Ga naar inhoud

Verzameltopic Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Geplaatst:

TwaBla

Leuke column in Communicatienieuws van Wiseguys-directeur Toine Verheul

 

De kwakzalvers van het internet

 

De laatste jaren hebben we de opkomst van een nieuwe bedrijfstak kunnen gadeslaan, die van de zogenaamde seach engine optimizers. In gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisators. <...> Wat deze bedrijfjes je meestal beloven is een toppositie van jouw website in de grote zoekmachines. Dat is een rare belofte. Zoekmachines doen hun best om min of meer objectieve resultaten terug te geven. Wanneer je website niet hoog scoort dan kan dat twee dingen betekenen: ofwel je hebt je website zo gemaakt dat de zoekmachine er geen raad mee weet, ofwel je hebt een website die door de zoekmachine minder belangrijk wordt gevonden dan andere websites. Aan dat eerste valt wat te doen. Iedere webmaster weet hoe dit moet: maak nette links, vermijd gebruik van JavaScript en Flash voor de navigatie, vul je metatags netjes in, gebruik robots.txt om webcrawlers te instrueren, en zorg dat je site gelinkt wordt op gerespecteerde sites. Als je na deze voorzorgsmaatregelen nog steeds laag scoort zou ik zeggen: pech gehad. Zorg maar dat je site leuker of beter wordt. Voor zoekmachineoptimalisators is dit echter een reden om hun trucendoos open te trekken. <...> Vrijwel iedere grote zoekmachine bestraft misbruik van haar dienst met een extra lage positie. Als je na optimalisatie van je website op nummer 1 staat, is de kans groot dat je na een maand onderaan de lijst bungelt. <...> Ander voorbeeld: Wehkamp. Deze website is zo goed geoptimaliseerd dat zelfs zoeken op "wehkamp" niet het gewenste resultaat bovenaan krijgt. Blijkbaar weet men dit bij Wehkamp ook, want men heeft ten einde raad maar besloten een advertentie te kopen waarin het juiste adres getoond wordt. Een duur grapje en een typisch voorbeeld van het lid op de neus. <...> Misschien genieten zoekmachineoptimalisators hun status wel door het gebrek aan geïnformeerde tegenstemmen. Zoekmachinefabrikanten doen van nature erg geheimzinnig over de werking van hun software. Dit schept ruimte voor mensen die van niks weten maar wel bereid zijn hun mond open te doen. <...> Zoekmachineoptimalisators zijn kwakzalvers in een land waar de geneesheren zwijgen. Zo beschouwd ligt er nog een interessante taak voor ons, als zoekmachinefabrikanten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Featured Replies

Geplaatst:

avelache

Ik ben trouwens van mening dat een link op een dochter van een startpagina goed is voor je eigen ranking. Die startpagina's hebben vaak een PR van 5 of 6. Lijkt me niet verkeerd.

Geplaatst:

LennarttK

@pjvdmeer: Da's waar :-[ Oj, heb alleen gekeken naar die 1870 ;-)

It is not hard to take new paths, it's hard to leave the old

Geplaatst:

dave lorrez

@pjvdmeer Als het keywordrijk domein geen content heeft en of slechts uit 1 pagina bestaat, dan zie ik niet hoe die ooit ergens kan ranken in Google of enige waarde van hun kan meekrijgen. Met de keywords in je domein alleen zal je het in ieder geval niet redden :)

 

@Yannick Als ik voor 1 auto of 800 mindere links moet gaan dan ga ik in ieder geval voor die 800 mindere :o . Iedereen zit inderdaad te vertellen dat 1 link van een auto. site beter is dan 200 andere maar ik moet het bewijs daar nog van zien.

 

In de minder competitieve markten kan je het met 1/10 van de links die de concurrentie hebben misschien wel halen maar duik je de comp. markten in dan moet je er nog steeds een massa hebben, tenzij je een exact domein hebt, die lijken het met veel minder links even goed te doen.

Op Twitter heb ik ook soms iets 'nuttig' te vertellen :) http://twitter.com/davelorrez

Geplaatst:

avelache

Als ik de PR van zoekmachineoptimalisatie.boogolinks.nl opvraag krijg ik "not ranked". als ik het voor boogolinks.nl opvraag krijg ik een PR5.

 

Als ik nu een link aanvraag en krijg op zoekmachineoptimalisatie.boogolinks.nl, telt die dan als PR0 of PR5 mee?

Kan iemand me uitleggen hoe het met subdomeinen en PR's werkt?

 

bron PR is website*grader

Geplaatst:

Yannick_

Als ik nu een link aanvraag en krijg op zoekmachineoptimalisatie.boogolinks.nl, telt die dan als PR0 of PR5 mee?

Kan iemand me uitleggen hoe het met subdomeinen en PR's werkt?

 

PR0

 

Subdomeinen worden gezien als nieuwe domeinen die hun eigen waarde moeten opbouwen. Subdirectory (als die zou bestaan): boogolinks.nl/zoekmachine.... kan liften op het hoofddomein.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Geplaatst:

ironny

iets anders, ik vraag me zo eens af.... ik ben nu al regelmatig aan het meelezen in dit topic en er zijn echt veel interessante dingen waar je iets aan kunt hebben. Ik zou me ook graag wat meer willen verdiepen maar in hoeverre zijn teksten geschreven in 2004 (topic start) nu nog wel relevant?

Ik kan me voorstellen dat in zo n 5 jaar tijd veel zaken al dubbel zijn geschreven en/of zijn achterhaald. Ik weet of er mensen zijn die dit weten maar ik zie er persoonlijk niet naar uit om 47 pagina's door te spitten.

 

Is het niet mogelijk om deze verzameltopic op te splitsen in info van het laatste jaar en de rest (2004-2007/8) op te slaan als archief oid?

 

gr ronny

www.bofatelefoondienst.nl

Geplaatst:

avelache

Als ik nu een link aanvraag en krijg op zoekmachineoptimalisatie.boogolinks.nl, telt die dan als PR0 of PR5 mee?

Kan iemand me uitleggen hoe het met subdomeinen en PR's werkt?

 

PR0

 

Subdomeinen worden gezien als nieuwe domeinen die hun eigen waarde moeten opbouwen. Subdirectory (als die zou bestaan): boogolinks.nl/zoekmachine.... kan liften op het hoofddomein.

 

Wat wel gek is trouwens, is dat ik als PR van de pagina een "not ranked" krijg. Terwijl ik voor mijn eigen website een PR0 krijg. Zou er verschil zijn tussen PR0 en "not rankend"? Of zal dit gewoon iets met die website*grader te maken hebben?

 

@Irony,

Volgens de vele experts is de leeftijd van een document wel degelijk van belang. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat iets dat in 2004 is geschreven geen update in (bijv.) 2006 en 2009 kan krijgen. Met een paar kleine updates is een document zo weer up to date.

 

Overigens denk ik zelf dat google hier weinig/geen rekening mee houdt. Het is me namelijk (2x) opgevallen dat oude documenten/items boven de nieuwe staan. Dus een evenement dat 2x is georganiseerd in 2008 en 2009 wordt in google als eerste gevonden op het 2008 evenement (beide waren aankondiging van het evenement).

En ik heb ook 1x gezien dat een website die sinds 2008 niet meer was bijgewerkt nog steeds hoog (pos. 15 ofzo) scoorde in google.

 

Archiveren seo topic --> lijkt me niet nodig. Als je de bijdrages van de laatste tijd wil lezen, dan begin je gewoon op pagina 40 oid. Even 1 minuutje zoeken en je kan beginnen met lezen.

Geplaatst:

lucky luck

Iemand al veel verschillen gezien bij de testversie van Google, http://www2.sandbox.google.com/ ?

 

Mij valt op dat vooral resultaten van vergelijkingssites kelderen.

Vergelijk alle sim only's van Nederland voor het goedkoopste aanbod! http://www.simonly-abonnement-vergelijker.nl

Geplaatst:

avelache

Ik keek toevallig vanochtend al 3x en nu weer eens. Al die tijd is deze nieuwe zoekmachine (beta versie) offline.

Geplaatst:

passie

Ik probeer ook steeds te kijken wat de sandbox voor mij in petto heeft. Maar idd steeds offline :-(

 

Is het slim om diverse (stuk of 5 a 6) eigen startpagina's te maken (met domeinnamen waarin goede zoekwoorden zitten) met daarop linken naar hoofdzakelijk jouw pagina en een paar linken naar je concurrenten?

 

Bijvoorbeeld:

www.hotels-online-zoeken-en-boeken.nl --> daarop hoofdzakelijk links naar mijn pagina en enkele naar concurrenten.

Deze "startpagina's" bij google bedrijvencentrum aanmelden / sitemap plaatsen enz.

Geplaatst:

avelache

Voor een aantal zoektermen hoog in de google resultaten staan is het eerste waar je aan dient te voldoen om bezoekers te genereren. Maar hoe hoog moet je nou eigenlijk staan? Wat zijn jullie ervaringen?

 

Geplaatst:

Ekris

@passie

Als je het op een goede manier opzet kan dit zeker slim zijn. Probeer wel meerwaarde te creëren voor de bezoekers. Enkel een pagina met links gaat weinig opleveren.

AGM Accu Shop. AGM technologie is de toekomst van de accu.

 

Robbert van Ekris - LinkedIn

Geplaatst:

Ekris

Voor een aantal zoektermen hoog in de google resultaten staan is het eerste waar je aan dient te voldoen om bezoekers te genereren. Maar hoe hoog moet je nou eigenlijk staan? Wat zijn jullie ervaringen?

 

Het liefst op nummertje 1 natuurlijk.

Verder zijn hier vele onderzoekjes (eye tracking) over te vinden.

 

click-distribution-serp.jpg

 

Deze cijfers komen ongeveer overeen met mijn ervaringen.

 

Wat je nooit moet vergeten is dat een goed geoptimaliseerde pagina ook op veel longtail / unieke termen hoog kan scoren.

Kijk niet enkel naar het zoekwoord waar je op optimaliseert.

AGM Accu Shop. AGM technologie is de toekomst van de accu.

 

Robbert van Ekris - LinkedIn

Geplaatst:

dave lorrez

@passie In plaats van startpagina's, maak ministies (aka pumpersites) aan en/of doe aan artikel marketing waar je gratus content gaat aanbieden aan gerelateerde sites in ruil voor je 'link'. Werkt veel beter dan startpagina's

 

@avelache, leg niet al je eieren in de Google mand, er zijn nog genoeg andere manieren om verkeer aan te trekken..

Op Twitter heb ik ook soms iets 'nuttig' te vertellen :) http://twitter.com/davelorrez

Geplaatst:

dannyverhoeven

 

Het liefst op nummertje 1 natuurlijk.

Verder zijn hier vele onderzoekjes (eye tracking) over te vinden.

 

click-distribution-serp.jpg

 

Deze cijfers komen ongeveer overeen met mijn ervaringen.

 

Wat je nooit moet vergeten is dat een goed geoptimaliseerde pagina ook op veel longtail / unieke termen hoog kan scoren.

Kijk niet enkel naar het zoekwoord waar je op optimaliseert.

 

Wow zit echt veel verschil ik kliks tussen no1 en 2.

 

Wel grappig dat diegene die onderaan pagina 1 staat meer kliks krijgt dan de 1na laatste.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Geplaatst:

Ekris

Wel grappig dat diegene die onderaan pagina 1 staat meer kliks krijgt dan de 1na laatste.

 

Klopt :) Toch maar ff het laatste resultaat bekijken voordat je weer 10 moet doorlopen op pagina twee.

AGM Accu Shop. AGM technologie is de toekomst van de accu.

 

Robbert van Ekris - LinkedIn

Geplaatst:

Henkei

Komt er dus eigenlijk op neer dat de top 5 telt en de rest van de posities niet intressant meer zijn.

 

Geplaatst:

willemj

Komt er dus eigenlijk op neer dat de top 5 telt en de rest van de posities niet intressant meer zijn.

 

1.5 procent van 1 miljoen zijn nog steeds 15.000 bezoekers.

 

Verschil tussen positie 3 en 1 was bij mij trouwens minder dramatisch, factor 2 in plaats een factor 5 zoals deze grafiek laat zien. Goede titel + meta-description gebruiken dus.

 

En wat Ekris terecht opmerkt: vergeet vooral de longtail niet. Zeker met (zware) competitie kost je het minder inspanning om met combinatietermen een aantal 5-10 posities te krijgen die net zoveel opleveren als 1 enkel keyword op eenzelfde positie.

Geplaatst:

avelache

Hoe weet je nou hoe groot het verschil tussen jou en de nummer .. is?

Ik bedoel je kan toch niet zien hoeveel mensen er via een bepaalde zoekterm op de website van een concurrent zijn gekomen?

 

Geplaatst:

willemj

Hoe weet je nou hoe groot het verschil tussen jou en de nummer .. is?

Ik bedoel je kan toch niet zien hoeveel mensen er via een bepaalde zoekterm op de website van een concurrent zijn gekomen?

 

In 2007 stond ik op positie 3 voor een bepaald zoekwoord en had in een maand 5.000 hits. In 2008 stond ik op positie 1 voor dezelfde term en had ik 10.000 hits in dezelfde periode. Pagina is gelijk gebleven en als ik Google trends mag geloven is ook het totale zoekvolume gelijk gebleven.

Geplaatst:

passie

Ik ben voor mijn website een soort landingspagina's aan het maken. Pagina's die door google (en natuurlijk andere zoekmachines) opgenomen moeten worden. Het zijn geen pagina's waar een bezoeker die al op de site is op komt snel op komt (ligt een beetje verscholen). Het zijn echt pagina's om mensen verder te sturen naar de website.

 

Is bijvoorbeeld de volgende pagina's redelijk SEO:

Plaatsen:

http://www.naareenhotel.nl/plaats/35/hotels-Epen.html?Hotels-in-Epen

 

Regio's:

http://www.naareenhotel.nl/regio/25/hotels-Limburg.html?Hotels-in-Limburg

 

Hebben jullie nog tips over de pagina's?

  • 2 weeks later...
Geplaatst:

ErikG1

Waarom integreer je die pagina's niet in je website? Ik snap niet goed waarom deze pagina's verschilen liggen.

 

De manier om te scoren in Google is pagina's maken met inhoud en diebreed integreren in je website.

 

Je kan de informatie over een dorp uitbreiden zodat mensen kunnen nalezen in welke omgeving ze een hotel boeken. Op de pagina over die regi staan dan natuurlijk de aanbiedingen van hotels in die regio.

Geplaatst:

avelache

vrij stil geweest hier de laatste weken. En het verbaasd me dat hier nog niemand zich afvraagt waarom zijn/haar website ineens niet meer of veel lager in de google zoekresultaten is terug te vinden.

 

Op diverse andere fora zie ik daar best wat berichten over en wordt de conversie naar google caffeine als mogelijke verklaring gegeven.

Geplaatst:

ErikG1

De vraag is vooral wat voor sites een daling hebben. Google is regelmatig bezig met veranderingen van het algoritme. SOms daal je en soms stijg je. Het hoort er ook een beetje bij.

 

Ik heb de berichten van dalingen ook opgevangen maar nog geen URL's gezien. In ieder geval heb ik er zelf geen last van en ook de ondernemers die ik veel spreek hebben hier geen last van.

 

Heb jij een idee wat de soort sites zijn die dalen?

 

Geplaatst:

Frans Sijtsma

Nav je melding heb ik de rankchecker maar weer eens opgestart, maar binnen bepaalde bandbreedtes die je altijd ziet is er bij mij vrijwel niets veranderd.

 

Frans

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.