• 0

18K lenen voor oprichten BV of juist niet

Hallo,

 

Voor het oprichten van een BV is 18K nodig als startkapitaal. Ik heb dat geld niet direct beschikbaar en wil daarom dat geld lenen van de bank. De ene bank (Rabobank) zegt zo'n lening niet te willen verstrekken vanwege mogelijke fiscale risico's en de andere bank (ABN/Amro) verstrekt de lening het kosteloos. Dat laatste klinkt aantrekkelijk, maar ik ben nu op m'n hoede. Wie kan me hierin adviseren?

 

Dank

Rick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je wel eens gedacht aan een ltd? Daarvoor heb je geen 18k nodig, maar.... er stond laatst wel een stuk in de krant dat er veel slechte bedrijven tussen zitten, dus wellicht niet handig voor het imago.

 

Er wordt volgens mij ook een vorm opgezet binnenkort waarbij je wel een screening op goed gedrag krijgt, maar geen geld hoeft in te brengen. Ik kan even niet op de naam komen nu.

 

Edit: Gevonden: http://www.fd.nl/artikel/21501041/britse-bv-vorm-snel-misbruikt

Link naar reactie
  • 0

Een bank die kosteloos een lening verstrekt ???

 

Nou Edward, zo raar is het ook weer niet want voor de prijs van een sleutelhanger haal je een zakelijke klant binnen. want dat is wat het abn amro kost aan rente om zo'n lening te verstrekken. De lening voor het verplicht AK staat bij een kasrondje niet meer dan 2-3 dagen uit op een rekening waarover de aandeelhouder meestal nog geen beschikking heeft omdat de betaalpas en procuratie nog niet geregeld zijn. Dus vrijwel risicoloos voor de bank.

 

@ Rick, wachten op de wet heeft weinig nut.. de wet is al sinds 2002 o.i.d. in behandeling. de afgelopen jaren is vrijwel elk halfjaar beloofd dat het nu ecth komt. Daarbij neem ik aan dat je binnenkort je ontslagvergoeding zult moeten afrekenen en dat ga je ook niet een jaar uit willen stellen lijkt me..

 

Als het kasrondje goed word uitgevoerd zitten er niet zoveel risico's aan, voor info over het kasrondje is al verwezen naar de zoekfuntie.. dat lijkt me handig om te doen om de voors en tegens te lezen.

 

En in dit topic vind je ook een schat aan informatie over de stamrecht bv..

 

Link naar reactie
  • 0

Het al dan niet nodig hebben van de bedoelde 18K is dan wel in behandeling, maar is nog geen wet en het is maar de vraag of de huidige werkgever die het stamrecht moet overmaken kan en mag wachten totdat deze wet is ingevoerd. Want het geldt uit je stamrecht moet door de werkgever aan je nieuwe BV worden overgemaakt (eventueel via de notaris zijn derden rekening), je mag er namelijk op geen enkele wijze "zelf, als het maar 1 dag" de beschikking over krijgen.

Op het moment dat je het geld leent, zal hierover rente moeten worden voldaan. Dit is een PRIVE aangelegenheid en de rente is in je IB aangifte niet aftrekbaar. het al dan niet al klant zijn bij een bank kan uiteraard ook een rol spelen of ze wel of niet een lening verstrekken. De bank zal zeker kijken naar je privé positie voordat ze het geld lenen.

Verder zitten er zover ik uit het voorgaande kan zien, geen addertjes onder het gras inzake het lenen van de bank.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Een bank die kosteloos een lening verstrekt ???

 

Nou Edward, zo raar is het ook weer niet want voor de prijs van een sleutelhanger haal je een zakelijke klant binnen. want dat is wat het abn amro kost aan rente om zo'n lening te verstrekken.

 

Je hebt helemaal gelijk Roel, ik had de post van Rick gemist over de stamrecht BV.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

ABN is inderdaad een bank die de 18K gratis ter beschikking stelt.

 

Nadeel:

Je hebt als DGA meteen een schuld van 18K aan je BV (immers, normaliter stort je het geld zelf en laat je het daar staan), die rentedragend is (5% is gangbaar). Je kunt zelf € 501 op de rekening van de BV storten. Dan is de schuld aan je BV lager dan 17.500 en kun je die renteloos laten (zie sticky topic in het fiscale board).

 

Wachten op de afschaffing van de verplichte storting (flexibilisering BV recht) gaat te lang duren. Odeon refereert aan 1-1-2012. Ik denk dat we dat niet gaan redden. Het voorstel ligt inderdaad op de vloer van de 1e Kamer, maar die heeft besloten om het daar te laten liggen tot het voorstel op de openbare vennootschappen de 1e Kamer bereikt heeft. Dan handelen ze beide voorstellen tegelijk af. http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/31058_wet_vereenvoudiging_en?zoekrol=vgh5mt4dsdk1

 

@Rick: er zijn geen fiscale risico's, maar wees alert op de schuld die je hebt aan je BV en hoe je die rentevrij kunt krijgen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.