• 0

Het succes van Amazon en Bol? Interaction Design?

Hallo allemaal, ik ben een student in Human Technology Interaction (zie ook dit topic). Ik probeer met regelmaat interessante zaken te vermelden over de dingen die ik daar leer of geleerd heb met betrekking tot online media. Bij deze mijn eerste 'artikeltje' op dit forum. Ik hoop dat jullie het interessant vinden en lees graag jullie meningen en reacties.

 

Amazon staat al tijden hoog in de lijst van de IMRG ‘hot shop list’ en de groei van bol.com overstijgt al meerdere jaren hun doelen; in 2006 steeg de omzet van deze internetwinkel zelfs met een verbazingwekkende 50% en zelfs nu in deze crisistijd blijven de online verkopen gewoon stijgen! Waarom zijn de websites van deze online boekenhandels zo extreem succesvol en wat onderscheid deze sites van de willekeurige online boekenhandel? In dit beknopte artikel proberen wij hier een antwoord op te geven.

 

Natuurlijk dragen de marketing, voorraad, service en de overige vanzelfsprekende zaken bij aan het succes van deze winkels. Het belangrijkste is naar ons idee echter de gebruiksvriendelijkheid van de website waarop de uiteindelijke verkopen plaatsvinden. Nieuwe klanten moeten door het selectie- en verkoopproces heenlopen alsof ze nooit anders gedaan hebben. Sites als Bol.com en Amazon bereiken dit door gebruik te maken van het zogenaamde ‘Interaction Design’. Dit betekend dat de websites ontworpen worden met de eindgebruiker in het achterhoofd. Het probleem van veel website is dat dit niet goed of helemaal niet gedaan wordt en dat het daarom voor de leek soms erg lastig is om te ontdekken wat ze nou eigenlijk moeten doen om hun doel te bereiken; het kopen van een boek. Tijdens een ‘Interaction Design’ traject, test men onder andere de website samen met eindgebruikers om te kijken waar de knelpunten liggen. Een Interaction Designer voert onder andere gebruikerstesten uit, gaat door middel van ‘eye tracking’ na waar de knelpunten liggen en maakt op basis van dit soort zaken het ontwerp. Buiten dit wordt nog veel meer gedaan om het uiteindelijke doel, een gebruiksvriendelijke website, te bereiken.

 

Bol.comHoewel ze in Amerika niet anders doen met welbekende websites als google en amazon, is ‘Interaction Design’ in Nederland helaas nog niet zo ingeburgerd. Er zijn relatief gezien niet veel online winkels in Nederland die zich hier mee bezig houden. Het positieve resultaat van online winkels, zoals de eerder genoemde boekenwinkels, die het wel gebruiken is echter enorm. Deze sites zijn niet alleen fijner in het gebruik, maar ook voor de zaken bewijst het zeer positief uit te pakken. Wij denken dat steeds meer online winkels dit gaan inzien en dat ‘Interaction Design’ in Nederland dus nog een mooie toekomst te wachten staat.

Op mijn website over Boeken online kopen is een volledige lijst van online boeken winkels te vinden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

naar mijn idee ligt het succes van een bol.com, wehkamp en amazon niet alleen in interaction design, maar voornamelijk in het succesvol gebruiken van databases. Bij amazon bv. krijg je aan de hand van eerdere aankopen continu aanbevelingen van boeken die gerelateerd zijn aan wat je eerder hebt besteld. Daarnaast is zelfs de homepage, als je van een bekend ip-adres komt, aangepast.

Wat een groot issue is voor websites is om een zo gepersonaliseerd mogelijke website aan te bieden, maar wel 1 die niet zoveel tijd en energie kost dat het zijn geld niet oplevert. Veel van deze bedrijven clusteren daarom hun gebruikers aan de hand van databases: gebrowsde rubrieken, bestelde dingen, topsellers, interessegebied. Ook wehkamp is hier erg mee bezig, bol doet dit naar mijn idee een stuk minder en groeit met name door de naam en de volledigheid van het assortiment, gekoppeld aan een duidelijke site en hun geschiedenis (1 vd eersten)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij wordt dit toch wel door de meeste grote sites gebruikt. Eye tracking bestaat ook in NL al een tijdje. Wat bol.com groot heeft gemaakt is dat ze een "first mover" waren. In het begin toen betalen via internet niet algemeen gebruik was boden ze aan om de producten met een acceptgiro te versturen. Dat wekt vertrouwen en heeft volgens mij hun klantenbestand opgebouwd. Daarnaast blijven ze een compleet productaanbod bieden.

Link naar reactie
  • 0

Bol.com heeft de eerste jaren enorme aantallen orders gehad die niet betaald werden.

Ook draaiden ze echt jaren met verlies. Dit konden ze opvangen door de financiële reserves van Bertelsmann.

 

Voor ze zover waren als ze nu zijn heeft heel wat tijd en geld gekost.

 

En, zo goed vindt ik de site van bol.com niet. Er zijn veel voorbeelden van sites die stukken beter zijn.

 

Neemt niet weg dat ze het goed, erg goed doen.

TOONWEBDESIGN, voor hetzelfde geld een móóie website!
Link naar reactie
  • 0
En, zo goed vindt ik de site van bol.com niet. Er zijn veel voorbeelden van sites die stukken beter zijn.

 

dan heb je het misschien over de vormgeving ? ik vind hem lekker makkelijk werken en de snelheid waarmee ze leveren is ook prima.

 

bijna alle boeken haal ik bij ze, het enige wat ik mis is het snuffelgevoel wat je in een reguliere boekhandel of bijvoorbeeld bij de slegte wel hebt. misschien kunnen ze daar nog eens wat aan doen. virtueel snuffelen in stapels boeken.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind bol.com soms ZO onhandig....Als ik bv zoek via isbn nummer met - ertussen werkt het niet, moet ik die handmatig eruit halen (terwijl dat zo eenvoudig automatisch kan). Zoek ik een bepaalde boek, ik weet bv achternaam en 1 woord van de titel, dan zoekt ie achternaam OF titel, niet allebei, waardoor er veel onnodige resultaten zijn. Dat snap ik dus niet...dat zijn dingen die heel eenvoudig zijn, en best wel belangrijk. Ik vind het ook stom dat als ik 5 artikelen bestel en niet via ideal betaal, ik per artikel kan gaan betalen...in 1x vooruit overmaken is geen optie. Ik mailde 'n keer de vraag waarom het niet kan en kreeg alleen standaard opsomming van betaalmogelijkheden. Ik had 'n keer 'n artikel die beschadigd was onderweg, kreeg toen ook alleen standaard antwoord dat terugsturen altijd mag. Ik wilde 'n goede...moest ik maar opnieuw bestellen, dus ook opnieuw verzendkosten betalen. Dat vind ik beetje stom....service is ver te zoeken zo.

 

Ok genoeg negatief over hun (ik koop er wel nog weleens hoor ;) ). Ik surf graag weleens langs amazon omdat de 'wat anderen kochten' vaak best handig is. Ook kun je daar vaak wat pagina's bekijken (sinds een tijdje bij bol.com ook), dat is wel handig.

 

Ik denk dat het grote succes van bol.com toch vooral de acceptgiro is....dat leverde veel mond-tot-mond reclame op. En ook al vind ik hun service soms te laag, door hun bekendheid vertrouw ik er wel altijd op dat 'n probleem uiteindelijk wel opgelost zal worden.

Link naar reactie
  • 0

Succes toeschrijven aan "Interaction Design" is teveel eer. Grote internetondernemingen die nu zo ontzettend veel succes hebben zijn begonnen met een relatief groot netwerk en hadden vaak ook nog een aardig budget. Het is ze gegund. Want daar draait het om. Gunnen, gunnen en nog eens gunnen.

 

Dan komt er groei en is er nog meer ruimte voor marketing waardoor het in een stroomversnelling raakt. Daarom redden veel internetondernemingen het niet. Zij moeten vanaf nul starten en als er niemand is die hen wat gunt, dan komt het niet van de grond. Daar helpt geen superdesign tegen.

Laat uw klanten snel en eenvoudig hun afspraken bij u plannen:

http://afspraak.misdefinitie.nl

Maatschappelijke weblog:

http://www.misdefinitie.nl

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet:

De hele mooie url, die ook goed gebruikt wordt in hun markteting

De verschrikkelijk mooie nieuwsbrief / e-zine "bomvol"

Hun reclame budget (intensieve radio en tv acties, welke ook vaak heel goed in elkaar zitten)

Gebrek aan concurrentie in Nederland

Eerder genoemd, de acceptgiro kaart. Hoe krijg je nederlanders om, door boter bij de vis te doen.

Breder positioneren. Schoolboeken en aanverwanten. 2e handsboeken (mijn vrouw verkoopt best wel leuk haar oude boeken).

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Het klopt gewoon bij bijvoorbeeld bol.com. Als je een boek wil hebben bestel je het, het is er vaak sneller dan verwacht, betaling achteraf op per ideal. Simpel en correct. Ook al is een boek op één of andere webshop goedkoper, ik bestel het toch vaak daar. Is gewoon goed geregeld. vertrouwen, daar zit de key denk ik.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Bol.com verkoopt niet uit voorraad; Amazon.com wel - voor zover ik weet. Bol.com heeft een goeie deal met Centraal Boekhuis, waar al die boeken toch al liggen. CB neemt zelfs verzending voor z'n rekening, al wordt die rekening natuurlijk netjes doorgestuurd naar Nieuwegein. 8)

 

Interaction design zal best een rol spelen, maar die jongens hebben een heleboel dingen goed gedaan. Terwijl de concurrentie gewoon meer foutjes heeft gemaakt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Bol.com verkoopt niet uit voorraad; Amazon.com wel - voor zover ik weet. Bol.com heeft een goeie deal met Centraal Boekhuis, waar al die boeken toch al liggen.

Wat ik recentelijk gehoord heb van een klant van mij is dat Bol.com zelf bijna alle boeken kan printen on demand. Hij gaat dit ook zelf in het klein doen met zijn eigen uitgaven. Dus zo heeft Bol.com de mogelijkheid om zo snel te leveren doordat ze de productie in huis hebben zonder voorraad te hoeven houden.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 1

 

Bol.com verkoopt niet uit voorraad; Amazon.com wel - voor zover ik weet. Bol.com heeft een goeie deal met Centraal Boekhuis, waar al die boeken toch al liggen.

Wat ik recentelijk gehoord heb van een klant van mij is dat Bol.com zelf bijna alle boeken kan printen on demand. Hij gaat dit ook zelf in het klein doen met zijn eigen uitgaven. Dus zo heeft Bol.com de mogelijkheid om zo snel te leveren doordat ze de productie in huis hebben zonder voorraad te hoeven houden.

 

bol.com is geen uitgever. Ze printen zeker niet zelf de boeken. Ik ben onlangs op het hoofdkantoor van bol.com geweest. Dat is vooral een marketing en IT tak. Sterker nog: bol.com is heel erg marketing driven. Logstiek en al dat geneuzel besteden ze uit. Ze hebben ergens in het land een groot warenhuis staan van waaruit ze alles leveren. Dat is niet in hun beheer. Ze verkopen wel degelijk uit voorraad, maar inderdaad, dat regelt centraal boekhuis allemaal.

 

Ze pompen enorm veel geld in hun marketingactiviteiten en dat legt ze geen windeieren (vertrouwen + naamsbekendheid). Het interaction design van de site draagt maar een heel klein percentage bij aan de enorme omzet die ze halen. Dat is vooral databasemarketing en online marketing.

 

Die jongens van bol.com schakelen rechtstreeks met de pappies van Google. Dat is niet omdat ze een klein budget hebben :) Als iemand denkt aan boeken, dan denk je aan bol.com. Dat komt niet door hun interaction design. Komt meteen hun grootste valkuil: want je denkt niet meteen aan elektronica en dat is waar ze zich nu meer en meer op gaan richten. (alles behalve boeken)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

bol.com is geen uitgever. Ze printen zeker niet zelf de boeken. Ik ben onlangs op het hoofdkantoor van bol.com geweest. Dat is vooral een marketing en IT tak. Sterker nog: bol.com is heel erg marketing driven. Logstiek en al dat geneuzel besteden ze uit. Ze hebben ergens in het land een groot warenhuis staan van waaruit ze alles leveren. Dat is niet in hun beheer. Ze verkopen wel degelijk uit voorraad, maar inderdaad, dat regelt centraal boekhuis allemaal.

Blijkbaar is dit de nieuwe stap in de evolutie van boeken verkopen. De verkoper drukt het boek (of laat het drukken), waardoor ze het niet meer fysiek op voorraad hoeven te hebben. Hoe de vork werkelijk in de steel zit bij Bol durf ik niet te zeggen. Maar mijn klant vertelde mij dat de leverancier van de apparatuur waarmee hij zelf boeken kon drukken op basis van een digitaal bestand, hem vertelde dat Bol ook zo werkte. Of dat voor alle boeken is met een zachte kaft, weet ik niet. Maar goed ik heb het dus van horen zeggen en niet met eigen ogen gezien.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Dat pakhuis staat in Culemborg, en er staat met grote letters Centraal Boekhuis op. Een deurtje verder vind je een aantal pakstations, waar alle verzendingen van Bol.com verzorgd worden. Weer een deurtje verder worden nu printstraten ingericht voor publishing-on-demand. Bol.com verkoopt (evenals andere re- en etailers), Centraal Boekhuis verzorgt de fysieke kant. Net zoals Centraal Boekhuis ook probeert de spin in het web te zijn van eBooks - daar komt helemaal geen drukwerk meer bij te pas.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.