunchen en verder erg moeilijk bereikbaar...)

 

Sancho

 

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een eenmanszaak en mijn man ook dus heb regelmatig call centers aan de lijn die iets willen slijten aan de directeur.....Ik zeg dan altijd dat ze het met mij kunnen doen en dat ik geen interesse heb. Ben ik snel klaar en heb ik het toch even gezegd ;D

 

In mijn overname- en waarderingswerk ben ik één van de weinige vrouwen en daar ben ik hartstikke blij mee. Mensen onthouden me makkelijker :) en ik heb altijd de eerste tien minuten een voorsprong want dan is men nog niet op 'zijn' hoede voor dat aardige meisje ;D.

 

Bij de autodealer nooit een issue gehad, het is altijd wel duidelijk of we voor mijn man komen of voor mij blijkbaar.

 

Ik heb het idee dat het ook wel meespeelt dat ik vrij dominant kan overkomen als ik dat wil en dat ik dat blijkbaar ook gebruik op van die momenten dat er twijfel zou kunnen zijn.

 

Het grote verschil is wel dat ik nog nooit klanten heb zien flirten met de mannen waarmee ik werk ;D

Link naar reactie
  • 0

Dat is ook een interessant onderwerp natuurlijk. "Flirten"..... loopt daar al een topic over? ;)

 

Dan moeten we denk ik verhuizen naar het off topic forum 8)

 

Valt mee GJ en PJ, kijk hier maar eens. En naar de datum ;D.

 

Toen hadden ze het nog over "netwerken", maar niet over specifiek flirten. Dat zou een hele discussie hebben aangewakkerd denk ik.....

Link naar reactie
  • 0

Ja, Sancho, naar mijn idee is er ook geen verschil tussen mensen met of zonder borsten maar daar denken sommige exemplaren zonder borsten heel anders over. Die zien dan alleen weer die borsten en niet het mens erachter. En voor de meest welwillende geëmancipeerde exemplaren zonder, is het, denk ik, moeilijk inleefbaar hoe het is als je ze wél hebt en daar steeds mee geconfronteerd wordt, vaak heel subtiel.

 

Als ik het zo inschat liggen de vrouwen hier op HL écht niet huilend op hun bed door de irritaties die hier genoemd zijn en weten we daar wel mee om te gaan maar soms stoort het wel.

 

Ondeugende Louise probeert alsnog het verschil te maken, maar da's knap lastig bij iemand die het niet ziet. ;)

 

Sancho denkt, dat als je het wel ziet, je er flink last van kan hebben. Alle mannen, die naar je knipogen, fluiten, in je decolleté kijken, je mee uit vragen, naar de baas vragen, of je een stofzuiger in de hand drukken, zijn dan fout. Dat is jammer, want misschien bedoelen ze het wel helemaal niet als vernedering, maar stiekum toch iets anders. Het is maar hoe je het beleeft, toch?

 

Sancho

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Klanten verleiden is een hele mooie en werkzame toepassing van flirten :-K :-K :-K :-K

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0
Ik hoorde trouwens ook laatst dat men er ook in de autobranche achter was gekomen dat het vaak ook de vrouw was die toch wel de knoop doorhakte qua verkoop van auto's. Vreemd toch...

 

Verkoper in de autobranche die zich alleen op de mannen richt is een erg domme verkoper.

 

Mijn vader wilde een nieuwe auto kopen bij zijn garage en ze waren helemaal niet vriendelijk en eigenlijk zelfs onbeschoft (ik heb het nu over het gouden tijdperk een 7 jaar geleden). Uiteindelijk bij een andere dealer gekocht en twee weken na de aanschaf kreeg mijn vader een telefoontje, met de vraag waarom. Uiteindelijk heeft de baas excuses aangeboden voor zijn verkoper(is later ook ontslagen/contract niet verlengd naar horen zeggen) en aangegeven dat hij(mijn vader) altijd welkom is. Ook voor garantiereparaties... Dus in eerste instantie hielden we een goed gevoel bij deze garage, totdat 2 jaar later het volgende gebeurde ...

 

Vroeger(toen ik nog kleiner was). Ging ik met mijn moeder naar de garage, nadat mijn ouders daar eerder die dag waren geweest. En op een paar vragen na waren we van plan om de auto te kopen. Mijn vader had gezegd regel het maar als het je allemaal aanstaat. Aangekomen zei de verkoper op de tweede vraag: Staat allemaal in het boekje en die gaf ons een boekje en liep bij ons weg. Terwijl we dit boekje al hadden gekregen en het in het boekje voor ons niet duidelijk was

 

Hij herkende mijn moeder wel, dat was het probleem niet, maar dacht waarschijnlijk dat er toch niet werd doorgepakt, omdat mijn vader er niet bij was. Uiteindelijk hebben we bij een andere garage en uiteindelijk ook een ander merk gekocht.

 

Denken dat auto alleen van de man is, vind ik erg kortzichtig denken. In mijn eigen werk denk ik hier nog vaak aan terug en probeer iedereen correct en netjes te helpen. Al is de man de persoon die doorpakt, als de vrouw thuis komt en zegt dat je haar onbeschoft hebt behandeld ben je de man ook kwijt!!!

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht dat alleen broeken, rokken, sokken e.d. af kunnen zakken, maar weer wat geleerd. ;D

 

In m'n vrije tijd merk ik ook goed het verschil bij het winkelen met mijn vriendin hoe zeer de houding van verkopers kan verschillen wanneer ik (of we) underdressed, normal of overdressed verschijn(en). Verkopers moeten bij een eerste kennismaking ergens op inspelen en soms is dat mechanisme wat simpel.

 

In een gemiddelde winkel staat tegenwoordig ook geen goede verkoper. Jong of oud maakt niet uit, maar een eenvoudige verkooptraining en goede omgangsvormen ontbreken al te vaak naar mijn mening.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens. Maar moet in de gemiddelde winkel nog wel een goede verkoper staan? Of moet er een goede serviceverlener staan? Ik denk dat daar nogal veel mismatches in worden gemaakt door leidinggevend personeel.

 

Mbt de vraag van de TS denk ik zeker een sexloze opmerking.

Je merkt gewoon dat veel (beginnende) verkopers of verkoopsters een bepaald draaiboek meekrijgen en dat vooral de jongeren niet goed weten hoe zij hier van af moeten wijken om op situaties in te spelen.

Telefonische verkoop is een enorm effectieve manier van verkopen. Er zijn duizenden callcenters die allemaal denken gemakkelijk te kunnen scoren door het inhuren van massa’s studenten en een script voor de neus te duwen en dan is het rammelen. ( heb ik zelf ook aan meegedaan)

In de eerste les leer je hoeveel je moet verkopen om je target te halen, in je 2e les leer je hoe je zo snel mogelijk langs die vervelende poortwachters moet komen.

Wat zijn poortwachters? Secretaresses, receptionistes. (meestal vrouwen, ik ben een uitzondering ;) ). De callagent gaat aan de slag, de tijd dringt, het script ligt voor de neus, het gesprek wordt aangenomen en daar gaan we… ai… een vrouwenstem.. lees secretaresse, lees poortwachter… die moet ik dus niet hebben. Snel vragen naar de baas… Zeer slecht allemaal, maar zo gebeurt t… Zit in mijn ogen niets seksistisch aan vast. Overigens heb ik nog niet eerder gehoord in de callcenteromgevingen waar ik gewerkt heb, dat er naar een baas gevraagd wordt.. ik vind het een vervelend woord. Mijn tip zou zijn als iemand naar de baas vraagt, meteen als antwoord geven "jazeker, als ik eerst de jouwe mag spreken.. "

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.