Momenteel ben ik als leidinggevende vertegenwoordiger werkzaam bij een Nederlands voorraadhoudend verkoopkantoor van een Oostenrijkse fabrikant (prive bezit). De zaken lopen momenteel niet als gewenst. Wij draaien een mooie omzet binnen Nederland en een redelijke brutomarge, maar onze vaste kosten zijn te hoog (personeel, huur, etc.). Dus waarschijnlijk moet de fabriek voor het tweede jaar geld terugstorten naar ons verkoopkantoor om alle kosten te kunnen betalen. Daar zijn zij natuurlijk niet happig op. Dit is dan ook de reden dat zij rigoureuze maatregelen willen/gaan nemen. Een mogelijkheid is het sluiten van het magazijn tot het volledig sluiten van de vestiging (faillissement).
Ik geloof echter in het product en heb ook volledig inzicht in alle cijfers. Daarom weet ik zeker dat ik het bedrijf tot een succes kan maken. Ik zou daarom graag het bedrijf willen overnemen. Nee, dat zeg ik verkeerd: ik wil graag de vertegenwoordiging overnemen. Omdat ik mij wil ontdoen van ballast, bijna alle personeelsleden en bepaalde vaste kosten. Voor mij zou een faillissement gewenst zijn. Dan heb ik wellicht de mogelijkheid om een doorstart te maken in de vorm van een “hard franchise”.
Wat ik hun wil bieden:
[*]Binnen hun productgroep alleen verkoop van het huidige merk.
[*]Lichte verhoging van de marge door iets hogere inkoopprijzen (optie, natuurlijk liever niet :)).
[*]Geen risico.
[*]Bij verkoop van bedrijf hebben zij het eerste aankooprecht.
Wat ik wil:
[*]Exclusiviteit voor Nederland (anders sowieso een no-go!)
[*]Overdracht klantenbestand, behalve de huidige privatelabels.
[*]Gebruik van hun merknaam (Fabrikantennaam Nederland of iets dergelijks)
[*]Een minimale periode van 10 jaar (?)
Ik begrijp dat het redelijk summier is neergezet, maar toch een paar vraagjes:
[*]Hoe zouden jullie het aanpakken?
[*]Wat en hoe zou ik hun het beste kunnen voorstellen?
[*]Wat zijn (juridische) valkuilen bij een doorstart?
Bedankt voor het meedenken!
mod-edit: Titel wat verduidelijkt
verkopertje-edit: Gedrocht van een titel gerestyld :)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Verkopertje
Verkopertje
Hallo ondernemers,
Zouden jullie eens met mij willen meedenken?
Momenteel ben ik als leidinggevende vertegenwoordiger werkzaam bij een Nederlands voorraadhoudend verkoopkantoor van een Oostenrijkse fabrikant (prive bezit). De zaken lopen momenteel niet als gewenst. Wij draaien een mooie omzet binnen Nederland en een redelijke brutomarge, maar onze vaste kosten zijn te hoog (personeel, huur, etc.). Dus waarschijnlijk moet de fabriek voor het tweede jaar geld terugstorten naar ons verkoopkantoor om alle kosten te kunnen betalen. Daar zijn zij natuurlijk niet happig op. Dit is dan ook de reden dat zij rigoureuze maatregelen willen/gaan nemen. Een mogelijkheid is het sluiten van het magazijn tot het volledig sluiten van de vestiging (faillissement).
Ik geloof echter in het product en heb ook volledig inzicht in alle cijfers. Daarom weet ik zeker dat ik het bedrijf tot een succes kan maken. Ik zou daarom graag het bedrijf willen overnemen. Nee, dat zeg ik verkeerd: ik wil graag de vertegenwoordiging overnemen. Omdat ik mij wil ontdoen van ballast, bijna alle personeelsleden en bepaalde vaste kosten. Voor mij zou een faillissement gewenst zijn. Dan heb ik wellicht de mogelijkheid om een doorstart te maken in de vorm van een “hard franchise”.
Wat ik hun wil bieden:
[*]Binnen hun productgroep alleen verkoop van het huidige merk.
[*]Lichte verhoging van de marge door iets hogere inkoopprijzen (optie, natuurlijk liever niet :)).
[*]Geen risico.
[*]Bij verkoop van bedrijf hebben zij het eerste aankooprecht.
Wat ik wil:
[*]Exclusiviteit voor Nederland (anders sowieso een no-go!)
[*]Overdracht klantenbestand, behalve de huidige privatelabels.
[*]Gebruik van hun merknaam (Fabrikantennaam Nederland of iets dergelijks)
[*]Een minimale periode van 10 jaar (?)
Ik begrijp dat het redelijk summier is neergezet, maar toch een paar vraagjes:
[*]Hoe zouden jullie het aanpakken?
[*]Wat en hoe zou ik hun het beste kunnen voorstellen?
[*]Wat zijn (juridische) valkuilen bij een doorstart?
Bedankt voor het meedenken!
mod-edit: Titel wat verduidelijkt
verkopertje-edit: Gedrocht van een titel gerestyld :)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/28271-import-overnemen-van-verliesgevend-verkoopkantoor-momenteel-loondienst/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
39 antwoorden op deze vraag