• 0

goedkope reclame?

Hier mijn bevindingen van de goedkope reclame methodes die ik tot nu toe heb geprobeerd. Vast en zeker dat jullie hier wat opmerkingen of toevoegingen in kwijt kunnen ;)

 

 

Online:

Search Engine Positioning

Zoals jullie weten ben ik een groot fan van deze vorm van reclame. Het brengt gerichte bezoekers naar je site en kost daardoor relatief weinig.

De voorbereiding is lang en intensief, de kosten zijn variabel, van pay per performance (je weet wie er binnenkomt en betaalt per bezoeker) tot page optimisation (de kosten gaan van 2 tot 5 duizend euro, niet echt goedkoop maar wel goede ROI volgens mij)

 

Partnering

Moeilijk maar ook erg de moeite waard, zorg dat je bekend wordt in "jouw" hoekje van het Internet. Plaats links van je concolegae en vraag aan hun hetzelfde te doen. Zorgt vaak niet voor erg veel extra verkeer maar wel voor goede contacten.

 

SPAM

Niet doen! Niet doen! NIET DOEN! Het geeft je meer negatieve publiciteit op het Internet en die kan killing zijn. De grenzen "wat is spam en wat niet" zijn erg vaag. Ik heb geleerd dat je reclame zou kunnen maken voor je bedrijf als je zorgt dat het on-topic is en mensen kunnen zien dat je niet zomaar ongewenste berichten verstuurd.

De grens is echter zeeeeeer vaag. Ik heb op Usenet behoorlijk wat "heat" gekregen omdat ik toch aan het spammen zou zijn, ik vind van niet, maar het is de discussie niet waard.

 

Je signature

Het is algemeen wel geacepteerd als je je bedrijf profileerd in je zogenaamde signature file. Onder aan iedere post staat dan bijvoorbeeld:

--

https://www.higherlevel.nl

het enige actieve forum in Nederland

speciaal voor technostarters

https://www.higherlevel.nl

--

Sommige mensen zeggen dat een signature van meer dan vier regels "not done" is.

 

Bannering

Omdat de prijzen van bannercampagnes dermate gezakt zijn, kan je ze nu in het vakje "goedkope reclame" kwijt. Ik ben niet echt overtuigd van de effectieviteit van bannercampagnes om mensen naar je site te krijgen. Je kan er wel een bepaalde "brand awareness" mee creëen.

 

Paid searchengine listings

Ben hier niet van overtuigd. Ik heb een tijdje met google adwords gespeeld maar het heeft ons nagenoeg niks opgeleverd. Overture.com is geloof ik de specialist voor paid searchengine listings. Kijk op hun site voor meer info.

 

Commentaar op nieuwssites

Staat er een artikel op een online nieuwssite welke betrekking heeft op jouw bedrijf? Probeer door middel van een reactie wat reclame te maken voor je bedrijf. Meestal worden de reacties door de redactie gelezen, dus je moet wel zorgen dat het on-topic is (het beste is om altijd on-topic te posten).

 

Opensource ondersteuning

Als je website gebruik maakt van opensource software (zoals higherlevel gebruik maakt van http://www.yabb.info) kijk dan of je de beweging van die software op de een of andere manier kan ondersteunen. Het is erg handig om een bergje hackers goed gezint (d t ? vervelende taal dat Nederlands) te zijn. Tevens krijg je hier ook wat publiciteit mee.

 

Hou je statistieken in de gaten!

Je website statistieken zijn een mooie "heldere" bron van informatie. Je hebt goede statistieken nodig om bijvoorbeeld je SEP inspanningen in de gaten te kunnen houden. "Helder" omdat alle statistieken programmas andere info geven. Kijk eens op http://www.tellertest.com voor een overzichtje van gratis tellers en hun "score".

 

Verkondig je mening (in columns)

Er zijn verschillende locaties op het web die op uitgesproken meningen zitten te wachten. Aangezien jij waarschijnlijk ondernemer bent heb je vast en zeker ook wel een uitgesproken mening ergens over... Laat deze overal horen, dit kan bijvoorbeeld door het schrijven van columns. Kan ook offline trouwens.

 

Motiveer je leden om mee te helpen

Dit kan bijvoorbeeld door middel van incentive programma's als: "zorg dat mensen via jouw lid worden en win een Roll Royce voor een week!". Nieuwe leden moeten aangeven via wie ze met je site in aanraking zijn gekomen (dit kan automatisch).

 

Je nieuwsbrief

Dit is een moeilijke, je moet er namelijk voor zorgen dat je nieuwsbrief de moeite van het lezen waard is. Je moet dus als een publisher denken en dat is niet voor iedereen weggelegd. Zorg in ieder geval dat je een opt-in mailing lijst genereerd. Daarna kan je altijd een free-lance publisher inschakelen om je te helpen.

 

Wedstrijden, competities en andere materialistische geintjes

Je kan aan van alles een wedstrijd hangen, let op dat je even de wet nakijkt. De wet op kansspelen is het geloof ik.

 

Offline:

Free publicity

Dit is volgens mij de moeite waard, maar moeilijk om op te zetten. Je free publicity moet genoeg nieuws waarde hebben om in print te komen.

 

Bekende namen

Als je bekende mensen aan je bedrijf kan verbinden gaan er meer deuren voor je open. Zorg ervoor dat de partijen die je benaderd de toegevoegde waarde voor hun duidelijk zien.

Vandaag zullen we de nieuwe collumn van Willem Schoonen publiceren op onze site. Hij is chef van "de verdieping" van Trouw en eindredacteur van Onderzoek Nederland. Ik denk dat dit een leuke manier kan zijn om het forum nog interessanter te maken.

 

Goedkope billboards

Je kan bijvoorbeeld posters laten hangen in toiletten van uitgaansgelegenheden. Ik heb hier nog geen ervaring mee maar het lijkt me wel leuk om te doen.

 

Posters en stickers

Je kan redelijk goedkoop posters en stickers laten drukken (stickers hoeven niet direct glossy dure dingen te zijn, je kan ook etiketten vellen gebruiken. Als je ze met een laserprinter print zijn ze normalitair watervast) zorg dat je deze dingen overal ophangt waar ze op kunnen vallen (zie een stukje verder in deze post)! Wild plakken is niet toegestaan, dus kijk wel een beetje uit. Doe het niet op plekker waar duidelijk staat dat het niet toegestaan is.

 

Abuse de snelweg

Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, maar het is redelijk goedkoop om een banner aan een viaduct te hangen. Ik weet niet wat de eventuele gevolgen hiervan kunnen zijn, dus zoek dat eerst even uit.

Je kan ook verschillende boeren benaderen om te vragen of je een bord in hun weilanden mag zetten, deze boeren zijn echter moeilijk te vinden.

 

 

Ik zal deze posting later nog even aanpassen met de andere methoden die we hebben gebruikt. Dit is in ieder geval de eerste opzet.

 

Den

 

p.s.

02-12-02 toevoeging gedaan

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Sam,

 

Inderdaad is het soms lastig zaken doen met instanties en overheden die je telkens "in hokjes willen plaatsen". Maar niet getreurd, dat is iets wat bij het ondernemen hoort en zoals ik het lees kom je daar zelf al goed uit.

 

Persoonlijk denk ik ook dat het aantal ondernemers dat op deze wijze gaat ondernemen steeds groter wordt, vooral met de groei naar een meer op diensten gerichte economie en de nieuwe communicatie technologien/mogelijkheden.

 

Zelf heb ik ook een jaar in Azie doorgebracht en heb gewoon mijn bedrijven door laten draaien. Natuurlijk moet er af en toe wel persoonlijk contact zijn, daarvoor moet je bij elkaar komen, maar een groot deel van de tijd kun je best op verschillende locaties werken (en waarom dan niet lekker in een zonnig land 8)).

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Qualigo is inderdaad behoorlijk duur, hoe beviel die service (je bent er mee gestopt dus alte goed zal het wel niet geweest zijn)?

 

Op zich wel goed (niet zo goed als Adwords) maar te duur (min. 20 cent p/c) Ga er wel mee verder maar met beperktere smallere zoekwoorden.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

De impact van luchtreclame is groot. Volgens onderzoek kijkt 98 procent van de mensen op straat of strand omhoog als er een reclamevliegtuigje/luchtballon overvliegt en herinnert 82 procent zich na 3 uur de tekst op de banier/ballon nog. Volgens Bob Fennis, universitair hoofddocent consumentengedrag, komt daar bij dat mensen zich op een stranddag lekker voelen en niets te doen hebben. Als er een reclamevliegtuigje/ballon langsvliegt, wordt er gekeken en wie kijkt, blijft kijken tot de tekst gelezen is. De merknaam die achter het vliegtuigje hangt,op de ballon staat, kan later vereenzelvigd worden met het fijne strandgevoel. Een ander voordeel is volgens Fennis dat de adverteerder in de lucht het rijk alleen heeft.En relatief is het veel geodkoper dan een billboard langs de openbare weg

Link naar reactie
  • 0

Beste Martins,

 

Het is al een topic uit 2003, dus al wat verouderd. Desondanks wel eentje die relevant blijft en naar aanleiding van jou bericht wil ik hem ook weer nieuw leven inblazen.

 

Kijken we er nu 2 á 3 jaar later anders tegenaan? Zijn er nieuwe goedkope reclamemethodes bijgekomen?

 

Vliegtuigreclame lijkt me niet goedkoop, maar wel efficient als ik de bovenstaande cijfers zo lees.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

 

Wat goedkoop is, hangt af van wat je vertellen hebt en aan wie je dat te vertellen hebt. Er bestaat namelijk ook nog zoiets als verspilling (waste), oftewel: je betaalt voor een medium dat voor een groot deel gezien wordt door mensen waar je niet op mikt. Daarnaast is mediumbereik niet hetzelfde als reclamebereik. Met een beetje gezond verstand kan je zelf bedenken wat werkelijk goedkoop is. In plaats van door andere aangeboden media kan je ook zelf media creëren. Ruil bijvoorbeeld reclame met een niet-concurrerende ondernemer die dezelfde doelgroep heeft. Of zet een bedrijfsauto met reclame op een slimme plek.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

beste..,

 

goedkope reclame op internet kan naar mijn mening het best ondersteund worden d.m.v. traditionele marketing-uitingen. wij zelf doen het met ons eigen reclameproduct: een fietsreclamevorm in combinatie met internetlinks, doorkliks, etc.

 

heb jij goede ervaringen/ cijfers van de effectiviteit van een combinatie van traditionele reclame in combinatie met internetreclame?

 

m.v.g.

Maarten de Wilde

Co-con

 

Maarten de Wilde

Co-con productontwikkeling

www.reclamewiel.nl

www.co-con.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik mis helemaal bioscoopreclame in dit verhaal? Toevallig zit ik morgen om tafel met iemand voor deze vorm van reclame.

 

Kijken toch gemiddeld zo'n 60.000 mensen per maand naar jouw boodschap. Ik ben het er mee eens dat er veel waste tussen zit, maar voor mij kan het wel degelijk interessant zijn.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Ehm..en goedkoop, Martin ?

 

Laten we reeel zijn, free publicity genereer je niet elke dag. En wat is duur en wat is goedkoop?

 

Ik moet zeggen dat de tarieven van bioscoopreclame me heel erg meevallen, 1.600 Euro per jaar. Dat is, in vergelijking wat ik uitgeef aan Google Adwords een schijntje.

 

Dus in mijn ogen is het geen dure variant van reclame maken.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Even iets meer offtopic: heb je ook de kosten opgevraagd voor zo'n kort filmpje? Dan zijn namelijk alle mensen in de zaal terwijl die dia's vaak getoond worden vanaf het moment dat de deuren open gaan. Verder kan je natuurlijk schitterende filmpjes maken bij LaserCombat.

Denk dat we met de HL leden wel willen figureren ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Kan me vergist hebben, maar volgens mij heb ik bartering nog niet voorbij zien komen.

 

Dat is een methode die wij veel gebruiken, wat zoveel inhoud als ruilhandel: jij doet iets voor mij en ik doe iets voor jou. Is natuurlijk helemaal afhankelijk van je product, maar als daar creatief in bent kom je werkelijk waar een heel eind.

 

Gr.

 

Sher

Link naar reactie
  • 0
Ik heb er nog niks creatiefs mee gedaan, maar overweeg het. En dat is inderdaad voor een dia, eenmaal voor aanvang en eenmaal in de pauze van elke film in de bioscoop.

 

Je zou ook kunnen denken aan een spectacular. Een kort lowbudget filmpje waarin je de spanning van een lasercombat toont (passerend silhouet in deuropening wordt gelaserd). Of iets Bonds-achtigs. Meer grafisch, waarbij je de mogelijkheden van het scherm optimaal benut. En het geluid in de zaal. Je kan tegenwoordig vrij veel met gewone pc's (laten) maken.

 

Goedkoop is niet alleen een mediakwestie, maar ook in creatie kun je vindingrijk zijn. Niet alleen in reclame, ook in productontwikkeling. Maak bijvoorbeeld een variant waarbij mensen elkaar voor een duel kunnen uitnodigen. "Are you talking to me????" Leuk op postkaarten, te plaatsen in de rekken van Boomerang.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Voor onze studentcompany ben ik ook op zoek naar goedkope manieren van marketing, om bekendheid te genereren omdat wij met een minimaal budget ondernemen.

 

Op dit moment hebben we het grootste aandeel van onze verkopen te danken aan PR in Veronica Magazine.

 

Hetgeen ik hier nog niet ben tegen gekomen, maar waar ik wel zelf over zit te denken, is een viraal spel vergelijkbaar met (http://www.winterrowd.com/maze1.swf)wat er dus voor zorgt dat het doorgestuurd word. Een dergelijk concept lijkt me niet moeilijk te bouwen. Wat vinden jullie van dit idee? en zou het geen afbreuk doen aan je imago?

 

Op onze site gebruiken wij ook stats, maar helaas geen uitgebreide. Stats bijhouden zonder pop-ups en reclame is vereist, maar de stats die wij nu hebben zijn minimaal ook omdat wij hier dus geen kapitaal voor hebben. heeft iemand misschien tips?

Link naar reactie
  • 0

Wel, goedkope reclame is heel relatief. Belangrijk is dat waar je reclame maakt een hoge concentratie is van "hoge kwaliteits" prospects. Het heeft weinig zin om veel bezoekers op je website te krijgen die je niet kan converteren omdat ze van "lage kwaliteit" zijn. Zo heeft het bijvoorbeeld weinig zin om je te concentreren op mensen die geen geld kunnen uitgeven aan je producten/diensten, simpelweg omdat ze het niet hebben =)

"Idleness is not doing nothing--It's being free to do anything".

 

"The purpose of doing business, is to not be in any business".

Link naar reactie
  • 0

Zag hier "barter" langskomen - inderdaad een hele goede, die ik nog weinig hier ben tegengekomen.

 

Voorbeeld : vrienden van mij hebben een bedrijf in kinderbedjes. Zij geven aan een blad als prijs bijv. 5 bedjes weg, in ruil waarvoor het blad ze een paginagrote advertentie terug geeft. Werkt goed voor hen.

 

Er zou eigenlijk veel meer gebarterd kunnen & moeten worden !

Link naar reactie
  • 0

Een ander "barter/ruil" voorbeeld: De meeste bedrijven gebruiken dezelfde materialistische zaken. Computers, meubels, kantoorartikelen, etc.

 

Een computerzaak zou dus een "account" kunnen maken met een kantoorartikelenzaak voor zeggen, 5000,-. De computerzaak kan dan voor 5k producten bij de kantoorartikelenzaak kunnen kopen en vice versa.

 

De kosten om deze artikelen te bemachtigen kost dan de helft. Maar dat ligt dus een beetje aan de marge die bedrijven hanteren voor hun producten.

"Idleness is not doing nothing--It's being free to do anything".

 

"The purpose of doing business, is to not be in any business".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.