Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

Je eigen SWOT analyse

Geplaatst:

zrski

Wat voor trucjes gebruiken jullie om je eigen SWOT analyse in te vullen? Goede punten kan ik altijd zo zien, maar de zwakke punten heb ik erg veel moeite mee. Met andere woorden, ik HAAT het maken van SWOTs.

 

Iemand handige trucjes om dit werk te vergemakkelijken?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Featured Replies

Geplaatst:

R.I.P. - Fred Wiersma

Tip 1: kijk eens naar de negatieven van je positieve kanten. Zijn die van toepassing? Bijv: je bent vasthoudend. Negatief doorgetrokken is dan dat je drammerig kan overkomen. (kijk ook eens naar je kernkwadranten.)

 

Tip 2: generieke zwaktes kunnen zijn: te kleinschalig (single point of failure, niet interessant voor grote klanten); grootschalig (bureaucratisch, onpersoonlijk naar klanten); je produkten/diensten raken verouderd; invloed van wet/regelgeving op je produkten/diensten/klanten.

 

Tip 3: maak een SWOT met iemand die jouw bedrijf kent. Maak er een met je klant! Levert zeer interessante info op.

 

Als je wilt, wil ik wel samen een SWOT voor je bedrijf opstellen.

 

Cheers,

ToC - kritisch meedenker ;)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Geplaatst:

Annedien Hoen

Ik denk niet dat er handige truukjes voor zijn om het gemakkelijker te maken, De vraag geeft alleen wel een "W" aan volgens mij ;-)

 

Een manier om ermee te beginnen kan zijn om aan anderen te vragen wat zij als mogelijke kwetsbaarheden/zwaktes zien. Dat kan aanleiding zijn er zelf op een andere manier naar te kijken.

Of de vraag stellen: Waarom vind ik het zo moeilijk ergens de zwakke punten van in te zien?

(Ervaar ik het als negatief dat iets zwakke punten heeft? Ben ik bang dat de zwakke punten te contronterend zullen zijn? Wat zijn zwakke punten? (Denial is a river in Egypt...) Wat voor oordeel heb ik over zwakke punten?

Vind ik het voor een andere persoon, een ander bedrijf of een ander concept ook zo moeilijk?)

 

Succes!

 

 

 

Geplaatst:

Celletje1974

Ik moet zeggen dat ik vaak zelf de zwakke plekken erg beangstigend op me af zie komen... Ik ben dan ook volgens de persoonlijkheidstesten meer een 'hoeksteen' dan een ondernemer... ::)

 

Ik vind het trouwens wel erg moeilijk om de zwakke punten waar ik me zorgen over maak, op papier te zetten... zeker als zo'n SWOT in een ondernemingsplan terecht komt... of in een andere toch min of meer externe communicatie...

 

Ik vind het wel erg belangrijk om die zwakke plekken zelf in kaart te hebben, maar voor externe communicatie gebruik ik graag wat 'nep' zwakke plekken, zodat ik het de concurrent niet TE makkelijk maak... achter die gecommuniceerde zwakke plekken staat dan ook een kanon van een oplossing ;D in afwachting van de aanval van de concurrent!!

 

Ik krijg trouwens zelf pas echt vertrouwen in mijn plannen als ik de zwakke plekken blood gelegd heb... dan zijn de risico's in beeld en weet ik waar ik aan begin... bovendien kun je zo'n zwakke plek soms met kleine middelen (en een flinke dosis creativiteit) ombuigen in een positief punt!

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Geplaatst:

Niemandje

Je kunt een waslijst van zwakke punten maken en kijken of ze inderdaad op jou van toepassing zijn. Van die waslijst pak je de 3 grootste zwakheden en probeert ze op te lossen/minimaliseren.

 

Geld ligt op straat, je moet het alleen oprapen

Geplaatst:

Annedien Hoen

Wat dat betreft is het jammer dat we ons zo identificeren met onszelf ;D

Van een boot waarmee je gaat varen de zwakheden zien en ze verbeteren of ondervangen voordat je een reis aanvaardt is veel minder 'eng' dan naar jezelf kijken of er ergens lekken, gare zeilen of roestige ankers zijn.

 

Geplaatst:

Wilbert Philippo

Truucjes zijn er denk ik niet. Ik probeer nadrukkelijk ook naar concurrenten te kijken en eerlijk mezelf af te vragen 'doen zij dit beter dan ik?'. Vooral dan in aanpak en (strategische)keuzes die gemaakt zijn.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

  • 1 month later...
Geplaatst:

Gampkani

Hee ;D tijd geleden,

 

Ik zag je vragen over de SWOT en ik moet zeggen ik heb er ook altijd een hekel aan gehad, hoewel het toch veel dingen verduidelijkt. hierbij stuur ik je onze swot als voorbeeld en ik zal nog wel wat scans maken uit een boek van mijn MBA studie, met een aantal tips en truuks.

 

Groeten,

 

pepsimax

Swot_voorbeeld.pdfFetching info...

-<<<>>>-

Geplaatst:

Hans S

Dit is misschien een beetje een late reactie, maar zo doe ik het:

 

Als je een goede goede swot wilt maken begin je allereerst door een goede interne en externe analyse van je bedrijf te maken. Stel dat je in de externe analyse hebt geconstateerd dat de verkoop van cam-phones in een stijgende trend zit, dan zou je dit als een kans kunnen zien. Hetzelfde geld voor de sterktes, zwaktes en bedreigingen, als het goed is zou je deze zo uit je interne en externe analyse kunnen halen. Deze swot's kun je dan in je SWOT-analyse in een tabel zetten. Dan ga je aan deze swot's een gewicht toekennen. Doe dit zo objectief mogelijk! Als je dit gedaan hebt, dan laat je klanten, mensen met inzicht in de markt waar je in opereert en mensen zich niet in jou markt begeven, de door jou gemaakte SWOT-analyse tabel (zonder puntentoekenning) beoordelen en punten toe kennen. Maak dan een uiteindelijke swot-analyse tabel. Zet hier alleen de swot's met het grootste gewicht in. Zo kun je jezelf dwingen om je alleen te focussen op de allerbelangrijkste swot's. Hierna kun je dan een confrontatiematrix maken. Het vormen van een strategie op basis van een confrontatiematrix is weer een apart verhaal en daar zal ik nu niet verder meer over uitwijden.

 

Probeer indien mogelijk ook tijdens het maken van je interne en externe analyse mensen op te zoeken die zich vroeger in dezelfde markt hebben begeven en vraag hun naar swot's.

 

Als er iemand nog toevoegen of opmerkingen op "mijn" manier heeft, post ze aub dan kan ik de manier die ik gebruik verbeteren.

 

  Quote
Ik vind het wel erg belangrijk om die zwakke plekken zelf in kaart te hebben, maar voor externe communicatie gebruik ik graag wat 'nep' zwakke plekken, zodat ik het de concurrent niet TE makkelijk maak... achter die gecommuniceerde zwakke plekken staat dan ook een kanon van een oplossing in afwachting van de aanval van de concurrent!!

Kun je dit nader toelichten? Hoe doe je dit bijvoorbeeld?

Geplaatst:

Imola73

Voor een SWOT moet je afstand kunnen nemen van je eigen bedrijf. Zorg dat je een SWOT maakt op een plek of een moment dat je het verste ervanaf bent;

1) s'ochtends om 6.00 uur, de nachtrust heeft je ver van je bedrijf geplaatst

2) een andere plek, ga in de openbare bib zitten.

 

Ga dan in klad als een gek tekeer, schrijven schrijven schrijven, ga later pas schiften wat werkelijk in je SWOT past.

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

  • 2 weeks later...
Geplaatst:

lmuilkens

Op een of andere manier moet je inderdaad meer afstand kunnen nemen van je eigen bedrijf. Als je altijd maar met je eigen business bezig bent staar je jezelf op een gegeven moment blind.

 

Het zou misschien verstandig zijn om iemand anders vanuit een ander invalshoek naar je bedrijf te kijken. En waarom zou je altijd kiezen voor een professioneel bureau? Desnoods zet je er een of meerdere commercieel bedrijfskundige studenten op die moeten afstuderen of een opdracht moeten zoeken.

 

 

Geplaatst:

miata

probeer eens een gratis online test, te vinden op http://www.123test.nl/. met name de categorie persoonlijkheid lijkt geschikt om te gebruiken voor een zelfanalyse.

Geplaatst:

miata

ik zou de uitkomsten ook niet 1 op 1 overnemen, maar doe er een stel en trek de rode draad daaruit. en dat neem je mee met alle andere input (o.a. zeer nuttig: andere mensen om feedback vragen) om je swot op te zetten.

 

btw: alle persoonlijkheidstesten zijn momentopnames, dus wellicht ben je inderdaad veel slimmer geworden in korte tijd ;)

  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Celletje1974

  Op 19-10-2003 om 21:23, Hans S zei:

  Quote
Ik vind het wel erg belangrijk om die zwakke plekken zelf in kaart te hebben, maar voor externe communicatie gebruik ik graag wat 'nep' zwakke plekken, zodat ik het de concurrent niet TE makkelijk maak... achter die gecommuniceerde zwakke plekken staat dan ook een kanon van een oplossing in afwachting van de aanval van de concurrent!!

Kun je dit nader toelichten? Hoe doe je dit bijvoorbeeld?

 

Ik doe dit door wat meer voor de hand liggende zwaktes te noemen in externe communicatie. Of juist zwaktes die ik niet heb of waar ik een dijk van een oplossing voor heb gevonden... Mocht er iemand misbruik van willen maken, dan heb ik me alvast zwaar bewapend om de aanval op mijn fictieve zwakke punten af te kunnen slaan ;D

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Geplaatst:

Leon_F

Hier een opzetje wat ik enige tijd geleden gemaakt had voor eht kantoor.

 

Er staat een hele vragenlijst in wat je goed kunt gebruiken voor jouw SWOT.

SWOTVechtstedeC.docFetching info...

Winners forget they're in the race. They just love to run.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.