• 0

VAR (verklaring arbeidsrelatie): zegen of gedrocht?

Beste forummers,

 

Elders, bij fiscale zaken, is gemeld dat de VAR vanaf volgend jaar automatisch verstrekt gaat worden. Daar zijn wel wat voorwaarden aan verbonden, maar het klopt. Ik heb in die discussie al een kritische noot laten horen. Toch wil ik via een apart topic in deze categorie aandacht vragen voor de waarde van de VAR.

 

Ik zie, nog afgezien van die automatische verstrekking, alleen maar problemen:

De VAR is er om de fiscale relatie te duiden tussen m.n. freelancers/zzp-ers en hun opdrachtgevers. Echter, zelfs op de site van de BD staat dat als de VAR 'resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) of loondienst' constateert, dit geen zekerheden biedt. Er zal dan steeds onderzocht moeten worden wat de fiscale status is.

 

Wat voegt dat ding dan toe? Voor het VAR-tijdperk was die onzekerheid er ook. Door de VAR denken veel mensen dat ze een document in handen hebben dat die zekerheden juist wel biedt en n.m.m. wekt de fiscus die indruk ook, al wordt een voorbehoud in de toelichting wel gemaakt.

Daarnaast wordt de VAR ook vaak gezien als bewijs voor BTW-ondernemerschap. ???

 

Ik ben benieuwd naar jullie mening over de VAR.

 

groet,

 

John

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik heb hem vaak nodig voor diverse opdrachtgevers, maar zie het niet echt als probleem. Ik scan hem in het begin van het jaar in en mail hem naar de diverse opdrachtgevers.

 

Dus als gebruiker heb ik er geen problemen mee. Als ondernemer heb ik er nog geen 1 gekregen. Maar ik heb ook niet echt vaak freelancers lopen. Dus daar kan ik niet over meepraten.

 

Dus voor mij is het en geen zegen en geen gedrocht, meer een noodzakellijke administratieve handeling.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie de VAR niet als last, mits men eerlijk is bij het aanvragen ervan. Als er een VAR ROW afgegeven wordt, is het aan de ondernemer om na te denken over zijn fiscale status. Dan is er altijd nog de keuze om een dienstverband aan te gaan (opting in).

 

Waar de VAR niet voor gebruikt wordt, is de ondernemerstoets voor de BTW en de IB. Het is enkel bedoeld voor de loonheffingen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik vind de VAR een ontzettend gedrocht: veel opdrachtgevers verlangen deze juist in situaties waarin deze eigenlijk niet afgegeven zou moeten worden en dat betreft dan veelal juist die groep ZZP-ers die de wetgever heeft geprobeerd te beschermen met de invoering van de VAR.

Link naar reactie
  • 0

De VAR is nog niet ideaal maar geeft toch meer zekerheid voor opdrachtgevers, en daarmee is het leven voor opdrachtnemers ook makkelijker. Allerlei schimmige dan wel dure tussenoplossingen via intermediairs zijn niet meer nodig.

 

Als nu de fiscus weer eens wat meer gaat doen aan het officieel verhelderen van de ZZP status wordt het misschien nog leuker.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hallo allen,

 

Dank voor jullie reacties!

 

Volgens mij zit 't probleem met die VAR niet zozeer in waar deze voor bedoeld is, maar meer in het gebruik ervan en de rechten die men er aan denkt te kunnen ontlenen, zowel opdrachtgevers als dienstaanbieders.

 

Ik vind het dus ook een gedrocht, dat moge duidelijk zijn. Die 'arme' zzp-ers worden door opdrachtgevers min of meer gedwongen zelfstandig ondernemer te zijn (anders geen opdracht), om het gedoe met LB en premies te voorkomen.

Op grond van de (door de opdrachtgever geadviseerde, ietwat opgepompte) antwoorden op de aanvraag krijgt men de gewenste verklaring, die dan geen zekerheid biedt in een aantal gevallen. Trouwens, ook al vul je 'm naar eigen inzicht in, je moet zaken invullen die slechts verwachtingen zijn. Die kunnen na een jaar wel eens te rooskleurig zijn geweest, maar oneerlijk........?

 

Als je op basis van je antwoorden op je aanvraag een VAR-wuo krijgt, dan ga je er toch vanuit dat je ondernemer bent voor de IB?

 

graag uwen verdere visies....

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

 

Jammer dat je er geen poll van gemaakt hebt. Of heb ik iets gemist.

 

Ik stem voor gedrocht en heb er in het kader van mijn eigen administratieve lastenverlichting principieel nooit een aangevraagd. Hij is bedoeld voor ondernemers waarbij twijfel over hun zelfstandigheid zou kunnen zijn omdat zij langdurig voor slechts een of enkele opdrachtgevers werken. Ik doe dat niet en twijfel niet aan mijn ondernemerschap. En dat hebben mijn vrienden van de belastingdienst de afgelopen 18 jaar ook niet gedaan.

 

De eerste keer dat ik om een VAR werd gevraagd was door de firma Kluwer die dacht dat ik voor hen schreef, wat nooit het geval is geweest. Het tweede verzoek kwam van het Financieele Dagblad na het schrijven van een eenmalige gastcolumn waar ik toch wel een uur of tien mee bezig ben geweest. Zij waren wel zo netjes me te vragen of een VAR te overleggen of de meegestuurde vrijwaring in te vullen. Hoewel ik het lichtelijk overdreven vond voor een eenmalig klusje van 10 uur heb ik de vrijwaring braaf teruggestuurd.

 

Maar inmiddels is de VAR-gekte zover doorgeslagen dat ik afgelopen mei vlak achter elkaar twee verzoeken kreeg een VAR te overleggen van twee banken die tot dezelfde cooperatie behoren. De ene voor een presentatie van circa 1, 5 uur in het najaar van 2008 en de ander voor een presentatie van niet meer dan, jawel, vijfenveertig minuten in maart 2009.

Als dit zo doorgaat word ik na 18 jaar ondernemerschap straks meer dan 50 keer per jaar bij iedere zucht doe ik voor een klant, gevraagd een bewijs van mijn ondernemerschap te overleggen. En dat alleen maar omdat er ooit in enkele sectoren wat werd gerommeld met pseudo-ondernemers. En omdat de vakbonden en allerlei andere organisaties in dit land vinden dat iedereen werknemer is tenzij anders bewezen. Brr

 

De reden dat ik het een gedrocht vind is dus omdat klanten van ondernemers inmiddels aan het doorslaan zijn en ik de VAR onnodige administratieve lastenverzwaring vind voor de overgrote meerderheid van de ondernemers.

 

Groeten Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is de VAR een middel om te zorgen dat mensen die flexibel bij een bedrijf willen werken, dat niet kunnen doen. Veel zzp'ers zijn alleen zzp'ers omdat je niet permanent op tijdelijke basis bij een bedrijf kan werken. Ik denk dat als het ontslagrecht wordt afgeschaft, het aantal zzp'ers zou halveren en de VAR niet meer nodig zou zijn.

 

Ik begrijp oprecht niet waarom een VAR nodig is. Als iemand freelance wil werken dan doe je dat toch? Dat een zzp'er marginaal minder belasting betaalt wordt ruimschoots gecompenseerd door de torenhoge kosten als je zelf je eigen sociale zekerheid wilt regelen. De meeste zzp'ers doen dat niet, dus ze betalen wel iets minder belasting maar hebben een enorm risico, bij werkloosheid, ziekte, etc. Dat is toch eerlijk?

 

Mijn politiek programma:

- afschaffen ontslagrecht

- afschaffen VAR

- vrijheid blijheid voor werknemers, ondernemers en freelancers/zzp'ers.

 

en dan is iedereen blij en tevreden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kunnen we daarna gaan praten over het afschaffen van uitkeringen.

 

 

oeps.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Fred, dit document ligt uitgeprint naast me op het bureau... ;D

 

Maar dit wil niet zeggen dat één en ander duidelijk of begrijpelijk is....

 

Maar vooruit, ik ben me pas een weekje aan het concentreren hierop, maar ik vind het een beetje onzin allemaal, tot nu toe.

 

 

Het hoeft ook niet begrijpelijk te zijn. Het is iets waarmee je als opdrachtnemer opdrachtgevers kan overtuigen dat zij niet aangeslagen worden voor evt loonbelasting en sociale premies. Invullen, opsturen, en mogelijke opdrachtgevers blij maken. ;)

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verklaring_arbeidsrelatie

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het geheel met Fred eens, zonder de VAR verklaring zou het een puinhoop worden en komt er niemand meer in vaste loondienst.

 

Dat lijkt me geweldig, dat iedereen een flexibele arbeidsovereenkomst zou hebben. Vrijheid blijheid!

 

Ik denk dat we schrikken als we horen hoeveel mensen juist zekerheid willen hebben, er zijn ook nog steeds veel mensen die hun hele leven bij 1 werkgever blijven werken.

Link naar reactie
  • 0

zonder de VAR verklaring zou het een puinhoop worden en komt er niemand meer in vaste loondienst.

 

@ rene Daar kan ik me niets van herinneren. Voor de VAR waren er juist veel meer mensen in vaste loondienst.

Juist door de VAR en de onduidelijkheid die die met zich mee heeft gebracht is het een enorme puinhoop geworden.

Ik ben het weer eens roerend met Christine eens. Tot pakweg 200 jaar geleden werkte iedereen vanuit huis of per opdracht en had niemand een vast loondienst verband. Ook in de VOC-tijd (volgens JP de bloeiperiode van ons land) werkte iedereen flexibel. Maar dankzij de macht van de vakbonden zijn vaste dienstverbanden in nederland al decennia heilig.

Ik ben geschrokken van vrienden die na jaaaaaren binnen een jaar worden ontslagen. Na de eerste woede zijn ze nu allebei blij dat hun baas de beslissing neemt dat ze maar eens wat anders moeten gaan doen. Ze zouden het zelf nooit hebben gedurft, maar zijn er inmiddels allebei van overtuigd dat het erg goed voor hen is...

 

@marcel Je bent niet de enige en dat is misschien nog wel mijn grootste bezwaar. Veel starters snappen weinig van de VAR (en haar nut) en daarmee heeft zelfstandig ondernemerschap voor veel mensen weer een extra drempel gekregen

 

Tot zover mijn 2 centen, die die hele VAR eigenlijk niet meer waard is.

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat we schrikken als we horen hoeveel mensen juist zekerheid willen hebben, er zijn ook nog steeds veel mensen die hun hele leven bij 1 werkgever blijven werken.

 

Maar waarom moet ik als ondernemer daarvoor opdraaien? Mensen kunnen wel zekerheid willen, maar als ondernemer heb ik geen enkele zekerheid nergens van, dus wil ik mijn werknemers ook geen zekerheid geven die verder gaat dan wat ik me kan veroorloven. Als een werknemer niet goed werkt mag ik niet ontslaan zonder hoge kosten,maar als mijn bedrijf failliet gaat door een disfunctionerende werknemer kan ik de schade niet verhalen op de overheid die mij verboden had die werknemer gewoon te ontslaan.

In de VS zijn ondernemer en werknemer gelijkwaardig. De werknemer kan ontslagen worden, en de ondernemer wordt net als de werknemer enigszins beschermd tegen incassobureau's en zo. Eerlijk.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.