• 0

Wat voor bedrijf ben ik nou eigenlijk, hulp bij definiëren activiteit

Goed, waar zal ik beginnen. Ik zal het proberen overzichtelijk te houden en zo goed mogelijk te omschrijven.

Wat ik wil gaan doen is helder. De inhoud is mij dus duidelijk alleen de vorm vind ik erg lastig te omschrijven.

 

Wat ik ga doen:

 

Doelgroep: leeftijd 9-13 jaar

 

Na school in een kleine groep tot maximaal 4 kinderen op een leuke en speelse manier ( door spel, activiteiten, onderzoek en sport ) bekend maken met verschillende filosofische en maatschappelijke elementen in de dagelijkse omgang met mensen, dieren, wereld en andere zaken... ( denk aan algemene ontwikkeling zoals economische aspecten, omgang en ethiek)

Dit alles niet op een schoolse manier , immers de kinderen zijn net lekker weg van school.

Als aanvulling op de ontwikkeling van het kind om zo beter voorbereid te zijn op de volwassen wereld.

 

Kinderen die mee doen moeten al gemotiveerd zijn en leergierig.

Uitzondering kan worden gemaakt als ouders echt iets fundamenteel missen in de algemene ontwikkeling ( omdat er op school geen tijd voor is) en hun kind dit willen aanbieden.

 

 

Voor zover helder.

 

Maar wat ben ik nou eigenlijk.

 

Kinderen gaan tegenwoordig bijna elke middag naar een BSO ( buitenschoolse opvang) Die schakel kan dan bijvoorbeeld 1 of 2 dagen worden onderbroken door 1 of 2 dagen bij mij te komen.

 

Echter wil ik geen BSO worden omdat ik niet wil voldoen aan de wet kinderopvang. En eigenlijk ben ik natuurlijk geen opvang waar kinderen gewoon mogen doen waar ze zelf zin in hebben.

 

Wat ben ik wel. Ik dacht zelf aan:

 

Club

Particuliere BSO maar dan een BSA ( buitenschoolse activiteit)

Particuliere school ( omdat het een educatieve lading heeft)

 

Kan iemand mij een andere kijk geven door er verder vanaf te staan? Ik zie door de bomen het bos even niet meer.

 

Vraag gerust als er iets niet duidelijk is

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klinkt als: vakantiekinderfeest, muziekschool, theaterschool, cultureel centrum, pedagogisch medewerker in een wijkcentrum, educatief medewerker op een milieu en natuurcentrum of bij een museum in gewenste richting, proefstuderen/studieoriëntatie, scouting, gastouderschap, kinderbibliotheekmedewerker,studieadviseur etc. heb je enige relevante opleiding als achtergrond?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt vooral als een naschoolse activiteitenclub. NSA of NSAC

In plaats van kinderen zwemles of blokfluitles ben jij van plan kinderen een breder en algemener aanbod van kennis aan te bieden in de vorm van activiteiten waarbij de nadruk ligt op het aanwakkeren van de onderzoeksgeest, creativiteit, handvaardigheid enz.

Eigenlijk biedt jij aan dat ouders op dit moment hun kinderen wensen maar zelfs niet eens in het onderwijs terugvinden, en dat is ontwikkeling van het kind op individueel niveau. Door een breed aanbod aan activiteiten aan te bieden in plaats van alleen blokfluitles of zwemles zit er altijd wel iets bij voor een kind.

 

Als je iets kunt bedenken waardoor kinderen bezig zijn met zaken zoals ze dat bij Nemo, het Watermuseum, het Muzieum kunnen doen dan leren ze spelenderwijs over van alles en nog wat. Ook zijn samenwerkingen met allerlei sportvernigingen een mogelijkheid om kinderen van alles bij te brengen over de verschillende sporten (iets anders dan alleen voetbal en de zwemclub)

 

Laat je inspireren door Ken Robinson says schools kill creativity (link via Rikkert Walbeek)

 

En trek het breder, zoek naar mensen met een pedagogische of andere achtergrond met wie je samen iets kunt ontwikkelen dat in een coöperatieve vorm aangeboden kan worden. door samen educatief materiaal te ontwikkelen ben je er ook zeker van dat je op redelijk korte termijn een echt programma aan kunt bieden.

 

Verdiep je daarnaast zelf even in de verschillende ontwikkelfasen die kinderen doormaken.

Je noemt een aantal zaken die bij een kind nog lang niet aan de orde zijn gewoon omdat hun leeftijd maakt dat ze daar nog niet mee bezig zijn.

Ethiek zou al snel kunnen leiden tot kinderen bepaalt sociaal gewenst gedrag op te leggen terwijl ze geestelijk nog te jong zijn om hun eigen weg te ontwikkelen, risico is dat je borderline persoonlijkheden ontwikkeld. Zoek mensen die verstand hebben van deze fasen en wat je wel en niet aan moet bieden en hou zelf een open mind om open te kunnen staan voor wat er allemaal aan kennis over hoe kinderen daadwerkelijk ontwikkelen en leren beschikbaar begint te komen.

Zelf denk ik dat kinderen op een leuke manier leerstof aanbieden al meer dan genoeg is voor de ontwikkeling van het kind, die andere facetten komen vanzelf mee denk ik.

Link naar reactie
  • 0

D'r rennen hier in de tuin twee koters uit je doelgroep. Ik zou als ouder zeer kritisch kijken naar de track-record van hopmanakela's voordat ik hen naar levenslessen van een totaal onbekende coach zou sturen. Eerlijk gezegd heb ik liever dat ze iets fysieks/sociaals doen, dan nog meer breinpeuterij.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Wat een reacties, ;D

 

Maarten: Wat betreft de wet kinderopvang. Die ken ik erg goed. Ik heb die zeer goed bestudeerd en het is niet iets waar ik onder wil vallen ( beleid). Ik wil namelijk geen opvang zijn. Natuurlijk komt er een degelijk ander beleid dat absoluut niet onder doet aan överheidsbeleid. Het enige voordeel wat je hebt als je onder die wet valt is dat je vergoed wordt door de overheid.

 

Highio: Ik heb Bestuurskunde gestudeerd en heb daar veel ervaring opgedaan. Ik heb dus net als een Pabo leraar een degelijke opleiding. Met onder andere inderdaad veel maatschappelijke vakken, filosofie, politiek et cetera. Ook viel het leren lesgeven hieronder. Overigens denk ik dat ik waarschijnlijk net zoveel geschoold ben als een medewerker van een kinderopvang die vaak een MBO op niveau 3 heeft.

 

Nico: ik denk dat je inderdaad goed omschrijft wat ik bedoel. Het idee is niet zomaar gekomen. Ik mis het zelf in het onderwijs of in de opvang en ik hoor het veel om me heen. Bedankt voor de link. Ik ga het zeker bekijken.

 

mijn pedagogische kennis is vrij groot. Op dit moment bestudeer ik al de schoolboeken van de SPH opleiding die nu wordt gegeven.( een nicht doet de studie nu) Ik begrijp zeker dat ik veel moet weten wat mijn doelgroep om ze daadwerkelijk iets te leren.

 

Ethiek is inderdaad een groot woord maar kan zeker wel worden meegnomen. Vooral de Ethica zoals Aristotiles het heeft omgeschreven is best te doen. De inhoud heb ik nog niet helemaal goed onderzocht. Daarvoor moeten nog veel meer stappen worden genomen.

 

 

TwaBla: het moet ook echt bij iemand passen. De ene ouder vindt het belangrijk dat een kind zich zo ontwikkeld en een andere ouder weer op een andere manier. En dat weet je zelf het beste. Niet elk kind vindt het leuk. Ik heb hier een meisje die hier weleens komt die lijkt het helemaal niks. Die gaat liever voetballen. Maar ik ken ook een jongen die het heerlijk vindt om heel veel te weten en te ontdekken.

 

Msteer: ja, inderdaad. Want het blijven kinderen die gewoon lekker kind moeten kunnen zijn.

 

Rene, voor zover ik weet bestaat het vak gewoon nog. Geweldig vak vond ik altijd. Verder lijkt het er wel iets op alleen is een school natuurlijk gebonden aan bepaalde thema's.

 

 

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel erg leuk en verfrissend vind om het nu eens te lezen hoe anderen er op reageren. Voor mij is het een grote brei in mijn hoofd.

 

 

Link naar reactie
  • 0
De ene ouder vindt het belangrijk dat een kind zich zo ontwikkeld en een andere ouder weer op een andere manier. En dat weet je zelf het beste. Niet elk kind vindt het leuk. Ik heb hier een meisje die hier weleens komt die lijkt het helemaal niks. Die gaat liever voetballen. Maar ik ken ook een jongen die het heerlijk vindt om heel veel te weten en te ontdekken.

 

Wat staat daar nu eigenlijk ?

 

Wie zie jij als je doelgroep ? De ouders die hun kind komen brengen, of het kind dat zich (educatief) wil komen vermaken ?

 

Op welke manier wil je klanten binnen gaan halen en wat ga je dan communiceren ?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Los van de vraag of het mogelijk en wenselijk is dat iemand buiten het bestaande kader van de naschoolse opvang andermans kinderen in huis haalt, vraag ik me af in hoeverre het nog zakelijk is om een bestaan op te bouwen met de opvang van vier kinderen per dag. Dan moet je al snel zo'n 150 tot 200 euro per kind per week in rekening brengen, wil je een laag modaal inkomen realiseren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nico: de doelgroep is het kind. Dus het kind moet het leuk vinden om te doen. Het vertrekpunt is dan ook dat het kind geïnteresseerd moet zijn in de activiteit.

 

Klanten wil ik gaan werven door folders in wijken te verspreiden, posters ophangen bij verschillende instellingen ( denk aan een winkel als een wereldwinkel, cultureel centrum en wijkgebouwen.)

 

Wat ik ga communiceren kan ik nu nog niet zeggen. Eerst moet ik het idee zelf goed helder krijgen. Voor en tegens en het belangrijkste de haalbaarheid.

 

 

TwaBla: ik moet er geen geld op inleveren maar verder gaat het mij niet om een groot inkomen te realiseren. Ik wil het zelfs maximaal 2 dagen per week gaan doen.

 

bumblebeecrew: interessant dat je dat zegt. In die richting moet je het ook zien. Vooral leuk en ook nog als extra: leerzaam.

 

Waarschijnlijk spreekt het slechts een kleine groep aan.

 

Bedankt voor jullie input. Ik kan er in elk geval veel mee. Zet me aan het denken.....

Link naar reactie
  • 0

In eerste instantie roept dit bij mij ook wat reacties op dia al door andere zijn gegeven:

Is er inderdaad een markt van ouders die kinderen aan jou toe willen vertrouwen, is het financieel wel haalbaar maar vooral Waarom je niet wil voldoen aan de wet kinderopvang?

 

Natuurlijk, er zitten enkele vervelende gedeeltes in deze wet maar dan nog. Een BSO kun je inrichten zoals jij dat wilt, jij bepaalt de visie. Zie het als bv antroposofische scholen/kinderdagverblijven. Deze hebben ook een duidelijk afwijkende visie, maar het is dan ook juist deze visie waar een bepaalde doelgroep (ouders) voor kiest.

 

Het voordeel van deze wet kan zijn dat ouders er iets meer vertrouwen in hebben maar in ieder geval dat zij in aanmerking kunnen komen voor kinderopvangtoeslag.

 

Zelf zat ik ook nog te denken aan een eventuele samenwerking met (diverse) scholen.

Zo zijn er ook scholen die ouders aanbieden om hun kind bv bijbellessen te laten volgen, dit gebeurt zelfs tijdens de normale schooltijden en door een externe instelling. Jou activiteiten hoeven niet in de school plaats te vinden maar dit zou natuurlijk ook een mogelijkheid zijn. Afhankelijk van de subsidiëring wordt hier wel of niet een bijdrage voor gevraagd.

www.kinderstartverblijf.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zelf ben ouder van 2 kids, 1 daarvan zit op de basisschool, en zou dus volgens mij binnen jouw doelgroep passen (ook vanwege haar grote interesse op veel vlakken).

 

Ik zou echter mijn kind niet naar jou sturen, en wel om de volgende redenen:

 

kinderen gaan de hele week naar school, de tijd die overblijft wordt gevuld door, zwemmen en muziekles. daardoor heb je als ouder al niet zoveel tijd om met je kind samen te zijn (ook al door je werk) de dingen die jij bij wilt brengen, breng ik het liefst zelf bij. Door communiceren, op internet samen dingen opzoeken, of museumbezoek.

 

Als ik als ouder deze dingen (de leuke) niet meer zelf kan/wil doen dan moet ik toch het een en ander gaan overzien denk ik zo.

Link naar reactie
  • 0

Start: omdat ik geen pedagogische opleiding heb kan ik niet voldoen aan de wet. Verder zou ik alles zo overnemen. Natuurlijk een verklaring van goed gedrag via justitie is een pre in dit werk. Verder zul je verbaasd staan hoeveel ouders via marktplaats een particuliere oppas zoeken. Die mensen kennen ze ook niet en meestal zijn de voorwaarden: als je maar lief bent en flexibel kunt oppassen voor weinig geld het wel prima is. Dat zou ik dus nooit doen.

 

erik: Inderdaad is een kind dat al vele andere activiteiten doet al ruim voorzien. Een kind moet ook niet 5 dagen per week bezig gehouden worden.

Gelukkig heb je nog tijd om ze dingen bij te brengen die je graag wilt helaas is dat niet voor iedereen. Bij voorkeur is het natuurlijk het meest ideaal dat de ouders het zelf kunnen doen.

 

Maar voordat ik me ga verdedigen voor wat ik ga aanbieden, ;)

 

Er zullen altijd mensen zijn die het niks vinden. Misschien zijn dat er zelfs meer dan die het wel wat vinden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.