• 0

Beeindiging contract

Ik heb een vraagje over mijn contract. Ik heb met de verhuurder afgesproken dat ik als huurder , als ik bijvoorbeeld wil stoppen met de bedrijf , dat als ik het vandaag aangeef , dus binnen 5 maanden eruit kan. Zo ziet mijn huur contract eruit:

 

Opzegging:

 

3.3 Beëindiging van deze overeenkomst vind plaats door opzegging tegen het einde van een huurperiode met inachtneming van een termijn van tenminste 5 maanden.

 

Wat bedoelen ze hier met "'tegen het einde van een huurperiode''. Ze bedoelen toch eh einde van een maand? Of bedoelen ze na 5 jaar? Ik heb momenteel die vraagteken , daarom wou ik het even hier vragen. Want eh , het zou niet echt leuk zijn als ik opeens erachter kom dat ik pas na 5 jaar en 5 maanden eruit kan als ik dat zou willen :P

 

Ik heb zelf dus een contract die geldig is voor de komende 5 jaar. Ik wil alleen zeker weten dat ik ''als'' het nodig zou zijn, dus binnen 5 maanden eruit kan.

 

Klopt het dat ik dus , dat als ik het op het einde van de maand 30ste of 31ste van de maand aangeef dat ik eruit wil , dat ik dus binnen 5 maanden eruit kan als ik dat nodig vind? Of bedoelen ze hiermee dat ik pas na 5 jaar eruit kan?

 

 

(Begrijp me niet verkeerd. Mijn bedrijf gaat momenteel ''rustig'' aan de goede kant op. Ik ben niet van plan om te stoppen zolang deze vooruitgang zal blijven. Wil alleen 100% zeker weten dat ik niets verkeerd doe.)

 

gr

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat bedoelen ze hier met "'tegen het einde van een huurperiode''. Ze bedoelen toch eh einde van een maand? Of bedoelen ze na 5 jaar?

Als jij op 1 juli 2010 bent begonnen met huren loopt je contract tot en met 30 juni 2015

als ik het goed lees is het uiterlijk 5 maanden voor het einde van de huurperiode,

dus uiterlijk 31 januari 2015 moet je opgezegd hebben. Voor zover ik het kan nagaan zit je daaraan vast.

 

als jij met de verhuurder hebt afgesproken dat je er op ieder moment met 5 maanden opzegtermijn uit kan,

dan moet er ook nog een andere paragraaf in je contract staan die dat omschrijft.

 

ik ben hier geen expert in, wellicht dat één van de vastgoedkenners hier nog een andere mening over hebben.

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

het lijkt me niet dat je er nu nog iets extra in je contract erbij kan zetten, dat heb je inmiddels toch al afgesloten?

 

Beiden contracten wijzigen met een paar zinnetjes. Want dat was tenslotte de mondelinge afspraak die ik had met de verhuurder. Wanneer ik mijn huur moet betalen , ga ik het gewoon contant betalen en gelijk ook 1 zinnetje bij ''onze'' contract zetten. De vraag is alleen hoe moet die zin precies zijn.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Tegen het einde van een huurperiode is in dit geval na je eerste huurperiode en die is zoals ik opmaak uit jouw verhaal 5 jaar. Je hebt een opzegtermijn van 5 maanden, dus om het contract over 5 jaar te kunnen beeindigen dien je uiterlijk 5 maanden voor die tijd op te zeggen.

 

Als het contract inmiddels is ondertekend, zal je dit niet meer kunnen aanpassen (behalve als verhuurder hiermee instemt).

Doldersum Vastgoed Bemiddeling & Advies - http://www.doldersum.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kun je "tegen het einde van een huurperiode" dan gewoon schrappen. Betekent wel dat de verhuurder jou er dan ook met een opzegtermijn van 5 maanden uit kan zetten en ik weet niet of dat je bedoeling is.

 

Dat is niet voldoende, je moet art. 3.1 t/m 3.3 zodanig opzetten dat je een huurovereenkomst sluit voor een eerste periode van (n) maanden met (n) aansluitende optieperioden voor huurder van telkens (n) maanden met een opzegtermijn van (n) maanden tegen het einde van een huurperiode. Dat betekent dat het contract elke keer met bijv. 6 maanden wordt verlengd waarbij verhuurder niet kan opzeggen en huurder wél iedere huurperiode van 6 maanden mag opzeggen.

Doldersum Vastgoed Bemiddeling & Advies - http://www.doldersum.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kun je "tegen het einde van een huurperiode" dan gewoon schrappen. Betekent wel dat de verhuurder jou er dan ook met een opzegtermijn van 5 maanden uit kan zetten en ik weet niet of dat je bedoeling is.

 

Dat is niet voldoende, je moet art. 3.1 t/m 3.3 zodanig opzetten dat je een huurovereenkomst sluit voor een eerste periode van (n) maanden met (n) aansluitende optieperioden voor huurder van telkens (n) maanden met een opzegtermijn van (n) maanden tegen het einde van een huurperiode. Dat betekent dat het contract elke keer met bijv. 6 maanden wordt verlengd waarbij verhuurder niet kan opzeggen en huurder wél iedere huurperiode van 6 maanden mag opzeggen.

 

 

Huh , mag ik dus iedereen 5 maanden , als ik het zou willen , opzeggen? Of pas na 5 jaar?

 

Als de antwoord : na 5 jaar is , wat moet ik precies in het contract wijzigen wil ik bijvoorbeeld eruit stappen wanneer ik dat zou willen.

 

Bijv ik wil vandaag eruit , dat ik dus na 5 maanden ook daadwerkelijk eruit kan. Wat moet ik dan percies erin schrijven? En dat de verhuurder mij niet zomaar eruit kan kicken natuurlijk. Dat moet ook niet kunnen.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Voor de duidelijkheid: de overeenkomst is al getekend toch?

 

Je wel maar we kunnen dat heus wel wijzigen. De verhuurder zei vanaf het begin tot nu dat ik wanneer ik zou willen binnen 5 maanden eruit kan. Dat wil ik dan ook gewoon duidelijk in het contract schrijven. Want ik ben nu nog steeds in mijn proefperiode.

 

Na december stopt mijn proefperiode van 6 maanden.

 

Vandaar dat ik de contract nog steeds kan wijzigen.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Bij mij staat er ook iets dergelijks in, zal morgenavond kijken hoe dit omschreven staat.

Ik mag per 3 maand opzeggen, de verhuurder mag dit niet.

Morgenavond of misschien vanmiddag nog, ik zal de omschrijving hier neerzetten.

 

Edit: had geen toegevoegde waarde meer.

Link naar reactie
  • 1

Bij mij staat er ook iets dergelijks in, zal morgenavond kijken hoe dit omschreven staat.

Ik mag per 3 maand opzeggen, de verhuurder mag dit niet.

Morgenavond of misschien vanmiddag nog, ik zal de omschrijving hier neerzetten.

 

Ik zie nu enige opschudding, ik lees niet dat het contract al getekend is.

Wacht het antwoord van Altan af.

 

Bedankt.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 1

Dat is niet voldoende, je moet art. 3.1 t/m 3.3 zodanig opzetten dat je een huurovereenkomst sluit voor een eerste periode van (n) maanden met (n) aansluitende optieperioden voor huurder van telkens (n) maanden met een opzegtermijn van (n) maanden tegen het einde van een huurperiode. Dat betekent dat het contract elke keer met bijv. 6 maanden wordt verlengd waarbij verhuurder niet kan opzeggen en huurder wél iedere huurperiode van 6 maanden mag opzeggen.

Met deze constructie bereik je niet wat TS - naar eigen zeggen - met verhuurder mondeling heeft afgesproken. Want TS geeft aan dat hij elk moment zou kunnen opzeggen en dan maximaal nog 5 maanden een huurverplichting heeft.

Link naar reactie
  • 0

Dat is niet voldoende, je moet art. 3.1 t/m 3.3 zodanig opzetten dat je een huurovereenkomst sluit voor een eerste periode van (n) maanden met (n) aansluitende optieperioden voor huurder van telkens (n) maanden met een opzegtermijn van (n) maanden tegen het einde van een huurperiode. Dat betekent dat het contract elke keer met bijv. 6 maanden wordt verlengd waarbij verhuurder niet kan opzeggen en huurder wél iedere huurperiode van 6 maanden mag opzeggen.

Met deze constructie bereik je niet wat TS - naar eigen zeggen - met verhuurder mondeling heeft afgesproken. Want TS geeft aan dat hij elk moment zou kunnen opzeggen en dan maximaal nog 5 maanden een huurverplichting heeft.

 

Goed lezen, ik nam 6 maanden als voorbeeld..

Doldersum Vastgoed Bemiddeling & Advies - http://www.doldersum.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat is niet voldoende, je moet art. 3.1 t/m 3.3 zodanig opzetten dat je een huurovereenkomst sluit voor een eerste periode van (n) maanden met (n) aansluitende optieperioden voor huurder van telkens (n) maanden met een opzegtermijn van (n) maanden tegen het einde van een huurperiode. Dat betekent dat het contract elke keer met bijv. 6 maanden wordt verlengd waarbij verhuurder niet kan opzeggen en huurder wél iedere huurperiode van 6 maanden mag opzeggen.

Met deze constructie bereik je niet wat TS - naar eigen zeggen - met verhuurder mondeling heeft afgesproken. Want TS geeft aan dat hij elk moment zou kunnen opzeggen en dan maximaal nog 5 maanden een huurverplichting heeft.

Goed lezen, ik nam 6 maanden als voorbeeld..

Waarom zo gepikeerd ("Oostindisch blind" ... "Goed lezen")?

 

Het gaat mij niet om die 6 maanden (ik kan aardig lezen) maar om "een opzegtermijn van (n) maanden tegen het einde van een huurperiode". Kun jij jouw constructie zodanig invullen dat TS er altijd 5 maanden na opzegging uit kan (maar dus ook niet eerder)?

Link naar reactie
  • 0
Waarom zo gepikeerd ("Oostindisch blind" ... "Goed lezen")?

 

Het gaat mij niet om die 6 maanden (ik kan aardig lezen) maar om "een opzegtermijn van (n) maanden tegen het einde van een huurperiode". Kun jij jouw constructie zodanig invullen dat TS er altijd 5 maanden na opzegging uit kan (maar dus ook niet eerder)?

 

Omdat Altan niet de moeite neemt om te lezen wat er wordt geadviseerd en omdat jij mensen onwaarheden adviseert zoals het volgens jou mogen schrappen van een tekst uit een (ROZ-)huurovereenkomst. Je mag nooit standaard teksten schrappen uit zo'n huurovereenkomst, enkel doorhalen (i.v.m. rechstgeldigheid) en dan nog moet je je heel goed afvragen wat voor gevolgen dat heeft voor de overige artikelen in de overeenkomst. Dus geef a.u.b. nooit meer zo'n advies.

 

Altan:

In art. 3.1 t/m 3.3 het volgende overeenkomen: een eerste huurperiode van (5) maanden met aansluitende optieperioden voor huurder van telkens (5) maanden met een opzegtermijn van (1 of 2) maanden tegen het einde van een huurperiode. Dat betekent dat het contract elke keer met 5 maanden wordt verlengd waarbij verhuurder niet kan opzeggen en huurder wél iedere huurperiode van 5 maanden mag opzeggen met een opzegtermijn van 1 of 2 (of wat je ook maar afspreekt) maanden.

Doldersum Vastgoed Bemiddeling & Advies - http://www.doldersum.nl

Link naar reactie
  • 0

Je mag nooit standaard teksten schrappen uit zo'n huurovereenkomst, enkel doorhalen (i.v.m. rechstgeldigheid) ...

Zie betekenis [2] van "schrappen" in Van Dale: doorhalen, een streep trekken door

 

Je had dus ook kunnen reageren met "Als je met 'schrappen' 'doorhalen' bedoelt is dat inderdaad een optie, maar let wel op ..."

 

 

In art. 3.1 t/m 3.3 het volgende overeenkomen: een eerste huurperiode van (5) maanden met aansluitende optieperioden voor huurder van telkens (5) maanden met een opzegtermijn van (1 of 2) maanden tegen het einde van een huurperiode. Dat betekent dat het contract elke keer met 5 maanden wordt verlengd waarbij verhuurder niet kan opzeggen en huurder wél iedere huurperiode van 5 maanden mag opzeggen met een opzegtermijn van 1 of 2 (of wat je ook maar afspreekt) maanden

Op deze manier kan TS 1 (of 2) maanden tegen het einde van de 5-maands periode opzeggen. Als de huidige huurperiode dan bijvoorbeeld eindigt per 31-12 kan TS op 30-11 (of 31-10) opzeggen en eindigt de overeenkomst per 31-12. Dat is niet in overeenstemming met de afspraak, want zo is TS binnen 1 of 2 maanden (i.p.v. 5 maanden) van de huurverplichting af.

Link naar reactie
  • 0

Je mag nooit standaard teksten schrappen uit zo'n huurovereenkomst, enkel doorhalen (i.v.m. rechstgeldigheid) ...

Zie betekenis [2] van "schrappen" in Van Dale: doorhalen, een streep trekken door

 

Je had dus ook kunnen reageren met "Als je met 'schrappen' 'doorhalen' bedoelt is dat inderdaad een optie, maar let wel op ..."

 

 

In art. 3.1 t/m 3.3 het volgende overeenkomen: een eerste huurperiode van (5) maanden met aansluitende optieperioden voor huurder van telkens (5) maanden met een opzegtermijn van (1 of 2) maanden tegen het einde van een huurperiode. Dat betekent dat het contract elke keer met 5 maanden wordt verlengd waarbij verhuurder niet kan opzeggen en huurder wél iedere huurperiode van 5 maanden mag opzeggen met een opzegtermijn van 1 of 2 (of wat je ook maar afspreekt) maanden

Op deze manier kan TS 1 (of 2) maanden tegen het einde van de 5-maands periode opzeggen. Als de huidige huurperiode dan bijvoorbeeld eindigt per 31-12 kan TS op 30-11 (of 31-10) opzeggen en eindigt de overeenkomst per 31-12. Dat is niet in overeenstemming met de afspraak, want zo is TS binnen 1 of 2 maanden (i.p.v. 5 maanden) van de huurverplichting af.

 

John, je blijft het moeilijk vinden he, goed lezen. Ik schreef dus ''1 of 2 maanden of wat je ook maar afspreekt''. Hoe korter de termijn hoe beter voor huurder. Het staat je altijd vrij om de opzegging eerder te versturen, zelfs tegelijk met ondertekening van de huurovereenkomst. Ten aanzien van jouw foutieve advies is ook doorhaling in dit geval absoluut niet aanvaardbaar, dus adviseer zoiets nooit meer.

Doldersum Vastgoed Bemiddeling & Advies - http://www.doldersum.nl

Link naar reactie
  • 0

John, je blijft het moeilijk vinden he, goed lezen. Ik schreef dus ''1 of 2 maanden of wat je ook maar afspreekt''. Hoe korter de termijn hoe beter voor huurder. Het staat je altijd vrij om de opzegging eerder te versturen, zelfs tegelijk met ondertekening van de huurovereenkomst. Ten aanzien van jouw foutieve advies is ook doorhaling in dit geval absoluut niet aanvaardbaar, dus adviseer zoiets nooit meer.

 

Beste Casper,

inhoudelijk ben ik geen expert op huurrecht maar er moet mij toch iets van het hart over jou toon van van reageren, je komt kortaf, geïrriteerd en soms beetje arrogant over. Maar niemand dwingt je om te reageren als je daar geen zin in hebt dus wat is er aan de hand was je eitje te zacht vanochtend of de koffie niet sterk genoeg? :)

 

Op dit forum proberen mensen kennis te vergaren over zaken waar ze geen verstand (of te weinig) van hebben, dus als Altan jou reactie niet begrijpt en vraagt welke tekst hij precies moet gebruiken en jij noemt hem direct oostindisch blind is dat nogal lomp. Terwijl ik die wedervraag van Altan niet raar vond, jij geeft namelijk een voorbeeld die niet direct aansluit op zijn vraag over opzegtermijnen, jij stelt een alternatief voor op basis van kortdurende contracten.

 

Vervolgens verwijt je John dat hij foutief advies geeft, terwijl hij volgens mij niks raars zegt. volgens mij geld voor zakelijke huurovereenkomsten (op basis van de wet) gewoon een ruime contractvrijheid en zijn er geen voorgeschreven doorlopende teksten die gebruikt moeten worden en ik ken geen wet die zegt dat je geen teksten uit een contract mag verwijderen.

Dus is het toepassen van een ROZ overeenkomst wel verplicht bij zakelijke verhuur of heb jij gewoon de aanname gedaan dat het hier om een ROZ overeenkomst gaat?

 

kortom leg wat meer uit wat je precies bedoelt als iemand je niet of verkeerd begrijpt in plaats van geirriteerd te reageren dat ze het niet begrijpen en geen foute adviezen moeten geven. Mij is ook nog niet duidelijk waarom jou oplossing beter is.

 

Ik zou Altan ook gewoon adviseren om te zorgen dat het contract dusdanig word aangepast dat opzegging maandelijks kan gebeuren. ik kan hem echter niet voorzien van een goede tekst die dat voldoende weergeeft.

 

@altan, als je gezegd van huurcontracten heb ik niet veel verstand, maar even algemeen over contracten, die zijn vaak best complex en een mondelinge toelichting of aanvullende afspraken kunnen verhelderend werken, zo is bij jou op basis van mondelinge afspraken wel de verwachting ontstaan dat je elke maand kan opzeggen en dat je dan 5 maanden later weg bent uit het pand. op basis van het contract kun je echter beide kanten op afhankelijk van hoe je het leest.

Wat ik bij mondelinge afspraken eigenlijk altijd adviseer is om na het gesprek even een mailtje te maken met de samenvatting van de mondelinge afspraken en de tegenpartij te vragen om even te bevestigen dat dit een juiste weergave is van de mondelinge afspraken of dat zij nog aanvullingen hebben. Op die manier heb je zelfs als de tegenpartij niet reageert vanaf het begin op papier staan hoe volgens jou de afspraken zijn. Uiteraard blijft het contract de belangrijkste basis die goed moet zijn, maar bij conflicten kan zo'n mailtje net de doorslag geven over hoe het contract bedoeld is.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Gezien de nummering vermoed ik een standaard ROZ contract. En in een standaard ROZ contract is de 'huurperiode' de gehele duur van de overeenkomst. Dat betekent dat zoals het nu is geformuleerd tussentijdse opzegging niet mogelijk is. Door 'tegen het einde van een huurperiode' weg te halen c.q. door te strepen, wordt bereikt wat Altan wil.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.