Een ondernemer heeft van 2003 tot en met 2008 een werkneemster in dienst die volledig de administratie doet. Bij de aangifte omzetbelasting wordt de omzet op 6% aangegeven in plaats van 19%. Nu na een controle corrigeert de belastingdienst dat (terecht) en legt ook een boete op. Doordat de werkneemster alles tot zich toe trok en aangaf de 'fout' zelf te herstellen, heeft de belastingdienst een deel van de boete laten vervallen na de ondernemer te hebben gesproken.
Echter, nu is mijn vraag:
Is de werkneemster aansprakelijk te stellen voor de schade (boete)? Zij is onderhand al wel uit dienst.
Daarnaast heeft de ondernemer een accountant die de jaarrekening controleert en opstelt. Ook zij hebben niet de aanpassing gedaan naar de belastingdienst (suppletie).
Is de accountant aansprakelijk te stellen voor hun nalatigheid?
De naheffing loopt in de 6 cijfers.
Ik hoor graag van jullie
Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)
Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Sander DS-Finance
Sander DS-Finance
Goedemiddag,
Een vraag voor de juristen onder ons.
Een ondernemer heeft van 2003 tot en met 2008 een werkneemster in dienst die volledig de administratie doet. Bij de aangifte omzetbelasting wordt de omzet op 6% aangegeven in plaats van 19%. Nu na een controle corrigeert de belastingdienst dat (terecht) en legt ook een boete op. Doordat de werkneemster alles tot zich toe trok en aangaf de 'fout' zelf te herstellen, heeft de belastingdienst een deel van de boete laten vervallen na de ondernemer te hebben gesproken.
Echter, nu is mijn vraag:
Is de werkneemster aansprakelijk te stellen voor de schade (boete)? Zij is onderhand al wel uit dienst.
Daarnaast heeft de ondernemer een accountant die de jaarrekening controleert en opstelt. Ook zij hebben niet de aanpassing gedaan naar de belastingdienst (suppletie).
Is de accountant aansprakelijk te stellen voor hun nalatigheid?
De naheffing loopt in de 6 cijfers.
Ik hoor graag van jullie
Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)
Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen
http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24468-schade-te-verhalen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
17 antwoorden op deze vraag