• 0

Een ondernemer is opsporingsambtenaar in extremis

Aanleiding voor deze column was een stukje in de Stentor over een Chinese ondernemer in mijn eigen woonplaats. Deze ondernemer met een eigen, klein restaurant is volslagen belachelijk veroordeeld tot een boete van € 8.000 omdat hij een illegale kok in dienst had.

 

De ondernemer wordt verweten het identiteitsbewijs van de betreffende kok niet goed gecontroleerd te hebben. De letters op de achterzijde van het bewijs waren namelijk groter dan in geval van een authentiek identiteitsbewijs. Hieraan had de ondernemer kunnen zien dat het vals was. De rechtbank achtte het gelukkig niet noodzakelijk dat bij de controle een loep of een UV-lamp (!) moest worden gebruikt omdat de wet dit niet verplicht stelt, maar slechts adviseert (!).

 

Toen ik dit las dacht ik echt dat dit wel de grens was. Waarvoor kun je een ondernemer nog meer verantwoordelijk maken: loon doorbetalen als een werknemer verlamd raakt op wintersport, verantwoordelijk voor rittenregistratie’s en privékilometers, ketenaansprakelijk voor onderaannemers die hun sociale lasten weigeren te betalen en nu dus ook nog opsporingsambtenaar namens de overheid met eigen verantwoordelijkheid en kans op boetes. (zijstapje: krijgen opsporingsambtenaren ook een boete als zij een vals identiteitsbewijs onterecht voor echt aanzien?)

 

Gekker kan het toch niet….dacht ik.

 

Tot ik uit nieuwsgierigheid verder ging zoeken en een aantal uitspraken tegenkwam op rechtspraak.nl. Hieruit blijkt dat je niet alleen genoemde verantwoordelijkheid draagt voor je eigen personeel…maar ook voor personeel dat je inhuurt van een ANDER BEDRIJF om taken voor jou te verrichten: schoonmakers in je eigen pand die in dienst zijn van een schoonmaakbedrijf, aspergestekers op jouw aspergebedrijf die in dienst zijn van een pay-roller etc.

 

De wet stelt namelijk dat iedere werkgever de controleverantwoordelijkheid draagt. En een werkgever ben je ook als je iemand de opdracht geeft bepaalde arbeid te verrichten terwijl hij in dienst is van een onderaannemer en niet van jou.

 

Letterlijk uit een uitspraak:

 

“Blijkens de Memorie van Toelichting (Kamerstukken II, 1993/94, 23 574, nr. 3, blz. 13) bij de artikelen 1 en 2 van de Wav is diegene die een vreemdeling feitelijk arbeid laat verrichten vergunningplichtig werkgever en is deze werkgever te allen tijde verantwoordelijk voor en aanspreekbaar op het al dan niet aanwezig zijn van de benodigde tewerkstellingsvergunning. Of er sprake is van een arbeidsovereenkomst of gezagsverhouding is daarbij niet relevant, aldus de Memorie van Antwoord (Kamerstukken II, 1993/94, 23 574, nr. 5, blz. 2)”

 

Concreet huur ik dus een montagebedrijf in Noord-Brabant in om werkzaamheden in Bergen op Zoom uit te voeren. Gegeven het feit dat ik de identiteitsbewijzen visueel moet controleren (zie het verhaal over de chinees) moet ik dus naar dat bedrijf toe om de ingehuurde medewerkers te controleren. Deze controleplicht geldt dan trouwens waarschijnlijk tevens voor mijn klant in Bergen op Zoom, aangezien die vaak ter plaatse opdrachten geeft aan de monteurs die ik weer ingehuurd heb (“schuif dat rekje eens 10 cm naar links svp…”).

 

Zou het zelfs zo zijn dat de vrachtwagenchauffeurs die voor mij vracht laden aan de duits/tsjechische grens en lossen in Bergen op Zoom ook onder mijn verantwoordelijkheid vallen? Of de kraanmachinist van een kraanbedrijf die 2 uurtjes in Utrecht vracht naar binnen hijst waarbij een van mijn ingehuurde monteurs hem vertelt wat hij wanneer moet hijsen?

 

Wat nu als mijn montagebedrijf weer tijdelijk monteurs van een ander montagebedrijf tijdelijk inhuurt (wat regelmatig gebeurt). En zo kun je nog even doorfilosoferen.

 

Waar ligt de grens van deze regelzucht?

 

Een gedeeltelijke oplossing zou zijn dat ik een certificaat van echtheid kan opvragen bij een overheidsinstantie die beter dan ik in staat is vals van echt te onderscheiden.

Dat ik alle monteurs die ik inhuur ’s ochtends om 6:30 langs het gemeentehuis stuur van de plaats waar ze werken en dat die verklaren dat de documenten echt zijn voordat ik ze aan het werk zet (sic).

.

Maar….die overheidsinstantie bestaat niet. De overheid weigert categorisch haar taak, het opsporen van illegalen, op zich te nemen en de ondernemers tegemoet te komen met een te verkrijgen schriftelijke verklaring van echtheid, terwijl bijvoorbeeld een verklaring omtrent het gedrag wel verstrekt wordt. Dit was trouwens in 2005 al het geval. Lees het bijbehorende artikel in de Volkskrant hierover (zie de links hieronder).

 

Schijnbaar ben ik nu dus onbezoldigd opsporingsambtenaar en moet ik mijn LinkedIn-profiel maar eens gaan aanpassen…..en mijn werktijden.

 

bronnen:

C&A die schoonmaak inhuurt

 

Raad van State over een tuinbouwbedrijf dat seizoenswerkers inhuurt

 

De Volkskrant

 

de stentor over de illegale wokkok

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

ja, controleren maar. Maar wat ik als werkgever niet mag vragen is of iemand ongeneeslijk ziek is en wel dokken als arbeid onmogelijk wordt....

 

Ik ken een voorbeeld van een ondernemer die een "zieke" werknemer op heterdaad betrapte op bijklussen, maar toen hij dat bij de instanties aangaf kwam de ondernemer in de problemen wegens ongeoorloofde inmenging in de privacy van de werknemer. Waar gebeurd.

Link naar reactie
  • 0

Idd een rare wereld soms.

Nog een voorbeeld: Personeelslid meld zich ziek na een functioneringsgesprek.

(waarin besproken werd dat hij een krat bier niet aangeslagen had, lijkt me

toch een punt om te bespreken, verder is er niets bijzonders besproken)

Telefonisch was hij 2 dagen niet te bereiken, maar op zaterdagavond ging

meneer wel op stap (met de nodige alcohol) collega;s zien hem en melden dit

aan de ondernemer, tevens meld betreffende persoon: Ik ga daar niet meer aan het werk, mijn contract loopt over 4 mnd toch af.

Ondernemer belt met een ander nummer dan dat bij personeelslid bekend is. Hij wordt op gesprek uitgenodigd, maar komt niet opdagen.

Hij schakeld het UWV, en ondernemer krijgt een telefoontje. Personeelslid

had een conflict met de ondernemer en mocht in huis blijven.

Ondernemer moest loon doorbetalen en er moest een bemiddelaar ingeschakeld worden. Dikke kul, de kosten waren hoger dan 4 mnd loon. Zonde van de kosten.

Personeelslid schakeld advocaat in, het wordt een rechtzaak.

De collega's die hem gesproken hebben hebben een schriftelijke verklaring afgelegd over hetgeen personeelslid hun verteld had tijdens het stappen.

Ondanks alles (er WAS geen conflict, alleen een functioneringsgesprek en hetgeen personeelslid heeft verteld aan collega;s) wordt de ondernemer veroordeeld door de rechtbank. HOEZO KROM.

(Dit is een verhaal in erg korte lijnen, maar even een situatie schets)

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

klopt.........zo zag de werkgever het idd.

Maar personeelslid zijn vader werkte bij het UWV, dus die wist de

wegen wel te bewandelen.

Werkgever is in het ongelijk gesteld, omdat hij weigerde een bemiddelaar

in te schakelen (die dus duurder was dan het resterend loon van de werknemer)

Werkgever had dus ook in 1e instantie zijn loon bevroren ivm werkweigering,

Tsja werknemers zijn beter beschermd dan werkgevers.

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad een vervelend voorval, ik denk alleen niet dat ik niet verder was gaan vechten, desnoots tot aan de minister toe.

 

Aan de andere kant had hij de werknemer gewoon moeten ontslaan, vanwege diefstal. Maar dat is een beetje achteraf gelul.

 

 

Er zit voor nu niets anders op dan goed te blijven controleren en bij twijfel toch maar niet aan te nemen. (Nu heb ik makkelijk praten, ik heb geen buitelanders in dienst).

Wellicht dat er bij nieuwe verkiezingen een wat daadkrachtiger regering komt die wel voor de ondernemer opkomt.

Link naar reactie
  • 0

Hierbij nog een voorbeeldje ze willen mischien in de toekomst de software ontwikelaars verantwoordelijk houden voor bugs.

 

http://infoworld.com/t/software-licensing/watch-out-developers-here-come-lawyers-436

 

Nu ben ik ook van mening dat software zoveel mogelijk bug vrij moet zijn maar om nou software ontwikkelaars verantwoordelijk te maken voor elke bug.

 

 

www.hesiodsoftware.com time tracking by looking back into time

 

Download a free copy of the next generation of time tracking software here

Link naar reactie
  • 0

Het ging ook niet over het voorbeeld dat je noemde meer als mijn eindconclussie op de collum.

 

??? Wat heeft dit met buitenlanders te maken?

 

Een nederlander zal niet snel een vals paspoort meenemen lijkt mij. Er zullen vast wel gevallen zijn, alleen niet in mijn bedrijf, dit omdat wij alleen mensen in dienst hebben met aantoonbare referenties of mensen waar ik zelf al langer mee samenwerk.

 

Of doelde je op wat de regering kan doen aan dit probleem, in dat geval zou ik graag zien dat de ondernemer ook een vorm van bescherming krijgt of meer voorlichting/hulp krijgt bij het helpen van het herkennen van valse gegevens.

Link naar reactie
  • 0
Nee, die zijn allemaal goudeerlijk. Mensen als Willem Holleeder, Klaas Bruinsma, Johan Verhoeks, John Mieremet, dat zijn/waren allemaal van die enge buitenlanders.

 

Christine, volgens mij zijn/waren deze lieden zonder uitzondering zelfstandig ondernemer. ;)

 

In de column van Frans komt een illegale kok van Chinese afkomst voor.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Christine, volgens mij zijn/waren deze lieden zonder uitzondering zelfstandig ondernemer. ;)

 

Ja, ja, je weet dat al mijn bijdragen altijd bloedserieus zijn, om maar in de terminologie te blijven. Ik triggerde een beetje op het woord "buitenlander" en de opmerking dat alleen buitenlanders valse paspoorten kunnen hebben. Maar laten we on topic blijven.....

Link naar reactie
  • 0

Mag van mij zo in het handboek "Ondernemerstaken die niemand je vertelt". Ik snap best dat je als ondernemer een burgerplicht hebt om het goede te doen en niet je ogen te sluiten voor onwettigheden. Ik ben erg benieuwd wat de "belasting in tijd" is die ondernemers kwijt zouden zijn om aan de door de overheid opgelegde verplichtingen te kunnen voldoen. Ben benieuwd of hier gegevens over zijn.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Als identiteitsfraude onder buitenlandse werknemers een probleem is, dan moet de Nederlandse overheid ze maar eerst een (tijdelijk) BSN/SOFI-nummer of werkvergunning uitreiken, voordat ze hier mogen werken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mag van mij zo in het handboek "Ondernemerstaken die niemand je vertelt".

 

Dat kun je hier aanvragen ;D

 

Deze is trouwens ook leuk:

Kent de werknemer de gegevens in het document, zoals adres, namen van kinderen, plaats en datum van afgifte van het document?

Alsof ik de datum van afgifte van mijn paspoort weet!

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Mag van mij zo in het handboek "Ondernemerstaken die niemand je vertelt".

 

Dat kun je hier aanvragen ;D

 

Ah, het handboek loonheffing van de belastingdienst. Die krijg ik jaarlijks toegestuurd van de belastingdienst. Heb nog niet de kans gezien om deze van kaft tot kaft te lezen. Er lijkt elke keer weer iets tussendoor te komen ;D

 

Maareh, volgens mij staat hier niet de jurisprudentie over gevallen als deze Chinese wokkok.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Als identiteitsfraude onder buitenlandse werknemers een probleem is, dan moet de Nederlandse overheid ze maar eerst een (tijdelijk) BSN/SOFI-nummer of werkvergunning uitreiken, voordat ze hier mogen werken.

 

Groet,

 

Highio

 

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/08/banken_willen_info_achter_ons.html

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.