Featured Replies
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
A_A
Van jongs af aan heb ik gedroomd om een eigen baas te mogen zijn. Niet dat ik een hekel heb aan autoriteit, maar ik heb van mezelf gemerkt dat ik graag de vrijheid wil hebben om de (gekke) ideeën uit te voeren die soms in mijn hoofd opkomen. Omdat een baas in een organisatie vaak verschillende (tegenstrijdige) belangen moet zien te kanaliseren, moet je dan genoegen nemen met je plek.
Helaas wordt er vanuit huis uit niet ondernomen. Mijn ouders komen uit een omgeving waar ze hunkerden naar zekerheid. En, ondernemen is het drielingbroertje van risico en onzekerheid. Dus, ik ben vroeg begonnen om m’n eigen wereldje te leren kennen.
Naar mate ik opgroeide (ben nu 24) kreeg ik uit de wereld om mee heen verschillende impulsen met ‘Ondernemen doe je eventjes!’, ‘Ondernemen in 3 stappen, begin nu en profiteer van blabla’ (damn het lijkt wel Tell Sell). In de Quote500 blinken de namen van mensen die als ondernemer from scratch begonnen en zo multimultimulti zijn geworden. Ik waande mezelf al in de marina ergens in de Middellandse Zee.
Ben toen in mijn studententijd een eenmansdetacherings/adviesbureautje begonnen op het gebied van bestuur/beleid op het gebied van mobiliteit en infrastructuur. Erg leuk allemaal maar ook verdomd leerzaam. Ik kwam mezelf een beetje tegen (voornamelijk op het gebied van administratie).
En toen kwam ik op HL. Hier werd mij de realiteit gepresenteerd. Dat echt ondernemen best wel afzien is. Hier op HL las ik de verhalen van verschillende ondernemers en hun strijd. Niet hun strijd om miljonair te worden, maar hun strijd om financieel voor hun gezin te zorgen, zichzelf te ontwikkelen en nog plezier te hebben in hetgeen wat je onderneemt. Op HL kwam ik achter dat ondernemen niet eventjes rondsurfen op de website van KvK is, je in te schrijven, je ondernemingsplan (als je die al tenminste hebt) in Word laten controleren op spelfouten. Ondernemen is bikkelen ouwe, zoals we dat op z’n Amsterdams zeggen.
Echter, HL heeft niet me ook iets moois gegeven. Als je echt wilt ondernemen, begint het met een idee. En daar stopt het niet. Je gaat verder, je gaat je idee onderzoeken, dmv met mensen praten. Ja, gewoon met mensen praten en ideeën uit te wisselen. Ondernemen is dan gelijk aan onderzoeken. Lezen, vragen, verwerken, analyseren. En dan doen. En dat is wat ze je leren hier op HL, get your ass of the chair en ga heen! Ik ben nu rustig aan het nadenken wat ik graag wil doen, dat ik als ondernemen als middel wil gebruiken en niet zozeer als doel. Heb twee dingen in mijn hoofd, wat ik rustig laten karameliseren.
Bij dezen, mijn diepe respect voor de ondernemers (vrouw en man!) die bezig zijn met echt ondernemen. Moge jullie het voorbeeld zijn voor de toekomst.
<>
Always think beyond stage 1.