• 0

Wat doe je met teveel ideeën?

Je herkent het dilemma vast. Je drijft een bepaalde onderneming en die vergt al de volle aandacht. Ondertussen heb je een geniale inval voor een ander businessidee, stuit je bij toeval op een gat in de markt of een goede aanvulling daarop. Dat idee wil je verder ontwikkelen en zelfs realiseren, maar de tijd en kennis ontbreken je daarvoor. Kortom, wat doet een ondernemer met teveel ideeën?

 

In Nederland kun je een business-concept helaas niet beschermen, zodat je het idee even rustig in de wacht kunt zetten (alhoewel dat in het IE-recht ook maar betrekkelijk is). Heeft iemand hier ooit over nagedacht, bijvoorbeeld door een alternatieve voorziening te bieden? Zijn er partijen in de markt die in een veilige omgeving kunnen helpen bij het realiseren van die ideeën, zodat je ten dele van het intellectuele eigendom profiteert. Met realiseren bedoel ik participeren in het idee, zorgdragen voor ondersteuning, personeel, marketing, etc.. (of breng ik nu iemand op ideeën? ;D )?

 

Je kan uiteraard wel een Joint Venture oprichten en op die manier de tijdsinvestering drukken, maar als je daarnaast nog meer ideeën hebt dan is het genot van een dergelijke constructie ook maar betrekkelijk. Wie heeft de oplossing voor dit dilemma?

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Wie heeft de oplossing voor dit dilemma?

 

Ik ken het probleem. Neem een partner die met beide benen op de grond staat, die 98% van je ideeën afschiet en alleen de hele goede ideeën een kans geeft.

 

Het probleem met ideeën is dat ze niks waar zijn als je ze niet uitvoerd. Je kan maar 1 idee tegelijk realiseren (als je niks anders te doen hebt) en als je zo'n idee niet je volledige aandacht geeft strand het en dat is zonde van je tijd/geld/energie.

 

Ideeën zijn er in overvloed. Idereen heeft goede ideeën. De bottleneck zit bij de mensen die ideeën kunnen realiseren (ondernemers) ;D.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Edward,

 

Goed vraag! Ik denk inderdaad dat veel ondernemers dit type probleem hebben.

 

Veel investeerders hebben in dit verband slechts een antwoord: focus.

Zij investeren in een ondernemer of management team met het bijbehorende idee, product of dienst. Zoals je schrijft, het kost erg veel energie om hiervan een volwassen onderneming te maken dus heb je geen tijd voor nieuwe ideeën, producten en/of diensten en bovendien die je alleen maar afleiden van het hoofddoel.

 

In mijn venture capital tijd hebben we regelmatig potentiële deals afgewezen omdat we de indruk hadden dat het team te veel en te vaak afgeleid werd door nieuwe ideeën. Wij investeerden in alleen management teams met focus.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met de twee voorgaande reacties eens. Ik heb met de harde hand geleerd dat ideeën (hoe waanzinnig goed ook) gewoon ontzettend veel van je aandacht nodig hebben om succesvol te worden. Meer dan één idee proberen te realiseren is dus meestal niet te doen. Zelfs niet met bedrijven die je "helpen"! Deze bedrijven zullen veel op je leunen en zullen nooit zo hard lopen als de ondernemer zelf.

 

Kies je idee, hou daar aan vast, en hou daar aan vast, en als het minder goed gaat dan je verwacht..... hou er aan vast.... En als alles naar de klote gaat (en jij gelooft nog steeds in je idee) hou er aan vast... Vergeet die andere ideeën.

 

1. zonder focus lukt het niet

2. leg je goede ideeën in een goede ideeën doos en kijk er niet meer naar

3. Had ik al gezegd dat focus onmisbaar is?

4. Zonder focus verliezen veel mensen vertrouwen in je.

5. Het is echt een stuk moeilijker om één ding te blijven doen (vooral als het moeilijk is) dan het verzinnen en opstarten van nieuwe ideeën. De payoff is normalitair wel groter bij goede focus ;)

 

p.s.

Ik kan hier redelijk passionate over worden, ik heb namelijk ook continu ideeën... Dus hoe meer ik dit soort dingen schrijf hoe duidelijker ik het ook voor mezelf maak ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Alternatief is om in de ideeënbusiness actief te worden. Er bestaat voor zover ik kan zien geen markt voor ideeën sec. D'r lopen hier mensen rond die het tegendeel beweren, maar ik zou weleens een voorbeeld willen zien van een winstgevende ideeënbakker. Wat dan wel? Ideeën die verpakt zijn als dienst. Dat zijn vaak adviesbureaus en bedrijven die ook een flink stuk uitvoering voor hun rekening nemen. Televisieproductiebedrijven, reclamebureaus, architectenbureaus, productontwikkelaars, etc. Pak een markt (verticaal of horizontaal) en je vindt er wel gespecialiseerde ideeverpakkers. En die huren op hun beurt weleens zelfstandigen in. Maar dan moet je uiteraard je sporen in hun vak verdiend hebben.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, je moet je sporen verdient hebben, maar je moet je ook focussen op het ideeënbakker idee. Als jij ideeën bakt en je wilt ze allemaal zelf opeten dan verkoop je nooit iets. Dus volgens mij moet je zelfs in de ideeën bizz een focus hebben. Namelijk: het maken van BUSINESS met je ideeën (en niet als kip zonder kop ideetjes schieten)

 

p.s.

Als je ideetjes wilt schieten stuur ze dan naar idea-a-day.com dan pakt iemand het misschien nog op :)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik gooi ze ook in een doos. Concreet is dit dus opschrijven. Daarna kun je een stukje idea-management ontwikkelen. Je bepaald de eisen waaraan je situatie moet voldoen om aan een nieuw idee te gaan werken. Eisen zijn in mijn geval doelstellingen die ik wil halen. Zodra ik die bereikt heb kan er verder gedacht worden of uitgebreid worden.

 

De ideeen in je ideeen doos kun je gaan prioriteren op duur, uitvoerbaarheid, kosten, break-evenpoint, benodigde middelen en haalbaarheid in het algemeen.

 

'to Focus' is ook voor mij heel erg belangrijk. Ik weet het, helaas laat de uitvoering ervan nogal eens wat te wensen over.

Link naar reactie
  • 0

He, als je dan een verzameling (uitgewerkte) ideeen in die doos hebt zitten, is er dan niet een optie om ze door te verkopen? Dat mensen die graag willen ondernemen, kunnen ondernemen en geld hebben om te ondernemen maar geen idee wat ze willen ondernemen een idee kunnen kopen en zich daar op kunenn richten.

 

Ik denk dat hier een praktisch probleem om de hoek komt kijken. Het lijkt me dat je altijd iets van het idee zal moeten vertellen of laten zien voordat je het kunt verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Reusje voor jou Imigo. Goeie tip, opschrijven, in een doos stoppen en prioriteren. Is dat je eigen idee?

 

Nils

 

Ah, m'n eerste reusje! Mijn dag kan niet meer stuk. ;D.

 

Het was niet zozeer een idee, maar eerder een reflex uit noodzaak. Ik ben voor mezelf begonnen zonder dat ik een cent of inkomsten had. Mijn prioriteit lag dus bij het maken van geld, en niet zozeer bij het uitwerken van goede ideeen. (Hoewel er een zeker verband is natuurlijk :)). Zodra ik in mijn levensbehoefte kan voorzien heb ik mijn eerste doel bereikt en kan ik aan andere ideeen gaan werken waarbij ik nieuwe doelen stel. Die ideeen heb ik altijd opgeschreven. Ook heb ik een 'kansen' dossier. Hierin verzamel ik krantenartikelen en andere stukken en contacten die kansen kunnen bieden. Dit is geordend op onderwerp. Misschien doen meer mensen dit, ik ben benieuwd hoe zij dit aanpakken en organiseren.

 

Misschien nog een tip mocht je actief een ideeendoos aan willen leggen, zorg dat je altijd een dictafoon bij je hebt. De meeste telefoons hebben een dergelijke functie. Meestal schieten de ideeen niet te binnen als je aan het werk bent achter je pc maar op de meer onhandige momenten wanneer er minder afleiding is. (toilet, bed, in de auto etc.) Wees wel voorbereid op mensen die je raar aan kijken als je in het openbaar een idee in je dictafoon inspreekt. Het zal voor mij niet de eerste keer zijn :D.

 

Grtz.

Link naar reactie
  • 0

He, als je dan een verzameling (uitgewerkte) ideeen in die doos hebt zitten, is er dan niet een optie om ze door te verkopen? Dat mensen die graag willen ondernemen, kunnen ondernemen en geld hebben om te ondernemen maar geen idee wat ze willen ondernemen een idee kunnen kopen en zich daar op kunenn richten.

 

Tja, wat is de waarde van een idee? Zip. Ideeën kosten alleen maar geld. Ideeën makelaars gaan ook altijd failliet ;D.

 

Het idee dat een idee op zich geld waard is, klopt niet. In de praktijk blijken er maar weining "klanten" te zijn voor ideeën.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ideeënmakelaars gaan ook altijd failliet ;D.

 

Klopt. Ik volg die markt al een jaar of twintig, en zelfs initiatieven die vanuit gevestigde adviesorganisaties afgespind worden, zijn binnen enkele jaren verdwenen. Voor startups zonder reputatie is al helemaal geen droge boterham te verdienen in de ideeënmarkt. Een ideeënbrouwerij die niet ingebed zit in een uitvoerende organisatie heeft geen toekomst. Helaas is mijn knipselmap slecht gearchiveerd, anders had ik een paar voorbeelden kunnen noemen. Begin jaren tachtig is er bijvoorbeeld door een paar marktonderzoekers en reclamemakers hier in Nederland een concepting netwerk opgezet waarbij ze het ideevormend proces gescheiden hadden van het haalbaarheidstraject, oftewel frisse ideators en nuchtere evaluators naast mekaar. Was na een jaartje alweer failliet. Succesvolle idea-breweries zijn dan ook meestal afdelingen bij bestaande bedrijven of adviesorganisaties. Met die stapel ideeën in de lade moet je dus aansluiting zien te vinden bij organisaties die in executie gespecialiseerd zijn.

 

Ha Twa, erg stond een "quote" teveel in je bericht. het was moeilijk te lezen. Nils.

 

Is goed hoor Nils, zal ik voortaan ook jouw berichten op leesbaarheid doornemen? 8) Geintje uiteraard.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij hebben we het er wel eens eerder over gehad: Slechts een heel klein deel van de ideeen is daadwerkelijk zo goed dat ze van zichzelf al geld waard zijn. De meeste goeie ideeen kunnen alleen wat opleveren als je er veel tijd/geld/etc in investeerd. Dat maakt ze niet slecht, maar als losstaand idee niet echt verkoopbaar.

 

Zo'n doos met krabbeltjes is trouwens wel een aardig idee - volgens mij vergeet ik ze regelmatig en bedenk ik ze dan later nog een keer. Het voordeel van die strategie is echter het gevoel dat je regelmatig een goed idee hebt, ook al is dat soms een paar keer hetzelfde ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al een aantal jaar een worddocument met daarin mijn ideeen. Hou ik bij sinds... ongeveer de start van dit topic, alleen zie ik dit topic nu voor het eerst, grappig.

Ik zou ooit wel eens voor mezelf willen beginnen, maar daarvoor moet ik eerst een beetje de haalbaarheid checken van 1 van deze ideeen. Alleen welk idee is interessant of past bij mij?

 

Bepaalde ideeen vind ik niet zo sterk, maar soms lees ik in tijdschriften/kranten/internet een idee (wat goede recenties krijgt) waarvan ik denk; daarvan heb ik er ook een stuk of 30 in mijn bestand zitten.

 

Ik wil ze eens gaan ordenen en dan 3 ideeen onderzoeken. Ordenen: de mate waarin het bij mij past (karakter/ervaring/sector) en op kansrijkheid inschatten middels mijn mogelijk beperkte vermogens daarvoor.

 

Hoe hebben jullie dat gedaan of hoe zouden jullie dat doen?

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zou ooit wel eens voor mezelf willen beginnen, maar daarvoor moet ik eerst een beetje de haalbaarheid checken van 1 van deze ideeen. Alleen welk idee is interessant of past bij mij?

 

Ik zou inderdaad met één van al je ideeën aan de slag gaan. Eventueel kies je een idee dat een basis oplevert om later eventueel andere ideeën ook uit te voeren, of om te switchen als dat nodig blijkt. Maar niet met meerdere ideeën tegelijk aan de gang.

 

Dus... welke? Tsja. Dat weet je vaak intuïtief.

 

Begin eens met de ideeën te schiften die haalbaar zijn vanuit je startsituatie.

 

En kijk dan eens hoe serieus ze allemaal zijn. Is er een markt, is er vraag naar, kun je klanten bereiken?

 

Hoeveel blijven er dan over en wat maakt het moeilijk om te kiezen?

Link naar reactie
  • 0

Als het mogelijk is dan voer je gewoon meteen al je ideetjes in 1 keer uit. Als je dan toch al bezig bent dan bouw je zo een netwerk op. Geef het allemaal een herkenbare/gelinkte naam zodat mensen weten dat het van jou is.

 

Mocht je daar geen geld voor hebben, plan dan van te voren wanneer je wat wilt gaan doen.

 

Bijv. nu 1 idee uitwerken (beetje geld verdienen en ervaring opdoen) , over 6 maanden de volgende etc.

 

Ik ben nu ook bezig met alles wat ik ooit bedacht heb uit te werken en dan plannen hoe ik dat allemaal aan ga pakken.

Op 1 januari 2009 wil ik toch al redelijk wat opgestart hebben. De eerste 2 zijn al bijna af. Op 2 januari 2008 is de opening van Soesanna Werkt. en in februari komt de volgende.

www.soesannawerkt.nl

Bedrijfsondersteuning en personeelsbemiddeling.

 

Op 2 januari opening en website online!

Link naar reactie
  • 0

tja, nog een ondernemer met "het zelfde probleem". heb voor de meeste van mijn ideeën al een URL geclaimd, dit om de gedachte in stand te houden. wel merk ik dat door de loop van de jaren ideeën afvallen. dat wat ik bv. 4 jaar geleden top vond, is het nu niet meer. ook heb ik mijn ideeën al gerealiseerd zien worden door andere, en dan baal je ook. heb de laatste jaren ook al wat ideeën uitgevoerd, maar door FOCUS (gebrek aan) zien falen. dit jaar nog wel 1 ideetje opgezet en verkocht, dus toch ook nog een klein succesje geboekt. heb ook al met het idee (weer 1tje) gelopen om een ideeënfabriek te beginnen waarin je je ideeën plaatst, venture capital aantrekt en zoekt naar aspirant ondernemers die een (minderheid) aandeel neemt en het idee verder uitwerkt.

tja, ideeën wordt er soms wel een gek van maar heb nu alles in de ijskast staan en focus ik me op mijn werk. wie weet!

 

mot nog veel gebeuren, maar het is in ieder geval een start http://www.fotocube.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al een aantal jaar een worddocument met daarin mijn ideeen.

 

he, dat klinkt bekend ;-)

 

ipv alleen het idee te omschrijven heb ik de volgende kopjes:

introductie

PvE

Principes=>concepten=>engineering

Marktanalyse

Patentonderzoek/concurentieonderzoek

 

met een uurtje googlen en brainstormen kan je zo basaal een beeld vormen van wat er nodig is om het idee succesvol te maken en breng je het wat meer tot leven (of schiet je het af)

Link naar reactie
  • 0

Voor ondernemers met teveel ideeen, waaronder ik mij zelf ook reken, zou er iets soortgelijks als een "hulpdienst voor oude ondernemers" opgericht moeten worden. Deze hulpdienst/ netwerk kan dan zakelijke ideeen aangereikt krijgen en na evaluatie, de kansrijke ideeen de tijd en aandacht geven die deze verdienen. Het is doodzonde als goede ideen stranden door tijdgebrek.

 

Hierin ligt een uitdaging voor Higherlevel:

 

Zou er een aparte Vraag en aanbod achtig forumdeel kunnen komen voor zo'n hulpdienst voor ondernemers met tijdsgebrek/gezondheidsproblemen/pensionering?

 

Paul

Link naar reactie
  • 0

Perfect zo'n forum! Ik ben zelf ook aldoor aan het broeden. Nu wordt ik ook regelmatig geconfronteerd in de media of door collega's met uitgebrachte concepten die ik een aantal jaar of maanden ervoor ook bedacht heb. Dat ben ik goed zat! ;D . Nu heb ik een concept bedacht die redelijk eenvoudig en zonder al teveel financiële inversteringen is te ontplooien. Tijd en eigen inzet is wel essentieel. (Ik denk dat ik ervoor ga. Ik namelijk recent een huis gekocht.... dus ja genoeg te doen.)

 

Ik ben het met een voorgaande spreker eens dat er eerst een organisatie moet staan voor je andere concepten in de praktijk gebracht kunnen worden (althans zo interpreteer ik zijn woorden). Na het opzetten wil ik wil ik me toch ook gaan inzetten om de ander ideeën tegen het licht te houden en personeel en/of partners te zoeken in de branche die daar ervaring hebben opgedaan. En zo met minder dan 100% profit toch een deel van de beste ideeën verwezelijkt zien worden.

Wie heeft er nog een idee om partime (met wat financiele zekerheid) het concept uit te werken en op te richten.

Link naar reactie
  • 0

Nu wordt ik ook regelmatig geconfronteerd in de media of door collega's met uitgebrachte concepten die ik een aantal jaar of maanden ervoor ook bedacht heb. Dat ben ik goed zat! ;D .

 

Hetzelfde heb ik ook al vele keren meegemaakt. Iets wat ik jaren geleden had bedacht, maar niks mee had gedaan, kwam in de VS op de markt en had een miljoenen-omzet.

 

Daarom moet er zo snel mogelijk in samenwerking met NOVU, NEBIB, Technopartner, Syntens enz. een centrum voor en door ondernemers komen. Interessante ideeen, zakenconcepten en innovaties kunnen dan na toetsing door ter zake deskundige ondernemers onder hun hoede genomen worden. Dus niet het zoveelste adviesbureau, maar een soort uitzendorganisatie van ondernemers, die tegelijk bedrijven met opvolgingsproblemen, of ingeval van ziekte/overlijden van de directie enz kunnen redden.

Link naar reactie
  • 1

Er zijn ontelbare mensen die op de fiets van werk naar huis, onder de douche of op vakantie geniale ideeën krijgen. Die zetten ze op papier, bespreken ze met vrienden op een terras of houden ze anstvallig geheim... om een paar jaar later te ontdekken dat iemand anders het idee heeft uitgevoerd en er miljoenen mee verdiend heeft.

 

Nou zou het prachtig zijn als er een complete infrastructuur beschikbaar was die zulke ideeën direct zou uitvoeren, maar een probleem is dat er zoveel van die plannetjesmakers rondlopen. Was jij nou de enige, dan konden we heel Nederland rond jou reorganiseren. Je zal dus zelf het initiatief moeten nemen. Al die briljante ideeën in praktijk brengen; of desnoods maar eentje. Niet teveel zeuren en naar anderen wijzen, maar doen.

 

Da's ondernemen. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.