• 0

Computer aanschaffen.: BTW en aftrekbaar?

Voor mijn bedrijf ga ik een nieuwe computer aanschaffen. Ik werk nu nog op een laptop maar het wordt te traag voor beeldbewerking en ik krijg last van mn schouders door het voorover hangen (beeld is natuurlijk niet in hoogte verstelbaar).

 

Nu kwam ik dit tegen op de website van de belastingdienst:

 

------------------

U mag u aan een werknemer een computer en dergelijke apparatuur (en bijbehorende apparatuur) alleen onbelast vergoeden, geven of beschikbaar stellen, als de apparatuur voor 90% of meer zakelijk wordt gebruikt. Als de apparatuur meerdere jaren gebruikt kan worden, mag u maximaal het bedrag van de jaarlijkse afschrijving onbelast vergoeden. Als de kostprijs inclusief omzetbelasting minder is dan € 450, mag u het hele bedrag ineens onbelast vergoeden of verstrekken.

 

Een voorbeeld van dergelijke apparatuur is een organizer, omdat deze vooral bedoeld is om zelfstandig te worden gebruikt. Dat geldt ook voor pocket-pc’s, mini-notebooks en navigatieapparatuur. Maar een smartphone en een BlackBerry zijn communicatiemiddelen

 

Bijbehorende apparatuur is apparatuur die bestemd is om aan de computer te worden gekoppeld om informatie uit te wisselen. Voorbeelden hiervan zijn een modem, een printer, een fax en een docking station.

 

Bij de aanschaf van een computer met bijbehorende apparatuur wordt het zakelijk gebruik van het geheel getoetst. U moet het zakelijk gebruik van de bijbehorende apparatuur wel apart toetsen als deze apparatuur geheel of gedeeltelijk zelfstandig kan worden gebruikt en niet snel kan worden aangenomen dat zij voor 90% of meer zakelijk gebruikt wordt. Dit betekent bijvoorbeeld dat u een digitale camera meestal niet belastingvrij kunt vergoeden, geven of beschikbaar stellen.

------------------

 

De computer wordt zakelijk gebruikt en is dus geen loon. Ik koop geen kant en klare computer. Geen enkele computer voldoet aan mijn eisen dus ik ga het geheel zelf samen stellen en kom dan op een bedrag van €1014,-. Ik hoop hier ongeveer 4 jaar mee te kunnen doen. De componenten kunnen bij 1 webshop besteld worden, maar het is goedkoper als ik het bij verschillende doe.

 

Op de site staat "Als de kostprijs inclusief omzetbelasting minder is dan € 450, mag u het hele bedrag ineens onbelast vergoeden of verstrekken".

 

Wat houdt dit in? Kan ik het hele bedrag aftrekbaar maken of alleen de BTW? ???

 

mikewise freelance in vormgeving.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Is niet echt in de vingers snijden: als je onder de 450 blijft, is het nog steeds zakelijk. Betekent alleen dat het niet als investering telt voor de investeringsaftrek, want daar geldt die 450 als harde grens. In principe kun je wel activeren en in 5 jaar afschrijven, maar de meeste ondernemers kiezen voor direct als kosten ten laste van het resultaat brengen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Je kan op zich alles los kopen, alleen loop je dan investeringsaftrek mis als het onder de 450 is. Als je toch genoeg boven de 450 heb, let dan op dat je totaalbedrag (ext btw) van het jaar ergens boven de 2500 is (bij belastingdienst staat het precieze bedrag), want de investeringsaftrek geldt pas als het totaalbedrag boven een bepaald bedrag is. Altijd leuke smoes om bv mooie spiegelreflexcamera erbij te kopen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Daarbij kun je zaken die met elkaar te maken hebben als een geheel beschouwen voor de investeringsaftrek. Dus een bijv. PC, monitor, muis en externe harddrive vormen dan 1 investering.

 

de grens is € 2.200

 

groet

joost

maar dan moet het wel op 1 factuur staan toch, of maakt het niet meer uit?

Link naar reactie
  • 0

Ok, dank voor de reacties :)

 

Ik heb de volgende informatie bij elkaar gesprokkeld:

 

Het bedrag voor de complete computer is €1014,-.

 

Daarvan is €192.66 BTW dus dat wordt al afgetrokken.

 

De €821,34 kan ik in 3 jaar afschrijven en is dus €273,78 per jaar.

 

Klopt dat?

 

Wellicht kan ik er nog een laserprintertje, extra externe harde schijf en meer geheugen bijknallen. Dan kom ik nog niet aan mijn limiet van €2200,-.

 

mikewise freelance in vormgeving.

Link naar reactie
  • 0

leuk dat je met bekijken van andere topics , gelijk je eigen situatie kan controleren. Antwoorden kloppen (uiteraard) precies met hetgeen wat de boekhouder mij verteld. Alleen ik vind het altijd prettig om zelf niet alles klakkeloos te geloven. Dit is weer de zoveelste situatie dat dit forum een goed naslagwerk voor mij is gebleken.

 

micha

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Als starter mag je willekeurig afschrijven. In 3 jaar. Of in 2 jaar. Of in 1 jaar. Net wat je wilt. Zolang je startersaftrek hebt, mag je willekeurig afschrijven, het is wel verstandig om hierbij ook een beetje naar de inkomsten te kijken. Je wil tenslotte wel gebruik kunnen maken van de heffingskortingen (heb je positief inkomen voor nodig), of effectief gebruik maken van de verschillende tariefschijven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Je wil tenslotte wel gebruik kunnen maken van de heffingskortingen (heb je positief inkomen voor nodig), of effectief gebruik maken van de verschillende tariefschijven.

 

Hoe bedoel je? Als ik de, laten we zeggen, €1000,- wil afschrijven dan "krijg" ik toch gewoon €1000,-?

Wat voor invloed hebben heffingskortingen tariefschijven daarop?

 

mikewise freelance in vormgeving.

Link naar reactie
  • 0

Als je net begint, kan het zijn dat je 1ste jaar nauwelijks verdient en 2de jaar heel veel. Het scheelt of je investeringen van 5000,- aftrekt van je salaris met 52% belasting of 42% belasting. Dus dan koop je het in jaar 1 maar trek het pas af in jaar 2, en dan meteen helemaal ipv in delen (er valt immers veel te investeren eerste jaren dus fijn als je de besparing meteen kan gebruiken).

 

Ik dacht iets begrepen te hebben dat ze de regel tijdelijk hebben aangepast wegens de slechte economie, dat dus ook bedrijven die al langer bestaan weer tijdelijk in 1x af mogen schrijven, maar zeker weten doe ik niet en kan het nu ook niet vinden...Het geldt wel sinds kort als je in milieu investeert: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/investeringsregelingen/investeringsregelingen-03.html#P72_4753 .

Link naar reactie
  • 0

Maar wat als je met die computer je boterham moet verdienen en het systeem na drie jaar al is verouderd. De praktijk laat zien dat dit gewoon aan de orde is met computers. Mag je dan de nieuwe computer weer als investering opvoeren en het restbedrag van de oude computer ineens afschrijven?

Daarnaast vind ik de limiet van 2200 euro voor een systeem ook maar magertjes. Er zijn genoeg "Pro's" werkzaam die veel duurdere systemen nodig hebben om hun werk concurrerend te kunnen doen.

Link naar reactie
  • 0

Er is een miscommunicatie over grens / limiet van 2200 euro. Om investeringsaftrek te kunnen gebruiken moet je minimaal voor 2200 euro producten twv meer dan 450 hebben ingekocht. De investeringslimiet geldt dus niet als je totaalbedrag 1000 is. Je pc mag dus wel duurder dan 2200 euro zijn.

 

Wat betreft sneller afschrijven weet ik zelf niet....

Link naar reactie
  • 1

Ik dacht iets begrepen te hebben dat ze de regel tijdelijk hebben aangepast wegens de slechte economie, dat dus ook bedrijven die al langer bestaan weer tijdelijk in 1x af mogen schrijven,

 

Klopt, maar is max 50% per jaar. Dit geldt voor investeringen in 2009 en 2010, maar niet alle investeringen vallen daaronder. Zie bijvoorbeeld ook dit topic (de regeling is met 1 jaar verlengd). Een computer in eigen gebruik valt er wel onder.

 

Als je na drie jaar een nieuwe computer koopt en de oude wegdoet, dan breng je op dat moment de boekwaarde ineens ten laste van het resultaat. Dat is technisch gezien geen afschrijving maar een afboeking, want afschrijving is het resultaat van waardevermindering door gebruik, terwijl hier na drie jaar het bedrijfsmiddel verdwijnt.

 

De limiet van 2200 is niet de bovengrens, maar de ondergrens voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. De investering in bedrijfsmiddelen moet tenminste 450 euro per stuk en 2200 euro samen (in 1 boekjaar) bedragen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@ P.J Odems:

als je je pc na 3 jaar vervangt dan mag je inderdaad " versneld afschrijven" ofwel fomeel mag je het boekverlies ten laste van je winst brengen. (het verschil tussen de boekwaarde bij vervanging en wat je ervoor terugkrijgt bij verkoop)

 

edit: ik zie dat ronaldinho me al voor was..

 

Link naar reactie
  • 0
De limiet van 2200 is niet de bovengrens, maar de ondergrens voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. De investering in bedrijfsmiddelen moet tenminste 450 euro per stuk en 2200 euro samen (in 1 boekjaar) bedragen.

 

Ik heb een computer van € 600 en een printer van € 200 mag ik dan alleen de computer meenemen voor de investeringsaftrek? En voor activeren op de balans?

Link naar reactie
  • 1

Ikzelf dacht eerst dat je dan alleen pc onder investeringsaftrek mag vermelden omdat printer onder 450 is (tenzij je beiden bij 1 bedrijf heb gekocht waardoor je 1 factuur heb), maar bij eerdere bericht bij dit topic zei Joost dat je het toch samen onder investeringsaftrek mag doen, ook als je het bij verschillende bedrijven heb gekocht. Dus dan kun je beiden onder investeringsaftrek doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf dacht eerst dat je dan alleen pc onder investeringsaftrek mag vermelden omdat printer onder 450 is (tenzij je beiden bij 1 bedrijf heb gekocht waardoor je 1 factuur heb), maar bij eerdere bericht bij dit topic zei Joost dat je het toch samen onder investeringsaftrek mag doen, ook als je het bij verschillende bedrijven heb gekocht. Dus dan kun je beiden onder investeringsaftrek doen.

 

Joost zei:

 

Dus een bijv. PC, monitor, muis en externe harddrive vormen dan 1 investering.

 

Een printer hoort niet echt bij een PC, maar is een apart iets.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.