• 0

Schade te verhalen

Goedemiddag,

 

Een vraag voor de juristen onder ons.

 

Een ondernemer heeft van 2003 tot en met 2008 een werkneemster in dienst die volledig de administratie doet. Bij de aangifte omzetbelasting wordt de omzet op 6% aangegeven in plaats van 19%. Nu na een controle corrigeert de belastingdienst dat (terecht) en legt ook een boete op. Doordat de werkneemster alles tot zich toe trok en aangaf de 'fout' zelf te herstellen, heeft de belastingdienst een deel van de boete laten vervallen na de ondernemer te hebben gesproken.

 

Echter, nu is mijn vraag:

Is de werkneemster aansprakelijk te stellen voor de schade (boete)? Zij is onderhand al wel uit dienst.

 

Daarnaast heeft de ondernemer een accountant die de jaarrekening controleert en opstelt. Ook zij hebben niet de aanpassing gedaan naar de belastingdienst (suppletie).

 

Is de accountant aansprakelijk te stellen voor hun nalatigheid?

 

De naheffing loopt in de 6 cijfers.

 

Ik hoor graag van jullie

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sander,

 

ik denk dat de werkneemster niets te wijten valt, in de zin van verhalen op, tenzij ze met opzet verkeerde aangiften heeft gedaan. De werkgever in dit geval is als ondernemer en eigenaar zelf verantwoordelijk.

 

De accountant aansprakelijk stellen is ook een beetje lastig (denk ik) tenzij ze een verklaring hebben afgegeven, het had ze wel gesierd als het ze was opgevallen. Juridisch gezien denk ik niet dat de ondernemer kans van slagen heeft (of de juristen onder ons moeten dat anders zien), het blijft namelijk zo dat het de ondernemer ook nooit was opgevallen (ook niet bij het doornemen van de jaarrekening).

 

Wellicht dat een meer juridische onderbouwing (of schiet mijn verhaal maar lek als het niet klopt ;D) je zekerheid biedt, ik denk dat de ondernemer pech heeft...... helaas.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Is de werkneemster aansprakelijk te stellen voor de schade (boete)? Zij is onderhand al wel uit dienst.

nee, tenzij er sprake is van opzet, maar dan nog is er in ieder geval een zekere mate van eigen schuld omdat de aangiftes niet gecontroleerd zijn, terwijl het verschil tussen 6 of 19% wel heel duidelijk is.

Daarnaast heeft de ondernemer een accountant die de jaarrekening controleert en opstelt. Ook zij hebben niet de aanpassing gedaan naar de belastingdienst (suppletie).

 

Is de accountant aansprakelijk te stellen voor hun nalatigheid?

Dat lijkt me meer kans hebben dan bij de werknemer.

Link naar reactie
  • 0

 

Daarnaast heeft de ondernemer een accountant die de jaarrekening controleert en opstelt. Ook zij hebben niet de aanpassing gedaan naar de belastingdienst (suppletie).

 

Is de accountant aansprakelijk te stellen voor hun nalatigheid?

 

 

Is het dan niet zo dat de accountant een accountantscontrole uitgevoerd moet hebben om enige vorm van aansprakelijkheid te hebben, anders blijft de ondernemer verantwoordelijk toch? of gaat deze vlieger niet op?

 

ik denk dat dat afhankelijk is van de rijkwijdte van de controle.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Die accountant lijkt me wel logisch inderdaad, die moeten toch bij een goede controle duidelijk een probleem naar voren zien komen?

Ik vraag me daarom ook af waar dit verschil vandaan komt. 6% is een uitzondering en dat zal niet zomaar toegepast zijn. Hoe komt het dat zowel de dame in kwestie als de accountant kennelijk van mening waren dat 6% juist was? Of was er sprake van 19% op de facturen, maar 6% in de aangifte?

 

Kortom: voor een goede beoordeling is veel meer informatie nodig.

Link naar reactie
  • 0

De accountant aansprakelijk stellen lijkt me een beetje moeilijk.. die is verantwoordelijk voor het juist verwerken van de aangeleverde gegevens.

Als de een of andere typejuf de gegevens ingevoerd heeft ziet de accountant misschien alleen totaal overzichten/balanslijsten en bekijkt dan of er nog wat te schuiven valt. BTW is dan lijkt me gewoon een aparte post.

 

Wij hebben veel met 0 , 6 ,19% BTW te maken en waar en welke BTW we bereken moeten we toch echt zelf weten.

Wel krijgen we als er veranderingen op BTW producten zijn daar bericht over van onze accountant. Maar die veranderingen moeten we toch echt zelf doorvoeren en zijn daar zelf verantwoordelijk voor.

 

Groet,

 

Cor

 

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Als ik bij ons kijk is vrijwel alles 19%. In veel gevallen zal dit vergelijkbaar zijn, dus 1 categorie of een soort standaard verdeling. In horeca bijvoorbeeld 50-50 bij eten en drinken. Kan me niet voorstellen dat dit niet opvalt. Ook niet van de ondernemer overigens die het uiteindelijk betaald. Valt me toch wel op als ik ineens heel weinig moet betalen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Hans voor je tweede linkje, maar we hebben het hier over een de ander soort bedrijf. Deze doet alleen maar 19% handelingen en de administratrice heeft dat blijkbaar allemaal aangegeven als een 6% handeling. En dat voor 5 boekjaren!

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sander

 

Als het goed is, is er een overeenkomst van opdracht met de accountant. Daarin zal iets van de volgende strekking staan:

 

Voor alle duidelijkheid vermelden wij dat wij geen werkzaamheden uitvoeren die bij controle- of beoordelingsopdrachten van jaarrekeningen van toepassing zijn. Derhalve wordt door ons geen zekerheid omtrent de jaarrekening verstrekt.

De directie van de huishouding draagt de verantwoordelijkheid voor zowel de juistheid als de volledigheid van de aan ons ter beschikking gestelde informatie en draagt de verantwoordelijkheid ten opzichte van de gebruikers van de door ons samengestelde informatie. Deze verantwoordelijkheid strekt zich ook uit tot de inrichting van een toereikende administratie en maatregelen van interne beheersing alsmede tot de keuze en het toepassen van juiste waarderingsgrondslagen.

 

Hiermee heeft de accountant zich ingedekt.

 

Is het overigens niet alsnog recht te zetten door de betrokken afnemers een nota te sturen voor het BTW gat tussen 6 en19%?

 

Die BTW kunnen die opdrachtgevers weer terugvragen van de fiscus!

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees als ik het zo lees dat er wel 19% gefactureerd is maar slechts 6% afgedragen waardoor het restant alsnog afgedragen dient te worden.

Als er slechts 6% is afgedragen van de ontvangen BTW, hoe zit het dan met de terug te ontvangen BTW agv inkopen?

 

Vraag je je wel af of dat hoger als verwachte banksaldo dan niet had moeten opvallen.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Als er juist gefactureerd is, maar verkeerd geboekt, dan moet er gewoon betaald worden. Die extra 13% BTW staat dan nog steeds ten onrechte op de rekening van de onderneming (of is aan andere zaken uitgegeven ;) )

 

Zou niet fair zijn om iets wat in wezen geen schade is, alsnog te willen verhalen op een accountant of werknemer. Hooguit de boete.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ongelofelijk, 5 jaar lang een verkeerd BTW-tarief hanteren en niemand die het opmerkt! Komt op mij over als opzet (boete is dan niet meer dan terecht en waarschijnlijk zelfs nog te laag), of als een fout in de gebruikte software (je denkt iets in te vullen bij 19%, maar de software maakt er 6% van o.i.d.) gecombineerd met een totaal gebrek aan controle. Je kunt als bedrijf natuurlijk alles en iedereen gaan aanklagen, maar het is overduidelijk dat je zelf ook 5 jaar hebt zitten slapen. Hopelijk schudt een stevige boete de boel wakker.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Ongelofelijk, 5 jaar lang een verkeerd BTW-tarief hanteren en niemand die het opmerkt! Komt op mij over als opzet (boete is dan niet meer dan terecht en waarschijnlijk zelfs nog te laag), of als een fout in de gebruikte software (je denkt iets in te vullen bij 19%, maar de software maakt er 6% van o.i.d.) gecombineerd met een totaal gebrek aan controle. Je kunt als bedrijf natuurlijk alles en iedereen gaan aanklagen, maar het is overduidelijk dat je zelf ook 5 jaar hebt zitten slapen. Hopelijk schudt een stevige boete de boel wakker.

 

Hoe denk je opzet aan te tonen? ik denk eerder dat het gewoon onkunde is van zowel de werknemer als de ondernemer. Zo zie je maar weer.

 

Ik denk wel dat deze ondernemer voortaan zijn aangifte BTW wel 10x nakijkt voor hij wat instuurt :P De boete was overigens als verlaagd, dus de belastingdienst zal boze opzet wel niet bewezen achten.

Link naar reactie
  • 0

@Joost

 

Is het overigens niet alsnog recht te zetten door de betrokken afnemers een nota te sturen voor het BTW gat tussen 6 en19%?

 

Helaas heb ik daar nu nog geen inzicht in. En dan moeten alle afnemers het natuurlijk ook wel accepteren.

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.