• 0

prijzen voor websites

Ik vraag me echt af.....

 

Hoeveel geld vraagt iemand voor een website waar je gewoon 4 weken mee bezig bent!

 

Dat kan/mag toch niet onder de 1000 euro uitkomen!

 

Ok..het is leuk bijverdienen als student, die denken uiteindelijk een bedrijf te beginnen, maar dan moet je echt meer gaan vragen.

 

Stel je wilt een normaal loon verdienen +/- 2000 euro per maand. Je hebt een overhead van +/- 500 euro per maand

Dan moet je per maand ongeveer 5000 euro omzetten (de helft gaat aan het eind van het jaar (of kwartaal) naar de belasting!)

 

Heb je dan ook nog een pand / auto / etc. dan is zelfs 5000 euro per maand niet rendabel. (om nog maar te zwijgen over reclame budget en personeel)

 

 

Of uurloon...

15 euro per uur netto is echt niet veel.

dan moet je minimaal 30 euro per uur vragen en tevens 1 uur in rekening brengen om je voorrijdkosten te bekostigen (kost ook tijd)

 

Dus een uurloon onder 30 euro is pure waanzin!

 

 

Neoweb, Hét Technologie Forum

http://www.neoweb.nl

e-mail: innovate@neoweb.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoeveel geld vraagt iemand voor een website waar je gewoon 4 weken mee bezig bent!

Dat kan/mag toch niet onder de 1000 euro uitkomen!

 

Wat bedoel je met vier weken? Vier weken levertijd? Of echt een site waar je 160 uur aan bezig bent?

 

In het laatste geval is het trouwens wel een enorme website, die zal de nodige duizenden euro's gaan kosten zelfs bij een relatief voordelige designer.

 

Waarom vraag je je dit zo opeens af eigenlijk?

Link naar reactie
  • 0

Ik kom heel vaak bij ondernemers en doe een offerte

waar bij ik hele scherpe tarieven hanteer.

Daar hoor je dan niets meer op, maar een paar maanden later hebben ze een website '(echt pure CRAP!)' waarvoor ze misschien 200 euro hebben betaald. Omdat de kennis van de buurman zijn neef ook websites maakt.

Ik denk dat er een soort keurmerk moet komen voor echte webbouwers, die kwaliteit leveren, tegen redelijke tarieven.

 

 

 

Neoweb, Hét Technologie Forum

http://www.neoweb.nl

e-mail: innovate@neoweb.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er een soort keurmerk moet komen voor echte webbouwers, die kwaliteit leveren, tegen redelijke tarieven.

Ik ben nooit zo voor keurmerken moet ik zeggen, pure marktwerking moet dit toch ook kunnen bewerkstelligen.

 

Waarom doe je achteraf geen onderzoekje bij die klant, kijk of ie tevreden is. Als ie echt tevreden is, dan is er toch niks mis mee? Als ie niet tevreden is, biedt hem dan een betere oplossing aan, desnoods no-cure-no-pay.

 

In elke markt heb je met prijsdumpers te maken, zaak voor degene die kwaliteit levert om hier tegenin te gaan en te bewijzen dat goedkoop duurkoop is.

 

My 2c

Link naar reactie
  • 0

Tja, keurmerken zijn soms lastige dingen. Vaak kosten ze veel geld, en hoef je er weinig voor te doen. Het enige dat het aantoond is dat het bedrijf geld genoeg heeft voor het stempeltje.

 

Een objectief keurmerk zou eigenlijk (vrijwel) gratis moeten zijn, en duidelijke eisen stellen wat betreft het product. Nu zit je met websites als snel op de mooi/lelijk discussie, en daar zijn denk ik niet echt harde criteria voor te bedenken.

Link naar reactie
  • 0

Ik kom heel vaak bij ondernemers en doe een offerte

waar bij ik hele scherpe tarieven hanteer.

Daar hoor je dan niets meer op, maar een paar maanden later hebben ze een website '(echt pure CRAP!)' waarvoor ze misschien 200 euro hebben betaald. Omdat de kennis van de buurman zijn neef ook websites maakt.

Ik denk dat er een soort keurmerk moet komen voor echte webbouwers, die kwaliteit leveren, tegen redelijke tarieven.

Waarom een keurmerk, een keurmerk is alleen zinvol indien het gaat om waarborgen te bieden voor kwaliteit, zekerheid, etc. Ik ben zelf bezig om een website te laten bouwen, het eerste waar ik naar kijk is het portofolio van een webdesigner. Dat geeft een beeld van de capaciteiten en biedt de mogelijkheid om te zien of de opdrachgever zich in de stijl kan vinden. Over smaak valt immers niet te twisten. De kwaliteit van sites is inderdaad soms heel wat over op te merken, reden te meer om eerst inzage te krijgen in het geleverde werk.

Voor wat betreft de prijs kom ik hele verschillende offertes tegen. Basis is gewoon het uurtarief dat iemand vraagt, dat varieert van 10 tot 90 euro per uur en is afhankelijk van de achtergrond van de designer. Ik heb overigens al wel gemerkt dat een hoog uurtarief nog niet zegt dat die ontwerper duurder is. Het uurtarief x geïnvesteerd aantal uren maakt uiteindelijk de prijs en dan valt op dat een grafisch vormgever soms aanmerkelijk voordeliger is dan mensen die zichzelf de titel webdesigner toegedicht hebben, maar eigenlijk meer weten van de technische kant en slechts een klein beetje van de grafische kanten van het vak.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Het werken op voornamelijk uren-basis staat mij sowieso een beetje tegen eigenlijk. Dat is namelijk helemaal niet wat de klant wil - die wil een mooie en werkende website, niet dat iemand 20 uur iets aan het doen is.

 

Dingen fixed-fee doen vereist dat je aardig kan inschatten, en ook dat je soms teveel of juist te weinig tijd bezig bent met een bepaald project. Het maakt ook niet zoveel uit of je iemand voor 20 of voor 60 euro per uur in het diepe gooit, als er weinig duidelijk is over hoeveel uren het gaan worden.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het inderdaad best wel een idee een soort keurmerk op te zetten voor websitebouwers. Er zijn nog steeds horden met mensen, soms zelf echte bedrijven die zich onder de webdesignbureau's scharen. En daar zit ook rommel tussen. De goeden natuurlijk niet nagelaten, want die zijn er gelukkig ook nog genoeg.

 

Wel zou een keurmerk goed zijn om de kwaliteit op te krikken, want iemand moet natuurlijk wel wat doen om een keurmerk te verdienen. Een keurmerk kan voor zowel een bedrijf als een klant gunstig uitpakken. Het bedrijf wint vertrouwen van klanten omdat deze verzekerd zijn van een kwalitatief hoogwaardig eindproduct.

 

Keurmerken? Ik juich ze toe!

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Keurmerken? Ik juich ze toe!

 

 

Een paar jaar geleden zijn de meeste 'erkenningen' afgeschaft omdat ze misbruikt worden om de markt te reguleren. Denk bijvoorbeeld aan de 'erkende' makelaar. Voor ontwerpers probeert de bNO zich op te werpen als keurmerk. Tevergeefse moeite. Wie concurreert met webbouwvakkers die voor een aalmoes werken, zit in het verkeerde marktsegment. Een klant die slechts een paar honderd euro wil betalen voor jouw werk, daar moet je met een boog omheen lopen. Tenzij je zelf geen keuze hebt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een keurmerk lijkt me ook overdreven. En op het gebied van vormgeving en kunst helemaal raar. Want wie bepaald wat mooi en functioneel is? Er zijn natuurlijk wel semi-officiële "regels" in de vormgeving wat mooi is en wat lelijk is (daarom lijken veel sites ook veel op elkaar), maar het blijft toch nog altijd een kwestie van smaak. En zulke keurmerken zorgen vaak vooral voor vermindering van de concurrentie.

 

Ik denk dat je bij je probleem globaal gezegd met name over twee soorten groepen praat:

 

De eerste groep, die maar een erg klein budget heeft voor de website en simpelweg niet meer wil uitgeven.

De tweede groep, die een andere smaak heeft en het budget wel heeft (maar natuurlijk liever niet wil uitgeven.

En groepen die daar tussenin zitten.

 

Grote kans dat ik het mis heb, dus ik zou gewoon met een aantal bedrijven samen een onderzoek hierna doen.

 

Stappen die je zou kunnen nemen zijn:

- de (potentiële) klant links laten liggen en je niet bemoeien met dit segment (hoe groot is dit eigenlijk?).

- onder de marktprijs gaan zitten, wat niet winstgevend is

- je diensten meer toesnijden op het budget van de klant (denk aan stukjes vormgeving en scripts die je recycled om de kosten te besparen).

- de klant overtuigen van jou mening dat z'n website qua smaak en functioneren slecht is (denk aan het voeren van een gratis marktonderzoek onder de websitebezoekers (waaronder potentiële klanten v/d klant) voor de klant, met een vrijblijvend advies).

 

Als bedrijf moet je "gewoon" de tactiek kiezen die het beste bij je bedrijfsstrategie past en daarbij zou je enig risico kunnen nemen.

 

edit: Belangrijk is echter dat je je richt op een of meerdere segmenten en niet alle segmenten. Doe je dat wel, dan verlies je je focus gegarandeerd. Een extra segment erbij trekken om marktaandeel en omzet te verhogen is misschien verleidelijk, maar bedenk dat die segmenten niet voor niets ontstaan zijn, de behoefteverschillen tussen de ondernemingen zijn schijnbaar zo groot dat er verschillende segmenten zijn ontstaan. Je kunt je als bedrijf niet op alles richten en overal goed in zijn. Zorg dat je je USP's zorgvuldig kiest en je theoretische bedrijfsstrategie ook echt naleeft!

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring leert dat prijzen voor een website zo verschillen dat een echte vergelijking quasi onmogelijk is.

 

Ik reken € 75,00 per medewerker, per uur of zo'n € 600,00 per werkdag.

Hoe sneller de website moet opgeleverd worden hoe meer medewerkers er nodig zijn en hoe duurder dus.

 

€ 600,00 per dag lijkt misschien duur maar slechts 8% hiervan is winst.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Quote:

€ 600,00 per dag lijkt misschien duur maar slechts 8% hiervan is winst.

Volgens mij betaal jij je werknemers er goed dan.. of heb je extreem veel overhead

 

Uhm ja en het betekent ook dat wanneer je een winst van € 3.000,- per maand wilt realiseren je al 3,13 mensen ELKE werkdag VOLLEDIG declarabel moet laten werken. Lijkt me geen gunstige situatie. Ik zou toch eens naar jouw kostenplaatje kijken dan ;-)

--------------------------------------------

 

Er worden inderdaad veel verschillende tarieven gevoerd, maar naar mijn idee is de tijd toch echt voorbij dat een bedrijf een website laat maken door een handige jongen voor € 200,-. Natuurlijk ze zijn er nog, maar wel in de minderheid. Als jij ervaart dat een bedrijf niet met jou in zee gaat maar met zo'n goedkope jongen waarvan jij vindt dat hij inferieure kwaliteit levert, dan moet je niet hier kwaad reageren waarom die klant zo dom is, maar moet je aan de klant vragen wat jij fout hebt gedaan waardoor niet goed is overgekomen waarom de meerprijs zinvol is. ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ik reken ? 75,00 per medewerker, per uur of zo'n ? 600,00 per werkdag.

Hoe sneller de website moet opgeleverd worden hoe meer medewerkers er nodig zijn en hoe duurder dus.

 

1 persoon is acht dagen bezig = 8 dagen x 8 uur x 75 euro = 4800,- euro

 

2 personen zijn tweemaal zo snel = 2 personen x 4 dagen x 8 uur x 75 euro = 4800,-

 

Haastklus, dus 8 personen = 8 personen x 1 dag x 75 euro = 4800,-

 

'Hoe meer personen, hoe duurder' klinkt niet echt logisch dus :)

 

Daarnaast is inderdaad een winstmarge van 8% voor dergelijke activiteiten zéér laag. Waar zitten jouw kosten in dan, als ik vragen mag?

Link naar reactie
  • 0

Het uurloon x 8 is meer dan het dagtarief. Stel 1 iemand werkt 8 uur dan is dat het dagloon, stel 2 mensen werken 4 uur (sneller) dan is het duurderder door het uurloon. Maar de argumenten houden natuurlijk niet stand omdat websites nu eenmaal niet in 1 dag gerealiseerd zijn. Dus ik denk dat hij zijn boekhouder eens moet raadplegen :P

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Daar hoor je dan niets meer op, maar een paar maanden later hebben ze een website '(echt pure CRAP!)' waarvoor ze misschien 200 euro hebben betaald. Omdat de kennis van de buurman zijn neef ook websites maakt.

 

Zo, die ervaring heb je ook gehad; de daily grind van webdesigners!

HNVS. Het Neefje Van Syndroom ;D

 

Geheel terzijde: een site die al mijn navigatie wegvreet en full screen opent zonder me een keuze te geven vind ik persoonlijk niet zo'n goeie oplossing.

Mensen vinden dat niet fijn, als je ze 'overvalt' met zo'n full screen.

 

Gewoon lekker je eigen tarief hanteren. Het schijnt dat als je ongeveer 20% weerstand krijgt op je prijs, je goed zit.

Daar komt bij dat er legio mensen zijn die het verschil gewoon niet zien, of gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Daar zeggen we 'doei' tegen ;D

 

Misschien kun je je concurrentie-positie versterken door samen te werken met andere bedrijven? (Is een beetje off-topic, maar er zijn zo ontzettend veel webdesign/bouw-bedrijven... :-[ dat je in je alleentje vaak maar weinig écht aantrekkelijke verkoopargumenten hebt, tenzij dat het veelgebruikte 'flexibel' is omdat je zo'n lekker losse formule hebt ;D)

 

Als je wil mag je me ook je uitgebrachte offertes wel eens toesturen, misschien kan die communicatie wat worden aangescherpt.

 

Succes!

Annedien

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik kom heel vaak bij ondernemers en doe een offerte

waar bij ik hele scherpe tarieven hanteer.

Daar hoor je dan niets meer op, maar een paar maanden later hebben ze een website '(echt pure CRAP!)' waarvoor ze misschien 200 euro hebben betaald. Omdat de kennis van de buurman zijn neef ook websites maakt.

 

 

Nogal uit de hoogte om te oordelen dat sites van anderen 'crap' zijn. Als ik naar je eigen site kijk (dat lukte eerst niet, want ik heb een goede popup blokker...), zie ik dat je eigen ICT-kennis het uitgangspunt is, niet de oplossing voor de klant. Bovendien is het taalgebruik tenenkrommend. Zou daar niet een deel van het probleem kunnen liggen? Mijn ervaring is dat bedrijven voor kwaliteit graag betalen. Ze betalen niet voor kennis van php of andere onbegrijpelijke zaken, maar voor succes. En als je ze daar niet van kunt overtuigen, dan gaan ze naar hun neefje. Hebben ze ook geen succes mee, maar dan zijn ze in ieder geval minder geld kwijt.. Heel verstandig van ze.

 

Goed focussen op de wensen van je klant en daarop een perfect antwoord geven blijft de kern van de zaak,. Daar helpen geen 10 keurmerken aan.

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast is inderdaad een winstmarge van 8% voor dergelijke activiteiten zéér laag. Waar zitten jouw kosten in dan, als ik vragen mag?

 

Op zich vind ik die marge nog helemaal zo gek nog niet das nie waar, ik vind de marge niet hoog, maar vind hem niet raar Houdt er sowieso even rekening mee dattie misschien over winst na belasting praat...

 

Maar anyway, 1 persoon werkt 150 uur in de maand, waarvan is er - zullen we het eens niet al te positief insteken - 100 billable is. Dat betekent 7500 euro per persoon per maand.

  • Personeelskosten: €4000 (2500 bruto plus andere lasten e.d.)
  • Werkplek: €250 (9000 euro, afgeschreven over drie jaar, inclusief kantoor, computer, bureau, etcetera)
  • Telefoontje, internet, communicatie: €100
  • Reiskosten: €200
  • Verzekeringen: €100

Zit je toch al gauw aan 5000 euro en hou je dus nog een marge van 2500 euro over. Nog een klein beetje verkoopkosten en je zit aan de 8%...

 

Dit is een beetje de situatie waarin de grotere jongens zitten die uiteraard totaal niet te vergelijken zijn met een VoF die de eerste jaren allerlei aftrekposten kan gebruiken, etcetera.

 

Of zeg ik nou rare dingen :)

Link naar reactie
  • 0

Goed gesproken Hans S.! Echt top!

Dit is input, die ik gebruik, om mijn plannen nog eens grondig te herzien.

Bedankt voor het compliment. :)

 

N.a.v. de posts hierboven heb ik jou website nog eens een keer bekeken zonder de popup killer. Site's die fullscreen en in een popup openen zijn absoluut not-done. Ik zie dat je websites in je porfolio ook allemaal in een popup openen. Heb je hier nog geen klachten over gekregen? Mensen die een mozilla, firebird browser of popup killer gebruiken kunnen die site's niet zomaar openen. Binnenkort verschijnt er ook een IE update met een ingebouwde popup. Als ik jou was zou ik dit snel veranderen voor je klanten, voordat ze beginnen te klagen.

Ook de vormgeving vind ik er niet echt professioneel uitzien.

 

Aangezien ik niet de enige ben die dat denkt (zie posts hierboven) zou ik toch even nagaan hoe andere mensen erover denken. Misschien is het beter om cursussen te nemen over vormgeving en webdesign, "experts" in webdesign aan te nemen, het webdesign uit te besteden of de dienst af te stoten.

 

Het klinkt misschien niet zo leuk wat ik hierboven getyped heb, maar ik acht de kans groot dat dit de grootste oorzaak is van de slecht lopende dienst.

 

Ik ben benieuwd in ieder geval benieuwd naar je reactie wat je gaat doen naar aanleiding van de posts in dit topic.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.