Jump to content
TwaBla
Verberg

Verzameltopic Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

vraag

Leuke column in Communicatienieuws van Wiseguys-directeur Toine Verheul

 

De kwakzalvers van het internet

 

De laatste jaren hebben we de opkomst van een nieuwe bedrijfstak kunnen gadeslaan, die van de zogenaamde seach engine optimizers. In gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisators. <...> Wat deze bedrijfjes je meestal beloven is een toppositie van jouw website in de grote zoekmachines. Dat is een rare belofte. Zoekmachines doen hun best om min of meer objectieve resultaten terug te geven. Wanneer je website niet hoog scoort dan kan dat twee dingen betekenen: ofwel je hebt je website zo gemaakt dat de zoekmachine er geen raad mee weet, ofwel je hebt een website die door de zoekmachine minder belangrijk wordt gevonden dan andere websites. Aan dat eerste valt wat te doen. Iedere webmaster weet hoe dit moet: maak nette links, vermijd gebruik van JavaScript en Flash voor de navigatie, vul je metatags netjes in, gebruik robots.txt om webcrawlers te instrueren, en zorg dat je site gelinkt wordt op gerespecteerde sites. Als je na deze voorzorgsmaatregelen nog steeds laag scoort zou ik zeggen: pech gehad. Zorg maar dat je site leuker of beter wordt. Voor zoekmachineoptimalisators is dit echter een reden om hun trucendoos open te trekken. <...> Vrijwel iedere grote zoekmachine bestraft misbruik van haar dienst met een extra lage positie. Als je na optimalisatie van je website op nummer 1 staat, is de kans groot dat je na een maand onderaan de lijst bungelt. <...> Ander voorbeeld: Wehkamp. Deze website is zo goed geoptimaliseerd dat zelfs zoeken op "wehkamp" niet het gewenste resultaat bovenaan krijgt. Blijkbaar weet men dit bij Wehkamp ook, want men heeft ten einde raad maar besloten een advertentie te kopen waarin het juiste adres getoond wordt. Een duur grapje en een typisch voorbeeld van het lid op de neus. <...> Misschien genieten zoekmachineoptimalisators hun status wel door het gebrek aan geïnformeerde tegenstemmen. Zoekmachinefabrikanten doen van nature erg geheimzinnig over de werking van hun software. Dit schept ruimte voor mensen die van niks weten maar wel bereid zijn hun mond open te doen. <...> Zoekmachineoptimalisators zijn kwakzalvers in een land waar de geneesheren zwijgen. Zo beschouwd ligt er nog een interessante taak voor ons, als zoekmachinefabrikanten.


Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

 

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Nu ben ik benieuwd, heeft het ook daadwerkelijk gewerkt? Zijn alle links mee overgenomen en heeft je naamswijziging een positief of negatief effect voor je gehad?

 

Top site in ieder geval! :D

 

Wel, het heeft nog wel wat voeten in de aarde gehad, maar inmiddels zijn alle links weer hersteld. Helaas duikelde ik wel degelijk een heel end naar beneden bij Google, maar het blijkt dat de meta-tagging niet mee was gekomen. Die ben ik ondertussen dus handmatig opnieuw aan het aanbrengen.

 

Dank je wel voor het compliment; dat doet me goed (na al dat soms heel frustrerende werk)!

 

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer
Helaas duikelde ik wel degelijk een heel end naar beneden bij Google, maar het blijkt dat de meta-tagging niet mee was gekomen. Die ben ik ondertussen dus handmatig opnieuw aan het aanbrengen.

 

Metatags (keywords, description) zijn niet of nauwelijks van invloed op je ranking. Vergeet die maar.

 

Wat wel superbelangrijk is, is de titel. En ik zag op een van je pagina's bijvoorbeeld:

 

   

productiviteit | Grip op je WerkGrip op je Werk      

 

Of:

 

      

Over Bert | | Grip op je WerkGrip op je Werk      

 

Verwijder on-mid-del-lijk die herhaling van "Grip op je werk". Zet het bovenaan je prioriteitenlijst. Zet het in het urgente kwadrant. Stuur jezelf een e-mail om je eraan te herinneren. Plak een sticky op de koelkast. Doe het nu!

 

Tenzij je de #3 ranking op "WerkGrip" belangrijk vindt natuurlijk ;)

 

Gebod 1: Gij zult geen seo-tips uit de jaren 90 volgen.

Gebod 2: Gij zult te allen tijde html-taligen naar uw broncode laten kijken.

Gebod 3: Gij zult de html-taligen de inhoud van uw title-tag als tekst laten presenteren aan Nederlandstaligen.

Gebod 4: Gij zult zich op content richten, in plaats van (meta)tags.

Gebod 5: Als Bert zich met zijn achternaam aan zijn cursisten presenteert, en als zijn cursisten hem tippen bij mogelijk toekomstige deelnemers, en als die prospects daarom misschien op Bert Achternaam googlen, dan zult gij in "Over Bert" zijn achternaam opnemen

Gebod 6: Gij zult het onderwerp "uitstelgedrag" slechts dan opsplitsen in "deel 1", "deel 2", "deel 3", "deel 4" en "deel 5" als gij concrete aanwijzingen hebt dat uw prospects googlen op "uitstelgedrag deel 1" etc.

Gebod 7: Gij zult het onderdeel "Niet afmaken, maar beginnen" van "Uitstelgedrag" bijvoorbeeld noemen "Uitstelgedrag: Niet afmaken, maar beginnen", in plaats van "Hoe overwin je uitstelgedrag, deel 2"

Gebod 8: Gij zult de inhoud van uw robots.txt niet blindelings copy-pasten, maar doen overeenkomen met de url-structuur van uw site

Gebod 9: Gij zult het implementeren van deze geboden niet nodeloos uitstellen.

Gebod 10: Gij zult niet rusten voordat "abcd.nl" op #1 rankt op de zoekvraag "a b c d" op google.nl.

 

Tip 11: "zoekmachineoptimalisatie" is het marketingjargon dat zoekmachineoptimalisatiebureaus gebruiken voor het tegen aanzienlijke betaling ongedaan maken of compenseren van de evidente fouten in uw website, die - althans in de ogen van zoekmachines - kennelijk onvoldoende hoogwaardige content bevat om aan uw rankingambities te voldoen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi René,

 

Dank je wel voor de genomen moeite! De title miskleun is inmiddels aangepast; Wordpress SEO en het gebruikte theme zaten elkaar dwars :-)

 

Voor wat betreft de meta-tagging: ik heb er geen verstand van, maar ik merk wel dat de artikelen die inmiddels (weer) voorzien zijn van een description en meta-tags het aanzienlijk beter doen dan de artikelen die dat (nog) niet hebben. En als ik http://www.zoekprof.nl/achtergronden/metatag.html vergelijk met http://www.metatags.nl/meta_name_keywords denk ik dat ik maar aan de veilige kant blijf en ze gewoon blijf toevoegen.

 

En wat is er mis met #3 en #8?

 

Nogmaals dank!

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Door bijna iedereen wordt wel aangenomen (niemand weet het helemaal zeker) dat metatags geen invloed hebben op je Google positie. Wat iig wel belangrijk is, is je description, want die wordt op je in het zoekresultaat getoond. Een goede description (die min of meer een antwoord geeft op de zoekopdracht) maakt het een stuk waarschijnlijker dat er naar je site wordt doorgeklikt.

 

Ook zou jik de taal van de pagina altijd meegeven ( ).

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Een goede description (die min of meer een antwoord geeft op de zoekopdracht) maakt het een stuk waarschijnlijker dat er naar je site wordt doorgeklikt.

 

De meeste pagina's worden op tientallen of zelfs honderden verschillende zoekvragen gevonden, en ze kunnen maar 1 meta-description hebben. Google wordt steeds slimmer in het dynamisch samenstellen van snippets, zodat die aansluiten op de zoekvraag en de serp relevanter is voor de zoeker. Ik vraag me af wanneer en hoe vaak Google de meta-description nog laat zien. Google zei daarover zelf een tikje vaag:

For example, we do sometimes use the "description" meta tag as the text for our search results snippets

 

Ook zou jik de taal van de pagina altijd meegeven ( ).

 

Kleine correctie, dat moet via de http headers, of als dat niet kan een meta http-equiv:

 

 

Bron: http://www.w3.org/TR/NOTE-html-lan

 

gripopjewerk.nl geeft nog geen taal aan, dat is inderdaad een goed idee.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik vraag me af wanneer en hoe vaak Google de meta-description nog laat zien. Google zei daarover zelf een tikje vaag:

For example, we do sometimes use the "description" meta tag as the text for our search results snippets

 

Interessant. Voor wat mijn eigen sites betreft heb ik nog nooit gezien dat Google iets anders dan de description liet zien, voorzover er gezocht werd op de woorden die ik min of meer verwacht.. Misschien is er wat dit betreft een verschil tussen Nederlands- en Engelstalige sites Ik zal het in ieder geval eens wat beter gaan volgen.

 

Het is waar dat je pagina op vele termen gevonden kan worden. Vaak richt je je echter wel een op paar termen waarop je zelf verwacht dat je gevonden wordt. Dan is het niet onbelangrijk om invloed te kunnen hebben op wat er in de omschrijving op de Google pagina komt te staan.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Door bijna iedereen wordt wel aangenomen (niemand weet het helemaal zeker) dat metatags geen invloed hebben op je Google positie. Wat iig wel belangrijk is, is je description, want die wordt op je in het zoekresultaat getoond. Een goede description (die min of meer een antwoord geeft op de zoekopdracht) maakt het een stuk waarschijnlijker dat er naar je site wordt doorgeklikt.

 

Ook zou jik de taal van de pagina altijd meegeven ( ).

Eens. Metatags vind ik belangrijk om een korte pakkende reclame boodschap gericht op de zoekopdracht neer te zetten om conversies binnen te halen. Als je Adwords gebruikt ben je dat al gewend.
Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

En natuurlijk kun je ook gebruik maken van microdata om de rich snippets in de SERPS te laten zien (b.v. sterretjes van recensies op je site, of extra product informatie) Ik heb daar net een artikel over geschreven: Met microdata je onderscheiden in Google.

 

Waarom je dat wilt? Omdat je opvalt tussen de andere zoekresultaten en daarom meer kans hebt dat mensen naar jou doorklikken, misschien zelfs sneller dan resultaat 1 en 2, als jij op 3 staat...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

En natuurlijk kun je ook gebruik maken van microdata om de rich snippets in de SERPS te laten zien (b.v. sterretjes van recensies op je site, of extra product informatie) Ik heb daar net een artikel over geschreven: Met microdata je onderscheiden in Google.

 

Waarom je dat wilt? Omdat je opvalt tussen de andere zoekresultaten en daarom meer kans hebt dat mensen naar jou doorklikken, misschien zelfs sneller dan resultaat 1 en 2, als jij op 3 staat...

interessant. ga ik zeker eens naar kijken, tnx
Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

En natuurlijk kun je ook gebruik maken van microdata om de rich snippets in de SERPS te laten zien (b.v. sterretjes van recensies op je site, of extra product informatie) Ik heb daar net een artikel over geschreven: Met microdata je onderscheiden in Google.

 

Waarom je dat wilt? Omdat je opvalt tussen de andere zoekresultaten en daarom meer kans hebt dat mensen naar jou doorklikken, misschien zelfs sneller dan resultaat 1 en 2, als jij op 3 staat...

 

Dank voor de tip. Ik heb het direct toegepast op mijn website. Nu is het even afwachten of en wanneer Google de sterretjes laat zien! Het zal zeker een positief effect hebben op de CTR.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben sinds anderhalve week bezig met het zorgen voor backlinks naar mijn website. Ik heb al een 4-tal linkjes kunnen krijgen.

 

Hoe lang duurt het voor deze effect kunnen hebben?

 

Ik heb al eens gecheckt met de open site explorer van seomoz, maar die 4 links worden nog niet vermeld.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het effect per link is niet of nauwelijks meetbaar. Lig er niet al te veel wakker van of en wanneer deze effect hebben en vooral niet hoeveel effect deze hebben.

 

EDIT als je toch links aan het verzamelen bent, zet dan eens een link in je profiel op deze site neer.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Nu ik al wat extra links heb vergaard, zou ik ook beginnen om wat extra content aan de website toe te voegen.

 

Het gaat hier over een ontbijtservice, dus ontbijt aan huis. Wat zou ik allemaal kunnen toevoegen qua content over dit onderwerp?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ga er even van uit dat jij de expert over onbijtserivices bent. Wat je moet doen is dat duidelijk maken op je site. Zet er veel mogelijk verhalen en tips over ontbijten op. Misschien de diverse menu's die je serveert uitlichten en een achtergrond verhaal er bij zetten. Verder natuurlijk mooi fotomateriaal en eventueel een filmpje over jullie bedrijf waarin je laat zien hoe je te werk gaat.

 

Zorg er voor dat alles in elk geval goed leesbaar blijft. Succes!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Nog een bijkomend vraagje:

 

Ik heb nu een blog aangemaakt op onze website. Kan het kwaad dat deze blogpagina enkel te bereiken is met de directe link?

De blog staat niet in het menu.

 

Alvast bedankt

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het is altijd aan te raden om ook een link vanaf de homepagina te laten gaan naar het blog aangezien de stappen worden geteld. In hoeveel stappen vanaf de homepagina kom je bij het blog. Als er geen directe link is dan kom je er nooit en wordt de waarde ervan ook niet beter. Kom je er in 1 stap dan zijn de posts al 2 stappen. Als je wilt dat het invloed heeft op je zoekresultaten dan zal het niet verder dan 3 stappen vanaf de homepagina moeten liggen.

 

Mijn advies is; Plaats een link naar je blog in de footer van de site of klein ergens bovenin, maar alleen als je het niet in de menubalk wilt hebben want meestal vinden mensen een blog juist interessante content op je website!

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Toch ook maar eens een vraagje in dit topic.

Ik heb zoals bekend een webshop met erotische producten met een volledig en algemeen assortiment.

Mijn shop staat echter slecht in de zoekmachines. Nu is de kans groot dat dit o.a. het geval is omdat er meerde vrijwel dezelfde shops online zijn (enkel de kleuren en logo en domeinnaam is anders).

Alle categorieën, producten en texten zijn dus exact hetzelfde.

 

Nu gaan we een aantal nieuwe shops opzetten:

 

A. algemene shop met assortiment overeenkomend met de huidige shop.

 

B. specifieke niche shop met alle producten uit een specifieke subcategorie die ook in de algemene shop staan (deze shop bestaat reeds maar wordt vernieuwd).

 

C. nog een specifieke niche shop met producten die ook in algemene shop staan.

 

Voor nieuwe algemene shop (shop A) staan de volgende punten op de planning om te veranderen ten opzichte van huidige shop:

1. nieuwe layout

2. nieuwe domeinnaam

3. nieuwe categorie indeling

4. nieuwe categorie texten (de texten die de producten in de categorie beschrijven)

5. nieuwe productomschrijvingen (alle producten zullen een volledig nieuw gemaakte omschrijving krijgen)

 

Nu heb ik de volgende vragen:

* moet ik ook de productnamen vernieuwen? (Dat is namelijk wat lastiger omdat het vaak redelijk beschrijvend is)

* Moet ik de product urls's uniek maken ten opzichte van andere shops? (url bestaat uit domeinnaam/categorienaam/productnaam.html)

* Moet de shop ook op een nieuw ip-nummer komen te draaien?

* Kan ik hetzelfde google account gebruiken voor metingen of beter daarvoor ook een nieuw account aanmaken?

* Moet ik nog meer zaken aanpassen om duidelijk afstand te nemen van de huidige shop en vanaf 0 af aan opnieuw posities in de zoekmachine te kunnen opbouwen?

 

 

Voor de nieuwe niche shop (shop B) zal dezelfde layout gebruikt worden als voor de nieuwe algemene shop (shop A) (zie dit als dezelfde techniek als b.v. Fonq en coolblue hanteren waarbij tientallen shops gerund worden met steeds dezelfde layout maar andere producten).

In deze shop komen dus een paar categorieën die ook in de algemene shop staan.

vragen:

 

* moet ik voor deze shop ook weer nieuwe categorie namen verzinnen? (gaat om 7 categorieën met namen als "fun producten" Funny Lingerie" enz.)

* Is het het beste om voor deze shop ook voor alle producten weer unieke productomschrijvingen te laten maken?

* Moeten de urls hiervoor ook weer uniek zijn?

* andere dingen om op te letten?

 

Shop C geld hetzelfde voor als voor shop B omdat dat hetzelfde concept is maar dan een andere subcategorie uit de hoofdshop.

 

Op den duur zullen en nog een tiental shops moeten volgen met steeds dezelfde layout maar met andere producten (soms staat die producten ook in de algemene shop, soms zijn ze uniek.

 

Verder wordt er aangegeven dat je de shop altijd zo moet opbouwen dat het interessant is voor de bezoekers, dat lijkt me logisch maar hoe ver moet je daarin gaan of kan het een combinatie van zoekmachine en klant zijn?

 

B.v. het volgende product:

 

Naam: Pepermunt Penis

omschrijving nu: Leuke doos met frisse pepermuntjes in de vorm van penissen compleet met ballen.

Inhoud: 100 gram

 

kan ik dat het beste nu zo laten of er een wat langere omschrijving van maken waarbij je er een "verhaaltje" omheen gaat hangen om een langere text (met herhaling van productnaam) van gaat maken voor zoekmachines?

 

Hopelijk zijn er wat tips hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 172 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept