• 0

Wat doe je met teveel ideeën?

Je herkent het dilemma vast. Je drijft een bepaalde onderneming en die vergt al de volle aandacht. Ondertussen heb je een geniale inval voor een ander businessidee, stuit je bij toeval op een gat in de markt of een goede aanvulling daarop. Dat idee wil je verder ontwikkelen en zelfs realiseren, maar de tijd en kennis ontbreken je daarvoor. Kortom, wat doet een ondernemer met teveel ideeën?

 

In Nederland kun je een business-concept helaas niet beschermen, zodat je het idee even rustig in de wacht kunt zetten (alhoewel dat in het IE-recht ook maar betrekkelijk is). Heeft iemand hier ooit over nagedacht, bijvoorbeeld door een alternatieve voorziening te bieden? Zijn er partijen in de markt die in een veilige omgeving kunnen helpen bij het realiseren van die ideeën, zodat je ten dele van het intellectuele eigendom profiteert. Met realiseren bedoel ik participeren in het idee, zorgdragen voor ondersteuning, personeel, marketing, etc.. (of breng ik nu iemand op ideeën? ;D )?

 

Je kan uiteraard wel een Joint Venture oprichten en op die manier de tijdsinvestering drukken, maar als je daarnaast nog meer ideeën hebt dan is het genot van een dergelijke constructie ook maar betrekkelijk. Wie heeft de oplossing voor dit dilemma?

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2
Wij hebben zojuist een nieuwe website gelanceerd

 

Technisch gezien is het inderdaad een website. Maar 'lanceren' vind ik een groot woord voor 12 korte alinea's tekst verdeeld over 3 statische pagina's, waarvan de strekking is: neem ajb contact met ons op als je een goed idee hebt. Het lanceerteam heeft het er zeker wel druk mee gehad? :P

Link naar reactie
  • 2

Tja, als je mensen die een idee hebben wilt matchen aan mensen die ideeën zoeken zal dat vast lukken. Maar dat is toch niet wat je wilt?

 

Wat je wilt is mensen met ideeën matchen aan mensen die er 100% voor willen gaan en die niet rusten voor iets een succes is. Ondernemen is slechts 1% een idee hebben, en 99% hard werken, slim zijn, nadenken en beslissingen nemen. Natuurlijk zijn er vele mensen die een gat in de markt zoeken, maar die er niet voor willen werken. Match je een ideebedenker aan zo'n iemand, dan schiet je nog geen klap op...

Link naar reactie
  • 1

Er zijn ontelbare mensen die op de fiets van werk naar huis, onder de douche of op vakantie geniale ideeën krijgen. Die zetten ze op papier, bespreken ze met vrienden op een terras of houden ze anstvallig geheim... om een paar jaar later te ontdekken dat iemand anders het idee heeft uitgevoerd en er miljoenen mee verdiend heeft.

 

Nou zou het prachtig zijn als er een complete infrastructuur beschikbaar was die zulke ideeën direct zou uitvoeren, maar een probleem is dat er zoveel van die plannetjesmakers rondlopen. Was jij nou de enige, dan konden we heel Nederland rond jou reorganiseren. Je zal dus zelf het initiatief moeten nemen. Al die briljante ideeën in praktijk brengen; of desnoods maar eentje. Niet teveel zeuren en naar anderen wijzen, maar doen.

 

Da's ondernemen. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Deze misschien?

 

Daarom overweeg ik met een aantal goede mensen (ervaren ondernemers/interim-managers) een bureau op te richten dat zich speciaal op deze groep vergrijzende ondernemers richt.

 

Dat was allesbehalve een ideeënbank. Maar niemand houd je tegen om alsnog zo'n bank op te zetten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Vraag is of het goede ideeen zijn?

Wij hebben zojuist een nieuwe website gelanceerd waarbij we bedenkers van goed ideeen proberen te triggeren om eens met ons in gesprek te gaan.

Baat het niet dan schaadt het niet, zou ik zeggen.

 

www.greatidea.nl

 

 

Tip:

Je beschrijft de persoonlijke klik. Als potentieel geinteresseerde zou ik willen weten waarom de ondernermers hierachter, ondernemers ' pur sang' zijn. Zou dan een trackrecord en een foto willen zien.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 1

Wie zich een voorstelling maakt van een wereld waarin de enorme bedrijvigheid zoals wij die kennen voor meer dan een kwart zou worden gedicteerd door de beste ideeën die voor elke bedrijvigheid voorhanden zijn, wie zich daar werkelijk een voorstelling bij kan maken wordt spontaan depressief.

In onze mallemolen bestaat het overgrote deel van de economische activiteiten uit het eindeloos herhalen van stommiteiten. Simpelweg omdat dat geld oplevert.

Niet dat dit meer geld oplevert dan wanneer wel zou worden geïnnoveerd maar het is wel beter voorspelbaar. Juist die voorspelbaarheid is nu het belangrijkste lijdend voorwerp van handel geworden. Aandelen, opties.

Gelukkig blijkt er een klein doch stabiel percentage ondernemers te zijn dat zoekt naar verrijking die iets verder gaat dan de portemonnee alleen. En voor die groep geld in principe hetzelfde: Het is zonde om totale bevlogenheid te botvieren op een idee waar een beter alternatief voor bestaat.

Dan zeg ik: Wordt dan gewoon net zo enthousiast over dat betere idee. Ook al is het niet van jezelf.

 

Ooit had de wetgever hierop geanticipeerd. De octrooiwetgeving was aanvankelijk bedoeld om technische vooruitgang wereldkundig te maken met de bedoeling dat de industrie gemakkelijk toegang zou hebben tot de voor hen optimale technieken.

De bescherming van intellectueel eigendom staat in dienst van bovengenoemd ideaal. Zonder deze bescherming zou iedereen alles voor zichzelf houden terwijl de octrooiprocedure voorziet in publicatie.

Tegelijk moest deze bescherming bedrijven aansporen om te investeren in nieuwe techniek. Bescherming zou bedrijven de kans geven om de ontwikkelingskosten eerst zelf terug te verdienen voordat een ander er mee aan de haal gaat. Wat uiteindelijk natuurlijk wel de bedoeling is!!!

 

Maar de handelsgeest heeft deze doelstelling verkwanseld. Het octrooistelsel wordt nu vooral misbruikt om ontwikkelingen af te remmen. Grote bedrijven claimen zoveel mogelijk octrooien om te voorkomen dat de concurrent gaat innoveren. Bottom-up octrooien van kleinere uitvinders worden opgekocht. Om de zelfde reden.

Om die laatste groep zoveel mogelijk te ontmoedigen hebben die grote bedrijven, als grootverbruiker van het systeem, tot nu toe succesvol weten te voorkomen dat het systeem moderniseert, waardoor het voor die kleine uitvinder praktisch onbetaalbaar geworden is.

 

Daarom is het probleem zoals dat in deze discussie is neergelegd zeer belangwekkend. Op welke manier kan er een infrastructuur voor ideeën worden aangelegd die past binnen de octrooiwetgeving maar wel voorziet in doelmatige toepassing van de ideeën?

 

Het gaat er daarbij om dat de ideeën toegankelijk zijn en dat wanneer ze worden toegepast de bedenker daar een redelijke vergoeding voor krijgt die in verhouding staat tot de gemaakte winst en het aandeel van het idee daarin. En dat er goed rekening wordt gehouden met het grote verschil tussen eenmalig iets bedenken en daadwerkelijk investeren in ontwikkeling. En met het verschil tussen een overtuigend prototype bouwen en het opzetten van serieproductie. Zeker als het om een echt nieuw product gaat waarvan de afzet moeilijk voorspelbaar is.

 

De doorstroom van goede ideeën zou erbij gebaat zijn als in al deze fasen de beurzen gesloten kunnen blijven zolang er nog geen winst gemaakt wordt. Dat maakt het voor ondernemers aantrekkelijker om nieuwe ideeën uit te proberen. Zolang een idee niets oplevert mag de bedenker blij zijn dat iemand probeert om er iets mee te doen.

 

In de ideale situatie zijn deze drie stadia tussen idee en winkel zo goed van elkaar gescheiden dat er ruimte ontstaat voor specialisatie in slechts één van deze niveaus. Dat dus een fabrikant, of merk, kan gaan shoppen naar prototypen om in productie te nemen. Zich daarmee op geen enkele manier vastlegt aan een bepaalde visie maar zich helemaal kan richten op wat hij denkt dat zijn klanten willen hebben.

Hetzelfde geldt dan voor de prototypebouwers maar zij staan in het midden. Zij doen inkopen bij de ideeën bedenkers en laten zich daarbij leiden door hun idee van afzetmogelijkheden en door hun eigen technische specialisaties. Het liefst zelfs opgesplitst. Dat dus verschillende prototypebouwers vanuit verschillende disciplines samenwerken aan één product.

 

Alleen een hele goede regeling voor het verdelen van de poet kan dan voorkomen dat deze niveaus door elkaar gaan lopen. Als dat toch gebeurt dan dreigt de verstarring die nu domineert.

Als bijvoorbeeld een prototypebouwer uitvinders in dienst gaat nemen dan zal dat ten koste gaan van zijn technische specialisatie in het vervaardigen van prototypes omdat hij zich dan meer zal laten leiden door de specifieke ideeën van de betreffende uitvinders. Kortom dingen gaat doen waar hij misschien niet zo goed in is.

Ook kan bij prototypebouwers de verleiding gaan kriebelen om zelf serieproductie te gaan opzetten. Ook dit gaat ten koste van de kwaliteit als prototypebouwer.

Nog veel ernstigere beperkingen zie je bij de productbedenker. Als hij bij het bedenken al rekening moet houden met zijn eigen mogelijkheden om een prototype te bouwen dan zal hij daarbij veel concessies moeten doen die bij de uiteindelijke serieproductie nergens op slaan.

 

De kosten moeten zo laag zijn dat er voldoende ruimte is voor uitval. Als we willen dat er echt veel wordt uitgeprobeerd dan mogen we blij zijn als één op de drie gefabriceerde producten aanslaat.

Voor een dergelijke score zal de fabrikant voldoende keus moeten hebben uit overtuigende prototypen. Eén uit drie lijkt me ook hier nog aan de optimistische kant.

Als we dan ook nog willen dat de prototypebouwers wat risico durven te nemen dan zullen ook niet alle uitgeprobeerde ideeën tot een overtuigend prototype leiden. Nog eens één uit drie?

Dit betekend dat de winst van één succesvol product moet worden aangewend om de kosten te dekken van de ontwikkeling van 27 prototypen voordat er ook duurzaam sprake is van winst.

 

Als we willen dat alle partijen inderdaad zoveel risico nemen dan moeten we dus zorgen voor een systeem waarin niet alleen de direct betrokkenen van dat ene succesvolle product er met die winst vandoor gaan. Iets met solidariteit. Tegelijk mag de marktwerking haar effect niet missen. Elke partij moet uiteindelijk worden afgerekend op haar prestaties maar ook voldoende worden beloond voor zinvolle doch verhoede pogingen.

 

In de voorgestelde drie-eenheid is de raarste rol waarschijnlijk die van de prototypebouwer. Tegenover de maakindustrie volstaat misschien een eenvoudige no cure no pay formule. Hoewel dit beter zou werken als zelfs verliezen zouden worden afgedekt.

Naar de bedenkers ligt het wat moeilijker. Negeren van de octrooiwetgeving vergroot de slagkracht aanzienlijk. Eenmaal gepubliceerd kan niemand anders nog octrooi aanvragen.

Maar binnen de grenzen van geheimhouding kunnen bedenkers en prototypebouwers onbelemmerd experimenteren om pas na interesse van de maakindustrie deze kostbare procedure te starten.

 

Voor nu laat ik het hier even bij en daag de forumleden alhier uit om na te denken over oplossingen.

 

 

Georges Plat

Als iedereen die dat kan zijn best doet om verbeteringen door te voeren dan ziet de wereld er snel een heel stuk beter uit.

Link naar reactie
  • 1

Hoi,

 

Ook ik loop te kampen met te veel ideeen. :D

 

Mijn oplossing hiervoor is dat je niet alles tegelijk kunt (beperkte tijd en middelen) en dit moet accepteren, heel veel reacties gaan ook hier over.

 

Wat ik doe is een lijst bijhouden met ideeen en daar een ranking achter zetten van goed tot slecht realiseerbaar (op dat moment). Voor sommige ideeen heb je misschien miljoenen aan investering of aan tijd nodig en andere zijn binnen een maand te realiseren. ;)

 

Zaken die voor jou op dat moment makkelijk te verwezenlijken zijn kun je dan als eerste oppakken. De rest is dan nog te ver van je bed en kan je nog even laten sudderen. Je kunt moeilijk realiseerbare ideeen ook hoger plaatsen in je lijstje door met een simpele variant te beginnen.

 

Van elk idee dat je uitwerkt leer je weer of verdien je weer meer geld (als het goed is). Dit kun je weer meenemen in een iets moeilijker te realiseren idee.

 

Verder stromen er ook weer nieuwe ideeen binnen die je weer prioriteert in je lijstje.

 

Het werkt voor mij heel goed omdat ik mijn ideeen zo structureer en ook kan laten inwerken en daarna eventueel weer kan schrappen omdat ze toch niet zo goed waren. 8)

 

Veel succes!

Groet,

Reinier

Link naar reactie
  • 0
Wie heeft de oplossing voor dit dilemma?

 

Ik ken het probleem. Neem een partner die met beide benen op de grond staat, die 98% van je ideeën afschiet en alleen de hele goede ideeën een kans geeft.

 

Het probleem met ideeën is dat ze niks waar zijn als je ze niet uitvoerd. Je kan maar 1 idee tegelijk realiseren (als je niks anders te doen hebt) en als je zo'n idee niet je volledige aandacht geeft strand het en dat is zonde van je tijd/geld/energie.

 

Ideeën zijn er in overvloed. Idereen heeft goede ideeën. De bottleneck zit bij de mensen die ideeën kunnen realiseren (ondernemers) ;D.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Edward,

 

Goed vraag! Ik denk inderdaad dat veel ondernemers dit type probleem hebben.

 

Veel investeerders hebben in dit verband slechts een antwoord: focus.

Zij investeren in een ondernemer of management team met het bijbehorende idee, product of dienst. Zoals je schrijft, het kost erg veel energie om hiervan een volwassen onderneming te maken dus heb je geen tijd voor nieuwe ideeën, producten en/of diensten en bovendien die je alleen maar afleiden van het hoofddoel.

 

In mijn venture capital tijd hebben we regelmatig potentiële deals afgewezen omdat we de indruk hadden dat het team te veel en te vaak afgeleid werd door nieuwe ideeën. Wij investeerden in alleen management teams met focus.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met de twee voorgaande reacties eens. Ik heb met de harde hand geleerd dat ideeën (hoe waanzinnig goed ook) gewoon ontzettend veel van je aandacht nodig hebben om succesvol te worden. Meer dan één idee proberen te realiseren is dus meestal niet te doen. Zelfs niet met bedrijven die je "helpen"! Deze bedrijven zullen veel op je leunen en zullen nooit zo hard lopen als de ondernemer zelf.

 

Kies je idee, hou daar aan vast, en hou daar aan vast, en als het minder goed gaat dan je verwacht..... hou er aan vast.... En als alles naar de klote gaat (en jij gelooft nog steeds in je idee) hou er aan vast... Vergeet die andere ideeën.

 

1. zonder focus lukt het niet

2. leg je goede ideeën in een goede ideeën doos en kijk er niet meer naar

3. Had ik al gezegd dat focus onmisbaar is?

4. Zonder focus verliezen veel mensen vertrouwen in je.

5. Het is echt een stuk moeilijker om één ding te blijven doen (vooral als het moeilijk is) dan het verzinnen en opstarten van nieuwe ideeën. De payoff is normalitair wel groter bij goede focus ;)

 

p.s.

Ik kan hier redelijk passionate over worden, ik heb namelijk ook continu ideeën... Dus hoe meer ik dit soort dingen schrijf hoe duidelijker ik het ook voor mezelf maak ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Alternatief is om in de ideeënbusiness actief te worden. Er bestaat voor zover ik kan zien geen markt voor ideeën sec. D'r lopen hier mensen rond die het tegendeel beweren, maar ik zou weleens een voorbeeld willen zien van een winstgevende ideeënbakker. Wat dan wel? Ideeën die verpakt zijn als dienst. Dat zijn vaak adviesbureaus en bedrijven die ook een flink stuk uitvoering voor hun rekening nemen. Televisieproductiebedrijven, reclamebureaus, architectenbureaus, productontwikkelaars, etc. Pak een markt (verticaal of horizontaal) en je vindt er wel gespecialiseerde ideeverpakkers. En die huren op hun beurt weleens zelfstandigen in. Maar dan moet je uiteraard je sporen in hun vak verdiend hebben.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, je moet je sporen verdient hebben, maar je moet je ook focussen op het ideeënbakker idee. Als jij ideeën bakt en je wilt ze allemaal zelf opeten dan verkoop je nooit iets. Dus volgens mij moet je zelfs in de ideeën bizz een focus hebben. Namelijk: het maken van BUSINESS met je ideeën (en niet als kip zonder kop ideetjes schieten)

 

p.s.

Als je ideetjes wilt schieten stuur ze dan naar idea-a-day.com dan pakt iemand het misschien nog op :)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik gooi ze ook in een doos. Concreet is dit dus opschrijven. Daarna kun je een stukje idea-management ontwikkelen. Je bepaald de eisen waaraan je situatie moet voldoen om aan een nieuw idee te gaan werken. Eisen zijn in mijn geval doelstellingen die ik wil halen. Zodra ik die bereikt heb kan er verder gedacht worden of uitgebreid worden.

 

De ideeen in je ideeen doos kun je gaan prioriteren op duur, uitvoerbaarheid, kosten, break-evenpoint, benodigde middelen en haalbaarheid in het algemeen.

 

'to Focus' is ook voor mij heel erg belangrijk. Ik weet het, helaas laat de uitvoering ervan nogal eens wat te wensen over.

Link naar reactie
  • 0

He, als je dan een verzameling (uitgewerkte) ideeen in die doos hebt zitten, is er dan niet een optie om ze door te verkopen? Dat mensen die graag willen ondernemen, kunnen ondernemen en geld hebben om te ondernemen maar geen idee wat ze willen ondernemen een idee kunnen kopen en zich daar op kunenn richten.

 

Ik denk dat hier een praktisch probleem om de hoek komt kijken. Het lijkt me dat je altijd iets van het idee zal moeten vertellen of laten zien voordat je het kunt verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Reusje voor jou Imigo. Goeie tip, opschrijven, in een doos stoppen en prioriteren. Is dat je eigen idee?

 

Nils

 

Ah, m'n eerste reusje! Mijn dag kan niet meer stuk. ;D.

 

Het was niet zozeer een idee, maar eerder een reflex uit noodzaak. Ik ben voor mezelf begonnen zonder dat ik een cent of inkomsten had. Mijn prioriteit lag dus bij het maken van geld, en niet zozeer bij het uitwerken van goede ideeen. (Hoewel er een zeker verband is natuurlijk :)). Zodra ik in mijn levensbehoefte kan voorzien heb ik mijn eerste doel bereikt en kan ik aan andere ideeen gaan werken waarbij ik nieuwe doelen stel. Die ideeen heb ik altijd opgeschreven. Ook heb ik een 'kansen' dossier. Hierin verzamel ik krantenartikelen en andere stukken en contacten die kansen kunnen bieden. Dit is geordend op onderwerp. Misschien doen meer mensen dit, ik ben benieuwd hoe zij dit aanpakken en organiseren.

 

Misschien nog een tip mocht je actief een ideeendoos aan willen leggen, zorg dat je altijd een dictafoon bij je hebt. De meeste telefoons hebben een dergelijke functie. Meestal schieten de ideeen niet te binnen als je aan het werk bent achter je pc maar op de meer onhandige momenten wanneer er minder afleiding is. (toilet, bed, in de auto etc.) Wees wel voorbereid op mensen die je raar aan kijken als je in het openbaar een idee in je dictafoon inspreekt. Het zal voor mij niet de eerste keer zijn :D.

 

Grtz.

Link naar reactie
  • 0

He, als je dan een verzameling (uitgewerkte) ideeen in die doos hebt zitten, is er dan niet een optie om ze door te verkopen? Dat mensen die graag willen ondernemen, kunnen ondernemen en geld hebben om te ondernemen maar geen idee wat ze willen ondernemen een idee kunnen kopen en zich daar op kunenn richten.

 

Tja, wat is de waarde van een idee? Zip. Ideeën kosten alleen maar geld. Ideeën makelaars gaan ook altijd failliet ;D.

 

Het idee dat een idee op zich geld waard is, klopt niet. In de praktijk blijken er maar weining "klanten" te zijn voor ideeën.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ideeënmakelaars gaan ook altijd failliet ;D.

 

Klopt. Ik volg die markt al een jaar of twintig, en zelfs initiatieven die vanuit gevestigde adviesorganisaties afgespind worden, zijn binnen enkele jaren verdwenen. Voor startups zonder reputatie is al helemaal geen droge boterham te verdienen in de ideeënmarkt. Een ideeënbrouwerij die niet ingebed zit in een uitvoerende organisatie heeft geen toekomst. Helaas is mijn knipselmap slecht gearchiveerd, anders had ik een paar voorbeelden kunnen noemen. Begin jaren tachtig is er bijvoorbeeld door een paar marktonderzoekers en reclamemakers hier in Nederland een concepting netwerk opgezet waarbij ze het ideevormend proces gescheiden hadden van het haalbaarheidstraject, oftewel frisse ideators en nuchtere evaluators naast mekaar. Was na een jaartje alweer failliet. Succesvolle idea-breweries zijn dan ook meestal afdelingen bij bestaande bedrijven of adviesorganisaties. Met die stapel ideeën in de lade moet je dus aansluiting zien te vinden bij organisaties die in executie gespecialiseerd zijn.

 

Ha Twa, erg stond een "quote" teveel in je bericht. het was moeilijk te lezen. Nils.

 

Is goed hoor Nils, zal ik voortaan ook jouw berichten op leesbaarheid doornemen? 8) Geintje uiteraard.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij hebben we het er wel eens eerder over gehad: Slechts een heel klein deel van de ideeen is daadwerkelijk zo goed dat ze van zichzelf al geld waard zijn. De meeste goeie ideeen kunnen alleen wat opleveren als je er veel tijd/geld/etc in investeerd. Dat maakt ze niet slecht, maar als losstaand idee niet echt verkoopbaar.

 

Zo'n doos met krabbeltjes is trouwens wel een aardig idee - volgens mij vergeet ik ze regelmatig en bedenk ik ze dan later nog een keer. Het voordeel van die strategie is echter het gevoel dat je regelmatig een goed idee hebt, ook al is dat soms een paar keer hetzelfde ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al een aantal jaar een worddocument met daarin mijn ideeen. Hou ik bij sinds... ongeveer de start van dit topic, alleen zie ik dit topic nu voor het eerst, grappig.

Ik zou ooit wel eens voor mezelf willen beginnen, maar daarvoor moet ik eerst een beetje de haalbaarheid checken van 1 van deze ideeen. Alleen welk idee is interessant of past bij mij?

 

Bepaalde ideeen vind ik niet zo sterk, maar soms lees ik in tijdschriften/kranten/internet een idee (wat goede recenties krijgt) waarvan ik denk; daarvan heb ik er ook een stuk of 30 in mijn bestand zitten.

 

Ik wil ze eens gaan ordenen en dan 3 ideeen onderzoeken. Ordenen: de mate waarin het bij mij past (karakter/ervaring/sector) en op kansrijkheid inschatten middels mijn mogelijk beperkte vermogens daarvoor.

 

Hoe hebben jullie dat gedaan of hoe zouden jullie dat doen?

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zou ooit wel eens voor mezelf willen beginnen, maar daarvoor moet ik eerst een beetje de haalbaarheid checken van 1 van deze ideeen. Alleen welk idee is interessant of past bij mij?

 

Ik zou inderdaad met één van al je ideeën aan de slag gaan. Eventueel kies je een idee dat een basis oplevert om later eventueel andere ideeën ook uit te voeren, of om te switchen als dat nodig blijkt. Maar niet met meerdere ideeën tegelijk aan de gang.

 

Dus... welke? Tsja. Dat weet je vaak intuïtief.

 

Begin eens met de ideeën te schiften die haalbaar zijn vanuit je startsituatie.

 

En kijk dan eens hoe serieus ze allemaal zijn. Is er een markt, is er vraag naar, kun je klanten bereiken?

 

Hoeveel blijven er dan over en wat maakt het moeilijk om te kiezen?

Link naar reactie
  • 0

Als het mogelijk is dan voer je gewoon meteen al je ideetjes in 1 keer uit. Als je dan toch al bezig bent dan bouw je zo een netwerk op. Geef het allemaal een herkenbare/gelinkte naam zodat mensen weten dat het van jou is.

 

Mocht je daar geen geld voor hebben, plan dan van te voren wanneer je wat wilt gaan doen.

 

Bijv. nu 1 idee uitwerken (beetje geld verdienen en ervaring opdoen) , over 6 maanden de volgende etc.

 

Ik ben nu ook bezig met alles wat ik ooit bedacht heb uit te werken en dan plannen hoe ik dat allemaal aan ga pakken.

Op 1 januari 2009 wil ik toch al redelijk wat opgestart hebben. De eerste 2 zijn al bijna af. Op 2 januari 2008 is de opening van Soesanna Werkt. en in februari komt de volgende.

www.soesannawerkt.nl

Bedrijfsondersteuning en personeelsbemiddeling.

 

Op 2 januari opening en website online!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 40 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.