• 0

Restaurant loopt niet....

Ik loop hier al een tijdje mee rond en heb eigenlijk geen idee waar het mis gaat. Daarom hoop ik dat jullie wel de vinger op de zere plek kunnen leggen (zoals ik hier best vaak zie).

 

Voorgeschiedenis

We wonen sinds 2007 in Duitsland. Oorspronkelijk voor het visum van mijn vrouw, maar aangezien het hier wel bevalt, zijn we hier gebleven. Aangezien mijn vrouw graag wilde werken, maar het niet wilde lukken om wat voor haar te vinden, hebben we besloten om zelf wat te beginnen. Aangezien ze een horeca en kappers ervaring had, was het kiezen uit die 2. Ze heeft dus gekozen voor een Aziatisch specialiteiten restuarant. Geen Chinees overigens!

 

We hebben in 2009, tijdens de crisis, voor een leuke prijs een pand gekocht waar een kunst cafe zat. Deze pastte al aardig binnen onze visie. Langzamerhand hebben we er een beetje meer een Thais tintje aan gegeven.

 

Hoe het loopt

De eerste maanden na opening waren helemaal super. We hebben de 1e, 2e en 3e maand met winst afgesloten. Best wel een leuke winst zelfs. Daarna ging het mis. We kregen in Oktober een dochtertje er bij, waardoor we al met al wel heel veel langer dicht zijn geweest dan we hadden voorzien. Toen we in November na 2 maand dicht te zijn geweest, konden we eigenlijk weer opnieuw beginnen. Maar dat was voorzien. Wat niet was voorzien was dat alle maanden er na de omzet heel ruim onder break even bleven steken. December was gigaslecht, dankzij het weer. Jan, feb, maart waren slecht, maar dat was ons ook voorspelt. Nu is het April en deze maand is ook nog slecht. We hebben zelfs avonden zonder gasten. Gelukkig hebben we ook avonden dat we het net aan kunnen qua werk, dus dat compenseert iets. Al met al hoop ik in april kiet te spelen.

 

De markt

We zijn hier in de hele wijde omgeving het enige restaurant met deze specialiteit. De Duitsers eten graag Thais, dus dat zou goed moeten zitten. Onze stad heeft 25.000 inwoners maar een hele sterke regiofunctie. Ook komen er veel Nederlanders. We zijn gevestigd op een superlocatie, tegenover een heel druk bezocht winkelcentrum, 1000 parkeerplaatsen en zouden goed in zicht moeten zijn.

 

Onze gasten

Veel Nederlanders, en niet omdat ik Nederlander ben hoor. Ik werk in principe niet mee, daar heeft mijn vrouw een Duitse aushilfe voor. Verder mensen die uit het Ruhrgebiet komen (die bijna allemaal vaker terug komen). Ook hebben we gasten die hier in de stad wonen, maar hier niet geboren en getogen zijn.

 

Hoe is de situatie

We draaien misschien geen winst, maar gelukkig zijn we hier financieel niet van afhankelijk. Ik baal alleen heel erg om mijn vrouw zo hard te zien werken, zonder dat dat tot uitdrukking komt in het resultaat. We hebben het er al wel over gehad om, als het niet verbetert, eind van het jaar de handdoek in de ring te gooien en de zaak te verhuren.

 

Wat zijn de zwakke punten die ik zelf zie

Mijn vrouw is een goede kok, maar geen zakenvrouw. Daarom heeft ze soms moeite om zakelijk te denken en neemt ze wel eens beslissingen die niet handig zijn. Uiteindelijk heb ik dan meestal wel gelijk en zodra ze dat door heeft is er geen probleem.

Het restaurant ademt nog niet de aziatische sfeer die het zou moeten ademen.

Te veel mensen weten niet dat we hier zitten

Er komen geen 'locals'

 

Ik hoop zo een beetje een inzicht gegeven te hebben en ik hoop dat er hier iemand de vinger op de zere plek kan leggen. Tot nu toe konden meerdere mensen met horeca ervaring, een restaurant servicemanager, meerdere ondernemers en goede kennissen het probleem niet vinden.

 

Oh ja, wat eten betreft is er een kleine tweedeling. De gasten die wel eens in het verre oosten zijn geweest becomplimenteren ons met dat het hier echt authentiek smaakt. De gasten die het alleen kennen van kant en klaarmaaltijden en restaurants in Duitsland zeggen soms dat het niet echt authentiek smaakt. De laatste keer dat dat gebeurde, was dat overigens een gast die het slecht vond dat we als toegift ananas uit blik gaven (we hebben alleen maar verse ananas en verse groentes :-).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Vandaag inderdaad de gevel geverfd. We hebben deze soort van donker roze gemaakt. Niet echt mooi, maar wel opvallend (en daar gaat het om). Het past overigens wel bij het restaurant hoor. Een van de eerste commentaren die ik van een voorbijganger hoorde was: "Nou, dat valt wel op zeg". Missie geslaagd.

 

Vanavond enkele klanten gehad die in een Hotel in de straat logeren. Die hadden bij de receptie gevraagd naar een restaurant en waren doorverwezen naar de Mac.... Daar gaan we wat aan doen. Helemaal omdat de service manager van dat hotel een huurder van ons is, die aardig bij ons in het krijt staat.

 

Verder hebben we onze 3e goede review van deze week gekregen. Erg prettig :-)

Wel schrijven 2 van de 3 reviews over dat mensen zich vooral niet tegen moeten laten houden doordat het zo rustig is.

Link naar reactie
  • 0

Haha een hotel dat zijn klanten naar de Mac verwijst is dat een diepvries hotel? (-3 sterren). Maar in geval van nood kun je altijd nog je ramen nummeren om klanten te trekken ;D Er is nog wel wat ontwikkelingswerk te doen geloof ik...

 

Leuk om regelmatig de voortgang te lezen..

Link naar reactie
  • 0
Daar gaan we wat aan doen. Helemaal omdat de service manager van dat hotel een huurder van ons is, die aardig bij ons in het krijt staat.

 

Je kunt daar tijdens het gesprek voorstellen om kortingsbonnen neer te leggen, eventueel een bonus per besteedde kortingsbon voor het hotel (bonussen periodiek verrekenen met uitstaande facturen?)

 

Of wekelijks een thema avond voor gasten van het hotel, arrangement te boeken bij hotel ?

 

Hoeft het geen negatief gesprek te worden :)

 

Groetjes,

Roland

 

 

Link naar reactie
  • 0

We hebben vanavond bijBhuddas in Leiden gegeten.

En niet voor de eerste keer.

 

Een origineel restaurant, bij veel gerechten een orchidee op je bord, wat uit eten tot een beleving maakt.

Het zijn details.

 

Heerlijke gerechten variërend van mild tot zeer pittig. Pittig is dan ook heet.

 

Maar ook desserts, waaronder een mekhon rum, (beleving en inkomsten voor jou.)

Het Aziatische is overal in het restaurant te vinden.

 

Kijk eens op de website, misschien doe je wat ideeën op.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Kan je niet 1 x per maand een netwerkborrel/buffet organiseren voor ondernemers. Ik merk hier dat het altijd druk is bij zulke avonden. In het begin van mijn bedrijf ging ik ook altijd standaard kaartjes strooien. Nu zie je elke maand alleen maar dezelfde mensen maar ze komen wel vaker in de maand in dit cafe.

 

Wellicht kan je speciale themas verbinden aan de beginavonden. Vindt bijvoorbeeld een google expert die een uurtje wat wil komen vertellen of een social media expert. Denk dat je deze experts wel gratis kan vinden als ze daardoor wellicht wat klanten kunnen scoren.

 

 

Je hoeft dan niet echt wat te verdienen op de netwerkavond maar zorg dat ze de locatie zo leuk vinden dat ze dus vaker gaan komen.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

restaurant waar ik in mijn jeugd als afwas hulp werkte had op koopavond altijd een speciaal menu voor ondernemers en dat liep echt geweldig.

Had op een vrijdagavond in ongeveer 2 uur tijd de tafels allemaal minstens 3 keer bezet (soms wel 4 x per tafel).

Uit hele centrum kwamen de ondernemers in hun pauze daarheen om even snel te dineren. lekker en snel menu tegen goede prijs.

 

Misschiend at dat voor de koopavond (om te beginnen) ook wat is een speciaal menu voor ondernemers wat ze snel geserveerd krijgen en dus ook snel weer terug naar de zaak kunnen).

 

Als hun dat goed bevalt krijg je vanzelf ook op andere dagen meer vaste klanten (komen terug met het gezin, raden je zaak elders aan enz.)

Link naar reactie
  • 0

Dit topic doorlezend een aantal opmerkingen;

 

Ik heb zelf ook een tweetal horeca ondernemingen (hobby) in Rotterdam. Eén ding moet je niet vergeten, ik weet niet hoe het in Duitsland is, maar hier in NL hebben we gewoon veel last van de crisis. We zitten in de zwaarste crisis in 30 jaar en dat voelen we.

 

In mijn eigen restaurants lopen we, ondanks de meest uiteenlopende marketing activiteiten, nog steeds 25% achter op 2009!

Houdt hier rekening mee in je verwachtingspatroon. Daarbij moet je voor een goed horeca concept toch al snel 5 jaar uittrekken om dit neer te zetten. Als je vijf dagen in de week open bent en je hebt 20 tafels en een gemiddelde klant komt 2 keer per kwartaal, dan moet je eens uitrekenen hoeveel klanten je nodig hebt om je zaak fatsoenlijk gevuld te hebben. Dit kost gewoon tijd. De klant moet zijn weg naar jullie restaurant vinden en laat zich moeilijk dwingen...

 

Qua omzet is het algemeen geaccepteerde model 33% inkoop, 33% overige kosten, 33% marge. Probeer hier naar toe te werken.

 

Probeer ook echt op de kleintjes te letten. Hier heb ik zelf enorm aan moeten wennen. Zoals gezegd is de horeca voor mij een hobby naast mijn overige bedrijfsactiviteiten. Ik bemerk dat dit bij jou eigenlijk ook het geval is. In mijn dagelijkse werk ga ik om met grote sommen geld, je bent ook snel genegen om dit met je horeca bedrijf te doen. Maar het besparen op die dubbeltjes en kwartjes levert net de marge op die je nodig hebt. Mijn eigen ervaring is ook dat je niet moet aarzelen om op slechte momenten te sluiten. Als je nu op basis van een aantal maanden kan zien wat je hardlopende dagen en je slechte dagen zijn en marketing activiteiten leveren voor deze dagen weinig op, ga dan dicht op die dagen. Scheelt een hoop frustratie en geld!

 

Wij hebben ons omzet verlies zelf inmiddels ruimschoots gecompenseerd door te beginnen met het thuisbezorgen van maaltijden. Voor ons is dit bijzonder succesvol gebleken en doen we inmiddels ruim 40% van de omzet op thuisbezorging. Ik begrijp dat dit niet ieder cup-of-tea is, maar ik wilde je de tip niet onthouden!

 

Een tweede tip die ik je kan geven is om eens te kijken naar concepten als Groupon. Hier kan je vaak een leuke deal mee maken. Wij hebben zelf een tweetal deals gedaan met Groupon/Mycitydeal. Om je een indruk te geven, wij verkochten een high tea van 40 euro voor 20 euro. Binnen 24 uur waren er ruim 500 vouchers verkocht. Waarvan 80% ook daadwerkelijk gekomen is. Het levert je aan cash niet veel op, sterker nog, waarschijnlijk kost het je geld. Maar je laat wel in een hele korte tijd een hoop mensen kennis maken met je bedrijf.

 

Tot slot nog één opmerking; in je openingsbericht geef je aan dat het bedrijf een "kunst café" was waar jullie stukje bij beetje een thais tintje aan gegeven hebben. Dit klinkt als noch vlees, noch vis...

 

De "simpele" restaurantbezoeker zoekt herkenning... vandaar dat hier ieder chinees, thai, griek etc. dezelfde herkenbare (bewezen) elementen hebben! Horeca is voor 80% belevering!!

 

Ik hoop dat je wat mij mijn tips kan doen!

 

Groeten uit Rotterdam!

 

Link naar reactie
  • 0

Een tweede tip die ik je kan geven is om eens te kijken naar concepten als Groupon. Hier kan je vaak een leuke deal mee maken. Wij hebben zelf een tweetal deals gedaan met Groupon/Mycitydeal. Om je een indruk te geven, wij verkochten een high tea van 40 euro voor 20 euro. Binnen 24 uur waren er ruim 500 vouchers verkocht. Waarvan 80% ook daadwerkelijk gekomen is. Het levert je aan cash niet veel op, sterker nog, waarschijnlijk kost het je geld. Maar je laat wel in een hele korte tijd een hoop mensen kennis maken met je bedrijf.

 

Let wel op welke afspraken je met GroupOn maakt, want je geeft bij hen zo'n 70% weg, als je het strikt volgens hen regels zou volgen. Zie ook het artikel op Bright waarbij de Koninklijke Horeca Nederland waarschuwd hiervoor. Er zijn ook zat andere aanbieders die minder commissie vragen. In Nederland heb je bijv. ook nog GroupDeal en nog een stuk of wat kleinere. Kijk even of je lokaal in jouw omgeving ook meer van deze sites hebt. GroupOn werkt in ieder geval internationaal, maar ik zou als ik jouw was wel even de commissie die ze dan rekenen, inkorten naar bijv. 30% excl. BTW ipv 50% excl. BTW.

Link naar reactie
  • 0

Een tweede tip die ik je kan geven is om eens te kijken naar concepten als Groupon. Hier kan je vaak een leuke deal mee maken. Wij hebben zelf een tweetal deals gedaan met Groupon/Mycitydeal. Om je een indruk te geven, wij verkochten een high tea van 40 euro voor 20 euro. Binnen 24 uur waren er ruim 500 vouchers verkocht. Waarvan 80% ook daadwerkelijk gekomen is. Het levert je aan cash niet veel op, sterker nog, waarschijnlijk kost het je geld. Maar je laat wel in een hele korte tijd een hoop mensen kennis maken met je bedrijf.

 

Let wel op welke afspraken je met GroupOn maakt, want je geeft bij hen zo'n 70% weg, als je het strikt volgens hen regels zou volgen. Zie ook het artikel op Bright waarbij de Koninklijke Horeca Nederland waarschuwd hiervoor. Er zijn ook zat andere aanbieders die minder commissie vragen. In Nederland heb je bijv. ook nog GroupDeal en nog een stuk of wat kleinere. Kijk even of je lokaal in jouw omgeving ook meer van deze sites hebt. GroupOn werkt in ieder geval internationaal, maar ik zou als ik jouw was wel even de commissie die ze dan rekenen, inkorten naar bijv. 30% excl. BTW ipv 50% excl. BTW.

 

Ondanks dat ik zelf de tip gegeven heb, klopt bovenstaande wel. Normaliter geef je 50% korting aan de klant en vervolgens 50% van het resterende bedrag aan Groupon.

 

Hier zijn voor de oplettende horeca exploitant wel wat manieren op te vinden om je marge te vergroten. Wij hebben zelf een nog een aktie gedaan waarbij drank niet was inbegrepen, 1 bon per gezelschap, minimaal 2 personen etc. etc. Maar deelname aan een dergelijke aktie moet ook niet zijn om er direct aan te verdienen. Je moet kijken naar return of investment. Als ik kijk wat wij de afgelopen jaren geïnvesteerd hebben in advertenties, radio campagnes e.d. en vervolgens zie wat daar op terug komt, zijn de resultaten ook belabberd.

 

Een beetje advertentie kost toch ook al snel een paar honderd euro.

 

Als startende horeca ondernemer moet je simpelweg doorloop in je zaak hebben, je moet mensen kennis laten maken met je bedrijf... als je een tegoedbon weggeeft bij Groupon van € 10,00 ontvang je hier zelf € 2,50 van terug. Als je inkoop 35% is kost deze tien euro je dus € 3,50 aan inkoop oftewel een negatief resultaat van € 1,00. In mijn ogen is dat acceptabel.

 

Wij verkochten 500 vouchers voor een high tea voor 2 personen... response was 80%...400 vouchers, 800 personen extra "klanten" in mijn zaak in 3 maanden tijd. Ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken, maar wij hebben daarna echt een omzet boost gehad. Klantenbinding begint nu eenmaal door te zorgen dat die klant op een of andere manier binnen komt, aan jou dan de taak om te zorgen dat je product in zijn geheel dermate aanspreekt dat ze terug komen.

 

Waar KHN zich zorgen over maakt zijn de shoppers. Er zijn horeca ondernemers die wekelijks een groupon aktie houden, tja... da's lastig... want dan heb je alleen nog maar klanten die met zo'n voucher binnen komen.

 

Je kan deelnemen aan zo'n aktie, maar wel met het juiste uitgangspunt!

 

Groopdeal etc. allemaal leuk, maar is vergelijkbaar met adverteren in de telefgraaf (groupon) of het lokale reklame blaadje (de rest)... niets ten nadele van die partijen en ook zeker proberen, maar in Rotterdam heeft Groupon 150.000 leden... dat zijn serieuze aantallen...

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring met GroupDeal is dat je minder commissie standaard betaald (30% incl. BTW) wat dan weer gunstiger is voor een ondernemer; je hoeft immers niet 10 keer dubbel in te leveren. Als we het hebben over dat zelfde tientje omzet, houd je daar uiteindelijk 7 euro omzet aan over; dat is natuurlijk al een stuk interessanter (als je inkoopprijs 3,50 is, heb je dat er in ieder geval uit!). Daarnaast werken ze met GroupDeal niet met een contract waarbij je exclusiviteit moet verlenen (GroupOn wel het geval, mag je 12 maanden nergens anders adverteren met group-buying sites (of als je slim bent, probeer het eruit te schrappen, ga lekker onderhandelen)).

 

En natuurlijk kun je de voorwaarden aanpassen, echter zijn er van GroupOn zelf ook zat voorbeelden waaruit blijkt bedrijven het niet aan te kunnen. Zie een artikel van de Pers. Hier komt vooral de vage BTW constructies zoal GroupOn deze hanteert aan het licht. Als ik persoonlijk mag adviseren; dan zou ik GroupDeal adviseren. Heb nu met beiden gewerkt en het aantal terugkomende klanten (kwalitatieve klanten) is bij mij hoger met GroupDeal dan met GroupOn.

Link naar reactie
  • 0

@Lowfield, het klopt dat het restaurant niet het hoofdbedrijf is. Ik ben zelf nog vertegenwoordigt in 2 compleet andere branches (autoimport en IT). Dat maakt het inderdaad lastig om deze keer in duizendtallen te praten en de andere keer in losse euro's. Daar ben ik inmiddels al wel aan gewend. Gelukkig hebben we vanaf het begin af aan alles er aan gedaan de kosten laag te houden en dat is eigenlijk wel een beetje de redding.

 

We hebben het inmiddels aardig aangepast van kunstcafe naar Thais restaurant. De sfeer die in het kunstcafe hing was al een goede basis om het thais te maken.

 

We kregen gisteravond een mooie opsteker. We zijn afgelopen week bezocht door een restaurant tester. Dat hoorden we gisteravond pas. We zijn daarbij beoordeeld op 3 sterren. We hebben het dus ook voor elkaar dat we het enige restaurant in onze regio zijn die daar op komt. Toch prettig om een stukje onafhankelijke en objectieve waardering te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Nou, het duurt nog 1 a 2 weken voor die organisatie dat bekend maakt en dan is het net vakantietijd. We willen dat dus net even over de vakantieperiode heen tillen. Lijkt ons beter dan nu ballonnen en over 2 weken 3 weken dicht voor vakantie.

Link naar reactie
  • 0

Waarom over de vakantieperiode heen tillen? Toch juist tijdens de vakantieperiode; vakanties mogen van mensen altijd net even wat meer kosten, mensen willen wel betalen om te kunnen genieten; dus juist in de vakantieperiode willen mensen wel geld betalen om uit eten te gaan; zou daarom juist in de vakantieperiode (zeker in de horeca) dit lekker uitvergroten en publiceren zodat in de vakantie je toko vol zit ;)

Link naar reactie
  • 0

 

Toen ik nog in Antwerpen woonde, viel me op dat een groot aantal restaurants zo ongeveer een maand op slot ging in de drukke vakantieperiode. Terwijl die stad steeds beter op de kaart kwam als tourist destination. Met cruiseshippassagiers en Japanse modetoeristen op zoek naar een lunchadres.

 

In een doorsnee industriestad of beursstad is de vakantieperiode echter weer wat slapper. En zeker als je schoolgaande kinderen hebt, ben je aangewezen op schoolvakanties om zelf op pad te gaan. Dus hut hangt ervan af. Ondernemerskeuze.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Gebruik het in je communicatie: niet gesloten van datum t/m datum, maar draai het om: terug van kookvakantie of studiereis dan en dan met frisse kookinspiratie en nieuwe authentieke gerechten! Dan breng je ook direct de andere activiteiten en de bestemming Thailand weer onder de aandacht. :P

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Vind ik persoonlijk voor een horecagelegenheid een rare periode om dicht te gaan, meestal is dat in januari als een tent al dicht gaat, omdat het de meest rustige periode is van het jaar.. In de zomer moet je juist top draaien.. ???

Vanuit de Horeca misschien raar, vanuit de overige business (en schoolvakanties van de kids) de enige mogelijkheid.

 

Goede tip van Highhio, had ik nog niet aan gedacht. Tickets zijn vandaag geboekt, dus ik zal vanavond de data hier en daar met een positieve draai neerzetten.

Link naar reactie
  • 0

De vakantie is (net) achter de rug. Vanavond gaat het restaurant weer open na de vakantie. Ik verwacht er nog even niks van, want we hadden weer eens iets over het hoofd gezien. Op de dag van vertrek had ik de stekkerdoos van de pc, en de internet router uitgezet. Handig, beetje stroom sparen. Minder handig dat daardoor de telefoonbeantwoorder met een boodschap voor bellers het niet deed. In plaats daarvan kregen eventuele bellers te horen dat het nummer niet in gebruik was.....

Onze vaste klanten wisten in ieder geval van de vakantie, en het was ook op meerdere plekken bekend gemaakt. Dus hopenlijk heeft dat een minimaal effectje.

 

We hebben uiteraard nog wat Thaise dingen ter opfleuring meegenomen. Ook is gister en vandaag de binnenkant aangepakt (nieuw gesaust en passende behang delen). Ik ben benieuwd hoe de reacties zijn. Ik houd jullie hier op de hoogte!

Link naar reactie
  • 0

Daarvoor was vandaag geen tijd. Dinsdag moeten sommige wanden nog een 3e keer gesausd worden.

 

Wel zijn er wat snack/dessert zaken in voorbereiding. De chef heeft in thailand de fijne kneepjes van gebakken banaan geleerd. Was daar zo'n stalletje die het exceptioneel lekker maakte. Gewoon vragen :-)

 

Overdag op de momenten dat de chef er alleen is, heeft ze nu een tradioneel thais kleed aan. Voor mij heeft ze ook een Thais shirt van zijde. Al had dat niet gehoeven, ik voel me prettiger met het shirt van Singha (voor de braderieen die we hier paar keer per jaar hebben). Al met al weer een positieve impuls!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.