Hallo allemaal, ik ben een student in Human Technology Interaction (zie ook dit topic). Ik probeer met regelmaat interessante zaken te vermelden over de dingen die ik daar leer of geleerd heb met betrekking tot online media. Bij deze mijn eerste 'artikeltje' op dit forum. Ik hoop dat jullie het interessant vinden en lees graag jullie meningen en reacties.
Amazon staat al tijden hoog in de lijst van de IMRG ‘hot shop list’ en de groei van bol.com overstijgt al meerdere jaren hun doelen; in 2006 steeg de omzet van deze internetwinkel zelfs met een verbazingwekkende 50% en zelfs nu in deze crisistijd blijven de online verkopen gewoon stijgen! Waarom zijn de websites van deze online boekenhandels zo extreem succesvol en wat onderscheid deze sites van de willekeurige online boekenhandel? In dit beknopte artikel proberen wij hier een antwoord op te geven.
Natuurlijk dragen de marketing, voorraad, service en de overige vanzelfsprekende zaken bij aan het succes van deze winkels. Het belangrijkste is naar ons idee echter de gebruiksvriendelijkheid van de website waarop de uiteindelijke verkopen plaatsvinden. Nieuwe klanten moeten door het selectie- en verkoopproces heenlopen alsof ze nooit anders gedaan hebben. Sites als Bol.com en Amazon bereiken dit door gebruik te maken van het zogenaamde ‘Interaction Design’. Dit betekend dat de websites ontworpen worden met de eindgebruiker in het achterhoofd. Het probleem van veel website is dat dit niet goed of helemaal niet gedaan wordt en dat het daarom voor de leek soms erg lastig is om te ontdekken wat ze nou eigenlijk moeten doen om hun doel te bereiken; het kopen van een boek. Tijdens een ‘Interaction Design’ traject, test men onder andere de website samen met eindgebruikers om te kijken waar de knelpunten liggen. Een Interaction Designer voert onder andere gebruikerstesten uit, gaat door middel van ‘eye tracking’ na waar de knelpunten liggen en maakt op basis van dit soort zaken het ontwerp. Buiten dit wordt nog veel meer gedaan om het uiteindelijke doel, een gebruiksvriendelijke website, te bereiken.
Bol.comHoewel ze in Amerika niet anders doen met welbekende websites als google en amazon, is ‘Interaction Design’ in Nederland helaas nog niet zo ingeburgerd. Er zijn relatief gezien niet veel online winkels in Nederland die zich hier mee bezig houden. Het positieve resultaat van online winkels, zoals de eerder genoemde boekenwinkels, die het wel gebruiken is echter enorm. Deze sites zijn niet alleen fijner in het gebruik, maar ook voor de zaken bewijst het zeer positief uit te pakken. Wij denken dat steeds meer online winkels dit gaan inzien en dat ‘Interaction Design’ in Nederland dus nog een mooie toekomst te wachten staat.
Op mijn website over Boeken online kopen is een volledige lijst van online boeken winkels te vinden.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
MarcelvE
MarcelvE
Hallo allemaal, ik ben een student in Human Technology Interaction (zie ook dit topic). Ik probeer met regelmaat interessante zaken te vermelden over de dingen die ik daar leer of geleerd heb met betrekking tot online media. Bij deze mijn eerste 'artikeltje' op dit forum. Ik hoop dat jullie het interessant vinden en lees graag jullie meningen en reacties.
Amazon staat al tijden hoog in de lijst van de IMRG ‘hot shop list’ en de groei van bol.com overstijgt al meerdere jaren hun doelen; in 2006 steeg de omzet van deze internetwinkel zelfs met een verbazingwekkende 50% en zelfs nu in deze crisistijd blijven de online verkopen gewoon stijgen! Waarom zijn de websites van deze online boekenhandels zo extreem succesvol en wat onderscheid deze sites van de willekeurige online boekenhandel? In dit beknopte artikel proberen wij hier een antwoord op te geven.
Natuurlijk dragen de marketing, voorraad, service en de overige vanzelfsprekende zaken bij aan het succes van deze winkels. Het belangrijkste is naar ons idee echter de gebruiksvriendelijkheid van de website waarop de uiteindelijke verkopen plaatsvinden. Nieuwe klanten moeten door het selectie- en verkoopproces heenlopen alsof ze nooit anders gedaan hebben. Sites als Bol.com en Amazon bereiken dit door gebruik te maken van het zogenaamde ‘Interaction Design’. Dit betekend dat de websites ontworpen worden met de eindgebruiker in het achterhoofd. Het probleem van veel website is dat dit niet goed of helemaal niet gedaan wordt en dat het daarom voor de leek soms erg lastig is om te ontdekken wat ze nou eigenlijk moeten doen om hun doel te bereiken; het kopen van een boek. Tijdens een ‘Interaction Design’ traject, test men onder andere de website samen met eindgebruikers om te kijken waar de knelpunten liggen. Een Interaction Designer voert onder andere gebruikerstesten uit, gaat door middel van ‘eye tracking’ na waar de knelpunten liggen en maakt op basis van dit soort zaken het ontwerp. Buiten dit wordt nog veel meer gedaan om het uiteindelijke doel, een gebruiksvriendelijke website, te bereiken.
Bol.comHoewel ze in Amerika niet anders doen met welbekende websites als google en amazon, is ‘Interaction Design’ in Nederland helaas nog niet zo ingeburgerd. Er zijn relatief gezien niet veel online winkels in Nederland die zich hier mee bezig houden. Het positieve resultaat van online winkels, zoals de eerder genoemde boekenwinkels, die het wel gebruiken is echter enorm. Deze sites zijn niet alleen fijner in het gebruik, maar ook voor de zaken bewijst het zeer positief uit te pakken. Wij denken dat steeds meer online winkels dit gaan inzien en dat ‘Interaction Design’ in Nederland dus nog een mooie toekomst te wachten staat.
Op mijn website over Boeken online kopen is een volledige lijst van online boeken winkels te vinden.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/22570-het-succes-van-amazon-en-bol-interaction-design/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
17 antwoorden op deze vraag