Hier mijn bevindingen van de goedkope reclame methodes die ik tot nu toe heb geprobeerd. Vast en zeker dat jullie hier wat opmerkingen of toevoegingen in kwijt kunnen ;)
Online:
Search Engine Positioning
Zoals jullie weten ben ik een groot fan van deze vorm van reclame. Het brengt gerichte bezoekers naar je site en kost daardoor relatief weinig.
De voorbereiding is lang en intensief, de kosten zijn variabel, van pay per performance (je weet wie er binnenkomt en betaalt per bezoeker) tot page optimisation (de kosten gaan van 2 tot 5 duizend euro, niet echt goedkoop maar wel goede ROI volgens mij)
Partnering
Moeilijk maar ook erg de moeite waard, zorg dat je bekend wordt in "jouw" hoekje van het Internet. Plaats links van je concolegae en vraag aan hun hetzelfde te doen. Zorgt vaak niet voor erg veel extra verkeer maar wel voor goede contacten.
SPAM
Niet doen! Niet doen! NIET DOEN! Het geeft je meer negatieve publiciteit op het Internet en die kan killing zijn. De grenzen "wat is spam en wat niet" zijn erg vaag. Ik heb geleerd dat je reclame zou kunnen maken voor je bedrijf als je zorgt dat het on-topic is en mensen kunnen zien dat je niet zomaar ongewenste berichten verstuurd.
De grens is echter zeeeeeer vaag. Ik heb op Usenet behoorlijk wat "heat" gekregen omdat ik toch aan het spammen zou zijn, ik vind van niet, maar het is de discussie niet waard.
Je signature
Het is algemeen wel geacepteerd als je je bedrijf profileerd in je zogenaamde signature file. Onder aan iedere post staat dan bijvoorbeeld:
Sommige mensen zeggen dat een signature van meer dan vier regels "not done" is.
Bannering
Omdat de prijzen van bannercampagnes dermate gezakt zijn, kan je ze nu in het vakje "goedkope reclame" kwijt. Ik ben niet echt overtuigd van de effectieviteit van bannercampagnes om mensen naar je site te krijgen. Je kan er wel een bepaalde "brand awareness" mee creëen.
Paid searchengine listings
Ben hier niet van overtuigd. Ik heb een tijdje met google adwords gespeeld maar het heeft ons nagenoeg niks opgeleverd. Overture.com is geloof ik de specialist voor paid searchengine listings. Kijk op hun site voor meer info.
Commentaar op nieuwssites
Staat er een artikel op een online nieuwssite welke betrekking heeft op jouw bedrijf? Probeer door middel van een reactie wat reclame te maken voor je bedrijf. Meestal worden de reacties door de redactie gelezen, dus je moet wel zorgen dat het on-topic is (het beste is om altijd on-topic te posten).
Opensource ondersteuning
Als je website gebruik maakt van opensource software (zoals higherlevel gebruik maakt van http://www.yabb.info) kijk dan of je de beweging van die software op de een of andere manier kan ondersteunen. Het is erg handig om een bergje hackers goed gezint (d t ? vervelende taal dat Nederlands) te zijn. Tevens krijg je hier ook wat publiciteit mee.
Hou je statistieken in de gaten!
Je website statistieken zijn een mooie "heldere" bron van informatie. Je hebt goede statistieken nodig om bijvoorbeeld je SEP inspanningen in de gaten te kunnen houden. "Helder" omdat alle statistieken programmas andere info geven. Kijk eens op http://www.tellertest.com voor een overzichtje van gratis tellers en hun "score".
Verkondig je mening (in columns)
Er zijn verschillende locaties op het web die op uitgesproken meningen zitten te wachten. Aangezien jij waarschijnlijk ondernemer bent heb je vast en zeker ook wel een uitgesproken mening ergens over... Laat deze overal horen, dit kan bijvoorbeeld door het schrijven van columns. Kan ook offline trouwens.
Motiveer je leden om mee te helpen
Dit kan bijvoorbeeld door middel van incentive programma's als: "zorg dat mensen via jouw lid worden en win een Roll Royce voor een week!". Nieuwe leden moeten aangeven via wie ze met je site in aanraking zijn gekomen (dit kan automatisch).
Je nieuwsbrief
Dit is een moeilijke, je moet er namelijk voor zorgen dat je nieuwsbrief de moeite van het lezen waard is. Je moet dus als een publisher denken en dat is niet voor iedereen weggelegd. Zorg in ieder geval dat je een opt-in mailing lijst genereerd. Daarna kan je altijd een free-lance publisher inschakelen om je te helpen.
Wedstrijden, competities en andere materialistische geintjes
Je kan aan van alles een wedstrijd hangen, let op dat je even de wet nakijkt. De wet op kansspelen is het geloof ik.
Offline:
Free publicity
Dit is volgens mij de moeite waard, maar moeilijk om op te zetten. Je free publicity moet genoeg nieuws waarde hebben om in print te komen.
Bekende namen
Als je bekende mensen aan je bedrijf kan verbinden gaan er meer deuren voor je open. Zorg ervoor dat de partijen die je benaderd de toegevoegde waarde voor hun duidelijk zien.
Vandaag zullen we de nieuwe collumn van Willem Schoonen publiceren op onze site. Hij is chef van "de verdieping" van Trouw en eindredacteur van Onderzoek Nederland. Ik denk dat dit een leuke manier kan zijn om het forum nog interessanter te maken.
Goedkope billboards
Je kan bijvoorbeeld posters laten hangen in toiletten van uitgaansgelegenheden. Ik heb hier nog geen ervaring mee maar het lijkt me wel leuk om te doen.
Posters en stickers
Je kan redelijk goedkoop posters en stickers laten drukken (stickers hoeven niet direct glossy dure dingen te zijn, je kan ook etiketten vellen gebruiken. Als je ze met een laserprinter print zijn ze normalitair watervast) zorg dat je deze dingen overal ophangt waar ze op kunnen vallen (zie een stukje verder in deze post)! Wild plakken is niet toegestaan, dus kijk wel een beetje uit. Doe het niet op plekker waar duidelijk staat dat het niet toegestaan is.
Abuse de snelweg
Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, maar het is redelijk goedkoop om een banner aan een viaduct te hangen. Ik weet niet wat de eventuele gevolgen hiervan kunnen zijn, dus zoek dat eerst even uit.
Je kan ook verschillende boeren benaderen om te vragen of je een bord in hun weilanden mag zetten, deze boeren zijn echter moeilijk te vinden.
Ik zal deze posting later nog even aanpassen met de andere methoden die we hebben gebruikt. Dit is in ieder geval de eerste opzet.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
zrski
zrski
Hier mijn bevindingen van de goedkope reclame methodes die ik tot nu toe heb geprobeerd. Vast en zeker dat jullie hier wat opmerkingen of toevoegingen in kwijt kunnen ;)
Online:
Search Engine Positioning
Zoals jullie weten ben ik een groot fan van deze vorm van reclame. Het brengt gerichte bezoekers naar je site en kost daardoor relatief weinig.
De voorbereiding is lang en intensief, de kosten zijn variabel, van pay per performance (je weet wie er binnenkomt en betaalt per bezoeker) tot page optimisation (de kosten gaan van 2 tot 5 duizend euro, niet echt goedkoop maar wel goede ROI volgens mij)
Partnering
Moeilijk maar ook erg de moeite waard, zorg dat je bekend wordt in "jouw" hoekje van het Internet. Plaats links van je concolegae en vraag aan hun hetzelfde te doen. Zorgt vaak niet voor erg veel extra verkeer maar wel voor goede contacten.
SPAM
Niet doen! Niet doen! NIET DOEN! Het geeft je meer negatieve publiciteit op het Internet en die kan killing zijn. De grenzen "wat is spam en wat niet" zijn erg vaag. Ik heb geleerd dat je reclame zou kunnen maken voor je bedrijf als je zorgt dat het on-topic is en mensen kunnen zien dat je niet zomaar ongewenste berichten verstuurd.
De grens is echter zeeeeeer vaag. Ik heb op Usenet behoorlijk wat "heat" gekregen omdat ik toch aan het spammen zou zijn, ik vind van niet, maar het is de discussie niet waard.
Je signature
Het is algemeen wel geacepteerd als je je bedrijf profileerd in je zogenaamde signature file. Onder aan iedere post staat dan bijvoorbeeld:
--
https://www.higherlevel.nl
het enige actieve forum in Nederland
speciaal voor technostarters
https://www.higherlevel.nl
--
Sommige mensen zeggen dat een signature van meer dan vier regels "not done" is.
Bannering
Omdat de prijzen van bannercampagnes dermate gezakt zijn, kan je ze nu in het vakje "goedkope reclame" kwijt. Ik ben niet echt overtuigd van de effectieviteit van bannercampagnes om mensen naar je site te krijgen. Je kan er wel een bepaalde "brand awareness" mee creëen.
Paid searchengine listings
Ben hier niet van overtuigd. Ik heb een tijdje met google adwords gespeeld maar het heeft ons nagenoeg niks opgeleverd. Overture.com is geloof ik de specialist voor paid searchengine listings. Kijk op hun site voor meer info.
Commentaar op nieuwssites
Staat er een artikel op een online nieuwssite welke betrekking heeft op jouw bedrijf? Probeer door middel van een reactie wat reclame te maken voor je bedrijf. Meestal worden de reacties door de redactie gelezen, dus je moet wel zorgen dat het on-topic is (het beste is om altijd on-topic te posten).
Opensource ondersteuning
Als je website gebruik maakt van opensource software (zoals higherlevel gebruik maakt van http://www.yabb.info) kijk dan of je de beweging van die software op de een of andere manier kan ondersteunen. Het is erg handig om een bergje hackers goed gezint (d t ? vervelende taal dat Nederlands) te zijn. Tevens krijg je hier ook wat publiciteit mee.
Hou je statistieken in de gaten!
Je website statistieken zijn een mooie "heldere" bron van informatie. Je hebt goede statistieken nodig om bijvoorbeeld je SEP inspanningen in de gaten te kunnen houden. "Helder" omdat alle statistieken programmas andere info geven. Kijk eens op http://www.tellertest.com voor een overzichtje van gratis tellers en hun "score".
Verkondig je mening (in columns)
Er zijn verschillende locaties op het web die op uitgesproken meningen zitten te wachten. Aangezien jij waarschijnlijk ondernemer bent heb je vast en zeker ook wel een uitgesproken mening ergens over... Laat deze overal horen, dit kan bijvoorbeeld door het schrijven van columns. Kan ook offline trouwens.
Motiveer je leden om mee te helpen
Dit kan bijvoorbeeld door middel van incentive programma's als: "zorg dat mensen via jouw lid worden en win een Roll Royce voor een week!". Nieuwe leden moeten aangeven via wie ze met je site in aanraking zijn gekomen (dit kan automatisch).
Je nieuwsbrief
Dit is een moeilijke, je moet er namelijk voor zorgen dat je nieuwsbrief de moeite van het lezen waard is. Je moet dus als een publisher denken en dat is niet voor iedereen weggelegd. Zorg in ieder geval dat je een opt-in mailing lijst genereerd. Daarna kan je altijd een free-lance publisher inschakelen om je te helpen.
Wedstrijden, competities en andere materialistische geintjes
Je kan aan van alles een wedstrijd hangen, let op dat je even de wet nakijkt. De wet op kansspelen is het geloof ik.
Offline:
Free publicity
Dit is volgens mij de moeite waard, maar moeilijk om op te zetten. Je free publicity moet genoeg nieuws waarde hebben om in print te komen.
Bekende namen
Als je bekende mensen aan je bedrijf kan verbinden gaan er meer deuren voor je open. Zorg ervoor dat de partijen die je benaderd de toegevoegde waarde voor hun duidelijk zien.
Vandaag zullen we de nieuwe collumn van Willem Schoonen publiceren op onze site. Hij is chef van "de verdieping" van Trouw en eindredacteur van Onderzoek Nederland. Ik denk dat dit een leuke manier kan zijn om het forum nog interessanter te maken.
Goedkope billboards
Je kan bijvoorbeeld posters laten hangen in toiletten van uitgaansgelegenheden. Ik heb hier nog geen ervaring mee maar het lijkt me wel leuk om te doen.
Posters en stickers
Je kan redelijk goedkoop posters en stickers laten drukken (stickers hoeven niet direct glossy dure dingen te zijn, je kan ook etiketten vellen gebruiken. Als je ze met een laserprinter print zijn ze normalitair watervast) zorg dat je deze dingen overal ophangt waar ze op kunnen vallen (zie een stukje verder in deze post)! Wild plakken is niet toegestaan, dus kijk wel een beetje uit. Doe het niet op plekker waar duidelijk staat dat het niet toegestaan is.
Abuse de snelweg
Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, maar het is redelijk goedkoop om een banner aan een viaduct te hangen. Ik weet niet wat de eventuele gevolgen hiervan kunnen zijn, dus zoek dat eerst even uit.
Je kan ook verschillende boeren benaderen om te vragen of je een bord in hun weilanden mag zetten, deze boeren zijn echter moeilijk te vinden.
Ik zal deze posting later nog even aanpassen met de andere methoden die we hebben gebruikt. Dit is in ieder geval de eerste opzet.
Den
p.s.
02-12-02 toevoeging gedaan
HL-er van het eerste uur (& proud of it)
follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema
fuk spelvouten
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
51 antwoorden op deze vraag